Gjest Møkklei Skrevet 19. februar 2006 #1 Skrevet 19. februar 2006 Hei! Vi har kjøpt et rekkehus i Oslo. Det rengte en del oppussing,fordi forrige eier,trodde tydeligvis at han var litt av en handyman...noe han absolutt ikke var! Vi har hatt kontakt med et par håndverkere for å gjøre diverse jobber. Heldigvis var vi smarte og "testet litt ut" før vi avgjorde....trodde vi. Vi ba om fastpris-noe som absolutt ikke var den enkleste sak i verden. regningen som kom ifra den ene var helt horribel,og pga. det tapte han et oppdrag for oss med å utvide badet og pusse det opp ( et par hundre tusen kroner,med andre ord!! )-synd for ham. Det irriterer meg at det er så mye humbug ute å går. De norske håndverkerene som kom til oss for å gi pris på jobber,pratet drit om polakker og andre utenlandske,sa de var talentløse etc..etc.. De utenlandske pratet ikke drit om noen,men fokuserte på jobben,hvilken pris de kunne gi og hvilken tidsplan de kunne jobbe etter - gjett hvem som fikk de fleste jobbene hos oss?? Nå skal vi ordne badet, og noe elektrisk. Det vil jeg gjerne ha norske håndverkere til å gjøre. Har noen gode tips til hvem som er ærlige,rimelige og flinke sjeler der ute jeg burde kontakte? Vi er alt annet enn rike,men har behov for å oppgradere enkelte ting ved boligen for å bo tilfredstillende der med våre 4 barn,skjønner dere?! Håper på mange,gode tips-gjerne egne erfaringer evt. personer med godt rykte . På forhånd takk!! Mvh. Tuppelure
14062003 Skrevet 19. februar 2006 #2 Skrevet 19. februar 2006 Kommer an på hvor i landet du hører til, men vi har god erfaring med IBR på elektrikersiden. På badsiden har ei venninne av meg god erfaring med samme firma. Vi har hatt elektrikere til og fra i mer eller mindre grad i 2 år nå (pusser opp her og der etter hvert)...
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #3 Skrevet 19. februar 2006 Kommer an på hvor i landet du hører til, men vi har god erfaring med IBR på elektrikersiden. På badsiden har ei venninne av meg god erfaring med samme firma. Vi har hatt elektrikere til og fra i mer eller mindre grad i 2 år nå (pusser opp her og der etter hvert)... ← Hun skriver at hun bor i Oslo....
Gjest allium Skrevet 20. februar 2006 #4 Skrevet 20. februar 2006 Kommer an på hvor i landet du hører til, men vi har god erfaring med IBR på elektrikersiden. På badsiden har ei venninne av meg god erfaring med samme firma. Vi har hatt elektrikere til og fra i mer eller mindre grad i 2 år nå (pusser opp her og der etter hvert)... ← De lagde badet mitt (rev det gamle og startet helt på nytt), og jeg er enig.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #5 Skrevet 20. februar 2006 De lagde badet mitt (rev det gamle og startet helt på nytt), og jeg er enig. ← Jeg er også interessert i renovering av bad. IBR har jeg ikke hørt om, hvor holder de til og hvor mye betalte du for badet ditt?
Gjest allium Skrevet 21. februar 2006 #6 Skrevet 21. februar 2006 (endret) Jeg er også interessert i renovering av bad. IBR har jeg ikke hørt om, hvor holder de til og hvor mye betalte du for badet ditt? ← Kolbotn. Det er DYRT. Jeg betalte rett under 200000, da pigget de opp det gamle gulvet og bygde i prinsippet badet helt på nytt, de rev også en vegg mot en uisolert bod og utvidet badet på den måten. Jeg har fliser på gulv og vegger, vegghengt toalett og ikke den billigste innredningen. Så måtte jeg skifte vinduet, og da de rev badet, viste det seg at hele ytterveggen var pill råtten, så der måtte det legges nye bjelker og isoleres. De installerte også ny koblingsboks for vannrør på vaskerommet. Tillegg: Jeg innhentet flere anbud, alle lå på samme nivå. Endret 21. februar 2006 av allium
Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2006 #7 Skrevet 21. februar 2006 Jeg skjønner godt at norske håndverkere ikke ser med glede på sine utenlandske kollegaer jeg. De jobber jo for mye mindre i timen og tar jobbene fra dem, og de norske har ikke sjanse til å konkurrere med dem. Men det er vel en annen diskusjon. Et godt tips er nok å holde seg til kjente firmaer.
Krista83 Skrevet 21. februar 2006 #8 Skrevet 21. februar 2006 Godt jeg slipper det slitet med elektrikker forstår jeg. Min samboer er elektrikker og fikser det som trengs hos oss...
Gjest Innom Skrevet 21. februar 2006 #9 Skrevet 21. februar 2006 Hva gjelder utenlandsk arbeidskraft(håndverkere) og norske: har kun gode ord å si om førstnevnte gruppe - hadde en "anbudsrunde" med diverse-store navn og ukjente selvstendige etc.... gikk for en av de utenlandske pga. god magefølesle,tidligere utført arbeid(referanser,bilde av eget arbeid etc..) og pris. Jeg betaler mellom 60-70% mindre enn det nestbilligste anbudet. Pluss at jeg fikk fastpris (for ferdig utført arbeid! ) De står på fra morgen til kveld, og jeg har ikke sett på maken til innsats og arbeidsvilje-tusenkunstnere så det holder-jeg er strålende fornøyd!!! Jeg betaler kr. 35000,- for å legge ny parkett ( tilsammen 100 m2), flislegging av gang og kjøkken (tilsammen 20 m2) samt tapesering og maling av alle rom-inkl.stue og 4 soverom. Vi har også tenkt å fixe badet og muligens litt annet arbeid - gjett hvem vi kommer til å bruke!!? Sikkert noen som argumenterer med at man må støtte norsk arbeidskraft etc.... og det er jeg enig i,men privatpersoner har ikke mulighet for å betale det enklete forlanger, og i tillegg streve med å få dem til å stille til riktig tid,gjøre rett jobb,etc..etc... -det blir for mye,rett og slett!! Jeg er strålende fornøyd!!!!
Frida Frosk Skrevet 21. februar 2006 #10 Skrevet 21. februar 2006 Sikkert noen som argumenterer med at man må støtte norsk arbeidskraft etc.... og det er jeg enig i,men privatpersoner har ikke mulighet for å betale det enklete forlanger ← Jeg har ikke tenkt å argumentere med at man må støtte norsk arbeidskraft, men lurer på om du har god samvittighet når du vet at de pengene du sparer på å velge et utenlandsk selskap blir tatt av lønna til de som står på hos deg fra tidlig til sent? De som jobber for kanskje 50 kr timen uten overtidsbetaling og uten skikkelig arbeidskontrakt? Byggentreprenøren du har valgt sitter nok ikke igjen med noe mindre overskudd enn en norsk entreprenør ville gjort. Og har du ikke mulighet til å betale det enkelte forlanger, så har du kanskje ikke råd til å leie folk til å pusse opp heller? Så kanskje du skal tenke på å gjøre jobben sjøl eller vente til du har fått spart nok penger til å bruke et firma som vet å gi de ansatte rettferdige lønns- og arbeidsbetingelser.
Titti72 Skrevet 21. februar 2006 #11 Skrevet 21. februar 2006 Min venninde fikk pusset opp bade sitt for 1 1/2 år siden av polakker. Dritt billig og holdt i ca. 14 mnd. Nå må jobben gjøres på nytt, fordi et rør i veggen har lekket hele tiden og membrannen ikke er etter foreskriftene. Hadde dette vært en norskt firma så hadde hun kunnet brukt deres forsikring, men slik saken står i dag så har hun ingen papirer på jobben og hennes forsikringsselskap dekker ikke fem øre. Så hun betalte over 100.000,- og må ut med ca. det dobbelte nå. Røverkjøp!! Løp og kjøp!!
Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2006 #12 Skrevet 21. februar 2006 (endret) Jeg har ikke tenkt å argumentere med at man må støtte norsk arbeidskraft, men lurer på om du har god samvittighet når du vet at de pengene du sparer på å velge et utenlandsk selskap blir tatt av lønna til de som står på hos deg fra tidlig til sent? De som jobber for kanskje 50 kr timen uten overtidsbetaling og uten skikkelig arbeidskontrakt? Byggentreprenøren du har valgt sitter nok ikke igjen med noe mindre overskudd enn en norsk entreprenør ville gjort. Og har du ikke mulighet til å betale det enkelte forlanger, så har du kanskje ikke råd til å leie folk til å pusse opp heller? Så kanskje du skal tenke på å gjøre jobben sjøl eller vente til du har fått spart nok penger til å bruke et firma som vet å gi de ansatte rettferdige lønns- og arbeidsbetingelser. ← Og de håndverkerne man som vanlig arbeidstaker ikke har råd til å betale - tror du at de er overpriset? Ditt lønnsnivå henger sammen med den prisen de må ta for å kunne leve av jobben sin. Bare sånn litt på kanten av tråden her... Endret 21. februar 2006 av Kverula
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå