Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du vært kjent med en mann som aldri gråter? 

En mann i min nærmeste familie/omkrets som jeg kjenner svært godt har jeg aldri sett gråte, samtidig virker det som ham mener tårer er en manipulasjonsmetofe kvinner bruker. 

Hvorfor tenker de slik? Når jeg gråter, klarer jeg faktisk ikke holde igjen. 

Anonymkode: a0594...280

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, faren min ble slått hvis han viste følelser, det var ikke mannlig. Så mye eller noe av det kommer nok fra oppveksten.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er mann på 33 og har ikke grått på 20+ år, i hvert fall.

Ser ikke på gråting som svakt eller manipulativt, altså, og jeg føler som bare det. Men gråting, tårer i eller fra øynene eller hulking, virker rett og slett ikke å være en del av registeret mitt. Det har skjedd nok av ting jeg har fått følelsesmessige reaksjoner på, både for egen del og bekymring over folk jeg er glad i, selv om jeg nok er mer disponert for tungsinn/nedstemthet enn jeg er for sinne. Jeg har uansett ikke store problemer med å snakke om det som er vondt (være seg med foreldre, kjæresten eller kompiser), men jeg bare begynner ikke å gråte.

Anonymkode: 01f8d...25a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 10.25):

tårer er en manipulasjonsmetofe kvinner bruker.

Det er det noen ganger, men man kan ikke vite om det er det eller ikke. Hvis han sier at det alltid er det så er han en idiot

Anonymkode: 3422c...ba7

Skrevet

Jeg er ekstremt følsom og feller en tåre titt og ofte :D

Kan være alt fra filmer til spontane reaksjoner ala når Solfrid Koanda forsto at hun hun hadde tatt OL-gull.

Skrevet

Ikke alle har behov for å gråte, og det bør være greit 

Anonymkode: 96bc7...49b

• Nyttig 4
Skrevet

I hvilke situasjoner har du sett han hvor du mener det ville vært naturlig at han gråt? 

Jeg tror aldri noen andre familiemedlemmer enn foreldrene mine har sett meg gråte etter jeg var ferdig med barneskolen... 
Noen av mine beste venner har sett meg gråte i forbindelse med avliving av kjæledyr, ellers kan jeg ikke huske at noen av de heller skal ha sett meg gråte... 

Anonymkode: 0e843...2ed

Skrevet

Umulig å vite om noen aldri gråter. At de ikke gråter foran deg betyr jo ikke at de aldri gråter.

Anonymkode: a0f50...be4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 10.25):

Har du vært kjent med en mann som aldri gråter? 

En mann i min nærmeste familie/omkrets som jeg kjenner svært godt har jeg aldri sett gråte, samtidig virker det som ham mener tårer er en manipulasjonsmetofe kvinner bruker. 

Hvorfor tenker de slik? Når jeg gråter, klarer jeg faktisk ikke holde igjen. 

Anonymkode: a0594...280

Jeg gråter ikke. Dvs jeg gråt da barnet mitt fikk kreft, men kan ikke huske sist jeg gråt før det. Heller ikke grått etter det.

Vi er bare forskjellige. Noen tar lett til tårer, andre ikke🤷🏼‍♂️

Anonymkode: fcfc1...d08

• Nyttig 1
Skrevet

Menn? Jeg gråter aldri så noen ser meg. Om jeg en sjelden gang skulle ha behov for å gråte sørger jeg for at ingen ser meg.

Anonymkode: 8fc56...aad

• Liker 1
Skrevet

Mannen min tar lett til tårene, og jeg gråter aldri. Tårer forteller ingenting om følelser, for vi har forskjellige måter å reagere på.

Anonymkode: 03d2a...618

• Liker 1
Skrevet

Nei, kjenner ingen menn som jeg aldri har sett gråte. MEN, det er uhyre sjeldent at jeg ser at noen av de gråter. Enten må de være VELDIG full eller så må det være noe helt forferdelig som skjer som f.eks. et viktig forhold som tar brått slutt eller at noen dør.

Skrevet

Snørr og tårer er da en velkjent herske- og manipulasjonsteknikk blant kvinner. 

Har kun grått når mine nærmeste har gått bort. 

Anonymkode: aedac...f9a

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Snørr og tårer er da en velkjent herske- og manipulasjonsteknikk blant kvinner. 

Har kun grått når mine nærmeste har gått bort. 

Anonymkode: aedac...f9a

Ikke bare blant kvinner. Eksen min ble kalt grinegutten blant mine venninner. Han kunne skru på tårene som om han hadde en kran,og slo dem like godt av igjen like enkelt dersom strategien ikke virket. Da hoppet han bare til neste strategi. 

De fleste gråter nok ikke for å manipulere, men fordi dette er noe som skjer når man blir så fortvilet/trist at det rennet over. Så er det ulike grenser for hvor det skjer, uten at det nødvendigvis er manipulering. 

Jeg må vedkjenne at jeg kanskje vel fort tenker som deg og føler ubehag når folk gråter lettere enn jeg selv kunne grått for noe, men det er jeg bevisst på at er på grunn av erfaringene med overnevnte mann, hvor dette virkelig var bevisst manipulasjon. Om du har tilsvarende opplevelser forstår jeg altså det, men det er likevel feil å tenke at de fleste manipulerer og prøve å overvinne andre med gråt. 

Min mann gråt aldri før han nærmet seg 50 år, men er nok blitt mer følsom/sentimental med årene. 

Endret av Trolltunge
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er det noen ganger, men man kan ikke vite om det er det eller ikke. Hvis han sier at det alltid er det så er han en idiot

Anonymkode: 3422c...ba7

Men er det vanlig å kunne gråtte på "komando" bare for å manipulere? Jeg hadde aldri greid å grine bare for å få viljen min, uanset hvor mye jeg ønsket meg noe.

• Liker 2
Skrevet

Mannen min gråter aldri. Vi har vært gjennom en periode hvor vårt eldste barn var alvorlig syk. Jeg gråt hele tiden. Han gråt aldri. Han var min klippe.

Anonymkode: 311a8...c53

Skrevet
Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Ikke bare blant kvinner. Eksen min ble kalt grinegutten blant mine venninner. Han kunne skru på tårene som om han hadde en kran,og sko dem like godt av igjen like enkelt dersom strategien ikke virket. Da hoppet ham til neste strategi. 

De fleste gråter nok ikke for å manipulere, men fordi dette er noe som skjer når man blir så fortvilet/trist at det rennet over. Så er det ulike grenser for hvor det skjer, uten at det nødvendigvis er manipulering. 

Jeg må vedkjenne at jeg kanskje vel fort tenker som deg og føler ubehag når folk gråter lettere enn jeg selv kunne grått for noe, men det er jeg bevisst på at er på grunn av erfaringene med overnevnte mann, hvor dette virkelig var bevisst manipulasjon. Om du har tilsvarende opplevelser forstår jeg altså det, men det er likevel feil å tenke at de fleste manipulerer og prøve å overvinne andre med gråt. 

Min mann gråt aldri før han ble 50 år, men er nok blitt mer følsom med årene. 

Gråt veldi mye da min eldste bror omkom v/ ulykke i ung alder for mange år sidan.  Etterhvert ble sorgen fortrengt, men den lå i underbevistheten. Da min mor også fekk en tidlig død noen år senere ble sorgen igjenn vekt til nytt liv.

Noen år etter min mors død gjekk  ei på ein  fysisk /psykisk smell i  forbindelse med husbygging, og mye  arbeidspress på jobben,  og nå populert kalt "utbrendthet" .  legen brukte uttrykket psykisk ubalanse på  min diagnose,og  hypeventilerte / gråt mye. Min lege oppfordret meg å  gjøre det ein hadde best lyst, og det er ofte ein god  tearapi  å fortrenge vanskelige følelser som ligger i  iunderbevistheten.  Stress  kan ofte vera eit symtom / indikasjon på  at ein  personen har opplevd noe  vanskeleg som ligger i underbevistheten.  Derfor er eg motstander at den eksperimentell medisineringen av folk med psykiske vansker.   

Menn har eit annet reakjsonsmønster en kvinner, og de forsøker ofte å fortrenge vanskelige følelser, og  skinnet kan ofte bedra. 

Anonymkode: 0d167...12f

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Mannen min tar lett til tårene, og jeg gråter aldri. Tårer forteller ingenting om følelser, for vi har forskjellige måter å reagere på.

Anonymkode: 03d2a...618

Det er selvsagt bare tullprat, og en indikasjon på at du har ingen empati  !

Anonymkode: 0d167...12f

Skrevet

Har kjent samboeren min i sju år og har sett ham gråte kun to ganger. Vi har av og til pratet om det å gråte, for jeg selv er veldig lettrørt og tar relativt ofte til tårene både av glede og sorg/bekymring. Har spurt ham hvordan han klarer å la være å gråte, og da svarer han bare at han ikke kjenner noe trang til å gjøre det. Det betyr ikke at han ikke er trist, det skal bare veldig mye til før han gråter. Men han har egentlig mange følelser han også.

Vi har to små gutter sammen og er heldigvis helt enige i at gråt er helt greit, vi skal ikke ha noe usunn machokultur her i heimen!

Anonymkode: 135c5...784

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke huske sist jeg gråt foran andre.

Er noe med stoltheten for oss menn. Vi skal tåle litt, være tøffe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...