Gå til innhold

Hatt elektriker på besøk - må jeg betale for lærlingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en elektriker på besøk som fikset den tette vasken min. Jeg fikk ikke beskjed på forhånd om at lærlingen skulle være med. 

Dessverre avtalte jeg ikke pris på forhånd med elektrikeren heller. 🙈 

Har fått regningen for besøket, og den var skyhøy. Han har til og med tatt for flere timer enn de var her. 

Skal jeg betale for lærling når det ikke var avtalt på forhånd? 

Anonymkode: f9174...13b

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sorry, selvfølgelig ikke elektriker. Mente rørlegger!! 😅

TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg har oppdaget at de skriver timer fra de setter seg i bilen på verkstedet sitt for å kjøre til kunden, og takstmeteret går helt til de kommer tilbake til verkstedet sitt.

Anonymkode: 2541a...9f8

• Liker 4
Skrevet

Regningen skal jo være spesifisert. 

Anonymkode: 818e0...2ae

• Liker 4
Skrevet

De starter fra de starter bilen. Så det kan stemme timene fordi sånn sett. Men det er lov å spørre hva alt dette er? Så for dem forklarte regningen til deg. 

Anonymkode: 56e23...495

• Liker 3
Skrevet

Om det kun var en tett vask vi jeg tro det kun var én som jobbet med den om gangen? Er ikke faktura spesifisert med satser? Hvor mye betalte du? Jeg bestalte fastpris på 1295kr mener jeg det var i Trondheim for tett kjøkkenvask (ikke spylebil).

Anonymkode: d851b...6e6

• Liker 1
Skrevet

Reisetid= timelønn. Så har du valgt deg noen som har litt kjørevei er det brått noen tusenlapper bare der. Materialer er dyrt. Få den spesifisert. Det skulle du fått med en gang.

Anonymkode: 8e17f...060

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har oppdaget at de skriver timer fra de setter seg i bilen på verkstedet sitt for å kjøre til kunden, og takstmeteret går helt til de kommer tilbake til verkstedet sitt.

Anonymkode: 2541a...9f8

Mm, og at de fakturerer for å hente en del som mangler. I rushtrafikken i Oslo 😵‍💫

Anonymkode: 44631...610

• Liker 3
Skrevet

For det første. Man betaler håndverkeren for tiden det tar å kjøre til og fra oppdraget. Man betaler for den tiden det tar og melde inn jobben/gjøre klart for fakturering. Man betaler for lærlingen men da en redusert sats etter hvor lærlingen er i læretiden. Når det er sagt så går det an å prate med firmaet og legge frem sitt synspunkt på om det var nødvendig å ta betalt for en lærling akkurat på dette oppdraget. Opplever at firmaer har en bra polisy på når de fakturerer lærling og ikke. Dette bør vurderes fra oppdrag til oppdrag. 

Skrevet

Jeg hadde nylig elektriker på besøk. Da tok de betalt for lærlingen, men med lavere sats. Tror de fakturerte halv pris for lærlingen. 

Når det er sagt så var det ikke timeprisen som gjorde regningen høy for min del. Det som gjorde prisen høy er at elektrikerne krevde at jeg kjøpte utstyret de brukte fra dem i stedet for  å kjøpe det selv. De tok grov overpris. 

Anonymkode: 8db70...f47

Skrevet

Joda, fikk spesifisert. 

3 timer á 1200,- 

servicebil 860,- 

ventil 799,- 

avløpssyre x 2 á 293,- 

Dette er altså priser uten mva. Så regningen kom på over 7000. Eneste som feilet vasket min var at det var feil på en ventil, som måtte byttes ut. 

Skrevet

Du skal vel ikke betale for lærling om du ikke har bestilt det? Hvor mye lenger tid hadde rørleggeren brukt på oppdraget alene?

Anonymkode: 4c890...4d6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Joda, fikk spesifisert. 

3 timer á 1200,- 

servicebil 860,- 

ventil 799,- 

avløpssyre x 2 á 293,- 

Dette er altså priser uten mva. Så regningen kom på over 7000. Eneste som feilet vasket min var at det var feil på en ventil, som måtte byttes ut. 

Det var dyr bil og mange timer for en ventil. Har de kontor langt vekk fra din adresse?

Anonymkode: d851b...6e6

• Liker 1
Skrevet

Elsket Norge der rørleggere kan ta samme timepris som en advokat 🥰

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg hadde nylig elektriker på besøk. Da tok de betalt for lærlingen, men med lavere sats. Tror de fakturerte halv pris for lærlingen. 

Når det er sagt så var det ikke timeprisen som gjorde regningen høy for min del. Det som gjorde prisen høy er at elektrikerne krevde at jeg kjøpte utstyret de brukte fra dem i stedet for  å kjøpe det selv. De tok grov overpris. 

Anonymkode: 8db70...f47

«Alle» elektrikere krever at du kjøper utstyr fra de. Det er endel av det de regner inn å tjene penger på. Du kan ikke gå til bakeren med eget mel og kreve at de baker brød med ditt mel i vanlige tilfeller. 

Anonymkode: c07c7...e4b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Elsket Norge der rørleggere kan ta samme timepris som en advokat 🥰

En god advokat tar 3-8000,- i timen, det fjør inne en god rørlegger😄.

Anonymkode: c07c7...e4b

• Liker 2
Skrevet

selvsagt skal man betale for lærlingen, denne gjør da like god jobb under oppsyn som oftest. 

Anonymkode: e387a...b79

Skrevet

Var det tilfeldigvis C M Mathiesen?

De skriver regning med gaffel. De har mista oppdrag i minst ett borettslag her i nabolaget på grunn av nettop det der. Skikkelige luringer.

Trøsta er at de gjør en grei nok jobb, så får man bare betale og lære til neste gang.

Anonymkode: 3e9c4...4ff

• Liker 1
Skrevet

Her var det ikke rørlegger men elektriker, og flere ting som skulle gjøres. og han hadde med lærling. Jeg betalte for kjøring og utstyr engangs, men de gav også beskjed om at lærling gikk for redusert pris, han fikset alt det enkle samtidig som høvdingen tok den kompliserte jobben og hadde lærlingen til å assistere og hente. Det ble en mye billigere affære enn å betale eksperten for tiden han hadde brukt alene om han skulle inn og ut av bilen.  Kanskje det var slik hos deg og? 

Men det kunne jo godt vært avtalt og spesifisert i ditt tilfelle også, tenker jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2024 den 16.33):

Hadde en elektriker på besøk som fikset den tette vasken min. Jeg fikk ikke beskjed på forhånd om at lærlingen skulle være med. 

Dessverre avtalte jeg ikke pris på forhånd med elektrikeren heller. 🙈 

Har fått regningen for besøket, og den var skyhøy. Han har til og med tatt for flere timer enn de var her. 

Skal jeg betale for lærling når det ikke var avtalt på forhånd? 

Vi protesterte på det og slapp å betale

Anonymkode: 32fcd...4c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...