AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #1 Skrevet 13. august 2024 Ble plutselig dårlig. Ufattelig trøtt og kvalm og slitsomt å puste, og vont i magen. Tok smertestillende og satt på klokka på 60 minutter og sov en time. Følte meg bedre da jeg våknet opp men fortsatt bittelitt kvalm. Jeg er så lei av å føle meg helt pyton. For en drittsykdom, hvordan holder folk ut? Anonymkode: 888cb...776 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #2 Skrevet 13. august 2024 Jeg har ikke crohns, men kraftig grad av IBS med alvorlig forstoppelse og dårlig næringsopptak. Jeg er tidvis slått ut av smerter og kvalme. Det eneste som fungerer for meg, er streng diett, godt probiotikatilskudd, og inntak av elektrolytter her og der. Enten så kjøper jeg pulver som jeg blander ut i vann, eller så blander jeg litt natron i vann, og tar kapsler av magnesium og kalium. Mtp elektrolytter så følger jeg opp dette hos lege, så særlig kalium ikke går for høyt. Har dog aldri vært et problem. Mtp diett så er det sikkert individuelt hva folk tåler. For min del må jeg unngå korn, særlig gjærbakst. Alt av linser, erter, bønner osv, løk, hvitløk, purreløk, alle sorter kål, og en del nøtter og frø. Av grønnsaker må jeg unngå stilken på brokkoli, blomkål, hvit potet. En sjeldent gang overlever jeg, men i hverdagen må jeg være striks. Melkeprodukter fungerer også dårlig. Så ultraprosessert mat unngås i stor grad. Rent kjøtt, fisk, egg, varmebehandlete grønnsaker, og noe frukt/bær, er det som magen min fungerer best på. Hvit ris fremfor brun ris, de få gangene jeg spiser det. Lettere å fordøye. Anonymkode: 34885...792 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå