Atom Skrevet 14. august 2024 #1 Skrevet 14. august 2024 Dere som har jobbet i noen år; når økte lønna mest i løpet av karrieren? Er det i starten eller etter noen år med arbeidserfaring? Hva er lurest å gjøre for å gå opp i lønn? Må man bytte jobb eller bør jeg bare vente til ansieniteten øker?
Bovina sancta Skrevet 14. august 2024 #2 Skrevet 14. august 2024 (endret) Lønna økte mest da jeg skiftet fra stat til privat. Da doblet den seg. Ellers har jeg alltid hatt de største hoppene ved jobb-bytte - også i privat sektor. Jeg opplever at det er større rom for å forhandle lønn i privat sektor, så det er verdt å forsøke. I staten er det veldig rigide rammer for ekstraordinær lønnsøkning, og jeg måtte presse på med et annet jobbtilbud for å komme noe som helst vei (uten at de ga mer enn noen tusen ekstra likevel). I det private er de opptatt av å beholde de gode hodene, mens i staten er de opptatt at at ting skal være rettferdig. De er jo ikke avhengig av effektivitet og profitt på samme måte i Staten. De går jo ikke dukken uansett😅 Edit: Det siste man bør gjøre, er å vente. Man må alltid spørre om mer når man mener at man har opparbeidet seg kompetanse og erfaring som er verdt mer enn lønna man har. Den som ikke spør, får ikke. Endret 14. august 2024 av Bovina sancta 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #3 Skrevet 14. august 2024 Lønna øker mest ved bytte av jobb. Evt. om du har en kompetanse som er viktig, og kan vise til at lønna di begynner å bli dårlig i forhold til andre. Å tro at du skal få noe gjennom at du får lenger ansiennitet, er å lure seg selv. Antagelig vil du sakke akterut mer og mer jo lenger du blir på samme sted. Jobblojalitet er ikke særlig verdsatt i disse dager. Anonymkode: 6101f...009 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #4 Skrevet 14. august 2024 Bovina sancta skrev (5 timer siden): Lønna økte mest da jeg skiftet fra stat til privat. Da doblet den seg. Ellers har jeg alltid hatt de største hoppene ved jobb-bytte - også i privat sektor. Jeg opplever at det er større rom for å forhandle lønn i privat sektor, så det er verdt å forsøke. I staten er det veldig rigide rammer for ekstraordinær lønnsøkning, og jeg måtte presse på med et annet jobbtilbud for å komme noe som helst vei (uten at de ga mer enn noen tusen ekstra likevel). I det private er de opptatt av å beholde de gode hodene, mens i staten er de opptatt at at ting skal være rettferdig. De er jo ikke avhengig av effektivitet og profitt på samme måte i Staten. De går jo ikke dukken uansett😅 Edit: Det siste man bør gjøre, er å vente. Man må alltid spørre om mer når man mener at man har opparbeidet seg kompetanse og erfaring som er verdt mer enn lønna man har. Den som ikke spør, får ikke. Tja, realiteten er jo at også i staten blir effektivitet og profitt (overskudd/inntekter) bare viktigere og viktigere. Det snakkes mye om «produksjon» der jeg jobber (akademia), for å si det sånn. Så egentlig burde staten vært mye mer opptatt av å beholde sine beste medarbeidere. Men den tvungne lønnsnemnda i høst viser jo at det ikke er tilfelle. Anonymkode: 4db66...3d1
Bovina sancta Skrevet 14. august 2024 #5 Skrevet 14. august 2024 49 minutter siden, AnonymBruker said: Tja, realiteten er jo at også i staten blir effektivitet og profitt (overskudd/inntekter) bare viktigere og viktigere. Det snakkes mye om «produksjon» der jeg jobber (akademia), for å si det sånn. Så egentlig burde staten vært mye mer opptatt av å beholde sine beste medarbeidere. Men den tvungne lønnsnemnda i høst viser jo at det ikke er tilfelle. Anonymkode: 4db66...3d1 Jeg er helt enig i at Staten burde jobbe for å beholde de beste hodene, men det jeg har sett er en totalt manglende motivasjon for dette. I tillegg manglet de innsikt i hva de taper på å ikke gi skikkelige vilkår ved min arbeidsplass, og de evnet ikke å effektivisere. De ble satt under økonomisk administrasjon etter hvert, skal sies. Jeg synes måten de behandler sine ansatte på er hårreisende. I alle fall på utdanningsinstitusjonen jeg arbeidet ved.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #6 Skrevet 14. august 2024 Bovina sancta skrev (45 minutter siden): Jeg er helt enig i at Staten burde jobbe for å beholde de beste hodene, men det jeg har sett er en totalt manglende motivasjon for dette. I tillegg manglet de innsikt i hva de taper på å ikke gi skikkelige vilkår ved min arbeidsplass, og de evnet ikke å effektivisere. De ble satt under økonomisk administrasjon etter hvert, skal sies. Jeg synes måten de behandler sine ansatte på er hårreisende. I alle fall på utdanningsinstitusjonen jeg arbeidet ved. Helt enig i at staten ikke virker å være motivert til å betale for å beholde eller rekruttere de beste hodene. Effektiviseringen ser kun ut til å gjelde dem som jobber nederst i systemet. Ingen reelle forsøk på å effektivisere fra mellomledernivå og opp. Faktisk fører effektiviseringsforsøk i organisasjonen til behov for å rekruttere enda flere ledere og folk i administrasjonen. Systemene er også dårlige og ineffektive. Anonymkode: 4db66...3d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå