Buffelo Skrevet 7. januar #301 Del Skrevet 7. januar Buffelo skrev (8 timer siden): Sykefraveret i Norge er fortsatt høyt, og de finnes oversikt over fraveret, men ikkje hvordan det s skal reduseres. Peggy Følsvik har utvilsamt eit poeng i at noe skjedde med folk flest sine holdninger om fraver under pandemien når folk ble oppfordret om å holde seg hjemme for å unngå smittespredning. Mange bedrifter oppfordret sine ansatta til hjemmekontor som ledd i å redusere smittespredning. Vi må ikkje kome iden situasjon at ein begynner å gå rundt som noen "vaktbikkje " overfor hverandre når nabo, arbeidskolegaer, bekjente er hjemme fra jobben. En bedrift med 3 ansatta,, og 1 er borte fra jobben vil føre til ytterligere arbeidspress på de 2 andre. Den syke får bedre oppfølgning fra bedriften. Ta kontakt med den syke og høre hvordan det står til, og drive oppsøkende virksomhet, og det handler "om å bry seg " . Selv opplevde ein aldri at noen fra bedriften tok ein telefon for å høre hvordan det stod til. Leger bør i større utstrekning nytte garderte sykemeldinger. Personer med kroniske / belastning- lidelser må få tettere oppføgning. Problemet er ikkje sykelønnsordningen, men sykefraveret. Ein må for all del unngå at ein får eit A og eit B lag. Veldi mange har ikkje ein jobb der de kan velge hjemmekontor om de føler seg syke. Helsekøene kan ein få redusert ved at mange endrer på livstilen. Helsekøene er eit resultat av en aldrende befolkning, svingdørpassienter, og mangel på helsepersonell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsa84 Skrevet 8. januar #302 Del Skrevet 8. januar Pilleville skrev (18 timer siden): Wow,drama. Er man kjempesjuk blir man heime er man litt sjuk bruker man munnbind og spriter og har litt avstand, null drama, men fakta. Når man jobber ufrivillig deltid, så har man ihvertfall ikke råd til å tape den inntekten man har, så da drar man på jobb. Munnbind ja, men avstand kan man hvertfall ikke ha i mitt yrke Tviler på jeg er veldig effektiv om jeg går rundt der med feber og et eller annet virus heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 8. januar #303 Del Skrevet 8. januar Vimsa84 skrev (6 timer siden): null drama, men fakta. Når man jobber ufrivillig deltid, så har man ihvertfall ikke råd til å tape den inntekten man har, så da drar man på jobb. Munnbind ja, men avstand kan man hvertfall ikke ha i mitt yrke Tviler på jeg er veldig effektiv om jeg går rundt der med feber og et eller annet virus heller Men du taper jo ikke penger på å melde deg syk, deltidsansatte har rett på sykepenger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 9. januar #304 Del Skrevet 9. januar Jeg har hørt at Norge også har verdens høyeste yrkesdeltakelse. Vet ikke om det stemmer. Om kvinner, som har høyere sykefravær i større grad deltar i arbeidslivet, så blir også sykefravær høyere. Da kan man se på det som en positiv ting at vi i dette landet har høyt sykefravær, siden flere deltar. Tar alle mulige forbehold om sannhetsgehalten i dette. Var bare en tanke ut fra noe jeg mener jeg hørte for lenge siden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 9. januar #305 Del Skrevet 9. januar Madame Butterfly skrev (1 time siden): Jeg har hørt at Norge også har verdens høyeste yrkesdeltakelse. Vet ikke om det stemmer. Om kvinner, som har høyere sykefravær i større grad deltar i arbeidslivet, så blir også sykefravær høyere. Da kan man se på det som en positiv ting at vi i dette landet har høyt sykefravær, siden flere deltar. Tar alle mulige forbehold om sannhetsgehalten i dette. Var bare en tanke ut fra noe jeg mener jeg hørte for lenge siden. Ikke høyere sysselsetting Ofte har det blitt sagt i sykefraværsdebatten at Norge har høyere sykefravær fordi så mange er i arbeid. Dermed jobber en større andel av befolkningen som tradisjonelt har høyere fravær. Simen Markussen avviser dette. – Norge har ikke høyere sysselsetting enn land vi vanligvis sammenlikner oss med, Sverige og Danmark. Sverige har faktisk høyere sysselsetting enn oss, sier han. Markussen synes at argumentet om høy sysselsetting brukes for ofte i denne debatten. – Det er helt klart relevant hvis vi sammenlikner oss med land som har veldig lav sysselsetting, som land i Sør-Europa. Men det gir ikke mening når vi sammenlikner oss med nabolandene våre. (https://www.forskning.no/arbeidsliv-statistikk-sykdommer/er-vi-virkelig-sykest-i-verden/2411156) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvalitet Skrevet 9. januar #306 Del Skrevet 9. januar PeeWee skrev (På 13.8.2024 den 20.50): Ikke nødvendigvis. Nordlig klima ser ut til å ha en negative effekt på folk psykiske helse, og Norge er også et ekstremt konformt land som også kan virke negativt. Og hvis du har psykisk helse er den beste tilfriskningen å være hjemme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 9. januar #307 Del Skrevet 9. januar Fordi at folk er ulykkelige. Mange mennesker i Norge sliter seg fulstendig ut i yrket sitt og jobber for knapper og glansbilder! Når man ser alle pengene som forsvinner ut av landet samtidig som at man så vidt har råd til å holde hodet til sin egen familie over vannet, så skjer det noe med arbeidsmoralen. Å krangle seg til hjelp i helsevesenet både på sine egne, sine barns og sine eldre slektninger sine vegne, mens man hører om alle rikingene som flytter til skatteparadiser fordi de ikke vil dele, gjør at det går en faen i folk. Jeg er så og si aldri syk, men bruker alikevel sykedagene mine som ekstra ferie. Det unner jeg meg for å være slave for en stat som sender mine skattepenger til alle andre enn mine medborgere. De må gjerne fjerne ordningen som idag ved å gi lavere sykelønn men, det blir å bruke pisk istedet for gulrot. Folk kommer da sikkert til å være mindre borte fra jobb men, kvaliteten kommer til å gå ned. Ingen kan kreve at folk skal jobbe i et visst tempo og hvis man begynner å jobbe saktere så går produksjonen ned. Jeg vil tro at dette kommer til å løse seg selv ved å la folk føle at de får mer igjen for jobben de gjør, og kroppene de ødelegger underveis. Sett strenge krav til skatteflyktninger, staten tar en mye større del av regningen slik at folk kan få kraftige skatteletter, få alt av helse, inkludert tenner og briller inn på et egenandelskort, gratis barnehage, sfo og rilbud til barn. Folk som er uføre kan fint jobbe litt så lenge de har riktig jobb, lag jobber til disse så de kan tjene mer dersom de bidrar med det de kan. Slike tiltak med flere tror jeg kommer til å gjøre folk lykkeligere, og når folk er glade og fornøyde så er det lettere å ville være med å bidra. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 9. januar #308 Del Skrevet 9. januar Kvalitet skrev (1 time siden): Og hvis du har psykisk helse er den beste tilfriskningen å være hjemme? Vel. Å ligge hjemme i varm seng i stedet for å traske ute i mørket og -25 - jeg forstår at det første er best for det psykiske. Ikke alle elsker mørke, kulde og drittvær store deler av året. Jeg hater det. Fra november til mars så lever jeg ikke, jeg eksisterer. Så vidt. Hater hvert jævla minutt av dette mørke- og kuldehelvete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 9. januar #309 Del Skrevet 9. januar Kapt.Chat skrev (2 timer siden): Ikke høyere sysselsetting Ofte har det blitt sagt i sykefraværsdebatten at Norge har høyere sykefravær fordi så mange er i arbeid. Dermed jobber en større andel av befolkningen som tradisjonelt har høyere fravær. Simen Markussen avviser dette. – Norge har ikke høyere sysselsetting enn land vi vanligvis sammenlikner oss med, Sverige og Danmark. Sverige har faktisk høyere sysselsetting enn oss, sier han. Markussen synes at argumentet om høy sysselsetting brukes for ofte i denne debatten. – Det er helt klart relevant hvis vi sammenlikner oss med land som har veldig lav sysselsetting, som land i Sør-Europa. Men det gir ikke mening når vi sammenlikner oss med nabolandene våre. (https://www.forskning.no/arbeidsliv-statistikk-sykdommer/er-vi-virkelig-sykest-i-verden/2411156) Er det sysselsetting med vanlig ansettelse og lønn som inngår i disse statistikkene? Flere land har folk i aktivitet via nav eller tilsvarende, men de har ikke egne stillinger eller lønn. Det er også store forskjeller på hvor mye den enkelte sysselsettes. Heltid og deltid, tilkalling, sporadisk osv. Så jeg synes det er vanskelig å danne seg noe ordentlig inntrykk av dette. Det er heller ikke like lett for alle å finne seg en arbeidsgiver. Folk har forskjellige egenskaper, evner og andre forutsetninger, og manuelle jobber forsvinner mer og mer. Bedriftene ønsker å få mest mulig ut av de som ansettes, så presset øker. I USA var det nå ny rekord i antall stillinger som var kuttet siste år , og folk frykter for at tallene øker med Trump. Når presset på den enkelte arbeidstaker øker, så øker også risikoen for sykemelding. Det snakkes også om at de eldre må bli i jobbene sine, men samtidig at de bør trekke seg for å slippe yngre krefter til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 9. januar #310 Del Skrevet 9. januar Kvalitet skrev (3 timer siden): Og hvis du har psykisk helse er den beste tilfriskningen å være hjemme? Det avgjøres av akkurat hva som er galt med psyken og hvilken jobb det er snakk om. Renholder og telefonsalg er vel to jobber som funker dårlig for psykisk syke. Så er det også forskjell mellom folk som er deprimerte, og folk som tror at 25 prosent er demoner som er ute etter å ta dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
S@bine Skrevet 9. januar #311 Del Skrevet 9. januar Politikere som sykemelder seg etter selvforskyldte tabber, trekker nok statistikken opp... Siste fra FrP: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/aftenposten-frp-politiker-etterforskes-for-innforsel-av-narkotika/17157464/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 9. januar #312 Del Skrevet 9. januar malifika skrev (2 timer siden): Fordi at folk er ulykkelige. Mange mennesker i Norge sliter seg fulstendig ut i yrket sitt og jobber for knapper og glansbilder! Når man ser alle pengene som forsvinner ut av landet samtidig som at man så vidt har råd til å holde hodet til sin egen familie over vannet, så skjer det noe med arbeidsmoralen. Å krangle seg til hjelp i helsevesenet både på sine egne, sine barns og sine eldre slektninger sine vegne, mens man hører om alle rikingene som flytter til skatteparadiser fordi de ikke vil dele, gjør at det går en faen i folk. Jeg er så og si aldri syk, men bruker alikevel sykedagene mine som ekstra ferie. Det unner jeg meg for å være slave for en stat som sender mine skattepenger til alle andre enn mine medborgere. De må gjerne fjerne ordningen som idag ved å gi lavere sykelønn men, det blir å bruke pisk istedet for gulrot. Folk kommer da sikkert til å være mindre borte fra jobb men, kvaliteten kommer til å gå ned. Ingen kan kreve at folk skal jobbe i et visst tempo og hvis man begynner å jobbe saktere så går produksjonen ned. Jeg vil tro at dette kommer til å løse seg selv ved å la folk føle at de får mer igjen for jobben de gjør, og kroppene de ødelegger underveis. Sett strenge krav til skatteflyktninger, staten tar en mye større del av regningen slik at folk kan få kraftige skatteletter, få alt av helse, inkludert tenner og briller inn på et egenandelskort, gratis barnehage, sfo og rilbud til barn. Folk som er uføre kan fint jobbe litt så lenge de har riktig jobb, lag jobber til disse så de kan tjene mer dersom de bidrar med det de kan. Slike tiltak med flere tror jeg kommer til å gjøre folk lykkeligere, og når folk er glade og fornøyde så er det lettere å ville være med å bidra. For å være helt ærlig, svaret ditt kunne faktisk være skrevet av en som ønsket kutt i ordningene men seilte under falsk flagg. For dette er riktig provoserende lesning om jeg skal ta det alvorlig. Dette er jo absolutt innlegget som forteller at det er noe som er fundamentalt feil med holdningene til folk. Jeg er så og si aldri syk, men bruker alikevel sykedagene mine som ekstra ferie. Ingen kan kreve at folk skal jobbe i et visst tempo Jobber for knapper og glansbilder! Det unner jeg meg for å være slave for en stat som sender mine skattepenger til alle andre enn mine medborgere. Vi er ulykkelige Vi har et arbeidsliv som sliter oss fullstendig ut Du tar sykemelding for å få ekstra ferie, for de du fortjener det. Samtidig beskylder du staten for å sende skattepengengene til alle andre enn medborgerne. Men du har ingen problemer med å sende skatteregningen for dine ekstra feriedager til dine medboregere (ser du dobbeltmoralen). At alt skal være så fælt i Norge, det er litt merkelig med tanke på at vi bruker mer på velferd enn noe annet land. Vi har en av de beste arbeidsordningene, ledende på lønn, velferd, helse, medbestemmelsesrett, trepartssamarbeid etc. Hvor ulykklige må de ikke være i andre land, visst vi har det så fælt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 9. januar #313 Del Skrevet 9. januar S@bine skrev (10 minutter siden): Politikere som sykemelder seg etter selvforskyldte tabber, trekker nok statistikken opp... Siste fra FrP: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/aftenposten-frp-politiker-etterforskes-for-innforsel-av-narkotika/17157464/ Politikere er vanlige folk, så vi kan ikke forvente at de har noe høyere moral enn befolkningen ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selis Skrevet 9. januar #314 Del Skrevet 9. januar (endret) For å være ærlig tror jeg flere og flere missbruker det å ta sykemelding samtidig som folk er mer utslitt og sliter mer pga stress samfunns press normer å skal jobbe seg opp til en materalistisk standar. Jeg tror visse folk som ikke kan nå realiteten til å oppnå den høye standaren dem vil ha med jobben dem har nå må lære seg å lære å leve et simplere liv å kanskje nedgradere litt for å få det bedre. Tro meg stress skaper så utroligt mye fysiske plager. Jeg mener mangen jobber for mye for å få råd til å leve som dem vil dem få timene dem har til overs. Endret 9. januar av Selis 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julenissenerher Skrevet 9. januar #315 Del Skrevet 9. januar Gjest Acer skrev (På 13.8.2024 den 20.02): Er det eit paradoks at verdens rikeste , og eit av de land hvor folk er lykkligst har eit av verdenes sykeste befolkning Er det på grunn av lange ventelister hos helseforetakene ? Er det fordi Norge har en lukrativ sykelønnsordning m/... bl.a I.A ? Er det på grunn av underbemanning ved mange bedrifter ? Er det på grunn av livsstilendringer i befolkningen ? En kombinasjon av flere ting. Vi har lav arbeidsledighet. Mange kvinner i jobb. Sammenliknet med andre land. Etter corona hysteriet økte fraværet da mange fortsatt er redde for å smitte andre. Før 2020 gikk jeg gladelig på jobb og hostet og harket med vondt i halsen ig et par paracet innabords. Folk ga ungene paracet og shippa dem i barnehagen… Etter nedstegningen i 2020 og 2121 har psykiske plager økt betraktelig, og i vårt land blir dette tatt på alvor av helsevesenet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvalitet Skrevet 9. januar #316 Del Skrevet 9. januar Rosalilje84 skrev (2 timer siden): Vel. Å ligge hjemme i varm seng i stedet for å traske ute i mørket og -25 - jeg forstår at det første er best for det psykiske. Ikke alle elsker mørke, kulde og drittvær store deler av året. Jeg hater det. Fra november til mars så lever jeg ikke, jeg eksisterer. Så vidt. Hater hvert jævla minutt av dette mørke- og kuldehelvete. Med mindre du har utejobb er trasking ute begrenset del av en arbeidsdag. Og nei du blir ikke mindre deppa av å ligge i en varm seng i stedet for å gjøre noe meningsfullt og bidra til samfunnet. Men det er denne typen fravær fra jobb som nå gjør at hele sykelønnsordningen er satt på agendaen for debatt og revisjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 9. januar #317 Del Skrevet 9. januar Perine skrev (1 time siden): Er det sysselsetting med vanlig ansettelse og lønn som inngår i disse statistikkene? Flere land har folk i aktivitet via nav eller tilsvarende, men de har ikke egne stillinger eller lønn. Det er også store forskjeller på hvor mye den enkelte sysselsettes. Heltid og deltid, tilkalling, sporadisk osv. Så jeg synes det er vanskelig å danne seg noe ordentlig inntrykk av dette. Det er heller ikke like lett for alle å finne seg en arbeidsgiver. Folk har forskjellige egenskaper, evner og andre forutsetninger, og manuelle jobber forsvinner mer og mer. Bedriftene ønsker å få mest mulig ut av de som ansettes, så presset øker. I USA var det nå ny rekord i antall stillinger som var kuttet siste år , og folk frykter for at tallene øker med Trump. Når presset på den enkelte arbeidstaker øker, så øker også risikoen for sykemelding. Det snakkes også om at de eldre må bli i jobbene sine, men samtidig at de bør trekke seg for å slippe yngre krefter til. Kreves ikke så veldig mye før man regnes som sysselsatt i Norge. "Personer som utførte inntektsgivende arbeid av minst én times varighet i referanseuka/-dagen, samt personer som har et slikt arbeid, men som var midlertidig fraværende pga. sykdom, ferie, lønnet permisjon e.l. Personer som er inne til førstegangs militærtjeneste regnes som sysselsatte." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 9. januar #318 Del Skrevet 9. januar Kaldt og lite inkluderende samfunn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 9. januar #319 Del Skrevet 9. januar Kvalitet skrev (3 timer siden): Med mindre du har utejobb er trasking ute begrenset del av en arbeidsdag. Og nei du blir ikke mindre deppa av å ligge i en varm seng i stedet for å gjøre noe meningsfullt og bidra til samfunnet. Men det er denne typen fravær fra jobb som nå gjør at hele sykelønnsordningen er satt på agendaen for debatt og revisjon. Jeg har ikke fravær fra jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 9. januar #320 Del Skrevet 9. januar Nowayback skrev (10 minutter siden): Kaldt og lite inkluderende samfunn. Det også. Sliter man, så er man alene. Alle "venner" forsvinner som dugg for sola. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå