AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #1 Del Skrevet 14. august 2024 Hele livet har folk tråkket på meg, mobbet, trakassert og tatt seg til rette. Mest sannsynlig skjer det fordi jeg har veldig dårlig selvtillit, blant annet grunnet mobbing i barndommen og fortsatt mobbing i voksen alder. Jeg kommer fra et annet land, der det er helt vanlig å si fra uten å være redd for å skape konflikt. Mens her i Norge skal man helst nikke, holde kjeft og lide i stillhet. Jeg føler at denne behandlingen fra andre har begynt å gå på den psykiske helsa løs. Jeg ser også at de som "krever sin rett" og står opp for seg selv, blir behandlet mye bedre og med mye større respekt enn mennesker som har "unnskyld at jeg er til"-holdning til omverdenen. Mitt største problem er skadene fra mobbingen, følelsen at jeg aldri er god nok, at jeg er stygg, dum, en taper og så videre. På grunn av langvarig mobbing har jeg blitt perfeksjonist, og tviler bestandig på om det jeg gjør er bra nok, om det er 100 prosent belegg for det jeg ytrer, om jeg er kompetent nok. Er veldig redd for å gjøre meg til latter, da jeg mange ganger har opplevd at folk ler av meg når jeg prøver å gjøre noe nytt. Dette er tilfellet både på jobb, i idrettsklubben til barna, i omgangskretsen. Heldigvis har jeg en mann som elsker meg og behandler meg med respekt. Jeg har også flere barn som er godt likt og har det fint i omgangskretsen sin. Så, hvordan få bedre selvtillit og begynne å si fra? Jeg forestiller meg at det blir skikkelig baluba hvis jeg plutselig står opp for meg selv i stedet for å godta alt, smile og nikke. Men jeg må nesten gjøre det. Fikk råd fra en venn om "fake it till you make it" - altså, opptre med et syn av selvtillit, vise andre at jeg er selvsikker, selv om jeg ikke er det innerst inne. Stå for meningene mine og ha selvtillit i det jeg gjør. Hva tenker dere? Anonymkode: cdef4...11b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #2 Del Skrevet 14. august 2024 Jeg tror det er vanskelig å bygge opp selvtilliten uten å ha positive opplevelser. Jeg sliter litt med det selv. God selvtillit omtales som en attraktiv egenskap, men det krever jo faktisk at man blir behandla på en god måte over tid. Om man gjennom tiår først og fremst har blitt utsatt for andres dårlige sider er det ikke bare å ta seg sammen og late som ingenting. Jeg har aldri vært hos psykolog selv, men det er kanskje den veien man må gå for å bryte mønsteret? Jeg har lav selvtillit overfor kvinner, da jeg har opplevd mange som til dels svært trakasserende. Jeg vet jo objektivt sett at de fleste er ganske så ok, men de personlige opplevelsene gjør at jeg sliter veldig med å stole på dem. En solid positiv opplevelse tror jeg kunne vært nok til å snu det. Anonymkode: ebdc9...1a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #3 Del Skrevet 14. august 2024 Først sp må du løfte deg opp selv. Si i speilet at du er en kjempe fint menneske. Du er smart. Omsorgsfull. Finn det du er fornøyd med. Ikke trekk deg ned selv. Så retter du opp ryggen. Holdningen din gjør også at noen folk ser at man kan tråkke på deg. Start der. Så kan du jobbe med å klare å si ifra etterpå. Jeg har ikke super selvtillit jeg heller. Men jeg går rakrygget. Og hater urettferdighet. Så er jeg vitne til det så får du se en veldig dominerende utgave av meg. Men helst så vil jeg sitte bakerst og man trenger ikke å ta kontakt med meg. Anonymkode: b3e58...ca9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maverick22 Skrevet 14. august 2024 #4 Del Skrevet 14. august 2024 Beklager, men jeg leste bare overskriften, orket ikke lese resten Har et enkelt svar til deg : Begynn å tren, så enkelt er det. Så begynner resten av puslebitene å falle på plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #5 Del Skrevet 14. august 2024 Gå til en psykolog så du får ryddet litt i topplokket. Forstår du har hatt det tøft og fortsatt har det, men du må bestemme deg om det er fortiden som skal styre livet ditt. Det fins mange bøker om det å få bedre selvfølelse og selvtillit. Det er også mange podcaster om temat. Begynn med å si en fin ting til deg selv, hver dag også øker du etterhvert, ikke fokuser på det negative. Også kom deg ut, gå turer begynn og tren. Hvis du ønsker å oppnå noe, må du faktisk tro at du er noe. Anonymkode: 06baa...1a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå