Gå til innhold

Er det vanlig å oppleve trakassering som student?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både jeg og flere venninner hadde dårlige erfaringer med forelesere eller veiledere som studenter. Det får meg til å lure på hvor utbredt dette egentlig er.

Hva tror dere? 

Anonymkode: 10c7b...e77

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri opplevd

Anonymkode: cf5dc...a92

• Liker 2
Skrevet

hvordan definerer dere trakassering da...? 

Anonymkode: df086...32d

• Liker 3
Skrevet

Aldri opplevd.

Anonymkode: 89910...27f

Skrevet

Hva har dere opplevd? 

Anonymkode: d9982...ca2

• Liker 1
Skrevet

Det kommer sikkert an på skole/utdanning, men har selv aldri opplevd det, eller hørt om noen som har opplevd det. 

Har hørt om uheldige hendelser på universitet så klart, men aldri mellom professorer/forelesere/veiledere og studenter. 

Ikke at jeg tror det aldri skjer, men utbredt tror jeg heller ikke det er. 

Skrevet

Det er viktig å vite forskjell på trakkassering  og normal irettesettelse/veiledning.

Denne generasjonen er så woke at de føler seg forfulgt om noen ber dem om å lukke døra etter seg.

Anonymkode: e21f1...c59

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Både jeg og flere venninner hadde dårlige erfaringer med forelesere eller veiledere som studenter. Det får meg til å lure på hvor utbredt dette egentlig er.

Hva tror dere? 

Vanskelig å svare når du ikke kan si hva trakasseringen består i.

Anonymkode: 042c1...50f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Aldri opplevd, kjenner ingen som har opplevd det. Dette handler nok om giftig kultur der dere studerer? 

Ble «dolket i ryggen» så andre stusset av veileder under masterpresentasjonen og forsvar av en metode, men ikke trakassert. 

Endte med god karakter, så jeg gav F 🤷‍♀️

• Liker 2
Skrevet

Du må gjerne komme med eksempler på denne trakasseringen. 

Anonymkode: 1feaf...f53

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva tror dere? 

Mener du seksuell trakkasering?

Anonymkode: db878...c1b

Skrevet

Nei, men jeg har flere ganger opplevd studenter som klager fordi foreleser ikke vil avbryte forelesning for å forklare noe (som står i det studenten skulle lest på forhånd), fordi studenten ikke fikk fritak for obligatorisk arbeid, og ikke minst, veileder som har gitt uttrykk for at studentarbeider ikke holder mål. Det virker som å gå til studiieprogeamleder eller studieveileder er enklere enn å ta tak i eget arbeid.

Selvsagt skjer uheldige episoder, og noen er sikkert trakassert. Men handler det om en generasjon som tolker alt som blir sagt opp og ned, og tror alt handler om dem.

Anonymkode: d5cef...c21

• Liker 4
Skrevet

Hva tror dere? 

Definer trakassering (ikke fra nettet, men det du mener er trakassering i disse tilfellene...

• Liker 4
Skrevet

Aldri opplevd. 

På hvilken måte har dere blitt trakassert? 

• Liker 3
Skrevet

Har ikke opplevd noe som jeg seg ville regnet som trakassering. Men studerer med flere som mener de blir trakassert fordi de må følge uniformsreglementet til sykehuset de har praksis ved, så hvem vet. 🤪

Anonymkode: c5b84...7e8

Skrevet
Freyja Valkyrie skrev (1 time siden):

Aldri opplevd. 

På hvilken måte har dere blitt trakassert? 

Vil selvsagt ikke gå i detalj, har ikke fått tillatelse av venninnene mine til å utlevere dem her. Og jeg vil ikke bli gjenkjent selv, heller.

Føler at de som svarer her inne er veldig raske til å antyde at opplevelsene våre ikke er reelle, men jeg føler ikke noe behov for å legge ut om hendelser der man kan kjenne igjen både studenten og den ansatte. 

Jeg har selv en akademisk utdannelse (veldig ryddige forhold) og en praktisk utdannelse (der det forekom mye rart). Så jeg tror at det kommer mye an på studiet ;)  

Skrevet

Har aldri opplevd det nei. Men den ene foreleseren dumpa kona si for en student noen år før jeg studerte. Han var 40 og hun var 20. Hun ble jo ikke trakassert, men det er høyst kritikkverdig oppførsel av han. Han brukte å snakke dritt om sin nye samboer i forelesninger, brukte henne som eksempel på idiotisk oppførsel. Det er det eneste jeg kommer på.

Anonymkode: ab4b4...902

• Liker 2
Skrevet
AprilLudgate skrev (2 timer siden):

Aldri opplevd, kjenner ingen som har opplevd det. Dette handler nok om giftig kultur der dere studerer? 

Ble «dolket i ryggen» så andre stusset av veileder under masterpresentasjonen og forsvar av en metode, men ikke trakassert. 

Endte med god karakter, så jeg gav F 🤷‍♀️

Det stemmer nok at noen steder har en giftig kultur, ja.

Det høres ut som en kjip situasjon med masterpresentasjonen!

Jeg hadde en lignende opplevelse, men da opplevde jeg at veilederen min gjorde det fordi han var overbevist om at jeg kunne svare godt for meg. Spørsmålet hans kan ha vært utslagsgivende for at jeg fikk en veldig god karakter, tror jeg :) 

- TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vil selvsagt ikke gå i detalj, har ikke fått tillatelse av venninnene mine til å utlevere dem her. Og jeg vil ikke bli gjenkjent selv, heller.

Føler at de som svarer her inne er veldig raske til å antyde at opplevelsene våre ikke er reelle, men jeg føler ikke noe behov for å legge ut om hendelser der man kan kjenne igjen både studenten og den ansatte. 

Jeg har selv en akademisk utdannelse (veldig ryddige forhold) og en praktisk utdannelse (der det forekom mye rart). Så jeg tror at det kommer mye an på studiet ;)  

Men nå vet du jo at trakassering av studenter ikke er vanlig.

Spørsmålet er besvart. Men, ja, jeg også stiller spørsmål ved ordbruken. Den generasjonen bruker uttrykk som «psykisk vold» hvis noen smeller med en dør.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...