AnonymBruker Skrevet 13. august #1 Del Skrevet 13. august Jeg prøver ut forlenget nattfaste/tidsbegrenset spising en periode. Litt for å teste ut om det bedrer IBS, og litt fordi det er den letteste måten for meg å holde meg fortsatt slank. Har lett for å få et par kg for mye ellers. Gjorde også dette for noen år siden, uten at jeg visste at det het noe spesielt. Dvs at jeg spiser tre måltider om dagen: frokost, lunsj og middag. Spiser meg god og mett til lunsj og middag (kun rene råvarer, og har med feks mettende salat til lunsj). Et grovt rundstykke til frokost. Har da en periode mellom middag og frokost hvor jeg ikke spiser, som er 12-14 timer. Småspiser så å si ikke mellom måltidene. Dette er hvertfall utgangspunktet, så lenge jeg ikke trener. Så er spørsmålet mitt hva dere gjør med trening. Jeg trener fire ganger i uka, mest løping. Oftest løper jeg rundt kl 19-20 om kvelden. Noen ganger tidligere, og da er det enklere, for da spiser jeg middag etter trening. Men dere som har forlenget nattfaste, spiser dere etter trening? Jeg gjør det nå, men kun et mindre måltid, som en liten skål med cottage cheese med noen nøtter og litt honning. Burde jeg da droppe frokost dagen etter, eller får jeg samme helsegevinst av å ha lengre nattfaste halvparten av dagene i uka ca? Hvordan gjør dere andre som trener det? Ser også hvis jeg trener tidligere på ettermiddagen, at jeg ofte må ha en banan og noe nøtter eller noe mellom lunsj og middag for å ha nok energi (har noen lengre løpeøkter på 1,5 time, og merker jeg kan gå «tom» hvis det da er lenge siden jeg har spist). Det er nytt for meg å kombinere denne forlengede nattfasten og trening. Og så kommer et familieliv oppi det hele, med familiemiddager og planlegging av familiens måltider. Noen råd? Anonymkode: bae52...1cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #2 Del Skrevet 13. august Nøtter og honning blir jo raskt voldsomt med kalorier, så ville ikke kallt det lite måltid. Trente på kveld selv før, senere enn deg, og hadde derfor fasten fra 15.00 til 23.00-01.00 Faste vil jeg ikke si har noen helsegevinst, men det fungerte for meg inntil jeg lærte meg skikkelig macrotelling. Anonymkode: 36c21...ad7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #3 Del Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Nøtter og honning blir jo raskt voldsomt med kalorier, så ville ikke kallt det lite måltid. Trente på kveld selv før, senere enn deg, og hadde derfor fasten fra 15.00 til 23.00-01.00 Faste vil jeg ikke si har noen helsegevinst, men det fungerte for meg inntil jeg lærte meg skikkelig macrotelling. Anonymkode: 36c21...ad7 Jeg burde kanskje presisert det enda mer, men det jeg typisk spiser etter kveldstrening er kun noen få skjeer med cottage cheese, noen få nøtter og en liten dert med honning. Det kan også være et halvt grovt (hjemmebakt) rundstykke. Poenget var ikke om det lille måltidet var stort eller lite, da jeg ikke er veldig opptatt av vektnedgang. Er mest at jeg trives enda bedre med et par kg mindre. Per nå har jeg en BMI på 21. Men jeg innbiller meg at kroppen min trives bedre med færre og større måltider. Har hatt en periode med en del småspising og mindre måltider. Men når jeg har hatt forlenger nattfaste tidligere trente jeg kun to ganger i uka og gjerne rett etter jobb. Hva med når man trener om kvelden? For meg ville det funke dårlig å ikke spise mellom 15 og 23-01. Sover også dårlig om jeg spiser rett før jeg legger meg. Anonymkode: bae52...1cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #4 Del Skrevet 13. august Min fasting er fra ca 18:30 til 11:30 (tar en neve nøtter ca 09:30) men ikke 100 % hver dag.. stor lunch 11:30 og stor middag ca 17:00.. minst 2000 kalorier daglig. trener aldri hardt så har ikke behov for særlig proteiner utenom et glass med melk.. Anonymkode: e980a...c47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #5 Del Skrevet 13. august Jeg spiser ikke mellom kl 18-11(lunsj første måltid). Trener hver eneste dag fra 5-7 om morgenen. Går helt fint det og jeg har fremgang i både kondis og styrke. Har alltid trent på tom mage på morgenen så er vant med det, sliter mer med å prestere godt hvis jeg må trene etter jobb en dag. Jeg «faster» fordi jeg heller vil ha to store måltider som jeg faktisk blir mett av enn småspising. Anonymkode: 0ec56...4c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #6 Del Skrevet 13. august Har du prøvd å justere spisevinduet ditt? Det er ingenting i veien for å ha siste måltidet etter trening, for heller å hoppe over frokosten, om det fungerer for deg. Anonymkode: d5454...fe3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #7 Del Skrevet 14. august Jeg spiser kun lunsj og middag og løper 4 dager i uken. Lunsj spises ca. 11:30 og middag som regel mellom 17 og 18. På grunn av småbarn og logistikk løper jeg etter at de små er i seng, som regel ute av døra 19:30 og løper en times tid, noen ganger mer hvis jeg har behov for langkjøring. Drikker vann etter løping, men spiser ikke før lunsj dagen etter. Det tok et par dager før kroppen ble vant til kun to måltider selv på løpedagene, men for meg har det fungert veldig bra i lengden. Magen er stabil og forutsigbar, humøret er stabilt, energinivået er veldig bra og jeg konsentrerer meg bedre på jobb uten frokost enn jeg gjorde da jeg spiste før jobb. Det er ikke så lett å si på forhånd om det kommer til å fungere helt likt for deg, men hvorfor ikke teste ut ved å bare hoppe over frokosten en dag? Spis middag til vanlig tid, tren på kvelden og vent med å spise til lunsj dagen etter. Om du ikke holder ut helt til lunsj så er jo ikke det så farlig, men strekk deg litt og se om du kan utsette frokosten en time, så kanskje to, kanskje tre? For meg var det en spennende oppdagelse at sult ikke er konstant eller noe som bare bygger seg opp. Det kommer gjerne en liten sultbølge, men hvis du klarer å ikke spise, kanskje bare drikke litt vann og tvinge tankene over på noe annet, så vil du oppleve at sulten faktisk blir borte igjen. Anbefaler for øvrig å lese boka til Marit Kolby, hun forklarer på en veldig lettfattelig måte hva som skjer i kroppen under faste og hvorfor det er bra for helsa vår. Anonymkode: 8914c...47f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #8 Del Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har du prøvd å justere spisevinduet ditt? Det er ingenting i veien for å ha siste måltidet etter trening, for heller å hoppe over frokosten, om det fungerer for deg. Anonymkode: d5454...fe3 Ja, kanskje jeg kan prøve det. Men så har jeg liksom tenkt at jeg må spise etter trening, men jeg må kanskje ikke det? Kan jo prøve det også, å ikke spise noe mellom middag og frokost selv om jeg har trent i mellomtiden? Vil det være ok, eller dumt på noen måte? AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg spiser kun lunsj og middag og løper 4 dager i uken. Lunsj spises ca. 11:30 og middag som regel mellom 17 og 18. På grunn av småbarn og logistikk løper jeg etter at de små er i seng, som regel ute av døra 19:30 og løper en times tid, noen ganger mer hvis jeg har behov for langkjøring. Drikker vann etter løping, men spiser ikke før lunsj dagen etter. Det tok et par dager før kroppen ble vant til kun to måltider selv på løpedagene, men for meg har det fungert veldig bra i lengden. Magen er stabil og forutsigbar, humøret er stabilt, energinivået er veldig bra og jeg konsentrerer meg bedre på jobb uten frokost enn jeg gjorde da jeg spiste før jobb. Det er ikke så lett å si på forhånd om det kommer til å fungere helt likt for deg, men hvorfor ikke teste ut ved å bare hoppe over frokosten en dag? Spis middag til vanlig tid, tren på kvelden og vent med å spise til lunsj dagen etter. Om du ikke holder ut helt til lunsj så er jo ikke det så farlig, men strekk deg litt og se om du kan utsette frokosten en time, så kanskje to, kanskje tre? For meg var det en spennende oppdagelse at sult ikke er konstant eller noe som bare bygger seg opp. Det kommer gjerne en liten sultbølge, men hvis du klarer å ikke spise, kanskje bare drikke litt vann og tvinge tankene over på noe annet, så vil du oppleve at sulten faktisk blir borte igjen. Anbefaler for øvrig å lese boka til Marit Kolby, hun forklarer på en veldig lettfattelig måte hva som skjer i kroppen under faste og hvorfor det er bra for helsa vår. Anonymkode: 8914c...47f Takk for grundig svar! Jeg har hørt Marit Kolby på podcast, og har vurdert å lese boka også. Var det som inspirerte meg til å prøve færre og større måltider, i hovedsak. Men jeg vet ikke om hun sier noe spesielt om lengre nattfaste og trening? Men kan jeg spørre hvor mye du spiser til de to måltidene? Det må vel være en ganske solid lunsj og middag for å klare det og for at vekta ikke skal fortsette nedover? Jeg vil kun ned et par kg, ellers blir jeg for tynn, syns jeg. Typisk mat jeg spiser til lunsj er mettende salat med kikerter, egg, avocado og lettere grønnsaker, blandet sammen. Evt med tunfisk, eller rester av ovnsbakte rotgrønnsaker. Litt dressing, men ikke så mye. Til middag spiser jeg mye grønnsaker, og fisk noen dager. Spiser ikke kjøtt. Ofte belgfrukter som en del av middagen, rotgrønnsaker, mettende salat osv. Lager alt fra bunnen, og veldig sjelden pasta, lite ris (og da kun fullkornsris). Å spise meg ordentlig mett, gjør at jeg har mye mindre behov for å småspise, som jeg gjorde før. Men problemet kan da oppstå i forbindelse med trening, hvis det er lenge siden forrige måltid, kan jeg føle at jeg bør ta en banan eller lignende rett før treningen for å ha nok krefter. Syns spesielt på lengre løpeturer jeg merker at jeg kan gå tom, kanskje når jeg er på vei mot 1,5 time og det er lenge siden siste måltid (innimellom er jeg ute 2-2,5 time på stier i skogen og fjellet, selv om det normale for meg er å løpe 1-1,5 time, stort sett på sti). ts Anonymkode: bae52...1cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #9 Del Skrevet 14. august 4 hours ago, AnonymBruker said: Ja, kanskje jeg kan prøve det. Men så har jeg liksom tenkt at jeg må spise etter trening, men jeg må kanskje ikke det? Kan jo prøve det også, å ikke spise noe mellom middag og frokost selv om jeg har trent i mellomtiden? Vil det være ok, eller dumt på noen måte? (...) ts Anonymkode: bae52...1cf Hvis det fungerer for deg, så trenger du vel ikke nødvendigvis spise etter trening. Du kan jo prøve uten, og se hvordan det føles? Det bør da antakelig prøves ut over tid, for det kan ta litt tid for kroppen å venne seg til nytt måltidsmønster. Jeg spiser første måltid rundt kl. 11, og så spiser jeg middag en eller annen gang som passer for meg, noen ganger litt sent på kvelden. Jeg gjør det sånn, fordi det passer meg. Jeg er ofte mer sulten på ettermiddag/kveld, og det å legge meg sulten er sjanseløst. Jeg er heller ikke helt rigid, føler jeg behov for et ekstra måltid, så spiser jeg. Aktivitet gjør at jeg har behov for ekstra mat. Jeg har egentlig stor tro på å lytte til egen kropp, så lenge man er god på å spise råvarer med gode byggeklosser for kroppen. Da tror jeg vi har stor evne til å regulere behovet selv. Anonymkode: d5454...fe3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #10 Del Skrevet 14. august Løper selv her. Har et volum på rundt 50-60 km i uken på sommeren. For meg har det faktisk ikke så mye å si hva jeg spiser før eller etter en økt (med mindre økten er på mer enn 15 km, da må jeg tenke mer på rett påfyll, og spiser da raske lettfordøyelige karbohydrater som en banan rett før løp) Det som er avgjørende for meg er om jeg er i energibalanse konstant. Dersom jeg ikke har spist nok på noen uker, og går jevnt ned i vekt så presterer jeg overhodet ikke på trening. Da blir jeg stiv etter og tom tidlig i økten. Har jeg derimot spist over energibalanse (som i ferien nylig) så er kroppen proppet av glykogen og det vet jeg å utnytte med å kjøre lengre økter, og gjerne prøve med en pers eller to 😄 Dermed blir jeg i energibalanse likevel fordi jeg trener mer. Nå er jeg normalvektig, og vil ikke gå opp eller ned i vekt, da. Ellers så har det lite å si når på dagen jeg spiser. Har hatt gode energiske økter fastende på formiddagen, altså etter mer enn 16 timers faste om jeg spiste en god middag kvelden før. Vet ikke om det var nyttig, det blir jo etterhvert en intuitiv greie. Du må teste ut hva som fungerer for deg. Kroppen sier i fra når man trener. Anonymkode: 13e93...815 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå