Satansopp Skrevet 9. januar #321 Del Skrevet 9. januar IDGAF skrev (På 13.8.2024 den 22.03): Jeg foreslår 100% utbetaling ved sykemelding inntil en måned, så går man over til 66% utbetaling de neste 11 månedene. DA tror jeg du ser en drastisk nedgang i sykefravær. En venninne av meg har nettopp fått en kreftdiagnose og skal i gang med cellegiftbehandling. Umulig å forutsi hvor lenge hun behøver sykmelding, men blir jo mer enn en måned. Skal 66% lønn hjelpe kreftpasienter å "ta seg sammen" så de blir raskere friske? Høres ikke særlig solidarisk ut. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 9. januar #322 Del Skrevet 9. januar Kapt.Chat skrev (7 timer siden): Simen Markussen avviser dette. Takk for oppklaring 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
markpe Skrevet 9. januar #323 Del Skrevet 9. januar (endret) På grunn av oljefondet. Oljefunn har gjort mange land rike. Men de har samtidig ødelagt mange land. Inkludert Norge. Oljen har gjort oss late. Vi skal løse alle problemer med penger. Politikerne vi har her i landet har bare en løsning uansett hva problemet er. Penger. Hvis du skal hjelpe en spillenarkoman som sliter med høy gjeld. Pøser du da på med med mer penger til vedkommende? Det er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Oljeformuen har gjort at vi ikke klarer å rekruttere dyktige problemløsere til å bli politikere og byråkrater. Kun de som vet hvordan man skal dele ut penger. Vi har nå en hel generasjon politikere på lokalt og nasjonalt nivå som alle er valgt kun fordi de er dyktige til å dele ut penger. De kompetente problemløserne i landet har flyktet til privat næringsliv eller til utlandet. De får ikke brukt sine evner i norsk politikk. Der alt handler om å dele ut penger. Ikke løse problemer. Endret 9. januar av markpe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 10. januar #324 Del Skrevet 10. januar Kapt.Chat skrev (7 timer siden): For å være helt ærlig, svaret ditt kunne faktisk være skrevet av en som ønsket kutt i ordningene men seilte under falsk flagg. For dette er riktig provoserende lesning om jeg skal ta det alvorlig. Dette er jo absolutt innlegget som forteller at det er noe som er fundamentalt feil med holdningene til folk. Jeg er så og si aldri syk, men bruker alikevel sykedagene mine som ekstra ferie. Ingen kan kreve at folk skal jobbe i et visst tempo Jobber for knapper og glansbilder! Det unner jeg meg for å være slave for en stat som sender mine skattepenger til alle andre enn mine medborgere. Vi er ulykkelige Vi har et arbeidsliv som sliter oss fullstendig ut Du tar sykemelding for å få ekstra ferie, for de du fortjener det. Samtidig beskylder du staten for å sende skattepengengene til alle andre enn medborgerne. Men du har ingen problemer med å sende skatteregningen for dine ekstra feriedager til dine medboregere (ser du dobbeltmoralen). At alt skal være så fælt i Norge, det er litt merkelig med tanke på at vi bruker mer på velferd enn noe annet land. Vi har en av de beste arbeidsordningene, ledende på lønn, velferd, helse, medbestemmelsesrett, trepartssamarbeid etc. Hvor ulykklige må de ikke være i andre land, visst vi har det så fælt? Du kan ikke måle vår ulykkelighet/lykke opp imot andre land, da du må se dette i norsk målestokk. At vi bruker mer penger på velferd enn andre sier seg jo selv da vi har råd til det. Poenget her er jo at vi har råd til ennå mer så lenge det ligger politisk vilje til grunn. Folk skal ikke være nødt til å stå i helsekø i Norge, barn skal ikke trenge å gå sultne til sengs og eldre skal ikke behøve å dø i kø mens de venter på sykehjemsplass. Og dette er en realitet uansett hvor mye du prøver å rettferdiggjøre Norges "gode" velferdsordninger. Folk i Norge skal ikke være nødt til å leve som utbrente og fattige bare fordi at folk har ennå mindre å rutte med i f.eks Somalia. Og for meg blir det derfor en form for protest å ta ut sykedager. Så hvis alle hadde gjort det så kanskje politikerne hadde skjønt at de MÅ begynne å ta bedre vare på egen befolkning. Vår politikere er dessverre mer opptatt av å bli anerkjent i andre land og EU som barmhjertige samaritaner og deler derfor vår rikdom og våre ressurser med andre fremfor sine egne. Hvis politikerene begynner å forstå dette, så går sykefraværet ned, det er jeg helt sikker på. Det er utrolig hvor mye bedre holdninger man får og hvor mye mer vilje man får til og bidra når man blir respektert og sett på som betydningsfull. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 10. januar #325 Del Skrevet 10. januar malifika skrev (1 time siden): Du kan ikke måle vår ulykkelighet/lykke opp imot andre land, da du må se dette i norsk målestokk. At vi bruker mer penger på velferd enn andre sier seg jo selv da vi har råd til det. Poenget her er jo at vi har råd til ennå mer så lenge det ligger politisk vilje til grunn. Folk skal ikke være nødt til å stå i helsekø i Norge, barn skal ikke trenge å gå sultne til sengs og eldre skal ikke behøve å dø i kø mens de venter på sykehjemsplass. Og dette er en realitet uansett hvor mye du prøver å rettferdiggjøre Norges "gode" velferdsordninger. Folk i Norge skal ikke være nødt til å leve som utbrente og fattige bare fordi at folk har ennå mindre å rutte med i f.eks Somalia. Og for meg blir det derfor en form for protest å ta ut sykedager. Så hvis alle hadde gjort det så kanskje politikerne hadde skjønt at de MÅ begynne å ta bedre vare på egen befolkning. Vår politikere er dessverre mer opptatt av å bli anerkjent i andre land og EU som barmhjertige samaritaner og deler derfor vår rikdom og våre ressurser med andre fremfor sine egne. Hvis politikerene begynner å forstå dette, så går sykefraværet ned, det er jeg helt sikker på. Det er utrolig hvor mye bedre holdninger man får og hvor mye mer vilje man får til og bidra når man blir respektert og sett på som betydningsfull. Visst vi ikke skal måle lykke/ulykkelighet opp i mot andre land, og kun mot eget land så er jo konklusjonen klar. For visst vi måler lykke mot mengden penger som staten bruker på velferd, så må vi konkludere med at vi blir mer ulykklige dessto mer penger vi bruker. Det som må økes i Norge er faktisk produktiviteten, og den øker ikke når du tar ut sykedager som ferie. "Norge brukte i 2022 mer penger på helse per innbygger enn noen av de andre nordiske landene. Ifølge OECD brukte Norge cirka 7.900 dollar (justert for kjøpekraft) per innbygger. Sverige brukte cirka 6.400 dollar, Danmark brukte cirka 6.300 og Finland brukte cirka 5.700." "OECD mener det økende og høye sykefraværet i Norge og andelen som mottar uføretrygd, er et problem for statskassen: Norge bruker 22 prosent av det offentlige forbruket på sykelønn og uføretrygd, ifølge OECD. Det utgjør 8 prosent, målt mot verdiskapningen (bruttonasjonalproduktet). Det er mer enn noe annet OECD-land." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 10. januar #326 Del Skrevet 10. januar Fordi vi har råd til å ta oss av dem syke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 10. januar #327 Del Skrevet 10. januar Kapt.Chat skrev (4 timer siden): Det som må økes i Norge er faktisk produktiviteten, og den øker ikke når du tar ut sykedager som ferie. "Norge brukte i 2022 mer penger på helse per innbygger enn noen av de andre nordiske landene. Ifølge OECD brukte Norge cirka 7.900 dollar (justert for kjøpekraft) per innbygger. Sverige brukte cirka 6.400 dollar, Danmark brukte cirka 6.300 og Finland brukte cirka 5.700." "OECD mener det økende og høye sykefraværet i Norge og andelen som mottar uføretrygd, er et problem for statskassen: Norge bruker 22 prosent av det offentlige forbruket på sykelønn og uføretrygd, ifølge OECD. Det utgjør 8 prosent, målt mot verdiskapningen (bruttonasjonalproduktet). Det er mer enn noe annet OECD-land." Spørsmålet er hvor mye mer produktivitet vi kan få opp hvis vi ikke tar tak i distriktspolitikken. Hva OECD mener er stort sett irrelevant, for det måles opp mot en økonomisk tankegang som ikke finnes i Norge. Av alle problemer Norge har, er ikke prioriteringene i pengebruken på topp 50 engang: Vårt største problem er å finne forsvarlige plasser å bruke pengene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iliah Skrevet 10. januar #328 Del Skrevet 10. januar Det økte sykefraværet etter Covid har reelle grunner, folk er oftere syke. Stusser på at vi bevilger milliarder til krig og klimatiltak, men syke mennesker - der skal det kuttes. Hva med å utbedre helsetjenestene først, slik at mennesker får muligheten til å bli friske(re)? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 10. januar #329 Del Skrevet 10. januar S@bine skrev (14 timer siden): Politikere som sykemelder seg etter selvforskyldte tabber, trekker nok statistikken opp... Siste fra FrP: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/aftenposten-frp-politiker-etterforskes-for-innforsel-av-narkotika/17157464/ Nei, for de registreres ikke statistisk. Politikere har ikke jobb, de får ikke lønn, de får godtgjørelse. Den kommer uansett hva politikeren gjør, der finnes ingen arbeidsplikt. Poenget med at politikere "sykemelder" seg, er at de forteller offentlig at de ikke er tilgjengelig, primært for presse. Det har absolutt ingen betydning i relasjon til sykelønnsordning eller sysselsetningsstatestikk. Dette er også grunnen til at de har etterlønnsavtale og egen pensjonsavtale : godtgjørelser gir ikke (og SKAL ikke gi ) arbeidstakerrettigheter. De er våre representater og møter for oss. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 10. januar #330 Del Skrevet 10. januar Kapt.Chat skrev (14 timer siden): Samtidig beskylder du staten for å sende skattepengengene til alle andre enn medborgerne. Men du har ingen problemer med å sende skatteregningen for dine ekstra feriedager til dine medboregere (ser du dobbeltmoralen). Akkurat denne argumentasjonen er ikke dobbeltmoral. Den er spik spenna gæern, men altså i en moralsk argumentasjonsrekke : skatteinngangen er ment for å ivareta velferden for borgerene, og jeg er en del av de som har rett på disse : hvis staten misbruker mine skattepenger, har jeg moralsk rett på å misbruke ytelsene : Jeg har rett på mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 10. januar #331 Del Skrevet 10. januar Arbeidsgiver bør å se hva de kan gjøre Sønnen her så hadde de før billig fysioterapeut og manuell terapeut på jobben. Betalte 40 kr gangen. Arbeidsgiver kuttet dette tilbudet og dermed gikk sykmelding også opp. Folk drøyer med å gå med muskel og skjelett plager til at lege og fysioterapeut sykmeldte de. Mens før holdt de mye i sjakk ved at de brukte fysioterapeut og manuell terapeuten på jobben fast 1 gang i uka eller oftere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ssb Skrevet 10. januar #332 Del Skrevet 10. januar De aller fleste jeg kjenner som er sykemeldt nå, går enten og venter på en MR, eller en eller anna operasjon. Kjenner folk som har gått på krykker i ni måneder og ventet på en kneoperasjon som tar 45 minutter. Andre med enkle ting som mulige tretthetsbrudd i foten, som ikke får MR og en støttegips i foten fordi de ikke får MR, og dermed blir sykemeldt i mellomtiden, for jobben er fysisk og de kan ikke ta hjemmekontor. Helsevesenet er totalt på viddene og evner ikke behandle folk lenger, og det er billigere for helsevesenet og sykemelde folk, det er problemet i 95 % av tilfellene jeg vet om. Staten skjønner heller ikke att det er faktisk er en sammenheng mellom sykefravær og lange helsekøer De jeg kjenner som er uføre har tunge diagnoser som MS og nevrologiske sykdommer, og kan rett og slett ikke vere i arbeid. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buffelo Skrevet 10. januar #333 Del Skrevet 10. januar markpe skrev (22 timer siden): På grunn av oljefondet. Oljefunn har gjort mange land rike. Men de har samtidig ødelagt mange land. Inkludert Norge. Oljen har gjort oss late. Vi skal løse alle problemer med penger. Politikerne vi har her i landet har bare en løsning uansett hva problemet er. Penger. Hvis du skal hjelpe en spillenarkoman som sliter med høy gjeld. Pøser du da på med med mer penger til vedkommende? Det er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Oljeformuen har gjort at vi ikke klarer å rekruttere dyktige problemløsere til å bli politikere og byråkrater. Kun de som vet hvordan man skal dele ut penger. Vi har nå en hel generasjon politikere på lokalt og nasjonalt nivå som alle er valgt kun fordi de er dyktige til å dele ut penger. De kompetente problemløserne i landet har flyktet til privat næringsliv eller til utlandet. De får ikke brukt sine evner i norsk politikk. Der alt handler om å dele ut penger. Ikke løse problemer. Norge hadde stor utanlandsgjeld heilt framtil begynnelsen av 1990 talet , og det preget også vår velferdskasse. På midten av 90 talet ble underskudd etterhvert snudd til oveskudd, og velferdskassen ble gradvis fylt opp Nedgangstider ble snudd til oppgangstider, og det ble konkuranse om arbeidskrafta. Politikerne ble etterhvert mer opptatt av å fordele en å prioritere. Egenmeldinger, og IA avtaler ble innført for m.a.lette presset på legekontorene, og karentsdager ved sykemelding, dagpenger ble gradvis avviklet. 1994 kom Norge inn i EØS og på 2000 talet ble Norge, England ble innvadert av utenlandsk arbeidskraft. Mange arbeidsplasser ble omgjordt til østauropeiske arbeidsleirer, og hele det europeiske arbeidsmarkedet var på flyttefot. Mange nordmenn ble sagt opp til fordel for rimleg utenlanske arbeidskraft og det psykososiale arbeidsmiljøet , og trivsel på mange arbeidsplasser ble totalt endret. 2014 fekk ein oljekrakk og ordretørke m.a. ved mange verft,og offshorekrise som ga store ringverknader, og mange bedrifter mistet etterhvert mye fagkompetanse. Idag handler det meste om penger, men når tog, og busser ikkje går så handler det mer om fagkompeatnse en penger. Ein løser ikkje helsekøene ved å påfyll av mer penger når det mangler helsepersonell som gjør så godt de kan. Ein kan ikkje bevilge seg utav en rekke utfordringer når det er mangel på fagkompetanse, og ledige hender. Under pandemien ble tærskelen for å holde seg hjemme om ein følte seg syk senket, og mange ansatte ble oppfordret til hjemmekontor. Nå er det imidlertid mange ansatte som ikkje har muligheten for å ha hjemmekontor, og mange jobber under vekslende ver-og arbeidsforhold. På min arbeidsplass opplevde ein mye fravær på grunn av sykt barn, og usikker på hvilken statestikk det fraveret blir registrert. Oppsiktvekkende at de yngre var oftest mer borte fra jobben gr. sykdom en seniorene, og egenmeldinger 3 dager a3 ganger i året ble nytta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lothlorien- Skrevet 11. januar #334 Del Skrevet 11. januar Jdjdkdudjbs skrev (På 13.8.2024 den 20.19): Med tanke på hvor mange som kommer tilbake på jobb etter akkurat 12 mnd og som jobber akkurat lenge nok til at de har opptjent rettigheter til nye 12 mnd, så er det nok ordningene som er alt for rause. Er nok noe i det ja. Har flere ganger opplevd kolleger som har vært "syke" i akkurat ett år, med vage "plager." Kommer tilbake, og blir sykemeldt på senere tidspunkt også. Det er alltid de samme. Og alltid noen som blir "syke" i sommerferien, slik at de må "ta igjen" ferie de to første ukene etter ferien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rastebenk Skrevet 11. januar #335 Del Skrevet 11. januar Naturligvis fordi Norge har verdens beste velferdsordninger. Dette er det gjort flere studier på. Svensker som jobber både i Sverige og i Norge er langt mer syke i de norske jobbene sine, fordi i Norge får du full lønn selv om du ikke kommer på jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå