Pipaluk Skrevet 14. august 2024 #1 Del Skrevet 14. august 2024 For meg er det litt rart og noe jeg ikke bruker. For da trenger man ikke å takke om man får et veldig godt svar eller god hjelp fra noen. Er det bare en høflighetsfrase eller tenker man å sette motparten i en form for takknemlighetsgjeld ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #2 Del Skrevet 14. august 2024 Det er en høflighetsfrase og fra min side kun godt ment, ikke ment som noe press. Jeg bruker det ikke veldig ofte, men det hender. Særlig i situasjoner der det er kunstig å f.eks. sende en "tusen takk"-mail etter jeg får svar. Jeg prøver å unngå å sende "kjempefint, tusen takk for hjelpen" til folk som risikerer å måtte journalføre/loggføre mitt tusen takk, og da prøver jeg (selv om folk tydeligvis leser det ulikt) å være litt ekstra høflig/takknemlig i forkant. Anonymkode: e62d1...f41 8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #3 Del Skrevet 14. august 2024 Jeg tenker at dette er overanalysering. Utrykket dekker ikke bare positiv respons, men takket også for vurderingen av forespørselen. Synes det f.eks er en grei måte å avslutte et hi på og legger betydningen til at takk for at du tok deg tid til å lese og svare om du har noe å komme med, som er bedre enn å bare avslutte med masse spm som forventes svar på. I dag virker det som at alt av høffelighet skal overanalyseres og finne skjulte motiver med. Enten det er ordet kondolerer, mvh, eller takk på forhånd. Det skal ligge en skjult subjektiv manipuleringsteknikk som f.eks takknemlighetsgjeld i bunn, når det bsre er en grei måte å avslutte en forespørsel på. Anonymkode: 82ddb...842 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #4 Del Skrevet 14. august 2024 Samme som ABf41. Gidder ikke mye unødvendige mailer med bare «Takk for hjelpen». Men jeg bruker det bare når jeg sender et litt mer omfattende spørsmål som de må bruke ekstra tid på. Anonymkode: 39ea7...e9e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #5 Del Skrevet 15. august 2024 "På forhånd takk" er det jeg har lest her og der. Anonymkode: ead7b...b1d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #6 Del Skrevet 15. august 2024 Det er en høflighetsfrase, og ikke noe som behøver overtenkes. Anonymkode: 9820d...b09 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #7 Del Skrevet 15. august 2024 Kommer litt an på hva som står foran. Hvis noen ber meg gjøre noe jeg ikke har tilbudt meg, og som ikke kan forventes, føles det som utidig press hvis det står på forhånd takk. Men hvis de etterspør informasjon eller noe er det en grei høflighetsfrase. Anonymkode: e4ed2...02f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #8 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 11.00): Det er en høflighetsfrase og fra min side kun godt ment, ikke ment som noe press. Jeg bruker det ikke veldig ofte, men det hender. Særlig i situasjoner der det er kunstig å f.eks. sende en "tusen takk"-mail etter jeg får svar. Jeg prøver å unngå å sende "kjempefint, tusen takk for hjelpen" til folk som risikerer å måtte journalføre/loggføre mitt tusen takk, og da prøver jeg (selv om folk tydeligvis leser det ulikt) å være litt ekstra høflig/takknemlig i forkant. Anonymkode: e62d1...f41 Men som avsender er din intensjon om budskap irrelevant. Og det vet de som jevnlig sender ut ting. Mottagers oppfatning av din intensjon er - og skal være - fasiten. Du, som avsender, forventes justere deg etter mottaker. For det ER ikke så mange andre måter å tolke dette som enn et forsøk på å legge press på mottaker, gitt at dere to ikke på forhånd er enige om hva mottaker skal gjøre (og da kan du jo takke på telefonen?). Du er neppe hens overordnede, og bør dermed ikke etter normal høflighet forvente noe som helst. På norsk uttrykker vi høflighet primært gjennom spørsmål, altså anerkjennelsen av at vi ikke er berettiget bistand. Så en «kan du sende meg?» er vesentlig høfligere enn «send meg x og y» fulgt av «takk». En kommando kan ikke gjøres høflig. Den er og blir (og skal være) uhøflig. Det er slik vi med vilje har konstruert samfunnet. Vi sier ikke «en kaffe, takk», vi sier «kan jeg få en kopp kaffe?» Anonymkode: bb6d9...202 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 20. august 2024 #9 Del Skrevet 20. august 2024 Enten man skriver "takk på forhånd" eller man skriver "på forhånd takk", så synes jeg det er helt greit. Det er veldig greit for meg å skrive til en jeg vet at jeg ikke "trenger" å skrive noe annet til etter å ha fått svar på/hjelp til henvendelsen jeg har sendt. Det er en høflighetsfrase, ikke noe mer enn det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #10 Del Skrevet 22. august 2024 Det er gjort av høflighet, jeg husker vi hadde en lærer på ungdomsskolen som la vekt på at vi skulle uttrykke oss høflig, og da var blant annet "på forhånd takk" nevnt. Synes det er veldig sært å forsøke å få noe som er ment å være hyggelig og høflig til å bli noe som liksom skal legge press eller føringer på mottakeren. Da må man heller lære seg å bli mer høflig selv, og mindre negativ. Anonymkode: 04805...b4f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #11 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er gjort av høflighet, jeg husker vi hadde en lærer på ungdomsskolen som la vekt på at vi skulle uttrykke oss høflig, og da var blant annet "på forhånd takk" nevnt. Synes det er veldig sært å forsøke å få noe som er ment å være hyggelig og høflig til å bli noe som liksom skal legge press eller føringer på mottakeren. Da må man heller lære seg å bli mer høflig selv, og mindre negativ. Anonymkode: 04805...b4f Helt enig! Anonymkode: 0ea77...e03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå