Gå til innhold

Trenger denne planten større potte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk denne planten fra noen. Lurer på om den trenger større potte? Og hvordan skal jeg stelle den? Jeg mener hvor ofte trenger jeg å vanne den? Trenger den mye sollys? Kan man ta stiklinger av den?

20240814_080202.jpg

Anonymkode: 59d30...3ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at planter liker maks en eller to størrelser større enn den de hadde, har jeg lært :) fin blomst. 

Anonymkode: 080f3...9e4

Skrevet

Delvis sollys, ikke morgensol. Ta den tørke mellom vanning. Den kan få større potte for jeg ser røttene stikker ut i bunnen, men en regel er at de skal ikke ha mye større potte, øk størrelsen etterhvert som de vokser. Plantene liker det trangt og hvis den får for stor potte kan du risikere at den dør. Bland gjerne Perlite med ny jord så du får litt luft i jorden. Du kan ta stiklinger av den. Ta ved hvert ledd og sett den i vann til den får 5-7 cm lange røtter og vips har du en ny plante etterhvert :)

Anonymkode: 20f20...c3c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Delvis sollys, ikke morgensol. Ta den tørke mellom vanning. Den kan få større potte for jeg ser røttene stikker ut i bunnen, men en regel er at de skal ikke ha mye større potte, øk størrelsen etterhvert som de vokser. Plantene liker det trangt og hvis den får for stor potte kan du risikere at den dør. Bland gjerne Perlite med ny jord så du får litt luft i jorden. Du kan ta stiklinger av den. Ta ved hvert ledd og sett den i vann til den får 5-7 cm lange røtter og vips har du en ny plante etterhvert :)

Mener det er en Hoya, men hvilke type vet jeg ikke. Mest sannsynlig en vanlig type som selges på plantebutikker/Plantasjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mener det er en Hoya, men hvilke type vet jeg ikke. Mest sannsynlig en vanlig type som selges på plantebutikker/Plantasjen. 

En Hoya australis er det. 

Anonymkode: 2a825...071

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...