Gå til innhold

Klarer bare ikke å bli trygg i vann, voksen og dette er en av mine sorger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt vannskrekk hele livet, og hsr nå i voksen alder klart å overvinne skrekken nok til at jeg klarer å ta 3-4 svømmetak, men ikke mer før jeg får litt panikk. Jeg tør ikke å flyte på ryggen, har ikke sjans! Er så lei meg for dette. Har familie og barn som begynner å oppdage gleden med vann, men vann for meg er kun redsel og noe som er farlig etter en nærdrukning som barn. Heldigvis er pappaen god på å svømme. Leser på vg om en crossfitutøver som drukna og som visstnok var virkelig god til å svømme, da mister jeg helt motet. Jeg tør ikke å lære meg å svømme når det er så tilfeldig hvem som kan drukne og ikke, selv hvor god man er. Er det håp for meg eller må jeg bare innfinne meg med at noen bare ikke er skapt for å mestre vann?

Anonymkode: 207a1...159

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har hatt vannskrekk hele livet, og hsr nå i voksen alder klart å overvinne skrekken nok til at jeg klarer å ta 3-4 svømmetak, men ikke mer før jeg får litt panikk. Jeg tør ikke å flyte på ryggen, har ikke sjans! Er så lei meg for dette. Har familie og barn som begynner å oppdage gleden med vann, men vann for meg er kun redsel og noe som er farlig etter en nærdrukning som barn. Heldigvis er pappaen god på å svømme. Leser på vg om en crossfitutøver som drukna og som visstnok var virkelig god til å svømme, da mister jeg helt motet. Jeg tør ikke å lære meg å svømme når det er så tilfeldig hvem som kan drukne og ikke, selv hvor god man er. Er det håp for meg eller må jeg bare innfinne meg med at noen bare ikke er skapt for å mestre vann?

Har lest at det finnes svømmekurs for voksne. Kanskje dette er noe for deg? Det å kunne svømme er nok lurt når man har barn.

Anonymkode: b274b...968

• Liker 2
Skrevet

Jeg er heller ikke skapt for det. Veldig vannskrekk. Lærte å svømme i 3.klasse, men ble aldri trygg i vannet. Aldri badet i sjøen hvor det er dypere enn jeg kan stå.

Som mann er det bare å glemme partner og barn. Kan ikke ha slike svakheter som mann.

• Nyttig 1
Skrevet
DelvisPresley skrev (2 minutter siden):

Jeg er heller ikke skapt for det. Veldig vannskrekk. Lærte å svømme i 3.klasse, men ble aldri trygg i vannet. Aldri badet i sjøen hvor det er dypere enn jeg kan stå.

Som mann er det bare å glemme partner og barn. Kan ikke ha slike svakheter som mann.

Det er ikke sant❤️

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sant❤️

Hvordan skal jeg kunne ha barn med et slikt handikap?

Skrevet

Meld dere på svømmekurs for voksne. De finnes mange steder og tenk på at det er flauere å ikke kunne svømme enn å gå på svømmekurs!

Det er viktig å kunne svømme og det er drukningsulykker som kunne vært unngått om man kan svømme. Det er særlig viktig om man har barn.

Anonymkode: 3911d...3a7

Skrevet
DelvisPresley skrev (6 timer siden):

For en merkelig ide. Hvor får du slikt fra? Tror du ikke at det finnes foreldre som ikke kan svømme? De er det mange av. 

Anonymkode: 9e1ed...aaf

• Liker 10
Skrevet

Det er mange barn som har foreldre som ikke kan svømme. 

Anonymkode: 80a84...00f

• Liker 1
Skrevet

Start på et badeland. I grunt basseng der du når bunnen

Anonymkode: 2fe4c...84f

Skrevet

Eksen min kan ikke svømme. Vi har barn sammen, og eksen kjenner litt på det når ungen bader og han selv er på land, sånn mtp sikkerhet. Men det har gått fint, han følger nøye med og ungen er veldig svømmedyktig. Fyren er også gift på ny med en vakker dame (dog uten felles barn) så dette tullet må du lenger ut på landet med. 

Anonymkode: dc8b9...562

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

En fobi er ikke et handikap. TS har jo fått barn selv om hun ikke klarer å svømme, og hun tar tak i det nå :D 

Anonymkode: 18d31...346

Skrevet
7 hours ago, DelvisPresley said:

Mannen min kan ikke svømme❤️ Vi har det fint vi. Tenker ikke over det engang. Vi har tre barn🥰

Anonymkode: 32024...b65

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er 41, og er heller ikke trygg i vann. Men får ikke panikk, men har vurdert svømmekurs. Har du tenkt på det? 

Anonymkode: af1ab...77c

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du trenger ikke lære deg å bli noe god svømmer, men du bør lære deg å flyte, simpelthen for din egen sikkerhet. 

Ut over det synes jeg ikke du skal være så dømmende mot deg selv, mange lever fint uten å være god verken i fotball, håndball, stå på ski eller å svømme :) 

• Hjerte 1
Skrevet

Meld deg på kurs for voksne. Jeg var i samme situasjon som deg og gjorde det. Det hjalp MASSE. 

Anonymkode: f7df5...2fd

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Heisann, 

Det finnes håp :) Ta et kurs feks bli trygg på grunna eller i basseng.  Jeg hadde vannskrekk etter en episode når jeg var unge hvor jeg falt og slo hode i boblebadet og holdt på å drukne. Var livredd vann etter det. 

Jeg brukte tiden og ble trygg på å svømme i basseng og tok svømmekurs når jeg var tenåring :) I dag elsker jeg å svømme ute og svømmer ofte fra 1000-4000m. Men jeg tar noen forholdsregler har alltid svømmebøye og sjekker forholdene det jeg svømmer. Eks jeg liker ikke å svømme i sjøen pga rip tides. Ane ikke heter på norsk🤣 så da gjør jeg ikke det.

Bruk tiden til å bli trygg på å svømme. Aldri push grensen for hva du føler deg trygg på. Våtdrakt gjør jo også at man flyter lettere så kan jo prøve å flyte med den feks for å bli trygg på det. 
Statistikken viser vel at menn er overrepresentert i drukningsulykker her i landet og helst eldre menn.  Kan jo være noen ikke tar med i betraktning at kroppen blir eldre og man kanskje ikke klarer det samme som man gjor før. 
Du kan fikse dette ;) Bruk tiden og bli trygg i vann. Hvis det hjelper allier deg med noen som vet hva du sliter med og kan være i nærheten når du trener på å svømme :) 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Enten må du konsentrere deg om å være i vann og bearbeide traumet ditt på egenhånd, eller så er psykolog neste mulighet for å bli kvitt/forbedre traumet, siste alternativet er å godta at du ikke skal bade.

Kjøp deg en flyte slange slik barn bruker. Om det ser teit ut, blåser du i. Begynn med å ha slangen under armene og å trene på brystsvømming. Når du mestrer brystsvømming så kan du begynne å trene på rygg, men det er så langt frem at det trenger du ikke tenke noe særlig på nå. 
Neste punkt er at du bare må i vannet, og trene, trene og trene. Det må barn og, for å bli trygg og for å mestre. 

Hvem som drukner og hvem som ikke drukner er like tilfeldig som hvem som brekker beina på glatten eller hvem som vinner i lott. Skal du gå rundt å tro du drukner så kan du like gjerne legge deg ned i sengen og trekke dynen over hodet. 
Jeg har en alvorlig  og høyst uvanlig sykdom, der mange dør ved svømming. Men jeg bader minst to ganger på. Uke, og lever godt med det så lenge jeg lever. Du er frisk fysisk, problemet ditt sitter i hodet og det kan du gjøre noe med, særlig når du vil og forstår fornuften med å endre redselen din.

Anonymkode: 41ef7...141

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det er absolutt håp for deg! Du har jo kommet langt på egen hånd, og har du kommet hit, kan du komme lengre.

Var jeg deg ville jeg oppsøkt 4-5 EMDR-timer (kanskje færre er nok) rundt den enkeltepisoden med nærdrukning. Slike enkelttraumer trenger ikke å prege livet i så stor grad. 

Når det gjelder crossfitutøveren: Crossfit Games er ekstremsport der de tynes til det ytterste. De skal være gode allroundere og det er mye konkurranseinstinkt, vanlige folk som ikke konkurrerer vil ikke komme i en slik kaotisk situasjon der de presser seg til det ytterste. Og konkurransen er kritisert for for dårlig forholdsregler for å ivareta deltakerne i svømmeetappen. For folk uten vannskrekk også vil det alltid være naturlig å ta forholdsregler hvis en svømmer flere km over tjern og vann. 

Endret av Rainstorm2.0
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For en merkelig ide. Hvor får du slikt fra? Tror du ikke at det finnes foreldre som ikke kan svømme? De er det mange av. 

Kanskje utlendinger, der er det mer vanlig. Ikke blant norske menn som bor ved kysten.

Selv om jeg lærte meg å svømme i den grad at jeg klarte brystsvømming og kunne svømme 10 meter under vann, regner jeg meg ikke som svømmedyktig.

Skrevet
DelvisPresley skrev (2 timer siden):

Kanskje utlendinger, der er det mer vanlig. Ikke blant norske menn som bor ved kysten.

Selv om jeg lærte meg å svømme i den grad at jeg klarte brystsvømming og kunne svømme 10 meter under vann, regner jeg meg ikke som svømmedyktig.

Det er 6 stykker her som har svart deg og sagt at det ikke er noen hindring for å få barn. At enten de, deres partner eller noen de kjenner ikke kan svømme og likevel har barn. Det burde fortelle deg noe. Men du vil holde fast på ditt narrativ om at du ikke kan få barn pga. dette. Ja vel, da er det ditt valg! Du har valgt at du ikke kan få barn pga. dette. Men vær så snill, ikke klag og gjør deg stakkarslig pga. noe du har funnet på selv.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...