Gå til innhold

Sosial angst - Jeg klarer ikke snakke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med sosial angst, jeg klarer ikke snakke eller være sosial. Jeg får kvelningsfølelse, tung pust og hjertebank. Hva skal jeg gjøre? Jeg er desperat. Jeg er 21 år og kaster bort livet mitt. Jeg vil få meg venner og begynne å leve igjen. Men jeg klarer ikke pga angsten. Jeg er desperat etter hjelp. Jeg går til psykolog, men hun bare råder meg til å gå ut hver dag og være sosial noe som absolutt ikke hjelper. 

Anonymkode: cdfc7...234

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg så for meg mennesker som mindreverdige og "under" min liga, og den arrogansen gjorde at den sosiale angsten forsvant. 

Anonymkode: 16047...051

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sliter med sosial angst, jeg klarer ikke snakke eller være sosial. Jeg får kvelningsfølelse, tung pust og hjertebank.

Vet du hvorfor du sliter med sosial angst?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg går til psykolog, men hun bare råder meg til å gå ut hver dag og være sosial noe som absolutt ikke hjelper. 

Fortell det til psykologen. 

Skrevet

Kan du prøve deg på online voice chat i discord grupper eller omegle? Altså snakke med randoms online. Da kan du jo bare lukke vinduet om det blir for ille.

Anonymkode: 2c7bc...742

Skrevet

Vet du hva som er årsaken til den sosiale angsten? Har noe skjedd tidligere, som f.eks mobbing, noe du kan ha arvet av en foreldre, etc? 

Har du andre utfordringer enn sosial angst som du kan komme på? 

En del av behandlingen for sosial angst, er eksponeringsterapi. Det innebærer å være sosial. Men det skal skje innenfor visse rammer med forsiktig tilnærming. Ikke alle psykologer er rett for hver pasient, så du må jo vurdere om hun du går til er riktig.

https://www.angstklinikken.no/eksponeringsterapi-for-sosial-angst/

Anonymkode: 161cc...dcc

Skrevet

Har du snakket med fastlegen din? Det finnes medisiner som kan hjelpe.

Anonymkode: dd29a...0b4

Skrevet

Det eneste som hjelper er å eksponere seg for det man har angst for. Kun da vil du kunne lære kroppen og hodet at redselen/angsten ikke har hold i virkeligheten. Det tar tid med sånn eksponeringsterapi men det hjelper. Dersom du ikke følger psykologens råd vil situasjonen bare bli verre me tiden, og det antar jeg at du ikke ønsker.

Haukeland sykehus har også utviklet en hurtigbehandling på 4 dager med svært god effekt. Kanskje du skal be om å henvises der?

Anonymkode: dcf7b...be7

Skrevet
Kassettspiller skrev (1 minutt siden):

Vet du hvorfor du sliter med sosial angst?

Fortell det til psykologen. 

Jeg har alltid slitt med angst, men det har aldri vært like ille som det er nå. Jeg begynte på adhd medisiner da jeg gikk på vgs og fikk angstanfall pga det, angsten ble så stor at jeg til slutt droppet ut og begynte å isolere meg. Jeg fullførte aldri vgs og angsten ble verre med tiden på grunn av isolasjon. Jeg isolerte meg i 3 år, hadde ingen menneskelig kontakt. Det er først nå jeg har begynt å komme meg litt ut. 

Jeg har sagt det til henne men hun mener jeg bare må, det er ingen andre måter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg så for meg mennesker som mindreverdige og "under" min liga, og den arrogansen gjorde at den sosiale angsten forsvant. 

Anonymkode: 16047...051

Jeg har forsøkt å tenke slik men symptomene tar likevell over kroppen, hjertebanken kan jeg leve med men det er kvelningsfølelsen som gjør at jeg ikke klarer å snakke

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det eneste som hjelper er å eksponere seg for det man har angst for. Kun da vil du kunne lære kroppen og hodet at redselen/angsten ikke har hold i virkeligheten. Det tar tid med sånn eksponeringsterapi men det hjelper. Dersom du ikke følger psykologens råd vil situasjonen bare bli verre me tiden, og det antar jeg at du ikke ønsker.

Haukeland sykehus har også utviklet en hurtigbehandling på 4 dager med svært god effekt. Kanskje du skal be om å henvises der?

Anonymkode: dcf7b...be7

Jeg skal ta en titt på det, takk😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har alltid slitt med angst, men det har aldri vært like ille som det er nå. Jeg begynte på adhd medisiner da jeg gikk på vgs og fikk angstanfall pga det, angsten ble så stor at jeg til slutt droppet ut og begynte å isolere meg. Jeg fullførte aldri vgs og angsten ble verre med tiden på grunn av isolasjon. Jeg isolerte meg i 3 år, hadde ingen menneskelig kontakt. Det er først nå jeg har begynt å komme meg litt ut. 

Jeg har sagt det til henne men hun mener jeg bare må, det er ingen andre måter. 

Men jobber dere med dette? Hun kan vel ikke bare be deg om eksponering hvis det ikke fungerer alene?

Men du har ingen åpenbare grunner til å ha angst?

Det høres ut som noe som kan ligne på mutisme og det finnes ulike metoder for å hjelpe dem som sliter med dette.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg går til psykolog, men hun bare råder meg til å gå ut hver dag og være sosial noe som absolutt ikke hjelper. 

Har dere kommet frem til HVORFOR du ikke klarer å snakke?

Høres ut som du trenger en annen form for terapi, kognitiv terapi kanskje. 

Samtaleterapi ser ikke ut til å fungere for deg om du ikke opplever bedring. Det kan også være selve psykologen. Det er ikke alle psykologer man har god kjemi med. 

Anonymkode: eda79...c49

Skrevet

Terapi, annen psykolog, sammen med angstdempende i en periode. Jeg hadde det sånn som deg, fikk Cipralex som hjalp veldig. Men altså sammen med god terapi.

Anonymkode: efdd6...d5c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sliter med sosial angst, jeg klarer ikke snakke eller være sosial. Jeg får kvelningsfølelse, tung pust og hjertebank. Hva skal jeg gjøre? Jeg er desperat. Jeg er 21 år og kaster bort livet mitt. Jeg vil få meg venner og begynne å leve igjen. Men jeg klarer ikke pga angsten. Jeg er desperat etter hjelp. Jeg går til psykolog, men hun bare råder meg til å gå ut hver dag og være sosial noe som absolutt ikke hjelper. 

Hvordan vet du at det ikke hjelper når du ikke øver på det ofte nok? 

Anonymkode: 22436...0ec

Skrevet

Hvor lenge har du aktivt jobbet mot angsten nå? Og hvor ofte er du ute å prøver eksponere deg?

Anonymkode: 97028...5b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...