Sinsiew Skrevet 13. august 2024 #81 Del Skrevet 13. august 2024 Oluspiltus skrev (1 time siden): Ja har vell sikkert brutt vikeplikten, men jeg spørr her hvor i h** jeg kan finne noe lovverk på det her for jeg finner ingenting 🧐 Er som sagt bare om det er noe vits å prøve seg på delt skyld mtp. høy fart, at han ikke visste 100% om jeg og bilen vak skulle til venstre eller ikke osv. Det er ikke så vanskelig å finne, så du kan ikke ha gjort en så god jobb med å søke etter det. Punkt 7 i forskrift om kjørende og gående trafikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #82 Del Skrevet 13. august 2024 Oluspiltus skrev (5 minutter siden): Har du kilde på at det ikke er lov å stoppe for så å legge seg ut i en forbikjøringslomme så lytter jeg gjerne. Det er ikke lov å legge seg ut hvis det kommer en bil der. Anonymkode: 81f72...fcd 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oluspiltus Skrevet 13. august 2024 #83 Del Skrevet 13. august 2024 (endret) Sinsiew skrev (7 minutter siden): Det er ikke så vanskelig å finne, så du kan ikke ha gjort en så god jobb med å søke etter det. Punkt 7 i forskrift om kjørende og gående trafikk Endret 13. august 2024 av Oluspiltus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsiew Skrevet 13. august 2024 #84 Del Skrevet 13. august 2024 Oluspiltus skrev (Akkurat nå): Det er ikke snakk om forbikjøringslommer her. Det spiller overhode ingen rolle. Vikeplikt er vikeplikt, samme om det er i et kryss,ved en vei eller i en lomme. Du finner vel ingen spesifikt for vei heller, gjør du? Det står nemlig bare at man har vikeplikt for trafikk fra høyre med mindre annet er spesifisert. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #85 Del Skrevet 13. august 2024 Oluspiltus skrev (7 minutter siden): Har du kilde på at det ikke er lov å stoppe for så å legge seg ut i en forbikjøringslomme så lytter jeg gjerne. Det er lov, men man må se seg for… altså passe på vikeplikten sin. Det gjelder også bilen en selv syns kjører litt for fort, vikeplikten gjelder for de også. Anonymkode: 8a8d3...25d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 13. august 2024 #86 Del Skrevet 13. august 2024 Det er jo fullstendig ulogisk at du stopper bak den blinkende bilen som skal til venstre når du skal videre rett frem, en forbikjøringslomme er laget for å hindre kødannelser og sørge for god trafikkflyt. Det er utrolig klønete av deg å stoppe bak den ventende bilen og dermed starte en kø, når du fint kunne ha flytt elegant forbi på høyre side. 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsiew Skrevet 13. august 2024 #87 Del Skrevet 13. august 2024 (endret) Oluspiltus skrev (49 minutter siden): Kanskje, kanskje ikke, poenget er vell mer at han kjørte for fort i forbikjøringslomma og holdt nesten på å kollidere med bilen bak, og sneiet min bil. Er vell uaktsomt å ha en slik fart når du ikke vet om bilene foran skal til venstre eller har tenkt seg forbi, og dermed ikke rekker å stoppe når én av disse bilene begynner å svinge. Men ettersom du lå i filen for de som skal til venstre, og ikke blinket i god tid var det ingen måte for denne bilen å forstå at du ikke skulle til venstre. Faktisk spiller det heller ingen rolle om du blinket heller, dersom han var i forbikjøringsfeltet, for det er fortsatt du og ikke den som har vikeplikt for biler som allerede er i filen du vil skifte til. Endret 13. august 2024 av Sinsiew 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oluspiltus Skrevet 13. august 2024 #88 Del Skrevet 13. august 2024 (endret) Mezzosoprena skrev (5 minutter siden): Det er jo fullstendig ulogisk at du stopper bak den blinkende bilen som skal til venstre når du skal videre rett frem, en forbikjøringslomme er laget for å hindre kødannelser og sørge for god trafikkflyt. Det er utrolig klønete av deg å stoppe bak den ventende bilen og dermed starte en kø, når du fint kunne ha flytt elegant forbi på høyre side. Endret 13. august 2024 av Oluspiltus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsiew Skrevet 13. august 2024 #89 Del Skrevet 13. august 2024 Du har fått regelverk. Ved filbytte har du vikeplikt, som du her ikke har overholdt. ForbikjøringsFILA er en ny fil. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #90 Del Skrevet 13. august 2024 Jeg tror det blir som dette: Du stopper bak en bil som står i ro og skal til venstre, du tenker at du skal ut og forbi, og starter en forbikjøring. Du er ikke nok obs på sikten eller trafikken bak deg, du bryter vikeplikt her Anonymkode: 33a80...5a6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #91 Del Skrevet 13. august 2024 Jeg lurer litt på hvorfor du tenker vanlig vikeplikt ikke skulle gjelde i denne situasjonen? Anonymkode: 81f72...fcd 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 13. august 2024 #92 Del Skrevet 13. august 2024 § 8.Kjørefeltskifte 1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses. Tilsvarende gjelder den som vil kjøre ut fra vegkant eller på annen måte endre kjøretøyets plass i sideretning. MIN UTHEVNING . Du endret kjøretøyets plass i sideretning samme om det kan defineres som en kjørefil eller ikke... Vær så god! Og ellers så er det altså lov til å tenke selv, og være med på å sørge for en god trafikkavvikling. Å stoppe bak en bil som skal ta av, når det er laget plass for å kjøre forbi, er altså fullstendig ulogisk! 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #93 Del Skrevet 13. august 2024 Gjør du det samme i rundkjøringer? Du legger deg i bak en bil i venstre felt, men har tenkt til å svinge til høyre. Så plutselig legger du deg over i høyre og forventer at de som kommer bak deg i høyre felt skal vite dette? Du må jo være 1000% sikker på at bilene bak deg har sett hva du skal gjøre. De velger da om de vil slippe deg inn, ellers må du vente til det er ledig. Anonymkode: 77696...d0d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 13. august 2024 #94 Del Skrevet 13. august 2024 Tråden er ryddet for latterliggjøring. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #95 Del Skrevet 14. august 2024 Forbikjøringslomme på Hamar. Trafikken går glatt i 50-60 km/t, folk blinker seg til høyre mot Ridabu mens de som skal vidre opp mot Elverum glir forbi på høyresiden. Anonymkode: 6d110...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #96 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Forbikjøringslomme på Hamar. Trafikken går glatt i 50-60 km/t, folk blinker seg til høyre mot Ridabu mens de som skal vidre opp mot Elverum glir forbi på høyresiden. Anonymkode: 6d110...e97 Altså, stopper man her så ville jeg jo tenkt at vedkommende helt åpenbart skulle til venstre - hvorfor i alle dager skulle hen ellers stoppe? En del av trafikkopplæringen er jo å være tydelig i trafikken for å unngå slike misforståelser. Hvis man allikevel bestemmer seg for å svinge ut til høyre her må man jo være helt sikker på at det ikke kommer noen der. Det kan vel ikke være noen som helst tvil om at TS har 100% skyld her. Anonymkode: b8f40...340 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #97 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Forbikjøringslomme på Hamar. Trafikken går glatt i 50-60 km/t, folk blinker seg til *venste mot Ridabu mens de som skal vidre opp mot Elverum glir forbi på høyresiden. Der ble det riktig AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Anonymkode: 6d110...e97 Anonymkode: 6d110...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #98 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Der ble det riktig Anonymkode: 6d110...e97 Ulykker langs veien her - om det skjer noen, er stort sett ulykker etter brudd på vikeplukt. Anonymkode: 6d110...e97 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #99 Del Skrevet 14. august 2024 Ts kjørte på veien og noen foran henne, bil A, står og blinker til venstre, i stede for å kjøre forbi i forbikjøringlomma legger hun seg bak i tilfelle det ikke er noe trafikk og han svinger rett av. Men så kommer det biler i motgående kjørefelt og ts, bil B, blir stående. Så kommer det en tredjebil, C, og alle står nå på rekke der den fremste blinker til venstre. Ts blir lei og blinker seg ut for å kjøre forbi i den lomma, bil C holder også på å gjøre det, men der kom bil D i fart inn i den lomma og sneiet fronten til ts. Ts sitt spørsmål er om hun bærer hele skylda når bil D kom i (altfor) høy fart på den måten. Anonymkode: 33a80...5a6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #100 Del Skrevet 14. august 2024 Mezzosoprena skrev (12 minutter siden): Det ble altså tull og bråk i denne tråden rett etter at jeg hadde sitert vegtrafikkloven der TS svart på hvitt fikk se at feilen hovedsakelig lå hos hen - morsomt 🤣 Ja jeg tror nok også at forsikringen ser slik på det, påbegynt forbikjøring og ikke sett seg godt nok for bakover, og dermed kom i veien for den ene som kom kjørende rett. Anonymkode: 33a80...5a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg