Gå til innhold

Forbanna mollusker

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som har vært rammet av denne grusomheten i voksen alder? Sprer seg som ild i tørt gress til tross for forsøk å dekke det til med hydrokolloide lapper. Jeg har vært heldig å få det nedentil i tillegg.. Bytter sengetrekk og putetrekk daglig, spriter telefoner, fjernkontroller og alt jeg måtte ta på flere ganger om dagen, vasker henda til huden blir grønn, dusjer 2 ganger om dagen, bytter undertøy flere ganger om dagen og det er bare starten på arbeidet som kreves for å holde dette ubrukelige viruset under kontroll. Det er nå mer enn 9 måneder siden jeg oppdaget min første "bump", noe som til å begynne med så ut som en kvise. Uten å tenke mye over det poppet jeg "kvisen" og det viste seg å være en irreversibel tabbe. Etter bare noen dager var det 20-30 andre små "bumper" som sakte, men sikkert begynte å vokse. Nå har det aldri sett verre ut nedentil, men fastlegen nekter å henvise til dermatolog siden dette er en "ufarlig sykdom" til tross for at jeg beskriver at dette fører til en enorm psykisk påkjenning for meg og det er ekstremt sjenerende om dette sprer seg til armer, bein, ansikt og hvor enn man kan forestille seg. I mitt tilfelle er det ille, de er alle nærmere 0.5cm i diameter, og bygger godt ut av huden. Har gjort mye research, og har ikke gjort noen ekstreme grep i frykt om arrdannelse. Jeg har snittet med et snev av håp om at de skal forsvinne snart, men etter over 9 måneder er det fremdeles antydning  til at det skal gi seg. 

Har sett flere på nett som har hatt suksess med eplecidereddikk. Jeg vurderer å ta en sminkepad eller to, dynke det i eddik og la denne monstrositeten av et virus få kjenne på et eplecidereddikbad. Tenker da i så fall å dekke over sminke pad´ene med noen store hydrokolloidplastre, eksempelvis de man typisk bruker til gnagsår.. Eneste jeg bekymrer meg for er ardannelse / evt permanente fargeendringer i huden som følge av dette. Er det bedre å forsøke å begrense områdene der edikken treffer huden, istenfor å dynke ned hele pubic området? Sliter med å se hvordan det kan være praktisk mulig isåfall, da det er hundrevis av de totalt, over hele området der man typisk barberer seg. Det er heldigvis primært kjønnshårområdet som er rammet, på selve kjønnsorgan er det begrenset med mollusker. Åpen for å høre andre tips som har hjulpet dere med å bli kvitt dette marerittet.. 

Endret av Fucate
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg  har god erfaring med å bruke Elisabeth Arden salve, må bruke plaster på. Da forsvant de raskt. 

Anonymkode: 69f87...2d8

• Liker 1
Skrevet

Mollusk kontan oppløsning, du får kjøpt det på apoteket. Fungerte veldig bra på vårt barn. 

Anonymkode: 6c786...d41

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg  har god erfaring med å bruke Elisabeth Arden salve, må bruke plaster på. Da forsvant de raskt. 

Anonymkode: 69f87...2d8

Takk for svar :) Jeg prøver å finne riktig type, var mange å velge mellom. Vil tro det er varianten med salisylsyre som bør benyttes. Forøvrig lest at salisylsyre bør man holde langt unna genitalområdet, behandlet du mollusker nedentil med denne? 

Skrevet
Fucate skrev (5 minutter siden):

Takk for svar :) Jeg prøver å finne riktig type, var mange å velge mellom. Vil tro det er varianten med salisylsyre som bør benyttes. Forøvrig lest at salisylsyre bør man holde langt unna genitalområdet, behandlet du mollusker nedentil med denne? 

Gå til fastlegen og insister på henvisning videre. Meld til fylkeslegen pga manglende helsehjelp hvis ikke.

Et helt underliv fylt med hundrevis av molusker skal selvfølgelig vurderes av en spesialist, det er ikke normalt og ekstremt plagsomt.

Får du ikke hjelp så Gå til en privat lege og be om en henvisning. 

Ikke tilfør syre i underlivet uten hjelp fra lege.

Anonymkode: bf2ea...637

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mollusk kontan oppløsning, du får kjøpt det på apoteket. Fungerte veldig bra på vårt barn. 

Fant følgende info rundt denne: 
"Jeg begynte å behandle det med 10% kaliumhydroksid etter frysebehandlingen min, og jeg kan si at det effektivt ødela alle molluscum-lesjonene jeg hadde. Det ødelegger også friske hudceller rundt viruset, noe som fører til rosa eller hvit hypopigmentering på de stedene. Jeg har også prøvd det på mollusker UTEN at jeg hadde fryst de på forhånd, og flekkene ble værende der, mens det bare ødela frisk hud. Kanskje var det noe galt med kaliumhydroksid-løsningen min, eller kanskje ikke. Du kan kjenne at det virker hvis det svir, og du må kanskje forsiktig stikke det opp med en nål og deretter påføre kaliumhydroksid."

Opplevde du at det ble noen arr etter behandlingen?

Skrevet
Fucate skrev (1 minutt siden):

Fant følgende info rundt denne: 
"Jeg begynte å behandle det med 10% kaliumhydroksid etter frysebehandlingen min, og jeg kan si at det effektivt ødela alle molluscum-lesjonene jeg hadde. Det ødelegger også friske hudceller rundt viruset, noe som fører til rosa eller hvit hypopigmentering på de stedene. Jeg har også prøvd det på mollusker UTEN at jeg hadde fryst de på forhånd, og flekkene ble værende der, mens det bare ødela frisk hud. Kanskje var det noe galt med kaliumhydroksid-løsningen min, eller kanskje ikke. Du kan kjenne at det virker hvis det svir, og du må kanskje forsiktig stikke det opp med en nål og deretter påføre kaliumhydroksid."

Opplevde du at det ble noen arr etter behandlingen?

Jeg brukte det på mitt barn. Det har ikke vært noe problemer. Er noen år siden nå. 

Skrevet

Inotyol. Funker på mollusker som bare det. I tillegg tryllekrem for mye annet. 

• Nyttig 1
Skrevet
Stor pike skrev (6 minutter siden):

Inotyol. Funker på mollusker som bare det. I tillegg tryllekrem for mye annet. 

Ser det er litt blandede erfaringer når jeg leser om det som behandling mot mollusker, men gitt at det er minimal risiko for å skade uten da det ikke er syre av noe slag så kan det absolutt være verdt et forsøk, takk for tips!

Skrevet

Jeg forsøkte ALT på mitt barn uten hell. Barnet var dekket av topp til tå. Jeg kjøpte til slutt tetre olje i Sverige på moder-mollusken, og da forsvant alle. Jeg husker ikke hvorfor det måtte kjøpes i Sverige, enten fordi de ikke hadde det i Norge på den tiden, eller fordi det var en annen type/sterkere i Sverige. Dette er over 10 år siden. Jeg husker at moder-mollusken måtte drepes med rot, det var viktig for at alle andre skulle forsvinne også.

Anonymkode: 492b1...90d

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Gå til fastlegen og insister på henvisning videre. Meld til fylkeslegen pga manglende helsehjelp hvis ikke.

Et helt underliv fylt med hundrevis av molusker skal selvfølgelig vurderes av en spesialist, det er ikke normalt og ekstremt plagsomt.

Får du ikke hjelp så Gå til en privat lege og be om en henvisning. 

Ikke tilfør syre i underlivet uten hjelp fra lege.

Anonymkode: bf2ea...637

Enig i det, skeptisk til å putte etsende syre nedentil. Må få bestilt nok en legetime og forklare at jeg må ha en henvisning, om det ikke løser seg så får jeg heller betale for en privat lege og få henvisning den veien.. Helseforsikring via jobb dekker heldigvis behandlingen hos spesialist, men må ha henvisning. 

Skrevet

Er ikke mollusker en virusinfeksjon som oftest rammer HIV-pasienter og andre med immunsvikt? 

Anonymkode: f931e...a64

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er ikke mollusker en virusinfeksjon som oftest rammer HIV-pasienter og andre med immunsvikt? 

Nei, det er kjempevanlig hos barn f. Eks

Skrevet
minister-mio skrev (6 minutter siden):

Nei, det er kjempevanlig hos barn f. Eks

Det er vanlig hos barn, men det hindrer ikke at mollusker er forårsaket av virus. Visstnok av et koppevirus ved navn "molluscum contagiosum virus" (MCV). 

Helsemyndighetene i Norge forklarer mollusker som en seksuelt overførbar sykdom, selv om 98% av tilfellene oppstår hos barn:

Sitat

Mollusker smitter ved hudkontakt. Viruset kan også overføres via håndklær og klær. Hos voksne kan mollusker smitte ved seksuell kontakt, og molluskene sees da på kjønnsorganer, lår og nederst på magen. Kloring og barbering kan føre til at molluskene sprer seg lokalt.

Kilde: https://www.helsenorge.no/sykdom/kjonnssykdommer/mollusker/

Slik blir dette beskrevet rent vitenskapelig, der mollusker kalles "molluscum contagiosum":

Sitat

Google-oversatt:

Et dobbelttrådet DNA-koppevirus kalt molluscum contagiosum virus (MCV) forårsaker molluscum contagiosum. Fire undertyper av molluscum contagiosum-viruset er kjent, og de er MCV-1 (98 % av tilfellene) ses mest hos barn, mens MCV-2 er hovedsakelig ansvarlig for hudlesjoner hos personer som lever med HIV.

Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK441898/

Skrevet

Privat hudlege

Anonymkode: 9bdda...ec0

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Privat hudlege

Anonymkode: 9bdda...ec0

Når ble private hudleger viruseksperter? Hudleger tror de kan kurere virusinfeksjoner med salve. 

Hadde det ikke vært smartere å oppsøke en immunolog, siden det er immunforsvaret som bekjemper virus og mollusker er forbundet med folk som har immunsvikt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er vanlig hos barn, men det hindrer ikke at mollusker er forårsaket av virus. Visstnok av et koppevirus ved navn "molluscum contagiosum virus" (MCV). 

Helsemyndighetene i Norge forklarer mollusker som en seksuelt overførbar sykdom, selv om 98% av tilfellene oppstår hos barn:

Slik blir dette beskrevet rent vitenskapelig, der mollusker kalles "molluscum contagiosum":

Selvfølgelig er det virus, ingen benekter det

Skrevet
minister-mio skrev (31 minutter siden):

Selvfølgelig er det virus, ingen benekter det

Og virus, det kurerer vi best med.... øh... salve??? Visstnok mirakelkuren ifølge hudleger. Immunologene gliser nok godt, men de som selger salver skal jo også tjene penger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...