Gå til innhold

20 000 igjen i studielån- betale det ned med en gang eller i eget tempo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har 20 000 igjen av studielånet. Ønsker å kjøpe meg leilighet neste år. Har spart opp nesten slt til egenkapital for den type boligen jeg er på utkikk etter, og får litt hjelp av foreldrene. Nå prøver jeg å spare for å ha ordentlig buffer til når jeg blir leilighetseier. Jeg har 20k igjen av studielånet. Bør jeg betale det skikkelig ned eller bør jeg la det ligge og betale i eget tempo frem til jeg kjøper bolig, også heller konsentrere meg om å spare ordentlig buffer så fort som mulig? 20k er en del penger når jeg tenker å spare ca. 150k som buffer. Har ellers ingen lån. Jeg har et buffer nå på 30k i tilfelle jeg får vondt i tanna osv. 

Anonymkode: bfdea...50a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde betalt ned lånet, og økt sparesummen til buffer tilsvarende det du nå sparer på innbetalinger til lånekassen. 

Anonymkode: e7eae...6f3

• Liker 2
Skrevet

Bare la studielånet rulle og gå. Spar heller opp til buffer. 

• Liker 1
Skrevet

Når det er snakk om så lite, så er det virkelig hipp som happ hva du bestemmer deg, TS. Jeg har 60-70 tusen igjen og går med samme tankene, om jeg skal bare betale for å glemme det hele eller la det gå i sin tempo. Men selv med 60 tusen igjen, det har da virkelig ikke noe å si. 

Anonymkode: 97d0d...3c3

Skrevet

Jeg ville latt det rulle og gå. 

20.000 ekstra i egenkapital teller mer enn 20.000 i studielån. 

(Det var ihvertfall vår erfaring med banken).

Anonymkode: 4e680...890

Skrevet

Renta på studielånet er cirka 5 %, med 

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg hadde betalt ned lånet, og økt sparesummen til buffer tilsvarende det du nå sparer på innbetalinger til lånekassen. 

Anonymkode: e7eae...6f3

Samme her selv om det ikke er snakk om store renteutgifter i året (+1000 kroner) 

Rentekostnader er total bortkasta kostnader - da er det bedre å spare de 1000 kronene i renteutgifter i året. 

Anonymkode: b7e63...ef3

• Nyttig 1
Skrevet

20'000 i studielån reduserer lånemuligheten med 20'000 (betjeningsevne). 20'000 som egenkapital finansierer et lån på 133'000. 

Så med mindre du har all den egenkapitalen du trenger, og all den bufferen du trenger, samt penger for å betale eventuell dokumentavgift, sofa, tallerkener osv er det overhodet ingen gode argumenter for å betale ned studielånet fortere enn fastsatt i nedbetalingsplanen

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...