AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #1 Del Skrevet 13. august 2024 Vi venter en gutt om veldig kort tid og sliter noe enormt med å finne navn. Vi har engelske røtter begge to, og engelske etternavn. Egentlig liker jeg navn som Birk, Falk og Odin, men de passer virkelig ikke til etternavnet. Jeg kom over navnet Atlas og liker det godt, men ser at veldig mange misliker det på grunn av koblingen til atlas som i bok/kartsamling. Men altså, veldig mange navn er også ”ting” eller steder. Som Stein og Bjørn… Synes folk virkelig at Atlas er så ille? Anonymkode: fc1e2...bd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #2 Del Skrevet 13. august 2024 Jeg liker det dessverre ikke, og nå forbinder nok mange det med bokserien om "De syv søstre". Anonymkode: 23a55...266 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #3 Del Skrevet 13. august 2024 Det er noe som heter Atlasfjellene et sted i verden.. Anonymkode: ddf02...fd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #4 Del Skrevet 13. august 2024 Tenker på gladiatoren Atlas. Svensk program fra 2000-2002. Ellers hadde dyreparken en ulv som het Atlas. Anonymkode: 7129d...cf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 13. august 2024 #5 Del Skrevet 13. august 2024 Hva med Aleksikon? 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajakvinne12 Skrevet 13. august 2024 #6 Del Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi venter en gutt om veldig kort tid og sliter noe enormt med å finne navn. Vi har engelske røtter begge to, og engelske etternavn. Egentlig liker jeg navn som Birk, Falk og Odin, men de passer virkelig ikke til etternavnet. Jeg kom over navnet Atlas og liker det godt, men ser at veldig mange misliker det på grunn av koblingen til atlas som i bok/kartsamling. Men altså, veldig mange navn er også ”ting” eller steder. Som Stein og Bjørn… Synes folk virkelig at Atlas er så ille? Anonymkode: fc1e2...bd2 Barn i dag vet vell uansett i hva en Atlas er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 13. august 2024 #7 Del Skrevet 13. august 2024 (endret) Atlas er ett fjell og en gravemaskin også ett gammelt verktøymerke overtatt av Milwaukee Tor passer jo fint da men du kan sikkert døpe han Atlas navnet er jo fint men Endret 13. august 2024 av Maskinfører Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #8 Del Skrevet 13. august 2024 Både Atlas og Globus er vanlige navn flere steder i verden. Og får han en bror er jo navnet klart allerede Anonymkode: 882c3...093 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #9 Del Skrevet 14. august 2024 Her kom det mange hjelpsomme kommentarer, takk ts Anonymkode: fc1e2...bd2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #10 Del Skrevet 14. august 2024 Jeg tenker bok/kartsamling og gresk gud. Og synes det føles litt pompøst kanskje? Anonymkode: 2eb4a...1b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 14. august 2024 #11 Del Skrevet 14. august 2024 Jeg synes Atlas ikke passer som fornavn, fordi jeg forbinder det bare med kartverk og bokserien «De syv søstre». Men jeg slo det opp, og det er faktisk 125 menn i Norge som heter det. Så du kan absolutt bruke det 👍🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #12 Del Skrevet 14. august 2024 Barn heter jo alt mulig i dag, så.... Om DU liker navnet, så bruk det. Atlas for meg virker mektig, usårbar, og litt eksotisk. Ville helt klart vurdert det selv Anonymkode: 3d9b3...c3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #13 Del Skrevet 14. august 2024 Tusen takk for litt mer fornuftige svar mot slutten her! Ja, jeg forstår godt at mange kobler det til kartverk, bøker osv! Samtidig så klarer jeg ikke helt å legge fra meg at det kanskje er på grunn av at det ikke er et vanlig navn i Norge. Det er nok ikke vanlig i utlandet heller, men vanligere. Jeg har selv et veldig engelsk navn som overraskende mange nordmenn, særlig godt vokse og eldre, sliter med å uttale. Og jeg må alltid stave ut navnet mitt for andre når det skal skrives ned, noe jeg synes er ganske pes. (Jeg har et helt vanlig navn sånn sett altså, det er bare noe med engelsken som gjør at folk blir litt usikre på uttale og skrivemåte). Atlas er ikke så vanlig, uttales veldig likt på engelsk og norsk, og det er enkelt å stave. Jeg tror at folk vender seg til det med tiden? Dette var virkelig ikke lett..! Anonymkode: fc1e2...bd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #14 Del Skrevet 14. august 2024 Liker det ikke, fremstår pompøst og kunstig. Men det er bare min høyst subjektive mening, er nok mange som misliker navnene jeg har valgt til mine barn. 😄 Anonymkode: 0bce2...003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #15 Del Skrevet 14. august 2024 Atle er jo et alternativ... 😅 Anonymkode: d7f27...e52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #16 Del Skrevet 14. august 2024 Jeg likte faktisk navnet kjempe godt. Siden dere har engelske etternavn så synes jeg at dere burde gå for det. Anonymkode: 5b9bd...02c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sb88 Skrevet 14. august 2024 #17 Del Skrevet 14. august 2024 Nydelig navn❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #18 Del Skrevet 14. august 2024 Jeg liker det. Synes det er kult. De aller fleste navn i verden har en eller annen betydning. Nordmenn generelt er meget konforme, og tydeligvis svært sneversynte og kunnskapsløse. I verdendssammenheng betyr vi lite, så ville ikke brydd meg. Verden blir mer og mer globalisert. Atlas er et kjønnsnøytralt navn som betyr 'å tåle'. Synes det har en mye finere betydning enn f.eks Alexander, som også er gresk og betyr 'beskytter av menn'... Nordmenn er fortsatt et folkeslag som er skeptiske til alt som er ukjent og nytt, og vi foretrekker at man helst føyer seg inn i linjene og ikke går utenfor. Drit i oss. Gå din egen vei, det er du som skal stå for det du gjør. 💪 Anonymkode: ff7ec...0de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #19 Del Skrevet 14. august 2024 Atlas er en tøff fyr født av en tøff mor! Anonymkode: 54e91...d1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Skrevet 14. august 2024 #20 Del Skrevet 14. august 2024 Vet ikke om dere bryr dere om meningen av navn og slike ting.. men om dere gjør det så er dette f.eks noe å tenke på: In psychology, Atlas is used metaphorically to describe the personality of someone whose childhood was characterized by excessive responsibilities. (Hentet fra Wikipedia, så ikke akkurat tidenes kilde) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå