Gå til innhold

Min bankid utløper, hva gjør jeg ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper kodebrikker aldri forsvinner, i hvert fall ikke før det kommer noe like stabilt. Bankid-appen er mer stabil enn bankid på mobil var, men må likevel ty til brikken en del ganger når appen ikke reagerer. Tidligere hadde jeg et sånt kort man skrapte av, det forsto jeg aldri helt poenget med. Altså at man måtte skrape, det kunne jo en tyv også gjort. Mulig det bare var så man skulle se de ledige kodene bedre.

Anonymkode: 7a072...da8

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men appen fungerer ikke for alle, blant annet for nordmenn som bor i utlandet (med norske konti), da den ikke godtar et utenlandsk tlf nummer. Har prøvd å kontakte dem ang. dette, men de gir F i å svare. 

Anonymkode: aed90...bc5

Appen fungerer fint med utenlandsk telefonnummer der jeg jobber. Om man skal ha tilgang på bank id når man ikke er folkeregistrert i Norge derimot kommer an på hvor du bor og hva bankens policy er, men det er en annen sak.

Anonymkode: c85b4...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Appen fungerer fint med utenlandsk telefonnummer der jeg jobber. Om man skal ha tilgang på bank id når man ikke er folkeregistrert i Norge derimot kommer an på hvor du bor og hva bankens policy er, men det er en annen sak.

Anonymkode: c85b4...817

Det fungerte ikke i det hele tatt, sist jeg prøvde, og ja, jeg er registrert i folkeregisteret i Norge (med tlf. nr. og alt), men da med utenlandsk adresse. 

Anonymkode: aed90...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg jobber i bank. Du kan lese om oppkjøpet av Nets om du googler. Flere banker har begynt å gå ut med informasjon om at dagens kodebrikke slutter å fungere i løpet av høst/vinter via kundebrev, men det har ikke kommet en endelig slutt-dato enda.

Anonymkode: c85b4...817

Hadde dette vært sant ville det vært artikler i media om dette for lenge siden for å varsle om endringene som kommer. Og det har det vært nada av. Derimot snakker de om avslutting av mobil-id og det har vært varslet samtidig som de gjorde det klart at dersom kodebrikken en gang i fremtiden ble utfaset ville alle få beskjed om det lenge før. Det ble sagt at kodebrikken er i dag den tingen som kommer til å bli i mange år fortsatt uansett endringer i fremtiden.

Du er bare ute etter å skremme folk. Vis linker for dine påstander takk.

Anonymkode: 29058...b6c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det fungerte ikke i det hele tatt, sist jeg prøvde, og ja, jeg er registrert i folkeregisteret i Norge (med tlf. nr. og alt), men da med utenlandsk adresse. 

Anonymkode: aed90...bc5

Vet ikke hvor du bor, men non-dom-kunder tilbys ofte ikke tjenester på lik linje som norsk-registrerte kunder. Spesielt kunder i UK og USA, de skal som hovedregel hverken tilbys bank-id eller tjenester fra Norge, de skal bruke landet de bor i sine tjenester og bruke andre innloggingsmetoder i bank og hos offentlige tjenester. Det er høyst sannsynlig ikke nummeret i seg selv som er problemet, men at tjenesten ikke fornyes.

 

Du burde likevel selvfølgelig få et klart svar på dette fra banken din.

Anonymkode: c85b4...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde dette vært sant ville det vært artikler i media om dette for lenge siden for å varsle om endringene som kommer. Og det har det vært nada av. Derimot snakker de om avslutting av mobil-id og det har vært varslet samtidig som de gjorde det klart at dersom kodebrikken en gang i fremtiden ble utfaset ville alle få beskjed om det lenge før. Det ble sagt at kodebrikken er i dag den tingen som kommer til å bli i mange år fortsatt uansett endringer i fremtiden.

Du er bare ute etter å skremme folk. Vis linker for dine påstander takk.

Anonymkode: 29058...b6c

Du trenger ikke tro på det, det er et fett for meg. Jeg vet hva som gjelder, og kundene som har fått brev fra bankene som har startet prosessen vet også dette.

 

Hvordan jeg skal skremme folk med at det kommer en ny type bankbrikke er for meg ikke spesielt åpenbart, det må du gjerne forklare.

 

Tipper de begynner å skrive om det i vinter, foreløpig er det ikke informasjon som går ut til kundene og uten en endelig slutt-dato er det heller ikke noe folk trenger å forholde seg til. Vi har derimot startet prosessen med å få folk over på digital løsning allerede nå, og kun kunder med særskilte behov vil få dekket den nye brikken uten kostnad.

Anonymkode: c85b4...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vet ikke hvor du bor, men non-dom-kunder tilbys ofte ikke tjenester på lik linje som norsk-registrerte kunder. Spesielt kunder i UK og USA, de skal som hovedregel hverken tilbys bank-id eller tjenester fra Norge, de skal bruke landet de bor i sine tjenester og bruke andre innloggingsmetoder i bank og hos offentlige tjenester. Det er høyst sannsynlig ikke nummeret i seg selv som er problemet, men at tjenesten ikke fornyes.

 

Du burde likevel selvfølgelig få et klart svar på dette fra banken din.

Anonymkode: c85b4...817

Bor i Amerika. Har bank-id brikken som fungerer helt fint. 

Det er ikke banken som har ansvaret, men utviklerne av appen. Sist var det i hvert fall sist jeg prøvde, men det er en god stund siden nå, så jeg skal forsøke på nytt. 

Anonymkode: aed90...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nokon som veit om bankane skal utfase kodebrikkene for bank-id? :sjenert:

Anonymkode: 3a1ef...584

Kodebrikke? Er du helt dinosaur? Det er jo helt avleggs.

Endret av Grüner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Bor i Amerika. Har bank-id brikken som fungerer helt fint. 

Det er ikke banken som har ansvaret, men utviklerne av appen. Sist var det i hvert fall sist jeg prøvde, men det er en god stund siden nå, så jeg skal forsøke på nytt. 

Anonymkode: aed90...bc5

Bank id-brikken vil jo naturligvis fungere om du har hatt den siden du flyttet.

 

Uansett, håper det vil fungere 🤞🏻 Om det er snakk om BankID-appen i seg selv så er ikke utenlandske nummer et problem. Vi har flere kunder som er innom med utenlandske nummer som får hjelp appen.

Anonymkode: c85b4...817

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Bank id-brikken vil jo naturligvis fungere om du har hatt den siden du flyttet.

 

Uansett, håper det vil fungere 🤞🏻 Om det er snakk om BankID-appen i seg selv så er ikke utenlandske nummer et problem. Vi har flere kunder som er innom med utenlandske nummer som får hjelp appen.

Anonymkode: c85b4...817

Jeg lastet den ned nå og det virker som om den fungerer med mitt utenlandske nummer nå. Jeg fikk bekreftelse per sms og e-post, men fikk ikke fullført innloggingen siden jeg ikke har bank-id brikken tilgjengelig for øyeblikket, men skal prøve igjen senere i dag. Takk for info :) 

Anonymkode: aed90...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg lastet den ned nå og det virker som om den fungerer med mitt utenlandske nummer nå. Jeg fikk bekreftelse per sms og e-post, men fikk ikke fullført innloggingen siden jeg ikke har bank-id brikken tilgjengelig for øyeblikket, men skal prøve igjen senere i dag. Takk for info :) 

Anonymkode: aed90...bc5

Jepp, fungerte det. T.o.m. det ID-kort greiene, men det har jeg lite bruk for her, men kjekt å ha. Digg å slippe å styre med den bank-id brikken til stadighet 👍

Anonymkode: aed90...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (12 timer siden):

Kodebrikke? Er du helt dinosaur? Det er jo helt avleggs.

Ups, beklagar at eg ikkje lever livet mitt slik du vil eg skal. 

Anonymkode: 3a1ef...584

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjonkel-Donkel skrev (13 timer siden):

Ser ikke ut som den blir borte med det første. 🙂

Screenshot_20240813-215030.png

 

Supert, takk skal du ha :)

Anonymkode: 3a1ef...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...