Gå til innhold

Min bankid utløper, hva gjør jeg ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk melding om at min bank id utløper. Hva gjør jeg ? Jeg så inne på min side i banken at det stemmer. Den utløper den 13.08. Hva gjør jeg for å få ny ? 

Anonymkode: 80e65...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så forresten nå at det var bank id på mobil som utgår inne i nettbanken.  Den er vel ut uansett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den utgår for alle. Om du ikke har levert pass til banken, så mister du id på telefonen. Om du har levert pass, så laster du ned appen og bruker den istedet.

Anonymkode: 5cf1c...fd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Den utgår for alle. Om du ikke har levert pass til banken, så mister du id på telefonen. Om du har levert pass, så laster du ned appen og bruker den istedet.

Ikke nødvendigvis bare å gjøre det slkk, det kan hende at det må bestilles ny bank-id. Prøv å last ned BankId-appen, logg inn med BankID på mobil før den utløper. Hvis den ikke har BankID-tilgang, kontakt banken.

Anonymkode: c85b4...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har bankid-appen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Fikk melding om at min bank id utløper. Hva gjør jeg ? Jeg så inne på min side i banken at det stemmer. Den utløper den 13.08. Hva gjør jeg for å få ny ? 

Hjelpes! Hvorfor ringer du ikke banken og får dem til å hjelpe deg når du ikke forstår meldingen om hva du skal gjøre for at bankid dein skal fungere videre? 

Anonymkode: 36b73...e0a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her måtte vi logge på I nettleser ikke app i nettbanken til den banken bankid var gitt ut. Så fornyet den seg der når vi logget inn  for da kom det opp med en gang

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hadde nok spurt banken når de lurte på noe enten digitalt eller ringt. 🤔

Men vil man virkelig vite hvordan det henger sammen og få korrekt svar med en gang er det nok bedre og kjappere å spør på kvinneguiden. 

Å nei! Hva skjer 🙊 jeg er på vei til og bli et nettroll. 🙁

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det stemmer ikke. Du må ikke legitimere deg fysisk med pass i banken for å få bank-id appen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har bankid-appen 

Jeg måtte bare laste ned den nye appen. Ikke noe verre enn det hvis du allerede har den gamle appen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokon som veit om bankane skal utfase kodebrikkene for bank-id? :sjenert:

Anonymkode: 3a1ef...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ser ikke ut som den blir borte med det første. 🙂

Screenshot_20240813-215030.png

Endret av Sjonkel-Donkel
Bilde kom to ganger.
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forresten, vet du om dette kan være spam? Er meldingen fra banken? 

Jeg ble oppringt fra noen som mente å være Klarna i dag. På en automatisk maskin. Der skulle jeg trykke for å godkjenne et beløp….beløpet var ikke kjent, så jeg stoppet tullet og ringte Klarna. De sa dette var kjent svindelforsøk og ikke Klarna som ringte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Sjonkel-Donkel skrev (9 minutter siden):

Ser ikke ut som den blir borte med det første. 🙂

Screenshot_20240813-215030.png

Mnjæ det stemmer ikke helt. Nets, som i dag står for kodebrikkene, er kjøpt opp av blant annet Mastercard, og kodebrikke slik vi kjenner den i dag vil utfases i løpet av høsten/vinteren. Det kommer en erstatter, men denne er ca like stor som en mobiltelefon og er ganske mye mer avansert å bruke med meny og 3-stegs legitimering. Denne koster også en del, så om man får den eller må betale for den selv får man vente og se hva hver enkelt bank bestemmer seg for.

I den grad det er mulig vil jeg på det sterkeste anbefale app. Det er utrolig mye enklere enn den nye brikken.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forresten, vet du om dette kan være spam? Er meldingen fra banken? 

Jeg ble oppringt fra noen som mente å være Klarna i dag. På en automatisk maskin. Der skulle jeg trykke for å godkjenne et beløp….beløpet var ikke kjent, så jeg stoppet tullet og ringte Klarna. De sa dette var kjent svindelforsøk og ikke Klarna som ringte. 

Her fulgte ingen link. Stod kun ar bankid måtte fornyes og at en skulle logge inn på bankens nettside. Så lenge en da går inn på bankens nettside og ikke via link ska det være sikkert 

Anonymkode: 52064...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke. Du må ikke legitimere deg fysisk med pass i banken for å få bank-id appen!

Du må legitimeres i banken, men dette kommer an på hvordan du ble kunde og hvordan du ble legitimert på det tidspunktet og hvor lenge det er siden. Om du allerede er legitimert med pass eller med bank-ID fra annen bank ved signering av kundeforholdet kan du få ny bank-id i nåværende bank uten å måtte gjøre dette på nytt. Om dette ikke er tilfellet, som gjelder for veldig mange med bank-ID på mobil fordi denne løsningen også kommer uten bank-ID-tilgang men med forenklet tilgang, så må man legitimere seg med pass om dette ikke allerede er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mnjæ det stemmer ikke helt. Nets, som i dag står for kodebrikkene, er kjøpt opp av blant annet Mastercard, og kodebrikke slik vi kjenner den i dag vil utfases i løpet av høsten/vinteren. Det kommer en erstatter, men denne er ca like stor som en mobiltelefon og er ganske mye mer avansert å bruke med meny og 3-stegs legitimering. Denne koster også en del, så om man får den eller må betale for den selv får man vente og se hva hver enkelt bank bestemmer seg for.

I den grad det er mulig vil jeg på det sterkeste anbefale app. Det er utrolig mye enklere enn den nye brikken.

Dette er tull.

Kodebrikken blir i flere år enda. Det er faktisk ingenting som er tryggere enn kodebrikken.

Anonymkode: 29058...b6c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er tull.

Kodebrikken blir i flere år enda. Det er faktisk ingenting som er tryggere enn kodebrikken.

Anonymkode: 29058...b6c

Jeg jobber i bank. Du kan lese om oppkjøpet av Nets om du googler. Flere banker har begynt å gå ut med informasjon om at dagens kodebrikke slutter å fungere i løpet av høst/vinter via kundebrev, men det har ikke kommet en endelig slutt-dato enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (1 time siden):

Her måtte vi logge på I nettleser ikke app i nettbanken til den banken bankid var gitt ut. Så fornyet den seg der når vi logget inn  for da kom det opp med en gang

Samme her, easy peasy 

Anonymkode: aed90...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men appen fungerer ikke for alle, blant annet for nordmenn som bor i utlandet (med norske konti), da den ikke godtar et utenlandsk tlf nummer. Har prøvd å kontakte dem ang. dette, men de gir F i å svare. 

Anonymkode: aed90...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...