AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #1 Skrevet 13. august 2024 Årsaken til spørsmålet er at jeg selv har en 14 år gammel gutt med en tilstand som minner om autisme og minner om utviklingshemming. Jeg lurer på veien videre og bekymrer meg mye. I et system som er helt strippet for ressurser, har han fått veldig lite hjelp på skolen. På en måte virker han som en helt vanlig gutt, men så er han ikke det likevel. Jeg føler at han faller mellom to stoler. For "bra" til å få hjelp, men for "dårlig" til å ha en meningsfull og utviklende hverdag. Anonymkode: 3038c...2c3 2 19
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #2 Skrevet 13. august 2024 Hvis min mor skulle svart her hadde hun svart autisme. Og ja, det er lite hjelp. Men, jeg klarte mange år i arbeidslivet før det ikke gikk mer. Anonymkode: f299d...3ac 5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #3 Skrevet 13. august 2024 Man får klare seg selv slik andre må! Anonymkode: ce8c4...564 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #4 Skrevet 13. august 2024 Tror ikke mamma er her, sp jeg svarer på hennes vegne - jeg er uføretrygdet pga en fysisk degenerende sykdom, og det hun ikke vet er at ptsd også er en grunn. Anonymkode: 07440...b58 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #5 Skrevet 13. august 2024 Psykisk utviklingshemming og barneautisme Anonymkode: f3de9...7a2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #6 Skrevet 13. august 2024 Bonussønn fikk ufør da han fylte 18 år. Han har ingen "konkrete" diagnoser, men har hatt egen opplæringsplan gjennom ungdomsskole og videregående. (og delvis på barneskolen). Fungerte (og delvis fungerer) dårlig sammen med andre, f.eks i klasseroms-situasjon. Har språkvansker, trekk fra autisme, og et syndrom som går på kroppen. Er mest autisme-trekkene som førte til ufør. Har også en traume-diagnose, så veldig mye er blitt hengt på det, autisme innså foreldrene først etter at de ble kjent med mine barn med autisme. (Han var tenåring da jeg ble kjent med han). Min sønn kommer nok til å få ufør når han er 18 år. Han har autisme og ADHD, og motoriske vansker vi aldri har funnet ut av. (Er tatt en HAUG med tester) Han leser nå engelsk, men ikke norsk. Han skriver veldig dårlig. (andre-klasse nivå) og har hatt egen opplæringsplan og assistent 1-1, 100% gjennom hele løpet fra barnehage til videregående skole. Har dog hørt om folk med lignende problem som bonussønn, med asperger-diagnose som har fått avslag, og beskjed om å søke AAP isteden. For bonussønnen konkluderte de med at AAP ikke var gunstig, da de har slitt skikkelig med å få han til å gjøre noe som helst. Men vi gir ikke opp, og satser på å få han ut i arbeid, på en eller annen måte. Anonymkode: dc8bf...d42 1 3
Gjest .Daniel. Skrevet 13. august 2024 #7 Skrevet 13. august 2024 (endret) Jeg svarer for dem. Jeg har ptsd og muligens atypisk autisme (skal til psykolog og utredning for atypisk autisme) fordi jeg ble født, grov omsorgssvikt og overgrep som førte til at jeg ikke har fått utviklet meg på en normal måte. Min far rømte fra ansvaret sitt og min mor er alkoholiker hele livet sitt, så du ser jeg hadde ingen foreldre som var egnet i rollen når jeg var barn. Det er veldig mulig at min mor drakk og annet under svangerskap. Endret 13. august 2024 av .Daniel.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #8 Skrevet 13. august 2024 Her har dessverre uføretrygden gått i 3 generasjoner.. Farmoren min: psykisk sykdom Mormor min: bipolar, så også psykisk Mamma: utbrenthet, og psykisk syk. Meg: auteisme Min søsken; lettere psykisk utviklingshemming .. Bortsett fra sistnevnte som ble ufør før hun ble 20, så har vi andre deltatt noen år i arbeidslivet før vi ble syke/det ikke fungerte. Anonymkode: 940d5...844 1
Kassettspiller Skrevet 13. august 2024 #9 Skrevet 13. august 2024 .Daniel. skrev (4 minutter siden): muligens atypisk autisme (skal til psykolog og utredning for atypisk autisme) fordi jeg ble født Leste det som en av grunnene til at du ble ufør var fordi du ble født.😅
Gjest .Daniel. Skrevet 13. august 2024 #10 Skrevet 13. august 2024 Kassettspiller skrev (Akkurat nå): Leste det som en av grunnene til at du ble ufør var fordi du ble født.😅 Man kan se det på den måten siden jeg kommer fra to foreldre som ikke var egnet som foreldre verken under svangerskap eller etter.
Kassettspiller Skrevet 13. august 2024 #11 Skrevet 13. august 2024 .Daniel. skrev (2 minutter siden): Man kan se det på den måten siden jeg kommer fra to foreldre som ikke var egnet som foreldre verken under svangerskap eller etter. Alle barn har rett til trygge foreldre, men ikke alle foreldre har rett til å få barn. 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #12 Skrevet 13. august 2024 Datteren til ei venninne ble hjerneskadet under fødsel. Rett på ufør som 18 åring. Fikk også erstatning. Anonymkode: e3ce3...24a 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #13 Skrevet 13. august 2024 Mitt barn har bipolar lidelse, har autistiske trekk og Adhd. Ble ufør som 18 åring, kurant sak. Har nå som voksen klart å studere noen fag. Har jobbet litt i gode perioder. Heldigvis ser det ut til at det er flere gode perioder nå og at det er lettere å mestre hverdagen som voksen, fremfor ungdomstiden som var et mareritt. Kommunikasjon og samhandling med andre er vanskelig, da man ofte ser verden på ulike måter. Anonymkode: 2936a...672 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #14 Skrevet 13. august 2024 Kollisjon- alvorlig bilulykke Anonymkode: b750b...39c 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #15 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva skal til for at han skal jobbe? Det kan da ikke være noe hyggelig å gi opp arbeidslivet i en alder av 18 år. Anonymkode: f4991...5e4 Det kommer helt an på utgangspunktet sitt det. Har man autisme og språkvansker så er det egentlig en veldig stor mestring bare å lære seg alt som hører til det å bo alene. Det er en stor bragd i seg selv den dagen han kan flytte ut og klare å vaske, handle, lage mat, passe på seg selv. Det er viktig å forstå at vi har et helt annet perspektiv på ting enn foreldre til helt normale barn. Sønnen min har også et helt annet perspektiv på ting enn feks meg på samme alder. Nettopp pga våre ulike utgangspunkt. Sønnen min skriver feks kun blokkbokstaver, altså kun store bokstaver, selv navnet sitt. Det ser ut som en i kanskje tredje klasse har skrevet det. Han kan ikke lese lengre tekster. Hm har sine rutiner som må følges. Han kan ikke ha noe jobb som innebærer stress eller utrygghet på noen som helst måte. Jeg tenker at det aller beste for barnet mitt er at vi leter etter mestring og egenverdi andre steder enn i lønnet arbeid. Han og vi rundt må heie på fremskrittene, enda så små de er. For ham er de store. Så er det sikkert lett å tenke at det var fælt for ham å gi opp arbeidslivet i en alder av 18 år. Akkurat der og da så tror jeg ikke at det føltes tungt. Hele oppveksten og skolesystemet har derimot føltes tungt. Når man har gått i såpass mange år med sterk angst og massevis av tiltak som ikke var riktig og stadig gjorde ting verre, så var faktisk det aller høyeste ønsket kun litt ro og fred for å "heale" igjen. For å få tilbake selvtillit og selvfølelse. Arbeid eller andre tiltak ville føltes som en forlengelse av syv pinefulle år. Så jeg kan se spørsmålet ditt, når du ikke har vært i våre sko, men vi har gjennom årene blitt tvunget til å se ting med nye briller. Anonymkode: ba49d...fbe 1 5 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #16 Skrevet 13. august 2024 Nå er min bare 17 år, men har autisme og Tourettes. Og det blir nok uføretrygd, men håper i det lengste han vil være heldig, og klare å finne en jobb han kan ha i liten stilling. Men 100% arbeid vil aldri gå. Han har fått dårlig tilrettelegging i alle år, og jeg har virkelig kjempet, og han har jo fått noe, men det har aldri vært bra nok. Så det har jo ført til at han var lite på skolen. Nå går han på videregående, og for første gang så stortrives han på skolen. Han fikk gå den linjen han ønsket, gå på egen gruppe hvor de er bare 6 personer. Alle der lignende han, så de er alle stille og rolige. Men han går bare 3,5 time om dagen, får drosje til og fra, og er stort sett borte en dag i uken, da han blir så sliten. De ansatte og, gjør virkelig alt for at han skal trives. Anonymkode: 44113...e4e 2 1 1
Christina82 Skrevet 14. august 2024 #17 Skrevet 14. august 2024 Ryddet for brukerdebatt og tilsvar til dette. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #18 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Bonussønn fikk ufør da han fylte 18 år. Han har ingen "konkrete" diagnoser, men har hatt egen opplæringsplan gjennom ungdomsskole og videregående. (og delvis på barneskolen). Fungerte (og delvis fungerer) dårlig sammen med andre, f.eks i klasseroms-situasjon. Har språkvansker, trekk fra autisme, og et syndrom som går på kroppen. Er mest autisme-trekkene som førte til ufør. Har også en traume-diagnose, så veldig mye er blitt hengt på det, autisme innså foreldrene først etter at de ble kjent med mine barn med autisme. (Han var tenåring da jeg ble kjent med han). Min sønn kommer nok til å få ufør når han er 18 år. Han har autisme og ADHD, og motoriske vansker vi aldri har funnet ut av. (Er tatt en HAUG med tester) Han leser nå engelsk, men ikke norsk. Han skriver veldig dårlig. (andre-klasse nivå) og har hatt egen opplæringsplan og assistent 1-1, 100% gjennom hele løpet fra barnehage til videregående skole. Har dog hørt om folk med lignende problem som bonussønn, med asperger-diagnose som har fått avslag, og beskjed om å søke AAP isteden. For bonussønnen konkluderte de med at AAP ikke var gunstig, da de har slitt skikkelig med å få han til å gjøre noe som helst. Men vi gir ikke opp, og satser på å få han ut i arbeid, på en eller annen måte. Anonymkode: dc8bf...d42 Hvilke jobber og utdannelse har dere foreldre? Anonymkode: 56792...413 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #19 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Årsaken til spørsmålet er at jeg selv har en 14 år gammel gutt med en tilstand som minner om autisme og minner om utviklingshemming. Jeg lurer på veien videre og bekymrer meg mye. I et system som er helt strippet for ressurser, har han fått veldig lite hjelp på skolen. På en måte virker han som en helt vanlig gutt, men så er han ikke det likevel. Jeg føler at han faller mellom to stoler. For "bra" til å få hjelp, men for "dårlig" til å ha en meningsfull og utviklende hverdag. Anonymkode: 3038c...2c3 Har du fått utredet din sønn? Du som forelder må forlange henvisning til PPT og Bup om skolen svikter. Tiden flyr og utviklingen til din sønn vil lide mer en nødvendig om du ikke selv pusjer saken nå. Anonymkode: c434e...47b 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #20 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Her har dessverre uføretrygden gått i 3 generasjoner.. Farmoren min: psykisk sykdom Mormor min: bipolar, så også psykisk Mamma: utbrenthet, og psykisk syk. Meg: auteisme Min søsken; lettere psykisk utviklingshemming .. Bortsett fra sistnevnte som ble ufør før hun ble 20, så har vi andre deltatt noen år i arbeidslivet før vi ble syke/det ikke fungerte. Anonymkode: 940d5...844 Det er en kjent ting at det går i arv. Anonymkode: 049fc...6cb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå