Gå til innhold

Urettferdig at noen har råd til å kjøpe bolig

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det er å urettferdig! Jeg må betale 12 k i mnd i leie for leilighet for meg og sønnen min og jeg får ikke boliglån, mens venninnen min finansierer nesten hele boliglånet av leieinntekter pga dem har utleiedel i sokkelen! Det er så urettferdig 😭

Anonymkode: 47f1f...8b1

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det urettferdig? Har dere samme foreldre, men venninna di har fått mer penger av dem? At du ikke tenkte på å få deg hos før barn? 

Anonymkode: 63f75...f39

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

Det kan du si. Men det er jo urettferdig at noen kan få barn og andre ikke også. 

Anonymkode: 438f2...d97

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet

Kanskje du skal ta deg utdannelse, få en bra jobb, så får du råd til å kjøpe deg bolig.

Anonymkode: 9829c...305

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Har du søkt om boliglån i Husbanken?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Syns det er å urettferdig! Jeg må betale 12 k i mnd i leie for leilighet for meg og sønnen min og jeg får ikke boliglån, mens venninnen min finansierer nesten hele boliglånet av leieinntekter pga dem har utleiedel i sokkelen! Det er så urettferdig 😭

Hvorfor får du ikke boliglån, da?

Anonymkode: 27428...9fe

• Liker 3
Skrevet

Hun har vel tatt bedre valg i livet enn deg da.

Anonymkode: 1b1d8...446

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Ja, livet er urettferdig.

Anonymkode: 78876...469

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

hva er det som er urettferdig TS? At du ikke har opparbeidet deg evnene som venninna du tydeligvis har? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Livet er urettferdig  sånn er det bare. Jeg har vunnet på boligmarkedet og tapt på helse - kunne jeg velge ville jeg heller hatt full jobb og leid leilighet enn ufør og eid, men sånn gikk det ikke. Gled deg over det du har og gjør det beste ut av mulighetene livet har gitt deg, heller enn å være misunnelig på andre (som kanskje gjerne ville vært i dine sko på andre områder).

• Liker 14
  • Hjerte 8
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er urettferdig at du har barn og ikke jeg.Alle vennene mine har barn.

Anonymkode: 45c4e...afc

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Du er alene med barn og har for lav inntekt til å få lån. Det er ingenting som er «urettferdig» med det. 

De som får lån oppfyller minst ett av disse kravene:

1: De er to stykker på lånet (evt foreldre)

2: De har middels eller høyere inntekt.

3: De er barnløse.

Oppfyller man ingen av kravene kan man fortsatt få kjøpt bolig, men da må man flytte ut av de største pressområdene som f.eks Oslo.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kanskje du skal ta deg utdannelse, få en bra jobb, så får du råd til å kjøpe deg bolig.

Anonymkode: 9829c...305

Sykepleier med 600 i årslønn. Er ikke bare bare å flytte til distriktet eller finnmark heller for å få seg ett stabilt sted å bo. 

• Liker 1
Skrevet

Ja det er kjipt må måtte leie til 12.000 i mnd og ikke mulighet til å spare opp. 
Noen har vært heldige med valg av kjøp, og hatt muligheter. 
vi kjøpte villaen vår for over 20 år siden. Hadde kausjonist i 2 år. 
Du får lån om du har kausjonist 

Anonymkode: 764fc...06f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sykepleier med 600 i årslønn. Er ikke bare bare å flytte til distriktet eller finnmark heller for å få seg ett stabilt sted å bo. 

Hvis alle sykepleiere i Oslo flytter, så blir det sykepleie mangel i Oslo.. 

Anonymkode: 764fc...06f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan fikk venninnen din råd til hus, da? Tok hun en annen utdannelse? Ventet hun med barn? Har hun samboer?

Anonymkode: 27428...9fe

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en venninne med eget hus og to hytter. Jeg har eget hus og ingen hytte, men synes ikke det er urettferdig at venninnen min har flere eiendommer enn meg.

Jeg kan forstå at du synes det er kjipt å ikke få boliglån, men forstår virkelig ikke at du sammenlikner deg med og vikler det hele mot venninnen din.

Anonymkode: aec88...aab

• Liker 6
Skrevet

Ingen burde få lov til å kjøpe egen bolig, dra på ferie eller ha annet enn brød i matpakken sin. Den med lavest inntekt og den kjedeligste matpakken setter standarden. Vi må passe oss så det ikke blir for store sosiale forskjeller. Barna i Norge må jo ha det 100% likt.

Anonymkode: c308c...e8d

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet

Livet er og vil alltid være urettferdig.

Du må nesten takke deg selv for de prioriteringene du har gjort. Man kan ikke få både i pose og sekk. Din venninne har mest sannsynligvis tatt smartere valg enn deg, og sitter mye bedre i det.

Men ikke glem at du er veldig privilligert til sammenligning med andre. Det sitter mennesker der ute, som bare drømmer om å få livet ditt. Så bare reflekter litt over hva du har.

Anonymkode: 1b278...140

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...