AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #1 Skrevet 14. august 2024 Må bare spørre; er det en uting at «fremmede» barn bruker lekeplassen når de ikke bor der? Det er en stor lekeplass som er rett over veien, og den offentlige er flere kvartal unna, samt at de må krysse veien (lysregulert). Er i bysentrum. Anonymkode: 2c6bd...802
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #3 Skrevet 14. august 2024 Jeg bodde i et sameie med lekeplass tidligere. Vi betalte i dyre dommer for den lekeplassen, og da ønsket jeg at vi i det minste kunne få så mye bruk ut av den som mulig. Jeg syntes det var riktig, men også viktig, å la alle som ville få leke der. Så blir jo de lokale barna kjent ut over borettslagsbobla også! Anonymkode: 467d2...976 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #4 Skrevet 14. august 2024 Alle kan bruke den. Anonymkode: f432c...e3f
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #5 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Må bare spørre; er det en uting at «fremmede» barn bruker lekeplassen når de ikke bor der? Det er en stor lekeplass som er rett over veien, og den offentlige er flere kvartal unna, samt at de må krysse veien (lysregulert). Er i bysentrum. Anonymkode: 2c6bd...802 Det er helt greit for de fleste borettslag og for alle normalt oppegående mennesker. Men vi har et borettslag som tilsynelatende består av bare atale folk, og de jager alle som kommer inn på området (det går en gang ei gjennom det, men de jager folk bort likevel, barn inkludert). Så du kan risikere at det kommer noen bort til dere og velger lage bråk. Er du ukomfortabel med muligheten for at godt voksne kommer og kjefter nedi deg og barna - finn ut hva slags folk som bor der før dere går bort. Anonymkode: 2daf1...ae3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #6 Skrevet 14. august 2024 Kjekt for barna å bli kjent med flere i nabolaget vel? Anonymkode: 20137...a9e 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #7 Skrevet 14. august 2024 Her er begge "våre" lekeplasser kommunale, selv om vi betaler for vedlikehold (nå betalte faktisk kommunen for å bytte ut begge to), og her bruker alle de. Er en barnehage som bruker den ene flere ganger i uken bl.a. Trodde ikke det var lov å nekte andre å leke på sånne steder siden de sjeldent er private. Anonymkode: 88dcb...f2c
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #8 Skrevet 14. august 2024 Slike lekeplasser er offentlige. For å få godkjent nye byggeprosjekter må de inneholde både grøntarealer og offentlige lekeplasser, siden de fleste kommuner har sluttet å bygge og drifte disse. Anonymkode: 19e36...c94 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #9 Skrevet 14. august 2024 Vi bor i et stort borettslag, og her er det mange som går tur eller er på lekeplassen som ikke bor her - og det er helt greit. Har hørt historier fra andre steder hvor folk får kjeft for å bevege seg på borettslagets område, men jeg ville gått ut i fra at det er greit jeg, til du evt får beskjed om noe annet. Tror de fleste steder ikke ville sagt noe på det. Anonymkode: aacae...643
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #10 Skrevet 14. august 2024 Det er helt normalt at borettslags lekeplasser brukes av andre som ikke bor der, ja. Det er også normalt at folk som ikke bor i borettslaget bruker interne gangveier å gå tur på. Noen sameier har lekeplasser inne på privat område, og har gjerdet inn hele sameiet. Da ville jeg ment at det ikke var greit å bruke gangveien som gjennomgangsvei, eller å bruke sameiets lekeplass. Men da er det jo gjerne også skiltet at det er privat vei eller privat område. Dersom noen gjør noe som skader lekeplassen, eller lager uforholdsmessig mye lyd, eller bråker etter borettslagets stilletid, så er det greit å si ifra, og evt. jage dem vekk. Anonymkode: 22340...5d8
AnonymBruker874626 Skrevet 14. august 2024 #11 Skrevet 14. august 2024 For å svare på spørsmålet først: Ja, det er helt greit mener jeg. Mange av disse lekeplassene vil nok også formelt være å anse som offentlig lekeplass. Om du er interessert nok kan du lete deg fram til reguleringsplan / igangsettingstillatelse for utbygginngen, der dette nok vil være omtalt. Som noen over her påpeker vil utbygger ofte pålegges å opparbeide offentlig infrastruktur som et av vilkårene for byggetillatelse.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #12 Skrevet 14. august 2024 Så klart at det er greit. Er jo derfor man har lekeplass. Den skal brukes. Det er jo ikke prioritert lenger. Det bygges ikke lekeplasser nesten lenger. Også klager vi på at dem ikke er ute og leker. Anonymkode: 0baaf...660
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #13 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må bare spørre; er det en uting at «fremmede» barn bruker lekeplassen når de ikke bor der? Det er en stor lekeplass som er rett over veien, og den offentlige er flere kvartal unna, samt at de må krysse veien (lysregulert). Er i bysentrum. Anonymkode: 2c6bd...802 Slike problemstillinger har vært kilde til konflikter nesten like lenge som borettslag/sameier med lekeplass har eksistert. Opplest og vedtatt at lekeplasser i br./sameier ikke kan stenges for allmennheten. Personlig blir jeg godt irritert når fremmede barn herjer vilt, hyler og skriker på «vår» lekeplass. Da frister det å gå ut og bed de dempe seg eller pelle seg bort. (Men jeg gjør det ikke) Unntaket er når de ødelegger lekestativ, benker eller har sandkastekrig. Anonymkode: 0af01...462
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #14 Skrevet 14. august 2024 Lekeplasser, og særlig lekeplasser som har stått i noen år, krever etterhvert både kostbart vedlikehold og kanskje utskifting av lekeapparater. Så hvis en lekeplass i stor grad benyttes av barn utenfra, eller til og med barnehagen (opplevd dette forrige sted jeg bodde), så kan det oppleves urimelig at de som bor i borettslaget/sameiet skal betale for vedlikehold/fornyelse. Men det finnes nok ikke noen hjemmel som gjør det mulig å nekte barn utenfra å leke på lekeplassen. Alternativet er å fjerne den. Anonymkode: 70755...c14 1
Gjest jegerrinne Skrevet 14. august 2024 #15 Skrevet 14. august 2024 De er egentlig åpne for alle. Når en nå søker om å bygge borettslag så er ofte krav av kommunen at x antall kvadratmeter settes av lekeplass, som egentlig er en del av kommunens krav for å ha lekeplasser rundt. Ser der vennina mi bor der stod det i prosjektet at lekeplass skulle ferdigstilles før 50% av boligene er bygd, nå har utbygger fått bøtter pga det ikke er gjort
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #16 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Lekeplasser, og særlig lekeplasser som har stått i noen år, krever etterhvert både kostbart vedlikehold og kanskje utskifting av lekeapparater. Så hvis en lekeplass i stor grad benyttes av barn utenfra, eller til og med barnehagen (opplevd dette forrige sted jeg bodde), så kan det oppleves urimelig at de som bor i borettslaget/sameiet skal betale for vedlikehold/fornyelse. Men det finnes nok ikke noen hjemmel som gjør det mulig å nekte barn utenfra å leke på lekeplassen. Alternativet er å fjerne den. Anonymkode: 70755...c14 Utbyggere lager gjerne lekeplasser. Nå brl ikke klarer å vedlikeholde tingene, så fjernes de fordi de ikke oppfyller kravene til lekeapparater. Skjer det ulykker og lekeapparatene ikke er godt nok vedlikeholdt, så kommer styret/eier i ansvar. Ala rutsjebanesaken for x antall år siden der et barn ble drept. Enkelte steder er det og generalforsamlingsvedtak på å fjerne lekeapparater for å få slutt på skrik og skrål/støy fra barn utenfra. En evig kilde til konflikt. Anonymkode: 0af01...462
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå