AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #1 Skrevet 14. august 2024 Kommer det et tidspunkt hvor barnet begynner å sove lenger? Barnet er 2 år og jeg har vært oppe kl 05 i 2 år. Føler jeg står med en fot i grava av søvnmangel. Vi har prøvd alt, legge tidligere og senere, flytte og justere på duppen. Måltid tidlig/sent, vann, melk og you name it. I ferien sov han 19-07 i 4 uker, men etter 2 dager tilbake i bhg var vi i gang med 05 morgener igjen. Han blir rett og slett stresset av bhg. Jeg får ikke endret det, kan ikke ta han ut av bhg heller. Selv er jeg helt på felgen, jobb hele dagen, lage middag, vaske opp, barne-tv, legging. Når barnet sovner kl 19:30 er jeg så kokt at jeg må ha noen minutter på sofa. Så kommer rydding, vasking, klesvask, planlegging, foodprep og evt div nettbestillinger som må gjøres. Trenger å få tatt meg en dusj og pusse tenner før jeg legger meg og det tar også noen minutter. Har ikke sjans til å være i seng før kl 22 også bruker jeg alltid litt tid på å sovne. Så sitter igjen med ca 6 timer søvn. Har gitt opp å finne en vidunderkur for å slippe disse tidlige morgenene. Men, håper det kommer en dag hvor han sover lenger av seg selv. Når begynte deres barn å sove lenger? (gidder ikke høre at jeg er ræva mor fordi jeg ikke elsker å stå opp kl 05, har sett nok av de trådene, hold dere til tema) Anonymkode: 9d191...585
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #2 Skrevet 14. august 2024 Vår datter har vært en morgenfugl siden dag 1. Altså, en periode var hun våken fra kl 04, og det hjalp ingenting å legge henne senere. Jeg var ganske frustrert😅 Nå er hun 4,5 år. I det siste har hun begynt å våkne senere, sover nå til 06.00-06.30, noe som er en stor endring for oss som familie. Jeg er ikke sikker på om det er noe spesielt som har vært utslagsgivende, men vi har over tid måtte utvidet leggetiden fordi hun er opptatt med venner på ettermiddag/tidlig kveld flere ganger i uken. Det er først nå det har fungert å legge litt senere og få utslag dagen etter. I dag fikk jeg «kjeft» fordi hun syns jeg vekket henne for tidlig😅 Anonymkode: 63bfc...348
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #3 Skrevet 14. august 2024 Kan du gjøre klar middag om morningen før levering så det går kjapt å steke når du kommer hjem? Jeg har gjort det i perioder for å kunne få litt kveld. Ha regel på at det ikke er skjerm om morningen, slik at det ikke fungerer som motivasjon til å stå tidligere opp. Siste alternativ er å testd å sove på samme rom, legge en madrass inntil hans seng slik at du ikke våkner av hans bevegelse. Anonymkode: 503bb...15c 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #4 Skrevet 14. august 2024 Sover han veldig lenge i barnehagen da? Anonymkode: 807ce...957
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #5 Skrevet 14. august 2024 Høres ut som at du er alene med barnet? Vi har også en morgenfugl, som alltid har vært sånn. Har gradvis blitt litt bedre nå inn mot 5-års alder, hvor det våknes mer kl 6 enn 5. Anonymkode: fa092...522
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #6 Skrevet 14. august 2024 Ikke noe fasitsvar på det. Min fortsatte å stå opp tidlig til hun kunne stå opp selv uten at jeg trengte følge med. Det ble laget mange tegninger og perkefigurer før frokost og barnehage… Men nå er hun tenåring og kan sove døgnet rundt… Masse sympati, og husk at det går over. ❤️ Anonymkode: a839d...b99
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #7 Skrevet 14. august 2024 Min eldste våknet tidlig helt til han ble tenåring. Når han ble sånn 4-5, skjærte jeg opp frukt etc, og satte på film, så sov jeg litt på sofaen, spesielt i helger. Det blir bedre, etterhvert. Anonymkode: 99332...683
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #8 Skrevet 14. august 2024 Du må faktisk ta deg kun en 50 prosent jobb. Før du møter veggen. Anonymkode: 4a9bf...8cb
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #9 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kommer det et tidspunkt hvor barnet begynner å sove lenger? Barnet er 2 år og jeg har vært oppe kl 05 i 2 år. Føler jeg står med en fot i grava av søvnmangel. Vi har prøvd alt, legge tidligere og senere, flytte og justere på duppen. Måltid tidlig/sent, vann, melk og you name it. I ferien sov han 19-07 i 4 uker, men etter 2 dager tilbake i bhg var vi i gang med 05 morgener igjen. Han blir rett og slett stresset av bhg. Jeg får ikke endret det, kan ikke ta han ut av bhg heller. Selv er jeg helt på felgen, jobb hele dagen, lage middag, vaske opp, barne-tv, legging. Når barnet sovner kl 19:30 er jeg så kokt at jeg må ha noen minutter på sofa. Så kommer rydding, vasking, klesvask, planlegging, foodprep og evt div nettbestillinger som må gjøres. Trenger å få tatt meg en dusj og pusse tenner før jeg legger meg og det tar også noen minutter. Har ikke sjans til å være i seng før kl 22 også bruker jeg alltid litt tid på å sovne. Så sitter igjen med ca 6 timer søvn. Har gitt opp å finne en vidunderkur for å slippe disse tidlige morgenene. Men, håper det kommer en dag hvor han sover lenger av seg selv. Når begynte deres barn å sove lenger? (gidder ikke høre at jeg er ræva mor fordi jeg ikke elsker å stå opp kl 05, har sett nok av de trådene, hold dere til tema) Anonymkode: 9d191...585 Vår på 6 år våkner fremdeles 05.00. Har prøvd alt, men det er bare sånn han er. Anonymkode: bb19d...637
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #10 Skrevet 14. august 2024 Kan du ikke ta rydding, matprepping osv kl 05 i stedet da? Når det likevel er da du står opp? Det går over. Heldigvis. Anonymkode: 61490...671 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #11 Skrevet 14. august 2024 Mine har aldri vært morgenfugler, så det er bare forskjell på barn. Tror du kanskje må snu om på dine rutiner, siden det ikke går an å snu barnets sovemønster. Dusj og matprepping kan du vel ta på morgenen, siden toåringen allerede har vekket deg da? Må hus og klær ryddes og vaskes hver eneste kveld? Hvor mye matprepping og planlegging er det? Kan du samle mer av det til én dag? Ellers er vi vel bare forskjellige. Jeg legger meg rundt midnatt, og kan bruke lang tid på å sovne i blant. Må opp i 06.00-07.30 tiden for å få meg selv og barna ut før 07.30, men for meg er 6 timer søvn nok så lenge den er sammenhengende. Er du alene med barnet? Hvis du må ha mer søvn, men ikke kommer deg i seng tidligere, er det en partner der som kan stå opp med barnet? Anonymkode: 8dfff...1cb 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #12 Skrevet 14. august 2024 Rundt 5-6års alder sov han litt lengre. Husker første gang han sov til 0630 på en lørdag,det var så nydelig. Har ikke noe annet råd enn at det vil gå over. Men vet hvor grusomt det er å stå opp så tidlig år etter år🫂Nå er han tenåring og må ristes våken 🥴 Anonymkode: 7e9d6...8cc
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #13 Skrevet 14. august 2024 Brannfakkel: gi ungen iPad på morgenen så du får sove litt ekstra. Bedre det enn at du møter veggen. Anonymkode: 6da59...b19 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #14 Skrevet 14. august 2024 Ungen her våkner i den tiden om vi legger for sent. Sover ikke på dagen, da blir alt kluss… Anonymkode: 8ee65...610
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #15 Skrevet 14. august 2024 2 dager i uka dropper jeg alt for å hente meg inn på søvn. 4 åringen våkner alltid 05. Anonymkode: d40ce...a4b
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #16 Skrevet 14. august 2024 Husker ikke helt. Men mener det ble bedre fra 4-6 års alder. Alle mine var morgenfugler. Nå er de i puberteten og jeg savner litt at de spratt opp av seg selv før fuglene.. Nå må de vekkes i 12-13 tiden for å ikke snu døgnet fullstendig🙈 Anonymkode: 6b5ee...64b
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #17 Skrevet 14. august 2024 Min på 8, snart 9, våknet fortsatt mellom 4 og 06. Anonymkode: 855bf...d2f
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #18 Skrevet 14. august 2024 Jeg lærte på helsestasjonen at det er ikke "lov" å stå opp før kl 06. Vi forholdt oss til det og datteren vår justerte seg. Anonymkode: fcf84...945
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #19 Skrevet 14. august 2024 Fra 3 års alder fikk ungene ipad om morgenen, så jeg fikk sove litt lenger. Da kom de bare inn til meg og hentet den om morgenen eller satt ved siden av meg i senga imens jeg slumret videre. Anonymkode: 1d5c2...113
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #20 Skrevet 14. august 2024 Det blir bedre rundt 4 år.. Nå er mine 5 og 8 og det er lenge siden det stod 0430 på vekkerklokka takk gud Anonymkode: 5128e...12f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå