Gå til innhold

Veldig svak kronekurs, bryr regjeringen seg?

kat-e

Anbefalte innlegg

Druid skrev (9 timer siden):

Det finnes ulike måter å sikre at denne verdiskapningen kommer inn i det økonomiske systemet, og Norge har gode erfaringer gjennom å bruke offentlig forbruk. Sett i relasjon med andre land som har litt samme økonomiske posisjon, er dette en god løsning.

Det er vanskelig å forklare ut ifra økonomisk teori hvorfor det ikke hadde vært mer fordelaktig å tillate økt privat forbruk, framfor offentlig forbruk, ettersom privat bruk av penger sørger for en elegant måte å løse pris/tilbud/etterspørsel på, mens byråkratenes løsninger alltid innebærer kapasitetsutfordringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 8/14/2024 at 10:19 AM, Fant80 said:

Jeg er i slekt med noen bønder på Jæren. Jeg vet at enkelte av de er missfornøyde med inntekt etc,men jeg registrerer jo at de fleste av de har ALT nytt. Ungene har flotte nye lettsykler. De selv har svære million traktorer,og kjører helt nye pickuper med gigantiske motorer. De har hus så svære som at jeg kunne parkert 2-3 av mitt eget i deres. Så om lønningene deres er så små,er det er nytt for meg. 

Noe jeg forøvrig ikke hadde lagt meg oppi,dersom jeg ikke ble ruinert av å handle kjøttdeig,melk og ost. Enten så skjer det noe helt sinsykt på middelveien her,eller så klager bønder i Norge bare for å klage. 

Jo mindre bruk, jo større traktor.

Synes å være regelen mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiPolitiker skrev (8 timer siden):

Det er vanskelig å forklare ut ifra økonomisk teori hvorfor det ikke hadde vært mer fordelaktig å tillate økt privat forbruk, framfor offentlig forbruk, ettersom privat bruk av penger sørger for en elegant måte å løse pris/tilbud/etterspørsel på, mens byråkratenes løsninger alltid innebærer kapasitetsutfordringer. 

Det viktigste handler ganske enkelt om at majoriteten av oljepengene blir til kontantoverføringer… til pensjonsfond utland. 

Det andre poenget er at økonomisk teori tendenserer til å ignorere økonomisk motivasjon i kontekst. MÅLSETNINGEN til å bruke offentlige handler nettopp om å trigge kapasitetutfordringer, for det er det som skaper vekst og utvikling.

Men et tredje poeng slår også ofte inn: økonomiske teorier fungerer i vakuum med sterke avgrensinger på hva som påvirker. De er ment å forklare hvilke mekanismer som pågår. 

I praksis er det mengder av små detaljer som justerer konsekvensene av de ulike modellene slik at utfallene ikke nødvendigvis samsvarer en til en med teorien. 

kat-e skrev (4 timer siden):

Denne sier mye om dagens Norge :

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-er-langt-nede-pa-lista-over-land-med-kjopekraft/s/12-95-3423920827

Danskene gjør det bedre og de har ikke gas og olje.

Her er en nøtt: i utgangspunktet skal dansker ha rundt 10 ganger høyere kjøpekraft enn Norge. 

Grunnen til at jeg misliker «Verdens rikeste land» er nettopp på grunn av denne typen misforståelse av hva ressursene betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den norske krone var sterk for noen få år siden, lå oljeprisen på over 100, så sank den til 30$ og krona der etter. Men oljeprisen er nå ganske høy og på 80. Derfor må det være politikken som føres her hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krona kjøres med vilje i grøfta. Og målet er åpenbart å innføre euro i Norge.

Så Norges Bank pøser ut NOK i enorme mengder i valutamarkedet og devaluerer dermed verdien av krona. Og når det er blitt ille nok så regner politikerne med at folket vil be på sine knær om at de erstatter krona med euro.

Også setter NB opp renta en gang i blant for å liksom gjøre en symbolsk handling hvor det skal se ut som at de prøver å styre inflasjonen.

Endret av LeveMannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/16/2024 at 8:41 PM, LeveMannen said:

Krona kjøres med vilje i grøfta. Og målet er åpenbart å innføre euro i Norge.

Så Norges Bank pøser ut NOK i enorme mengder i valutamarkedet og devaluerer dermed verdien av krona. Og når det er blitt ille nok så regner politikerne med at folket vil be på sine knær om at de erstatter krona med euro.

Også setter NB opp renta en gang i blant for å liksom gjøre en symbolsk handling hvor det skal se ut som at de prøver å styre inflasjonen.

Målet til de som styrer meningene til media og da også globalistene er å gjøre folk desperate nok til å godta et nytt globalt digitalt banksystem. De som styrer dette systemet trenger ikke våpen. De stenger pengekrana de, så sulter du og familien. Folk er for dum til å forstå hva de vil si ja til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsket er vel og få innført Euro som så mye annet alt saboteres for og få viljen igjennom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
julia83 skrev (På 16.8.2024 den 18.59):

Når den norske krone var sterk for noen få år siden, lå oljeprisen på over 100, så sank den til 30$ og krona der etter. Men oljeprisen er nå ganske høy og på 80. Derfor må det være politikken som føres her hjemme?

https://www.forskersonen.no/det-gronne-skifte-klimaendringer-kronikk/den-svake-krona-kan-skyldes-det-gronne-skiftet/2402033

Er nok det ja

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørete et sted at vi visst nok i Europeisk sammenheng har sterkere økonomi enn både Albania og Moldova 👍

Hørte et annet sted at kronekursen og rentenivået er pga vanskjøtsel av ressurser, og de internasjonale pengemarkedene er lite imponert over de rød-grønne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bl.a to viktige årsaker til lav kronekurs: En oljeindustri som går mot slutten, og en produktivitetsvekst på lusne 0,6. Olje og fisk er ikke vekstnæring er lenger. Det ligger ingen innovasjon der, kun en forventning om vekst under snittet for resten av industrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...