Gå til innhold

Er det vanlig å oppleve trakassering som student?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har aldri opplevd det nei. Men den ene foreleseren dumpa kona si for en student noen år før jeg studerte. Han var 40 og hun var 20. Hun ble jo ikke trakassert, men det er høyst kritikkverdig oppførsel av han. Han brukte å snakke dritt om sin nye samboer i forelesninger, brukte henne som eksempel på idiotisk oppførsel. Det er det eneste jeg kommer på.

Anonymkode: ab4b4...902

Huff! 

Jeg er enig med deg. Selv om studenten han ble sammen med ikke følte seg trakassert er det jo en rimelig skjev maktbalanse fra første stund. Og hvilke signaler sender dette til de andre studentene? 

Anonymkode: 10c7b...e77

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rotemor skrev (4 minutter siden):

Men nå vet du jo at trakassering av studenter ikke er vanlig.

Spørsmålet er besvart. Men, ja, jeg også stiller spørsmål ved ordbruken. Den generasjonen bruker uttrykk som «psykisk vold» hvis noen smeller med en dør.

At noen har svart, betyr vel ikke at «spørsmålet er besvart»? 

Hvilken generasjon sikter du til nå? 

Skrevet

Har aldri opplevd det! Men det finnes sikkert forelesere og skoler med dårlig kultur, så skal ikke si det ikke kan skje. Kan jeg spøre om hvilken skole og hvilken fagli retning dette har skjed på?

• Liker 1
Skrevet

Nei. Jeg opplevde det fra én person på 7 år, og jeg er sikker på at det hadde blitt konsekvenser om jeg sa ifra oppover i systemet, eller til medstudenter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vil selvsagt ikke gå i detalj, har ikke fått tillatelse av venninnene mine til å utlevere dem her. Og jeg vil ikke bli gjenkjent selv, heller.

Føler at de som svarer her inne er veldig raske til å antyde at opplevelsene våre ikke er reelle, men jeg føler ikke noe behov for å legge ut om hendelser der man kan kjenne igjen både studenten og den ansatte. 

Jeg har selv en akademisk utdannelse (veldig ryddige forhold) og en praktisk utdannelse (der det forekom mye rart). Så jeg tror at det kommer mye an på studiet ;)  

Det er ingen som venter at du skal fortelle alt akkurat som det var, men en generell beskrivelse vil gjøre det lettere å svare. Kommenterte vedkommende utseende/kropp eller ga hen uttrykk for at studentene ikke presterte bra nok, for eksempel?

En annen ting er at en praktisk utdannelse ikke er et studium.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil selvsagt ikke gå i detalj, har ikke fått tillatelse av venninnene mine til å utlevere dem her. Og jeg vil ikke bli gjenkjent selv, heller.

Føler at de som svarer her inne er veldig raske til å antyde at opplevelsene våre ikke er reelle, men jeg føler ikke noe behov for å legge ut om hendelser der man kan kjenne igjen både studenten og den ansatte. 

Jeg har selv en akademisk utdannelse (veldig ryddige forhold) og en praktisk utdannelse (der det forekom mye rart). Så jeg tror at det kommer mye an på studiet ;)  

Ingen av kommentarene jeg har lest antyder at deres opplevelser ikke er reelle, men når du spør om trakassering er vanlig er det ikke rart at vi lurer på hva du legger i begrepet. Det at du svarer på om det er seksuell trakassering du mener, utleverer Ingen (så fremt du ikke er den eneste som har vært utsatt for noe sånt).

Anonymkode: d5cef...c21

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gen Z.

Som «akademiker» vet du selv at det ikke er vanlig blant forelesere å trakassere studenter. Det sier seg selv. Og etter alle svarene her så er vel det bekreftet.

• Nyttig 1
Skrevet
Seff skrev (1 time siden):

Det er ingen som venter at du skal fortelle alt akkurat som det var, men en generell beskrivelse vil gjøre det lettere å svare. Kommenterte vedkommende utseende/kropp eller ga hen uttrykk for at studentene ikke presterte bra nok, for eksempel?

En annen ting er at en praktisk utdannelse ikke er et studium.

Kommentarer på utseende eller kropp kan oppfattes som trakassering, ja. I alle fall dersom det tas ille opp av studenten. Det er i alle tilfeller uprofesjonelt.

Vi reagerer selvsagt ikke på at noen påpeker at det vi gjør ikke holder mål, faglig sett. 

Skrevet
Rotemor skrev (57 minutter siden):

Gen Z.

Som «akademiker» vet du selv at det ikke er vanlig blant forelesere å trakassere studenter. Det sier seg selv. Og etter alle svarene her så er vel det bekreftet.

Hvorfor skriver du akademiker i hermetegn? 

Hvorfor generaliserer du så voldsomt om folk som er født innenfor et visst tidsspenn? 

Skrevet
Pippi Lotta skrev (2 timer siden):

Har aldri opplevd det! Men det finnes sikkert forelesere og skoler med dårlig kultur, så skal ikke si det ikke kan skje. Kan jeg spøre om hvilken skole og hvilken fagli retning dette har skjed på?

Har ikke intensjon om å henge ut noen utdanninger eller universiteter her :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor generaliserer du så voldsomt om folk som er født innenfor et visst tidsspenn? 

Det er vel opplagt at begge deler skyldes manglende troverdighet.

• Liker 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (6 timer siden):

Aldri opplevd, kjenner ingen som har opplevd det. Dette handler nok om giftig kultur der dere studerer? 

Ble «dolket i ryggen» så andre stusset av veileder under masterpresentasjonen og forsvar av en metode, men ikke trakassert. 

Endte med god karakter, så jeg gav F 🤷‍♀️

Ja, samme her: veileder her var den som dolket i ryggen mest av alle. Jeg ble ikke så populær hos veileder når jeg sa at metoden (som var brukt lenge) ikke var egnet til formålet i det hele tatt, og at prøvene vi hadde jobbet med ikke ga noen mening. Når jeg i tillegg ikke ville bruke metoden veileder hadde utviklet (fordi den manipulerte resultatene) så ville ikke veileder engang lese oppgaven. Fikk god karakter da. Delvis fordi jeg hadde nektet å bruke metoden. Anbefalte andre studenter å løpe mens de fortsatt kunne. To gjorde heldigvis dét.

Kjenner flere andre dårlige veiledere. Var en student som ble totalt stengt ute fra laben pga han hadde fått jobbtilbud på stillingen veileder ville ha....

Skrevet
katties skrev (1 time siden):

Ja, samme her: veileder her var den som dolket i ryggen mest av alle. Jeg ble ikke så populær hos veileder når jeg sa at metoden (som var brukt lenge) ikke var egnet til formålet i det hele tatt, og at prøvene vi hadde jobbet med ikke ga noen mening. Når jeg i tillegg ikke ville bruke metoden veileder hadde utviklet (fordi den manipulerte resultatene) så ville ikke veileder engang lese oppgaven. Fikk god karakter da. Delvis fordi jeg hadde nektet å bruke metoden. Anbefalte andre studenter å løpe mens de fortsatt kunne. To gjorde heldigvis dét.

Kjenner flere andre dårlige veiledere. Var en student som ble totalt stengt ute fra laben pga han hadde fått jobbtilbud på stillingen veileder ville ha....

Den var hakket verre 🫥😮‍💨

Skrevet

Har vært student/jobbet i akademia i 24 år, på den tiden har jeg vært borti en sak som faktisk omhandlet trakassering. Så nei, det er ikke vanlig.

Dersom dere opplever trakkasering på studiet anbefaler jeg at dere skriver et skriftlig brev til ledelsen, så får de ta det videre.

Anonymkode: e8bea...22b

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke trakassering. Men jeg ble fortalt på en veldig ekkel måte av en professor at det gikk stygge rykter om meg. Disse ryktene hadde absolutt ingen rot i virkeligheten. Jeg ble helt satt ut og endte med å droppe ut til slutt. Er bitter enda etter 10+ år. 

Anonymkode: 1ff64...9bd

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Rotemor skrev (18 timer siden):

Gen Z.

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Rotemor skrev (16 timer siden):

Det er vel opplagt at begge deler skyldes manglende troverdighet.

For meg virker det mer sannsynlig at begge deler skyldes aggresjon. 

Jeg tenker at du bør tenke nøye gjennom hva dette behovet for å konkludere med at det er noe galt med en hel generasjon, å konkludere med at «spørsmålet er besvart» (underforstått: dette er det ikke noe behov for å diskutere) og at jeg mangler troverdighet.

Jeg forsøker jo nettopp å opptre ryddig her, ved å ikke gjengi opplevelsene våre og hvilke studier / universiteter dette gjelder. Jeg er også nøye med å ikke legge noen som helst føringer for de som vil svare i tråden, ved å spore inn på en spesiell type trakassering. 

Hva i all verden skulle jeg ha å vinne på dette? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har vært student/jobbet i akademia i 24 år, på den tiden har jeg vært borti en sak som faktisk omhandlet trakassering. Så nei, det er ikke vanlig.

Dersom dere opplever trakkasering på studiet anbefaler jeg at dere skriver et skriftlig brev til ledelsen, så får de ta det videre.

Anonymkode: e8bea...22b

Takk for konstruktivt tips, men det krever ganske mye av studentene som signerer et slikt brev :)  

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For meg virker det mer sannsynlig at begge deler skyldes aggresjon. 

Jeg tenker at du bør tenke nøye gjennom hva dette behovet for å konkludere med at det er noe galt med en hel generasjon, å konkludere med at «spørsmålet er besvart» (underforstått: dette er det ikke noe behov for å diskutere) og at jeg mangler troverdighet.

Jeg forsøker jo nettopp å opptre ryddig her, ved å ikke gjengi opplevelsene våre og hvilke studier / universiteter dette gjelder. Jeg er også nøye med å ikke legge noen som helst føringer for de som vil svare i tråden, ved å spore inn på en spesiell type trakassering. 

Hva i all verden skulle jeg ha å vinne på dette? 

Vel. Overskriften din er ganske absurd. Du trodde vel ikke at det er vanlig? Du starter ikke godt.

• Liker 1
Skrevet

Er nok endel seksuell trakassering ute å går. Eldre kåte veiledere som ikke klarer å holde fingrene av fatet av de unge vakre studinene. 

Anonymkode: b64c8...bff

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, ikke trakassering. Men jeg ble fortalt på en veldig ekkel måte av en professor at det gikk stygge rykter om meg. Disse ryktene hadde absolutt ingen rot i virkeligheten. Jeg ble helt satt ut og endte med å droppe ut til slutt. Er bitter enda etter 10+ år. 

Anonymkode: 1ff64...9bd

Det var fryktelig vondt å lese! ❤️

Jeg skal ikke frata deg din egen opplevelse av dette, men mange ville nok oppfatte dette som trakassering.

Hvilken nytte skulle det ha at professoren fortalte deg om disse ryktene, annet enn å få deg til å føle deg dårlig? Og vet du om det faktisk eksisterte slike rykter, og hvem som i så fall hadde satt dem ut? 

Du trenger ikke å svare dersom du ikke føler deg komfortabel med det, altså. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...