Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, det har gått 4-5 dager at baby på 8 måneder sover mye mer en det han pleier og gråter bare når han er våken. Lurer på om det er normalt til tider eller er det noe man bør ta opp med legen?

Anonymkode: cc042...08b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville tatt det opp med legen. Er det noe spesielt som utløser gråt? En stilling, fx? Kan være både ører, vondt i en kroppsdel eller helt normalt. Men greit å sjekke hvis det er under HELE våkentiden. 

Anonymkode: b9048...cef

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ville tatt det opp med legen. Er det noe spesielt som utløser gråt? En stilling, fx? Kan være både ører, vondt i en kroppsdel eller helt normalt. Men greit å sjekke hvis det er under HELE våkentiden. 

Han sov 4 ganger om dagen før også men ikke mer 45 min. Men nå har det gått over til 1-2 timer hver gang han sover. Selvom han har sovet hele natten. Gråter en god del av våkentiden er kun stille når han spiser. vil ikke leke med noen leker har ikke vært sånn tidligere. Før så har han lekt veldig fint hjemme også men nå vil han ikke leke i det hele tatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Han sov 4 ganger om dagen før også men ikke mer 45 min. Men nå har det gått over til 1-2 timer hver gang han sover. Selvom han har sovet hele natten. Gråter en god del av våkentiden er kun stille når han spiser. vil ikke leke med noen leker har ikke vært sånn tidligere. Før så har han lekt veldig fint hjemme også men nå vil han ikke leke i det hele tatt.

8 måneder og sover 4 ganger om dagen?

Anonymkode: c5568...c5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

8 måneder og sover 4 ganger om dagen?

Ja Han våkner kl 7-8 og sover igjen kl 10 til 11 eller 12 også sover han igjen kl 15-16 også sover han rundt 18 og etter det sover han igjen 21 til 7-8 om morningen.  Men de sønnene før var 45 minutter, men de siste 5 dagene har det gått over til 1-2 timer og mye gråt når han er våken utenom når han spiser. 

Er det ikke normalt å sove 4 ganger når man er 8 måneder? Bør jeg ta kontakt med lege? 

Skrevet

Min er 8 måneder nå og sover 2 ganger om dagen (ca kl 8 og kl 13). Sist hun sov 4 ganger var vel da hun var 1 måned eller noe. Men dere har litt sen legging? Har du prøvd å legge for natta  kl 18 i stedet for å ha siste lur da?

• Liker 2
Skrevet

Sove 4 ganger om dagen?🫣

I den alderen gikk vi fra 2 til 1 dupp om dagen. Det blir veldig oppstykket søvn sånn du beskriver.. 

Anonymkode: 913f9...5be

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja Han våkner kl 7-8 og sover igjen kl 10 til 11 eller 12 også sover han igjen kl 15-16 også sover han rundt 18 og etter det sover han igjen 21 til 7-8 om morningen.  Men de sønnene før var 45 minutter, men de siste 5 dagene har det gått over til 1-2 timer og mye gråt når han er våken utenom når han spiser. 

Er det ikke normalt å sove 4 ganger når man er 8 måneder? Bør jeg ta kontakt med lege? 

Men det du beskriver her er 3 ganger om dagen, ikke 4 

Skrevet

Jeg ville forsøkt dupp kl 10 og kl 14 og leggetid 18

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min er 8 måneder nå og sover 2 ganger om dagen (ca kl 8 og kl 13). Sist hun sov 4 ganger var vel da hun var 1 måned eller noe. Men dere har litt sen legging? Har du prøvd å legge for natta  kl 18 i stedet for å ha siste lur da?

Jeg har prøvd å legge han 18 men han våkner alikevel før 21

Skrevet

Les litt om våkenvinduer, og passende sovetider for barn på den alderen, selvom det kan variere noe. Min på 10 måneder sover i vogn på dagtid, og da i både (tynn) dress og vårvognpose (!) eneste måten hun sover en solid dupp på på dagtid 😅

Er det snakk om sutring eller desidert gråting/skriking? Kan jo være alt fra refluks, til dårlig søvn, til alt mulig. Men se om du får litt mere rytme på søvnen kanskje? 

MYE god info her: 

https://takingcarababies.com/8-month-old-sleep-schedule

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Les litt om våkenvinduer, og passende sovetider for barn på den alderen, selvom det kan variere noe. Min på 10 måneder sover i vogn på dagtid, og da i både (tynn) dress og vårvognpose (!) eneste måten hun sover en solid dupp på på dagtid 😅

Er det snakk om sutring eller desidert gråting/skriking? Kan jo være alt fra refluks, til dårlig søvn, til alt mulig. Men se om du får litt mere rytme på søvnen kanskje? 

MYE god info her: 

https://takingcarababies.com/8-month-old-sleep-schedule

Det er gråting og skriking hele tiden utenom når han spiser ... han vil ikke leke eller gjøre noe annet. Gråter bare mellom duppene sine, men når han spiser så er han rolig men begynner å gråte igjen når han har spist (vi vet at han er ferdig, fordi han vil ikke åpne munnen og øynene sine når vi gir mer)

Skrevet

Det er noe som heter 8 month sleep regression, Google det ☺️ det er mye som skjer på den tiden i forhold til utvikling, tenner osv så de vil ofte sove annerledes/ spise mindre pga tenner osv. 

men det hørtes jo ikke helt bra ut at baby skriker og gråter hele tiden 😕 ville hørt med legen uansett for å være sikker på at alt er i orden 

Anonymkode: 108f3...071

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er gråting og skriking hele tiden utenom når han spiser ... han vil ikke leke eller gjøre noe annet. Gråter bare mellom duppene sine, men når han spiser så er han rolig men begynner å gråte igjen når han har spist (vi vet at han er ferdig, fordi han vil ikke åpne munnen og øynene sine når vi gir mer)

Jeg ville sendt melding til helsesykepleier eller fastlegen jeg.  Sover mye mer og leker ikke tenker jeg er greit å sjekke ut. 

Jeg har en på 8måneder, han begynte og sutre i går og var mer trøtt. Vedvarte i dag også. Var innom fastlegen og han har forhøyet crp og er syk.

Anonymkode: 6ea7c...60b

Skrevet

Jeg ville tatt en legesjekk, for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: 2d13e...66b

Skrevet

Blir jo ikke sammenliknbart, for vår var veldig mye yngre da det samme skjedde. Men han hadde en periode der han plutselig sov ekstra mye og gråt nesten hele gråteperioden. Og så pustet han litt raskt. Det viste seg å være en kraftig urinveisinfeksjon, som vi ikke merket noe annet til (hadde kanskje litt høy temperatur, men målte aldri feber). Så gå til lege og få målt crp, og få undersøkt ting som ører, kjønnsorgan og annet som kan føre til akutte smerter.

Anonymkode: 194ee...6bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...