Rosalilje84 Skrevet 25. oktober #281 Del Skrevet 25. oktober KallePils skrev (14 minutter siden): Nei, der er vi faktisk ikke unike. Sverige har tatt oss igjen på yrkesdeltakelse. Nederland og Island har i flere år hatt høyere yrkesdeltakelse enn Norge. Og likevel er det Norge som skiller seg ut på fravær. Og det har vært slik i flere tiår. Da må vi slutte å lete etter bortforklaringer. Det er noe alvorlig galt her. Island har lave lønninger, dårlige arbeidsforhold sammenlignet med Norge, og generelt mye dårligere arbeidsliv. Syke priser på nesten alt i forhold til lønningene. Mange må ha 2-3 jobber for å overleve, og de jobber til de stuper. Er det dit vi skal? At folk skal møte opp syke på jobb og kjører seg i grøfta? Jeg har for øvrig NULL interesse av å bli smittet av en "flink" kollega som går på jobb med influensa eller omgangssyke. Jeg har ikke lyst på noen av delene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 25. oktober #282 Del Skrevet 25. oktober KallePils skrev (23 minutter siden): Men igjen: Realitetene er at i forhold til naboland med relativt lik politikk og kultur skiller Norge seg ut på fraværsstatistikken. Dette er ikke mulig å komme utenom. Da må ett eller annet være spesielt med Norge. Og nei, vi har ikke vesentlig høyere yrkesdeltakelse enn f.eks Sverige og Finland. Er norske kvinner sykere enn svenske og finske? Er det flere norske kronikere enn svenske og finske? Er demografien annerledes i Norge enn i Sverige og Finland? Er norske ledere dårligere enn svenske og finske? Er arbeidslivet hardere i Norge enn i Sverige og Finland? Hvor er dokumentasjonen (og argumentasjonen) for slike påstander? Hvorfor får naboene våre til ting vi ikke får til i Norge? Hvorfor er alt dårligere og verre i Norge? … bortsett fra gavmilde ordninger for sykefravær? Du kan ikke bare hoppe over sammenligning med land det faktisk er helt naturlig å sammenligne oss med. Og sammenligningen viser at noe er galt i Norge. Når det gjelder norske KVINNER, som oftest er hjemme med syke barn, så har Sverige en mye gunstigere ordning for sykt barn-dager. For eksempel. Svenske menn er også mye mer bevisste sin rolle i hjemmet. Svenske kvinner slipper dermed å være dobbelt- og trippeltarbeidende fordi mannen mener at matlaging, planlegging, oppfølging av barn, ryddig og vasking er "kjerringoppgave", mannen skifter jo dekk to ganger i året, må vite. For øvrig er jeg veldig FOR å gjennomføre en større undersøkelse, foretatt av en NØYTRAL part (altså, forskere fra andre land enn Norge, Sverige, Finland osv), som viser forskjellene som kan ha betydning. Det er på høy tid. For øvrig hadde jeg flyttet til Sverige any time, hvis jeg ikke hadde delt omsorg for barna med eksen. Er drittlei en del ting som er i Norge. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KallePils Skrevet 25. oktober #283 Del Skrevet 25. oktober Rosalilje84 skrev (2 timer siden): Island har lave lønninger, dårlige arbeidsforhold sammenlignet med Norge, og generelt mye dårligere arbeidsliv. Syke priser på nesten alt i forhold til lønningene. Mange må ha 2-3 jobber for å overleve, og de jobber til de stuper. Er det dit vi skal? At folk skal møte opp syke på jobb og kjører seg i grøfta? Nei, og jeg argumenterer heller ikke for at vi skal kopiere andre lands økonomi eller arbeidsforhold. Det jeg gjør er helt konkret å spørre om hvorfor sykefraværet er større i Norge enn i andre land. Og især når andre land, som du er inne på, har et tildels vesentlig mer brutalt arbeidsliv. Er nordmenn sykere enn andre folkeslag? Rosalilje84 skrev (2 timer siden): Når det gjelder norske KVINNER, som oftest er hjemme med syke barn, så har Sverige en mye gunstigere ordning for sykt barn-dager. For eksempel. Svenske menn er også mye mer bevisste sin rolle i hjemmet. Svenske kvinner slipper dermed å være dobbelt- og trippeltarbeidende fordi mannen mener at matlaging, planlegging, oppfølging av barn, ryddig og vasking er "kjerringoppgave", mannen skifter jo dekk to ganger i året, må vite. For øvrig er jeg veldig FOR å gjennomføre en større undersøkelse, foretatt av en NØYTRAL part (altså, forskere fra andre land enn Norge, Sverige, Finland osv), som viser forskjellene som kan ha betydning. Det er på høy tid. For øvrig hadde jeg flyttet til Sverige any time, hvis jeg ikke hadde delt omsorg for barna med eksen. Er drittlei en del ting som er i Norge. Svenske menn skal jeg ikke uttale meg om. Der har jeg ingen kunnskap å stille med. Men SSB driver kartlegging av norske menn og kvinner gjennom sin såkalte Tidsbrukundersøkelse, som publiseres ca en gang hvert tiende år. Og allerede for over 10 år siden kom det frem at norske menn jobber nå mer enn norske kvinner når man slår sammen arbeid i og utenfor hjemmet. Så det holder faktisk ikke å forklare kvinners økte sykefravær med at norske menn er noen slags "unnasluntrere". Det stemmer ikke engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 25. oktober #284 Del Skrevet 25. oktober Kapt.Chat skrev (12 timer siden): Den mannen gikk på jobb i 30 år uten å være sykemeldt på tross av de gode ordningene vi har, så det hadde nok ikke forandret seg med dårligere ordninger. Mannen lider faktisk av en diagnose som vi nesten har klart å kvitte oss med i Norge, nemlig arbeidsmoral. Så kanskje vi alle skulle gjort som han som ikke har vært sykemeldt på 30 år, gått på jobb selv om vi snufset og hostet litt. Denne mannen har faktisk spart samfunner for 1,5 millioner kroner etter et konservativt regnestykke. (ja jeg vet at ikke alle yrker kan tillate snufsing og hosting, for at du jobber på autoimun avdeling eller noe sånt) Nedenfor er sakset fra Forskning.no "Det er ikke slik at immunforsvaret ditt er blitt generelt sterkere etter en sykdom. Men det kan ha lært seg å huske en spesiell bakterie eller et virus, sier professor Trude Helen Flo fra ved Senter for molekylær inflammasjonsforskning ved NTNU. Neste gang du treffer viruset eller bakterien, knekker kroppen angrepet før du merker noe. For noen sykdommer varer en slik immunitet i noen måneder eller år. I enkelte tilfeller kan det finnes noen andre virus eller bakterier som ligner veldig. I så fall kan du få en viss beskyttelse mot dem også. Derfor slipper du ofte influensa i noen år etter å ha vært igjennom en runde. Taskén understreker at det ikke er noen spesiell ulempe å ha sykdommer som kroppen takler lett, som de vanlige forkjølelsene om vinteren. På den annen side har forskerne begynt å spekulere på om astma, allergi og autoimmune sykdommer blir vanligere fordi vi lever for hygieniske liv, og er for lite i kontakt med bakterier og sykdommer. De siste tiåras forskning tyder på at vår egen bakterieflora og kontakt med et bredt utvalg av bakterier i miljøet er viktig for at immunsystemet skal utvikle seg på riktig måte. Så altså: om sykdommer ikke gjør immunsystemet generelt sterkere, er de likevel nødvendige for å gjøre forsvaret riktig balansert? Jeg vet om flere arbeidsplasser der ledelsen ber folk om å vere hjemme når dem er syke. Redd for smitte etter covid. Selv ble jeg smittet på jobb og fikk mye plager i ettertid. Er stolt av den ordninga vi har. Penger har vi på oljefondet om politikarene vil bruke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 25. oktober #285 Del Skrevet 25. oktober KallePils skrev (46 minutter siden): Nei, og jeg argumenterer heller ikke for at vi skal kopiere andre lands økonomi eller arbeidsforhold. Det jeg gjør er helt konkret å spørre om hvorfor sykefraværet er større i Norge enn i andre land. Og især når andre land, som du er inne på, har et tildels vesentlig mer brutalt arbeidsliv. Er nordmenn sykere enn andre folkeslag? Svenske menn skal jeg ikke uttale meg om. Der har jeg ingen kunnskap å stille med. Men SSB driver kartlegging av norske menn og kvinner gjennom sin såkalte Tidsbrukundersøkelse, som publiseres ca en gang hvert tiende år. Og allerede for over 10 år siden kom det frem at norske menn jobber nå mer enn norske kvinner når man slår sammen arbeid i og utenfor hjemmet. Så det holder faktisk ikke å forklare kvinners økte sykefravær med at norske menn er noen slags "unnasluntrere". Det stemmer ikke engang. Jeg sier ikke at menn er unnasluntrere på arbeidsplassen. Men de er ofte unnasluntrere hjemme. Jeg hadde heller jobbet to timer overtid hver uke hvis jeg slapp å lage middag hver dag, eller slapp alt av støvsuging og dassvask. På jobben tjener man penger, omgås trivelige folk og utvikler seg. Hjemme med husarbeid gjør man slitsomt, skittent arbeid som man ikke får betalt for. Valget er enkelt for dem som kan velge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 25. oktober #286 Del Skrevet 25. oktober LiseTV skrev (8 minutter siden): Jeg vet om flere arbeidsplasser der ledelsen ber folk om å vere hjemme når dem er syke. Redd for smitte etter covid. Selv ble jeg smittet på jobb og fikk mye plager i ettertid. Er stolt av den ordninga vi har. Penger har vi på oljefondet om politikarene vil bruke det. Jeg viker unna folk som kommer på jobb med smittsomme sykdommer. Jeg har NULL lyst til å bli smittet. Går alle på jobben med omgangssyke og influensa, blir det MER fravær, enn hvis de som er syke holder seg hjemme et par dager. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsa84 Skrevet 25. oktober #287 Del Skrevet 25. oktober loveless skrev (På 6.9.2024 den 2.24): For raus sykelønnsordning, få inn karensdag. Alt for mange med vondt i viljen. Alt for mange unge er persilleblader, må sykeliggjøre alt mulig. Livet er ingen dans på roser alltid, slik er det bare. Skjerp deg og dra deg på jobb. Ja, jeg skal skjerpe meg å dra meg på jobb når jeg er syk. Bare håpe det ikke er din syke bestemor eller andre som står deg nær som blir alvorlig syk fordi jeg og mine kollegaer kommer syke på jobb. Kanskje blir de smittet, eller det blir gjort alvorlige medisinske feil fordi man har høy feber og ikke klarer å fokusere på det man skal. Feilmedisineringer ol. Blir det karensdag vil nemlig det skje, har da ikke råd til å bli hjemme. Vi har heller ikke mulighet for hjemmekontor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 25. oktober #288 Del Skrevet 25. oktober LiseTV skrev (4 timer siden): Jeg vet om flere arbeidsplasser der ledelsen ber folk om å vere hjemme når dem er syke. Redd for smitte etter covid. Selv ble jeg smittet på jobb og fikk mye plager i ettertid. Er stolt av den ordninga vi har. Penger har vi på oljefondet om politikarene vil bruke det. At vi bruker argumentet "vi har penger på oljefondet", er vel litt av tankegangen som gjør at vi ligger i verdenstoppen på sykemeldinger og fravær i arbeidslivet generellt. Følger tråden her, og det er svært få som tar til orde for at vi kan yte littegrann mer, det er veldig få som er villig til å ofre noe som helst for en bærekraftig ordning. Det blir fremsatt som solidarisk å tviholde på ordningene for at det kan komme til å ramme noen, men sannheten er at det vil ramme mange flere i fremtiden om det ikke gjøres grep for å få til en bærekraftig ordning inn i fremtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IDGAF Skrevet 25. oktober #289 Del Skrevet 25. oktober KallePils skrev (8 timer siden): Og allerede for over 10 år siden kom det frem at norske menn jobber nå mer enn norske kvinner når man slår sammen arbeid i og utenfor hjemmet. Så det holder faktisk ikke å forklare kvinners økte sykefravær med at norske menn er noen slags "unnasluntrere". Det stemmer ikke engang. I den undersøkelsen inkluderte de ikke det tredje skiftet. Det er jo DET som er slitsomt!!, og som oftest damene som har hovedansvaret for. Noen menn jobber MYE overtid (gjerne menn uten barn eller med hjemmeværende kone) som drar opp snittet for menn generelt. Betyr ikke at «median-mannen» jobber så mye overtid. Undersøkelsen baserte seg også på egenrapporterte timer. Det er enklere for mannen å rapportere timer brukt på jobb eller i garasjen, enn for kvinnen å rapportere de seks 15-minuttene hun var våken med det syke barnet. Eller tiden hun lå våken mens hun planla barnets bursdagsselskap, eller tiden hun brukte på å lese seg opp på vintersko. Jeg hadde ikke stolt 100% på den undersøkelsen… 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loboto Skrevet 25. oktober #290 Del Skrevet 25. oktober Snakket med en som jobber med statistikk. Han sa vi fint kan halvere sykefraværet med kun en enkel strategi. Ved å nekte/forby uføre, og de med nedsatt arbeidsmulighet som handikapp eller psykisk sykdom å jobbe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 26. oktober #291 Del Skrevet 26. oktober Alle snakker om å kutte i sykelønn. Hvorfor snakker ikke man mer om helsekøene, inkludering og arbeidsmiljø? Jeg er veldig sikker på at disse 3 ville halvert fraværet, I Norge tror vi at syke blir mindre syke og mer motivert av mindre penger, hvem blir egentlig det? Rar tanke også egentlig for toppledere blir mer motivert av mer penger, Tar gjerne mindre penger om jeg da fikk lov til å bli frisk. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 27. oktober #292 Del Skrevet 27. oktober Forvirret23 skrev (9 minutter siden): Alle snakker om å kutte i sykelønn. Hvorfor snakker ikke man mer om helsekøene, inkludering og arbeidsmiljø? Jeg er veldig sikker på at disse 3 ville halvert fraværet, I Norge tror vi at syke blir mindre syke og mer motivert av mindre penger, hvem blir egentlig det? Rar tanke også egentlig for toppledere blir mer motivert av mer penger, Tar gjerne mindre penger om jeg da fikk lov til å bli frisk. Norge ligger på topp i verden når det gjelder både helsetilbud, arbeidsmiljø og inkludering. Vi har lengre ferier, barselpermisjon etc., vi har mer av det meste bortsett fra antall arbeidstimer som er færre. Men fortsatt så topper vi når det gjelder sykefravær. Jeg tror ikke at folk blir mindre syke av å få mindre penger. Men jeg vil tro at enkelte kan bli mer motiverte til å gå på jobb visst de vet at det har en konsekvens å ikke gå på jobb. Med ytre motivasjon mener vi belønning (for eksempel ros, lønn, gode karakterer eller medalje) eller fravær av sanksjoner (for eksempel negative reaksjoner, risiko for "straff" dersom man gjør feil) Folk er ikke en ensartet gruppe, vi er veldig ulike. Derfor blir det vanskelig å diskutere et system under forutsetning av at vi alle har den samme moralen. Med det så mener jeg at syke ikke vil motiveres av at de får mindre kompensasjon, av den grunn at de ikke kan gjøre noe med situasjonen. Men de som er "syke" og "litt syke" vil nok kunne motiveres til mindre fravær på jobben om det hadde en konsekvens å sykemelde seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 27. oktober #293 Del Skrevet 27. oktober Loboto skrev (På 25.10.2024 den 12.21): Snakket med en som jobber med statistikk. Han sa vi fint kan halvere sykefraværet med kun en enkel strategi. Ved å nekte/forby uføre, og de med nedsatt arbeidsmulighet som handikapp eller psykisk sykdom å jobbe. Akkurat den halvparten er ikke så interessant, mye mer interssant med den andre halvdelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 27. oktober #294 Del Skrevet 27. oktober Kapt.Chat skrev (7 timer siden): Men fortsatt så topper vi når det gjelder sykefravær. Ja, men Norge er et veldig konformt land, noe som kan gå en god del utover den psykiske helsen. Dessuten burde sammenligninger ta hensyn til at mye av fraværet er langtidsfravær som hadde blitt fjernet fra ordninger i en god del andre land. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thomH Skrevet 27. oktober #295 Del Skrevet 27. oktober Fordi vi har for høy sykelønn. Denne debatten er enkel. Dersom sykelønna hadde blitt redusert til f.eks. 80-85%, så hadde sykefraværet gått kraftig ned og statens utgifter hadde blitt kuttet med minst 10-15 mrd. Dette kunne ha blitt f.eks. gitt i skattelettelser til vanlige folk som går på jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 27. oktober #296 Del Skrevet 27. oktober (endret) Kapt.Chat skrev (8 timer siden): Norge ligger på topp i verden når det gjelder både helsetilbud, arbeidsmiljø og inkludering. Vi har lengre ferier, barselpermisjon etc., vi har mer av det meste bortsett fra antall arbeidstimer som er færre. Men fortsatt så topper vi når det gjelder sykefravær. Jeg tror ikke at folk blir mindre syke av å få mindre penger. Men jeg vil tro at enkelte kan bli mer motiverte til å gå på jobb visst de vet at det har en konsekvens å ikke gå på jobb. Med ytre motivasjon mener vi belønning (for eksempel ros, lønn, gode karakterer eller medalje) eller fravær av sanksjoner (for eksempel negative reaksjoner, risiko for "straff" dersom man gjør feil) Folk er ikke en ensartet gruppe, vi er veldig ulike. Derfor blir det vanskelig å diskutere et system under forutsetning av at vi alle har den samme moralen. Med det så mener jeg at syke ikke vil motiveres av at de får mindre kompensasjon, av den grunn at de ikke kan gjøre noe med situasjonen. Men de som er "syke" og "litt syke" vil nok kunne motiveres til mindre fravær på jobben om det hadde en konsekvens å sykemelde seg. Har vi verdens beste helsetilbud når man må gå 2 år for å få hjelp til f.eks operasjon i underlivet til kvinner? Vi har mye bra på papiret, men det betyr ikke at det er bra. Det vet alle som dessverre har blitt syke i Norge. Det eneste man oppnår med karens dag er at folk som burde være hjemme når de er syke smitter kreftpasienten på sykehuset, kjører flyet du vil reise til Spania med. Det er jo derfor Sverige endret dette under pandemien, for Olga ble smittet når Nils gikk syk på jobb. Vi løser ikke sykefraværet slik, vårt problem er langtidssykefraværet det blir ikke løst med en dag mindre betalt. Og nei i arbeidslivet vårt er det mye mobbing, lav bemanning og blir du syk vil ingen ha deg. Vi må slutte å tro vi er best, vi var det engang, vi er det ikke lenger staten er verst med å drive rovdrift på sine ansatte. Ingen vil ta i dette, vi skal bare straffe de som er så uheldig å bli syke. Karensdag løser ikke vårt problem, det er jeg fullstendig overbevist om. Endret 27. oktober av Forvirret23 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå