Gå til innhold

Hjelp! Jeg har aldri bodd hjemmefra før!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en student som aldri har bodd hjemmefra før! Flytter inn i kollektiv i Oslo snart.

Jeg tenker å leve på 1000kr i uka, da alle utgifter er betalt. Da har jeg omtrent 1000kr til overs i måneden,  hvis noe uventet skulle skje foreksempel. Er dette ideelt? Sparetips?

Hvis dere har tips til andre ting som omhandler det å flytte ut for første gang, så gjerne kom med det :)

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Lag deg gode rutiner for leggetid, matpakke, handling, lesing etc. 

Gå på OsloMet og andre sines nettsider og få tips om studentøkonomi, studieteknikker med mer. Det er masse bra å finne!!

Jeg har funnet noen linker, men det finnes mange fler!

https://www.oslomet.no/studier/studenthistorier/slik-lykkes-du-som-student

https://www.usn.no/hub/studietips/flytta-hjemmefra-for-forste-gang-tips-til-den-nyinnflyttede-studenten

Endret av Rotemor
  • Nyttig 1
Skrevet
Emmah2000 skrev (4 minutter siden):

Hei. Jeg er en student som aldri har bodd hjemmefra før! Flytter inn i kollektiv i Oslo snart.

Jeg tenker å leve på 1000kr i uka, da alle utgifter er betalt. Da har jeg omtrent 1000kr til overs i måneden,  hvis noe uventet skulle skje foreksempel. Er dette ideelt? Sparetips?

Hvis dere har tips til andre ting som omhandler det å flytte ut for første gang, så gjerne kom med det :)

Du kan spare en del ved å bytte ut kjøtt med andre alternativer. Du sparer også mye på å kjøpe brukt pensum.

I kollektivet bør dere sette opp en vaskeliste og lage generelle regler. Det er viktig å få dette på plass først.

Ellers bør du sørge for å ta med alt du trenger: sengetøy, hygieneprodukter, PC, klær, osv.

Pynt også rommet ditt for å gi det et personlig preg og skape en hjemmekoselig atmosfære.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Emmah2000 skrev (12 minutter siden):

Gratulere! Dette går bra, det er ikke farlig!

1. Dine foreldre ER der. Slapp av, noen bryr seg.

2. Fokuser på deg selv! Dette fikser du! Improvisasjon er ok! Må du dra en sofa fra fortauet : spør noen! Vær litt tøffere.. føl på mestringen.

3. Si hva du mener, men føl på stemningen.Don’t be a cunt!  Det er et kollektiv, det er ett av de få situasjonene der du må forholde deg til DEMOKRATI, altså at alle må bli hørt. Hvis det blir Veldig fucked up, må du antagelig se etter noe annet senere… men det går det og!

4. Dette er ikke hjemme. Du er fri. Ikke slipp denne sjansen : spis  nugatti utav boksen  til frokost og kyllinglår fra meny til middag: fokuser på studiene og menneskene rundt deg : å bli voksen betyr bare at du får lov til å gjøre det som gir deg verdi !

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...