AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #1 Skrevet 13. august 2024 At det gjør vondt i hele kroppen, og lage mat er et ork, selv for barna (heldigvis store). Kjennes ut som et snev av influensa i kroppen men sånn har jeg vært lenge, men kan det være psykisk? Vondt til og med fingertuppene. Anonymkode: 891c1...74a
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #2 Skrevet 13. august 2024 Ja, jeg har vært fysisk syk flere ganger (typ akuttinnlagt), men aldri vært så dårlig som ved angst og/eller depresjon) Anonymkode: e9873...ad4 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #3 Skrevet 13. august 2024 Når jeg er i ekstra depressive perioder så kan kroppen føles så tung at det gjør vondt å bevege meg bare for å gå på toalettet, feks. Kroppen føles bare helt "feil". Det er vel også ganske vanlig. Ulike former for dissosiasjon kan også oppleves som feks smerter og lignende i kroppen. Anonymkode: 34cfd...a62
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #4 Skrevet 13. august 2024 Jeg trodde jeg hadde både omgangssyke og feber. Var helt elendig, greide ikke spise noe særlig. En av flere ting som tydet på at det var psyken for meg var at jeg hadde vært under et stort press i lang tid (og jeg gråt mye). Anonymkode: 2517f...a8e
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #5 Skrevet 13. august 2024 Det kan man være ja, men om blodprøver og slikt ikke er tatt, bør jo det tas for å utelukke somatisk sykdom. Man kan faktisk bli lam av psykisk sykdom, så alt er mulig. (Lam som i funksjonelle lammelser, ikke pga skader som gjør en lam) Det er heldigvis svært sjelden, det var bare for å sette et eksempel på hva psykisk sykdom kan føre til av fysiske utfall. Kan du være utbrent kanskje? Anonymkode: 40db1...50f
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #6 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kan man være ja, men om blodprøver og slikt ikke er tatt, bør jo det tas for å utelukke somatisk sykdom. Man kan faktisk bli lam av psykisk sykdom, så alt er mulig. (Lam som i funksjonelle lammelser, ikke pga skader som gjør en lam) Det er heldigvis svært sjelden, det var bare for å sette et eksempel på hva psykisk sykdom kan føre til av fysiske utfall. Kan du være utbrent kanskje? Anonymkode: 40db1...50f Takk for svar. Er ikke så lenge siden jeg tok blodprøver, kanskje et halvt år siden. Men kan være jeg er utbrent ja, hvordan finner jeg ut av om jeg er utbrent? Er svak psykisk og deprimert men har alltid vært det, så vet liksom ikke hva de smertene kommer fra nå. Huff må ta meg en tur til legen når jeg klarer Anonymkode: 891c1...74a
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #7 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg trodde jeg hadde både omgangssyke og feber. Var helt elendig, greide ikke spise noe særlig. En av flere ting som tydet på at det var psyken for meg var at jeg hadde vært under et stort press i lang tid (og jeg gråt mye). Anonymkode: 2517f...a8e 😔❤️❤️❤️ Anonymkode: 891c1...74a
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #8 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): At det gjør vondt i hele kroppen, og lage mat er et ork, selv for barna (heldigvis store). Kjennes ut som et snev av influensa i kroppen men sånn har jeg vært lenge, men kan det være psykisk? Vondt til og med fingertuppene. Anonymkode: 891c1...74a Ja, stress/psykisk påkjenning / overtenking over lang tid gir gjerne sykdomsfølelse og smerter når kroppen har vært i alarmberedskap lenge. Ta det på alvor, du må lære at tankene lager scenarier som ikke er virkelighet. Anonymkode: 87edd...665
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #9 Skrevet 13. august 2024 Av fysiske tilstander som kan gi sykdom: cøliaki, stoffskifte, adhd... Anonymkode: 87edd...665
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #10 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Av fysiske tilstander som kan gi sykdom: cøliaki, stoffskifte, adhd... Anonymkode: 87edd...665 Har mistenkt adhd før. Skal sjekke det ut takk Anonymkode: 891c1...74a
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #11 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja, stress/psykisk påkjenning / overtenking over lang tid gir gjerne sykdomsfølelse og smerter når kroppen har vært i alarmberedskap lenge. Ta det på alvor, du må lære at tankene lager scenarier som ikke er virkelighet. Anonymkode: 87edd...665 Takk for svar Anonymkode: 891c1...74a
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #12 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar. Er ikke så lenge siden jeg tok blodprøver, kanskje et halvt år siden. Men kan være jeg er utbrent ja, hvordan finner jeg ut av om jeg er utbrent? Er svak psykisk og deprimert men har alltid vært det, så vet liksom ikke hva de smertene kommer fra nå. Huff må ta meg en tur til legen når jeg klarer Anonymkode: 891c1...74a Man finner det ut etter en grundig kartlegging fra lege. Om alle prøver er fine og det ikke finnes tegn til somatisk sykdom som kan forklare plagene, vil en oppegående lege spørre om stress og andre psykiske belastninger som kan ha ført til utbrenthet. Depresjon i seg selv er jo nok til å føle seg helt elendig, så det kan jo «bare» være det også. Det viktigste først er å finne ut om du er fysisk frisk. Om det viser seg at du er det, bør legen hjelpe deg i gang med behandling av den psykiske sykdommen. Jeg vet mange leger ikke er de beste til det, men det finnes andre som er gode på slikt. Psykomotorisk fysioterapeut, psykologer, samtaleterapeuter, coach osv, det gjelder å finne noen man har tro på og som kan gi deg gode verktøy til å takle det du står i. Anonymkode: 40db1...50f
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #13 Skrevet 13. august 2024 Hei❤️ Jeg forstår godt at du lurer… Jeg har det på samme måte nå. Godt med ekstremt stress, overtenking og i tillegg mye smerter over flere år. Hos meg har det nå enda med mye hjertebank,svimmelhet, kvalme, ustø og susen i hode, trykk i øynene, voldsomme nakkesmerter, dårlig konsentrasjon og hukommelse, og angst… Selv etter å ha vert hos legen så klarer jeg ikke forstå at dette «bare» er utbrenthet…. Man tror jo virkelig at man er alvorlig syk… Å møte veggen/å bli utbrent er virkelig ikke for pyser… Det er så hinsides tøft når kroppen er kjørt så vanvittig på felgen. Energien går fra 50 % til null på minuttet… Bare det å dusje eller smøre seg en skive kan være tungt. Kroppen henger virkelig ikke med, og enkelte dager er jeg mer eller mindre liggende. Sender deg en veldig god klem❤️ Anonymkode: 6b3ff...71f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå