Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte noen studenter klage på dette. De sa at det var umulig for studenter uten rike foreldre å kjøpe leilighet. 

Er det virkelig så vanskelig i dag og komme seg inn på boligmarkedet som ung student?

Hvordan gjorde du det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

som student kom jeg ikke inn på noe boligmarket, det var å leie og spare alt man kunne for å komme gjennom studiene, jobbe ved siden av og jeg var student for 30 år siden liksom.. så jeg tror ikke det har endret seg men forventningene til studentene om hva de "må ha" og "vil ha" har endret seg mye. Hører stadig om studenter som ikke kan bo i kollektiv fordi de "trenger ro" osv.. eller at det er "dårlig kvalitet" (og det ER det altså misforstå meg riktig) på studentbolig osv.. men ideen om å være i 20 årene med egen leilighet på stipend og lån alene er urimelig nå som det var den gang.. 

Anonymkode: 11c15...785

Skrevet

Det har aldri vært vanlig at studenter kan kjøpe bolig. De få som har gjort har vært finansiert av foreldre.

Studenter, ser bort fra de godt voksne og veletablerte, leier bolig.

Anonymkode: 5d461...623

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet om noen som klarte det før. De jobbet ved siden av studier, og adde spart godt siden de bodde hjemme.

Men vet faktisk ikke om noen nå

Skrevet

Før bodde folk hjemme til de var 30 før de fikk kjøpt seg noe eget, selv om de var i arbeid, att 20 åringer idag innbiller seg att de skal kjøpe seg bolig med studielån er litt merkelig. 

Anonymkode: 0af71...c31

Skrevet

Jeg kjøpte faktisk hybel som student i Oslo. Da var Bjølsen utkanten, det var ikke bi i Nydalen og man holdt på å bygge studentbyen. Da kostet hybelen min 325.000 kr (uten fellesgjeld). det var felles doer og dusjer på gangen. Nå har den blokka blitt vesentlig oppgradert med egne bad i hver hybelleilighet og du må legge en null til kjøpesummen…..

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Før bodde folk hjemme til de var 30 før de fikk kjøpt seg noe eget, selv om de var i arbeid, att 20 åringer idag innbiller seg att de skal kjøpe seg bolig med studielån er litt merkelig. 

Har aldri skjedd at vanlige folk bodde hjemme til de var 30. De var gjerne 30 før de fikk kjøpt, men de fleste forlot foreldrehjemmet mellom 19 og 22 år. I tidligere tider så reiste de ut enda yngre.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg tenker at man kan leie en liten hybel noen år, jobbe ved siden av, og spare opp en del til man faktisk har penger nok til å få lån til en liten leilighet. Sånn kan man begynne. Tror min første leilighet hadde jeg prioritert en med ett eller to ekstra soverom som jeg kunne leie ut og bo i kollektiv en stund

Endret av exictence
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når bodde folk hjemme til de var 30? Kan ikke si jeg har hørt om noen som har gjort det.

Anonymkode: 0c44b...d9a

• Liker 1
Skrevet

Studenter har jo stort sett ikke særlig inntekt så med mindre en har jobbet før studiene, får hjelp fra foreldrene eller jobber mye ved siden er det nok ikke så realistisk. 

• Liker 1
Skrevet

Nei det er ikke normalt. Kun de med rike foreldre får kjøpt leilighet som student.

Anonymkode: 37423...569

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Når bodde folk hjemme til de var 30? Kan ikke si jeg har hørt om noen som har gjort det.

Anonymkode: 0c44b...d9a

50 og 60 tallet. Man giftet seg, og flyttet inn hos et av foreldreparene eller leide et rom hos noen andre. Det var stor boligmangel. Mine foreldre leide et rom over en butikk.

Anonymkode: 5d461...623

Skrevet

Det har vært nesten umulig helt siden de strammet inn på boliglån i 2017. 
Før det var det ikke like strenge krav til inntekt og gjeldsgrad. 
Det er relativt få studenter som har god nok inntekt til å kjøpe alene, uten foreldre som medlånetakere. 

Anonymkode: af405...40d

• Nyttig 1
Skrevet
exictence skrev (4 timer siden):

Jeg tenker at man kan leie en liten hybel noen år, jobbe ved siden av, og spare opp en del til man faktisk har penger nok til å få lån til en liten leilighet. Sånn kan man begynne. Tror min første leilighet hadde jeg prioritert en med ett eller to ekstra soverom som jeg kunne leie ut og bo i kollektiv en stund

Tja… snakker du om Oslo-markedet eller i større pressområder, må en fort ut med minst 8000,- for et rom i kollektiv, enda mer for en hybelleilighet. Skal man da jobbe så mye at man skal kunne spare til egenkapital, blir det neppe mye tid til studier. En må selvsagt ha studielån også, deltidsjobber lønnes ikke SÅ godt, noe som vil gå utover låne-evnen senere. Og så gå for å kjøpe en leilighet med ekstra soverom, må man enda høyere opp i pris for å kjøpe (og dermed høyere egenkapital).
Dette er ikke så straight forward som du vil ha det til, det er et tøft marked, selv for de med egenkapital og helt normal inntekt. Du skisserer en utopi omtrent. 

Anonymkode: 37b9d...fa7

• Nyttig 1
Skrevet

Det var absolutt ikke mulig å komme inn på boligmarkedet da jeg studerte. Altså når man ikke hadde foreldre som nærmest ga deg en leilighet. Det var å studere, bo i kollektiv, og ha to jobber ved siden. 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet.

Anonymkode: edeea...f7d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...