Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det snakkes mye om felles økonomi i samboerskap, jeg lurte bare på hvordan dere gjør det i et samboerskap når den ene har barn fra før? En tenåring som trenger mye mat og klær/dyre ting?

Anonymkode: 87d78...25a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har felles alt tross at hun har to tenåringer fra før.

Anonymkode: f9a80...0d1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har felles alt tross at hun har to tenåringer fra før.

Anonymkode: f9a80...0d1

Har du bedre inntekt enn henne da? Siden det går greit å være med å betale alt som skal betales for barn/tenåringer?

Skrevet

Min samboer har 2 ungdommer. Vi deler bolig og matutgifter.

Restaurang/ takwaway/ kino/ bowling etc deler vi istort sett. Trenger ungene klær/ sykler/ whatever bidrar jeg hvis jeg vil, hvis jeg ikke vil så får han betale alene. 

Anonymkode: 3651f...ab4

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Min samboer har 2 ungdommer. Vi deler bolig og matutgifter.

Restaurang/ takwaway/ kino/ bowling etc deler vi istort sett. Trenger ungene klær/ sykler/ whatever bidrar jeg hvis jeg vil, hvis jeg ikke vil så får han betale alene. 

Anonymkode: 3651f...ab4

Hva med ferier f.eks? Med min økonomi er jeg vant til å spare lenge for å få råd til en langhelg utenlands. Kjæresten og sønnen drar på to ukers utenlandsturer hver sommer, og mye penger går ut på det. Dette er sønnen vant til. I år har de reist på den ferien alene, for jeg har ikke råd. Helt greit foreløpig. Men hva med årene fremover? Jeg syns det er sprøtt å bruke så mye penger på en årlig ferie. Syns sånne ting blir vanskelig. Og de to er en enhet som er vant til å gjøre ting på sin måte, vanskelig å skulle bli en likeverdig del av dette, syns jeg. Ikke bare med tanke på økonomi.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva med ferier f.eks? Med min økonomi er jeg vant til å spare lenge for å få råd til en langhelg utenlands. Kjæresten og sønnen drar på to ukers utenlandsturer hver sommer, og mye penger går ut på det. Dette er sønnen vant til. I år har de reist på den ferien alene, for jeg har ikke råd. Helt greit foreløpig. Men hva med årene fremover? Jeg syns det er sprøtt å bruke så mye penger på en årlig ferie. Syns sånne ting blir vanskelig. Og de to er en enhet som er vant til å gjøre ting på sin måte, vanskelig å skulle bli en likeverdig del av dette, syns jeg. Ikke bare med tanke på økonomi.

Kan de ikke fortsette med disse gutteturene da? Så kan du og mannen ta en tur ilag når sønnen er hos mor og da en langhelg tilpasset ditt budsjett.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
fru Alving skrev (6 minutter siden):

Kan de ikke fortsette med disse gutteturene da? Så kan du og mannen ta en tur ilag når sønnen er hos mor og da en langhelg tilpasset ditt budsjett.

Joda, det kan de såklart. Men kjærestens budsjett og 3 ukers ferie går jo til disse gutteturene. (To uker bortreist, pluss noen dager før/etter til forberedelser/ pakking/utpakking. Så hele hans sommerferie går med til dette.)

Skrevet

Vi har helt felles økonomi, ikke noe mitt og ditt. Ser på min stesønn som min egen. Alle utgifter til min stesønn er jeg med og dekker med glede. Da vi pusset opp for å tilrettelegge for min stesønn, var det helt uaktuelt å ikke bidra. 

For meg er dette et ikke-tema. Vi er en familie og jeg gjør ikke forskjell. 

• Liker 2
Skrevet
SPOCA skrev (17 minutter siden):

Vi har helt felles økonomi, ikke noe mitt og ditt. Ser på min stesønn som min egen. Alle utgifter til min stesønn er jeg med og dekker med glede. Da vi pusset opp for å tilrettelegge for min stesønn, var det helt uaktuelt å ikke bidra. 

For meg er dette et ikke-tema. Vi er en familie og jeg gjør ikke forskjell. 

Hvor lang tid tok det inn i forholdet før du følte det sånn? Vi er forholdsvis ferske, så jeg ser for meg jeg trenger litt tid før jeg kan være i nærheten av å føle det sånn du gjør nå. Jeg har også lav inntekt, og sliter nok med å la det gå rundt allerede, den ekstrautgiften til et stebarn og alt det barnet måtte trenge, har jeg ikke råd til. Syns dette er veldig vanskelige tanker. Nytt og uvant, når man aldri har hatt egne barn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lang tid tok det inn i forholdet før du følte det sånn? Vi er forholdsvis ferske, så jeg ser for meg jeg trenger litt tid før jeg kan være i nærheten av å føle det sånn du gjør nå. Jeg har også lav inntekt, og sliter nok med å la det gå rundt allerede, den ekstrautgiften til et stebarn og alt det barnet måtte trenge, har jeg ikke råd til. Syns dette er veldig vanskelige tanker. Nytt og uvant, når man aldri har hatt egne barn.

Etter et par måneder.

Men innstillingen er jo annerledes, verken han eller jeg taper penger siden alle penger er i én pott. Det betyr også at hans penger er mine. Det er altså ikke noe å tape. Jeg merker ikke noe til det i stor grad.

Skal sies at jeg tjener en del mer enn ham.

Skrevet

Har du fått dårligere økonomi etter at dere ble samboere?

Anonymkode: feaab...086

Skrevet

vi delte alt, bortsett fra utgiftene til datteren hans. Dem dekket han og eksen. 

Anonymkode: 005a1...0d6

Skrevet

Hvis man skal finregne på sånt, så er det flere ting man må ta hensyn til. Mannen i et forhold spiser ofte mer enn dama. Ofte gjør hun mange flere timer husarbeid enn mannen pr uke. Kanskje den ene drikker mye mer kaffe/brus enn den andre. Sikkert mange flere eksempler.

Vi har ett barn hver og har ulik samværsbrøk. Har aldri brydd oss om sånne ting. Vi er en familie, ikke et kollektiv.

Anonymkode: 0bc3e...d4e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Joda, det kan de såklart. Men kjærestens budsjett og 3 ukers ferie går jo til disse gutteturene. (To uker bortreist, pluss noen dager før/etter til forberedelser/ pakking/utpakking. Så hele hans sommerferie går med til dette.)

Da er kanskje ikke problemet økonomien, men at du føler dere får for lite tid sammen? Har du mulighet til å øke din egen inntekt da? Eller mener du at samboeren din skal betale ferieturer for deg på samme måte som han betaler for barnet sitt? 

Anonymkode: a9153...cb8

Skrevet

Vi er kjærester, men vi planlegger å flytte sammen innen noen år. Her er vi begge alene med barn, han to gutter og jeg én gutt.

Jeg er ufør og han tjener et par mill.

Så jeg var innstillt på særboerskap da jeg får mye tillegg som ufør alenemor med barn. Men han vil at vi skal bo sammen og bli en familie da vi har vært mye sammen som en familie og dynamikken mellom oss alle er som om vi alltid har vært i hverandres liv.

Så vi har selvsagt tatt alle de vanskelige samtalene om økonomi, bolig osv.

Vi har pratet om løsninger vedrørende huskjøp og hvordan jeg kan eie med lån fra Husbanken der han er medlåntaker. Oppå der kontrakter som sikrer meg ved evt brudd da det vil være en investering for han å eie bolig med meg. Når jeg selger vil han få sin andel. Han eier nedbetalt bolig fra før. 

I tillegg handler det jo om å sikre barna våre sin del av arv etc.

Men flytter vi sammen er det jeg som vil overta alt om han skulle falle bort før hans unger er myndig da jeg er den eneste han stoler på vil ivareta barna hans på best mulig måte både mht kjærlighet og sørge for at penger og eiendommer gis til dem rettferdig(familien på ene siden er gribber og andre siden sliter emosjonelt)

På lik linje vil jeg at han overtar min om jeg skulle dø. Min familie er useless.

Vi vil være en enhet når vi bor sammen. Ikke noe mitt og ditt. Faste utgifter vil fordeles etter prosenter. Han betalte hele ferien i sommer da jeg ikke kunne ta meg råd til det. I dag skal jeg ut med hans barn og kjøpe noe klær og sko. Vi vippser hverandre ikke. Det er liksom oss og vårt allerede🤷🏻‍♀️❤️

Anonymkode: bb415...e13

Skrevet

Den med barn betaler 2/3 av maten, og på ferier betaler den flybilletten til sitt eget barn. Så lenge barnet er lite nok til å bo på samme hotellrom som oss betaler vi 50-50, når ungen trenger eget rom betaler forelderen det. Strøm og husleie betales 50-50 selv om jeg taper en del på det.

Anonymkode: 69c0e...048

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg syns du skal la være å blande deg inn i deres ferietur. Med mindre det fører til at mannen aldri har råd til å dra på ferietur med deg, det er jo minst 2 uker ferie hvor dere to kan være sammen, og nok av helger og helligdager hvor dere kan være sammen alle 3. Jeg vet at mine barn savner tid alene med faren etter at han ble samboer. Og selv hadde det vært uaktuelt å oppgi ferieturer eller aktiviteter med ungene pga en kjæreste/samboer. Barna kommer først. En samboer kan få bli med hvis det er greit for barna, men da forventer jeg også at vedkommende kan betale selv.

Ang økonomi så er det viktig at dere snakker om det og setter opp en avtale. Skal dere eie bolig sammen? Hvilken eierbrøk? Hvordan dele alle utgifter ellers. Skal han dekke mat og alle utgifter knyttet til sønnen selv? (det ville jeg tenkt er mest naturlig, dvs at han betaler inn mer til felles utgifter enn deg). Og hvordan skal andre kostnader dekkes, som ferie, sparing, gaver osv. Hvor mye skal dere hver ha igjen til eget forbruk? Dette er jo diskusjoner man må ta uansett som men flytter sammen, selv om et barn tilfører et ekstra element selvfølgelig. Snakk også om hva dere skal gjøre hvis dere får et felles barn (om det er aktuelt), da forskjellsbehandling av barn fort kan bli et stort problem.

Anonymkode: 0d535...2f0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men har han virkelig ingen mulighet til å ta seg en langhelg senere? Ingen mulighet til å ta fri en fredag? Ikke noen tusenlapper til overs til en storbyweekend med deg? 

Hvis han virkelig ikke kan det, da virker han ikke mye interessert i å gjøre hyggelige ting med deg. Og da tror jeg egentlig det er like greit at du ikke har råd til å være med dem på to ukers ferie, for det høres ikke ut som om det ville vært snakk om å justere litt på hva de gjorde slik at du også hadde hatt en fin tur. Du hadde vel ikke hatt noen glede av å være vedheng i to uker på deres "guttegreier", hadde du vel?

Skrevet
Seff skrev (47 minutter siden):

Men har han virkelig ingen mulighet til å ta seg en langhelg senere? Ingen mulighet til å ta fri en fredag? Ikke noen tusenlapper til overs til en storbyweekend med deg? 

Hvis han virkelig ikke kan det, da virker han ikke mye interessert i å gjøre hyggelige ting med deg. Og da tror jeg egentlig det er like greit at du ikke har råd til å være med dem på to ukers ferie, for det høres ikke ut som om det ville vært snakk om å justere litt på hva de gjorde slik at du også hadde hatt en fin tur. Du hadde vel ikke hatt noen glede av å være vedheng i to uker på deres "guttegreier", hadde du vel?

TS, du kan jo fly ned på slutten av guttas ferie og være der 3-4 dager med dem? 

Anonymkode: 86635...49d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg syns du skal la være å blande deg inn i deres ferietur. Med mindre det fører til at mannen aldri har råd til å dra på ferietur med deg, det er jo minst 2 uker ferie hvor dere to kan være sammen, og nok av helger og helligdager hvor dere kan være sammen alle 3. Jeg vet at mine barn savner tid alene med faren etter at han ble samboer. Og selv hadde det vært uaktuelt å oppgi ferieturer eller aktiviteter med ungene pga en kjæreste/samboer. Barna kommer først. En samboer kan få bli med hvis det er greit for barna, men da forventer jeg også at vedkommende kan betale selv.

Ang økonomi så er det viktig at dere snakker om det og setter opp en avtale. Skal dere eie bolig sammen? Hvilken eierbrøk? Hvordan dele alle utgifter ellers. Skal han dekke mat og alle utgifter knyttet til sønnen selv? (det ville jeg tenkt er mest naturlig, dvs at han betaler inn mer til felles utgifter enn deg). Og hvordan skal andre kostnader dekkes, som ferie, sparing, gaver osv. Hvor mye skal dere hver ha igjen til eget forbruk? Dette er jo diskusjoner man må ta uansett som men flytter sammen, selv om et barn tilfører et ekstra element selvfølgelig. Snakk også om hva dere skal gjøre hvis dere får et felles barn (om det er aktuelt), da forskjellsbehandling av barn fort kan bli et stort problem.

Anonymkode: 0d535...2f0

Jeg blander meg ikke i deres ferier, jeg spør hvordan andre i lignende situasjoner gjør det. Vi har ikke snakket så mye om disse tingene enda, det er bare jeg som tenker selv, på hvordan fremtiden vil bli hvis det blir oss og hvis vi blir samboere. Men jeg begynner å få litt hetta, og tenker at det kanskje ikke er liv laga her. Ja, selvsagt kommer barna først. Men vi alle er jo hovedpersoner i vårt eget liv, jeg vet ikke om jeg har lyst til å alltid være litt på utsiden i mitt eget forhold. Du sier det er to ukers ferier igjen til oss to, men det er det ikke. En av de ukene går med til juletider (og er da med på familieselskap osv de dagene), en annen går med til en dag her og der, når det skjer noe spesielt, gjerne med sønnen det også. Han kan nok ta en fredag fri og reise en helg sammen med meg, men lengre ferier går ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...