Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte på UiO i går, og alle aktivitetene i fadderuka innebærer drikking. Kun det, bare drikking. Jeg drikker ikke, så jeg føler meg utenfor og syntes egentlig bare det er kjedelig. De andre på gruppa er greie, svarer på det jeg spør om osv. men prøver ikke å bringe samtalen videre. De tar ikke initiativ til å snakke med meg, så derfor får jeg ikke en relasjon til noen… Snakket med en veninne som opplever det samme. Hvordan får man venner når det er slik? 

Anonymkode: 6ab1d...1cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med faddere og se om dere kan få med noe mer. Konkrete forslag gjør det enklere :)Vi hadde grilling i park, båttur til munkholmen, tur til nidarosdomen, skogstur til et vann med bading, quiz/brettspill på utested, bowling etc i tillegg til utesteder/drikking da jeg startet å studere for noen år siden. 

Anonymkode: bfed9...189

• Liker 2
Skrevet

Det er viden kjent at det er mye fokus på drikking, og mange av fadderne er kun opptatt av å legge an på alle jentene.

Jeg tror ikke jeg kjenner en eneste person som har fått noe ut av fadderuka. Jeg har studert to ganger og aldri vært med på noen av aktivitetene.

Start heller en kollokviegruppe og skaff deg venner der.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg holdt meg edru men ble med på alle fadderuke-aktiviteter (som innebar alkohol) den gang da jeg var student. Funket fint for meg, men så er jeg nok ekstrovert og sosial i utgangspunktet.

Anonymkode: af1e0...0fd

• Liker 5
Skrevet

En får seg venner etter hvert. Noen bonder innmari tett i fadderuka, bra for dem, for veldig mange andre så skjer det senere. Forhåpentligvis har dere noe gruppearbeid, eller du går bort til noen du synes ser interessante ut. 

De vennene jeg har igjen etter studiet er folk jeg enten fikk helt feil inntrykk av i fadderuka fordi de var så interessant, men som jeg ble kjent med på gruppearbeid 2.året, eller folk jeg var på gruppearbeid med gjennom årene. 

Håper det ordner seg for deg! 

Anonymkode: ab2c9...aa0

• Liker 4
Skrevet

Dropp fadderuka. Det er bare tull.

Anonymkode: c096e...63f

• Liker 2
Skrevet

Syntes også det var litt skuffende for noen år siden. Bare drikking og festing 😕 Følte meg ekstra gammel da 🤣

• Liker 2
Skrevet

Så synd. Da jeg begynte å studere (for 20 år siden) var det mange sosiale aktiviteter på dagtid som ikke innebar alkohol i det hele tatt. Omvisning på universitetet, grilling, badetur og så videre. Veldig synd om dette har blitt borte.

Anonymkode: a72a3...9f7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så synd. Da jeg begynte å studere (for 20 år siden) var det mange sosiale aktiviteter på dagtid som ikke innebar alkohol i det hele tatt. Omvisning på universitetet, grilling, badetur og så videre. Veldig synd om dette har blitt borte.

Jeg opprettet nettopp en tråd om min datter som ikke drikker, og ber om råd angående det. Det er mange dagaktiviteter uten alkohol. Siden hun var eneste som ikke drakk i går var hun eneste som ikke er fyllesyk i dag, og var eneste som møtte opp på dagaktiviteten i sin gruppe. Så da hjelper det jo lite med dagaktiviteter uten alkohol. 

Anonymkode: 6acd9...03c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Omvisning på universitetet, grilling, badetur og så videre. Veldig synd om dette har blitt borte.

Jeg har vært fadder på UiO de siste årene, og vi hadde absolutt slike aktiviteter. Edrufaddere hadde vi og, så det finnes, men ts har nok vært uheldig.

Anonymkode: c86e9...ddf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg opprettet nettopp en tråd om min datter som ikke drikker, og ber om råd angående det. Det er mange dagaktiviteter uten alkohol. Siden hun var eneste som ikke drakk i går var hun eneste som ikke er fyllesyk i dag, og var eneste som møtte opp på dagaktiviteten i sin gruppe. Så da hjelper det jo lite med dagaktiviteter uten alkohol. 

Kanskje hun kan prøve å få byttet gruppe? Det høres ut som om hun har vært svært uheldig  Det var mange studenter som ikke drakk for tjue år siden, det må da være minst like mange nå.

Skrevet

En av de opplevelsene jeg virkelig husker i mitt liv. Og venner jeg nylig har vært i 40-årsdag til.

Jeg drikker litt, da. Men ikke hver gang. Pratet jo likevel i vei med alt og alle, og ble kjent. Trakk meg imidlertid gjerne tilbake rundt midnatt, da ble det litt for surrete for meg. 

Det finnes introverte som drikker, og introverte som ikke drikker. Du må ikke bruke alkoholen som en unnskyldning. Om du prater og er åpen så prater de tilbake, uansett om du har en flaske i handen eller ikke. 

Anonymkode: 43759...411

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje hun kan prøve å få byttet gruppe? Det høres ut som om hun har vært svært uheldig  Det var mange studenter som ikke drakk for tjue år siden, det må da være minst like mange nå.

Det er kun to grupper for hennes studie, da klassen ikke er så stor. Begge grupper virker å bestå av kun folk som drikker. De hun har truffet som ikke drikker skal studere på helt annen linje. Hun får ikke bytte til de gruppene, og fikk heller ikke sitte med ene gruppa selv om egen gruppe ikke møtte opp. Fadderne der var opptatt av å "samle vår gruppe". 

Hun får heldigvis lett kontakt med folk, men skjønner jo at dette ikke er særlig kjekt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...