Gå til innhold

Hvordan løse det med flykninger og dugnad?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er sånn her også... Og vi arrangerer masse salgsdugnader for å få ned egenandeler for cuper osv på grunn av innvandrerne som vi mistenker ikke har råd til å betale egenandel. Slik at de også kan bli med. MEN de selger aldri noe, henter ikke loddbøker eller pakker med bambussokker, så vi som egentlig heller vil betale egenandel enn å kjøpe en loddbok og mye dopapir/sokker, vi må betale MYE mer. Jeg får meg ikke til å mase mer på slekt og venner for å kjøpe lodd osv, så vi kjøper alle loddene selv i loddboka, for 2000 kr, i stedet for å betale 1000 kr for cupen i egenandel. DETTE synes jeg er kjempeurettferdig, og gjør at jeg blir lei av hele fotballen, det koster snart mer enn det gir for hele familien.

Anonymkode: 35f1f...7bf

Men de har jo ingen å selge til...

Anonymkode: 6d473...c5d

• Liker 5
Skrevet
Stor pike skrev (2 minutter siden):

Og ingen her har opplevd norske foreldre som oppfører seg på nøyaktig samme måte? Ingen her har fått gangen sperret av fordi den er full av dopapir eller kakebokser som "noen" ikke gidder å hente? Eller måttet stå doble vakter på loppemarked fordi noen ikke gidder å møte opp? 

På 12 år i 4 idretter fordelt på 2 barns lag  er det ingen norske foreldre som konsekvent nekter å bidra eller ikke kommuniserer, utelukkende foreldre som ikke er oppvokst i Norge som skiller seg ut.   (håndball, fotball, basket og turn) Jeg har vært enten trener, lagleder, klassekontakt for begge barna så har merket den manglende viljen til kommunikasjon.  Litt derfor jeg er glad ett barn er på ett blendahvitt lag nå og jeg i tillegg ikke må ta like stort ansvar.  (noen er ivrigere og arrangerer alt og jeg bidrar nå kun på egen salgsdugnad, egen kioskvakt og kjøring til alle kamper (trenger ikke bruke 20 min ekstra når vi allerede har litt reisevei… )

Ja, jeg innrømmer at jeg sluttet å tilby enkelte barn å sitte på, men ansikt til ansikt med barnas spørsmål om å bli kjørt hjem så gjorde jeg det likevel.

Anonymkode: 4d82f...e1f

• Liker 1
Skrevet
TomBombadil skrev (2 timer siden):

Da er det bare å nekte deltakelse for barna; dugnad er en forutsetning for alle foreninger og klubber i Norge.

Alle er ikke enige i at det skal forbli slik. Flere foreldre tar bare barna ut av aktiviteten dersom det er masse dugnad og finner noe annet med lite eller ingen dugnad.

Kan ikke huske det var noe dugnad når jeg var i 4H. På orientering var det også svært lite dugnad, kun kjøring til og fra.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Bari skrev (4 minutter siden):

Alle er ikke enige i at det skal forbli slik. Flere foreldre tar bare barna ut av aktiviteten dersom det er masse dugnad og finner noe annet med lite eller ingen dugnad.

Kan ikke huske det var noe dugnad når jeg var i 4H. På orientering var det også svært lite dugnad, kun kjøring til og fra.

I fotball, håndball og basket som jeg har hatt ungene mine (etter 3. klasse) så er det cuper og treningsleire samt felles tøy som er årsaker til dugnader.   

Jeg husker fortsatt cuper jeg var med på 80 og 90-tallet så de skaper minner.  Ingen husker treninger uke etter uke eller kampene.   Jeg var selv med i korps utelukkende for utenlandstur annethvert år og var med på noe kirkelig KFUK kun på grunn av utenlandstur.  Turer er ikke billige.   Jeg strekker meg langt for at barna skal få samme opplevelser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei.

Vi har en del flykninger i kommunen og sliter med dugnadsånden deres. De har biler, lappen og masse tid.

Barnet mitt spiller fotball i ett lag der mange av flykningene er med og foreldrene bare driter i å stille til kiosk og kjøring. Vi er avhengige av ferje for å komme oss på bortekamp og sist kamp kom de bare å leverte de to jentene sine på ferjekaia før de bare dro igjen. Heldigvis sto det andre foreldre som skulle over i samme kø som måtte legge om planene sine og bli med på kamp i stedet.

Er de satt opp som kiosk/kampvert så dukker de ikke opp.

Nå har lagleder satt opp ny ansvarsliste ut høsten og har bare droppet ut alle flykningene fra listen, derfor mer på oss andre.

Jeg skal kjøre ganske langt til bortekamp denne uken og føler ikke for å ha noen av disse flykningene i bilen min i det hele tatt. Skjønner ikke hvorfor jeg skal gidde å kjøre på deres unger når de ikke gidder det i gjengjeld. Sa ifra til lagleder om dette som er helt fortvilet fordi samtlige av de andre foreldrene som er oppsatt på kjøring har sagt det samme.

Jeg har venner som jobber i flykningetjenesten og har sagt ifra at de må snakke med foreldrene det gjelder, eller stille med sjåfør om barna skal få være med å spille kamp.

Hvordan løses dette andre steder?  Jeg tipper at vi ikke er de eneste.

Anonymkode: 427bc...3fd

I vår nå flere år lange karriere i barneidretten har ingen noen sinne tatt seg tid til å FORKLARE for utlendinger hvorfor vi har dugnad. Min mann er fra et annet land, og dugnad må være særnorsk, evt nordisk? Andre aner ikke hva det dreier seg om da det er et helt ukjent konsept. Så hvorfor ikke dette tas opp på foreldremøter, sendes ut som felles info i Spond etc skjønner ikke jeg. Jeg tenker dette er klubbens jobb!! Ikke andre foreldre som skal belære hverandre… klubbene burde tatt tak i det. Særlig for flyktninger! Tro meg, de driter i det fordi det er helt gresk for dem og aldri noe de kunne trodd skjer…

Anonymkode: 8057f...ef7

• Liker 3
Skrevet

De får vel betalt kontigent via NAV/andre midler. Så tenker de at det er fint å bare få, få, få. Gratis. De må forklares at ingenting er helt "gratis". Er noe "gratis" betyr det at man bidrar litt frivillig som takk. Kiosk, kjøring, følge, rydding osv. 

Ide 1: Dere/lagleder må sende melding til de om at det er fulgt med på hvem som har bidratt siste sesong. Det er lagt merke til at noen aldri stiller. De som ikke har stilt er nå selv ansvarlig for å organisere seg, enten alene eller sammen med de andre flyktningene. Dere andre bytter på som før. Foreldre som ikke bidrar på evt oppsatt plan må nektes å ta ungene med. Dere må nekte å avlyse egne planer, kjøre oftere osv. Dumt for barna, men dessverre lite dere får gjort. 

Ide 2: de må betale en sum for å slippe. Dette skal dekke drivstoff, bompenger + timebetaling fra man plukker opp ungene til man er hjemme. Dette vippses på forhånd før henting av unger. Man har jo ansvaret for andres barn. Det kan feks koste 100kr for bom/drivstoff + 100kr per time. Det blir raskt 300kr+. Tar man med to barn må de betale det samme. Men dette spørs jo om dere er villige til å gidde å stille oftere.

Anonymkode: b9d8b...df1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De får vel betalt kontigent via NAV/andre midler. Så tenker de at det er fint å bare få, få, få. Gratis. De må forklares at ingenting er helt "gratis". Er noe "gratis" betyr det at man bidrar litt frivillig som takk. Kiosk, kjøring, følge, rydding osv. 

Ide 1: Dere/lagleder må sende melding til de om at det er fulgt med på hvem som har bidratt siste sesong. Det er lagt merke til at noen aldri stiller. De som ikke har stilt er nå selv ansvarlig for å organisere seg, enten alene eller sammen med de andre flyktningene. Dere andre bytter på som før. Foreldre som ikke bidrar på evt oppsatt plan må nektes å ta ungene med. Dere må nekte å avlyse egne planer, kjøre oftere osv. Dumt for barna, men dessverre lite dere får gjort. 

Ide 2: de må betale en sum for å slippe. Dette skal dekke drivstoff, bompenger + timebetaling fra man plukker opp ungene til man er hjemme. Dette vippses på forhånd før henting av unger. Man har jo ansvaret for andres barn. Det kan feks koste 100kr for bom/drivstoff + 100kr per time. Det blir raskt 300kr+. Tar man med to barn må de betale det samme. Men dette spørs jo om dere er villige til å gidde å stille oftere.

Foreldrene møter aldri opp på foreldremøter, svarer ikke på meldinger, møter ikke opp på trening/kamper, svarer ikke på Spond, deltar ikke på skolen. Det finnes knapt arenaer foreldrene møter opp og andre foreldrene kan få dialog. Aktivitet er barnas eget ansvar i følge barna.  Tror du det hjelper å dra hjem til disse foreldrene og nå frem ??? Det anser jeg som å tro på julenissen. 

Det er lettere å klage på et forum enn å sende krav for kjøring….  Jeg har på 12 år i idretten med 2 barn fått betalt 1 gang for å kjøre til cup. Vi kjører til 90 % av bortekamper/cuper

• Liker 1
Skrevet

Dugnad. Norges nasjonalord https://no.wikipedia.org/wiki/Dugnad og "typisk norsk" på den ene siden, men samtidig et konsept jeg tror finnes i de fleste samfunn under andre betegnelser eller forklaringer. 

Jeg er oppvokst med korps og idrett, og det var jo en selvfølge at foreldrene stilte opp og etter hvert vi barna når vi ble større. Det er jo ikke bare snakk om å få inntekter, men også driften av klubber og korps som for eksempel å følge opp barna gjennom et arrangement eller å delta på å male klubbhuset. Når det er sagt, så synes jeg begrepet dugnad blir litt vannet ut gjennom salgspresset enkelte klubber utsetter en for. Det er greit med loddbok, og julekalender, men disse bambussokkene, dorullene og kakeboksene er jeg ikke helt fan av. Og jeg forstår at det er ekstra vanskelig for nye innbyggere som ikke har et nettverk de kan selge til. Enkelte klubber bør gå litt i seg selv når de har et krav på å selge minimum 100 kakebokser! Dette kunne kanskje gå an da slike kakebokser var nytt, men når "alle" på en arbeidsplass eller i et nabolag selger det samme så blir det vanskelig. 

Det er synd dersom nye innbyggere i Norge, det være seg flyktninger eller innflyttere, ikke lærer seg hva dugnad innebærer. Det er jo en sosial arena, og det var gjerne gjennom dugnadene at jeg ble kjent med de andre foreldrene. Takket være dugnadene ble jeg raskere kjent med foreldre på tvers av klassetrinn og skoler i bydelen min, noe jeg bærer frukter av i dag som ungene er større og det sosiale livet er mer mer uoversiktlig/usynlig når mye foregår via sosiale medier. Nå kjenner jeg mange av ungene og foreldrene, og de kjenner meg! 

Anonymkode: a1905...ff5

• Liker 2
Skrevet

Syns det blir dumt å straffe barna fordi foreldrene er sånn. Ville sendt ut ett skriv/kalt inn til ett møte som alle MÅ være på eller kontaktet de gjennom ett annet fora, kan være grunnet kulturforskjeller. Forklar de hvordan ting er og hva dere forventer. 
  Eller gjør slik at alle må kjøre egne barn eller gjøre individuelle avtaler med hverandre. 

Anonymkode: 393be...f9a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Syns det blir dumt å straffe barna fordi foreldrene er sånn. Ville sendt ut ett skriv/kalt inn til ett møte som alle MÅ være på eller kontaktet de gjennom ett annet fora, kan være grunnet kulturforskjeller. Forklar de hvordan ting er og hva dere forventer. 
  Eller gjør slik at alle må kjøre egne barn eller gjøre individuelle avtaler med hverandre. 

Anonymkode: 393be...f9a

DE LESER IKKE skriv, møter ikke på møter, tar ikke telefon..  Barna må ta ansvar selv om de vil møte på trening/kamp..    De mange barna med foreldre som ikke stiller opp har alle sagt at grunnen til at de er med er at de tar ansvar selv, dvs de får andre barns foreldre til å stille opp.   

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei.

Vi har en del flykninger i kommunen og sliter med dugnadsånden deres. De har biler, lappen og masse tid.

Barnet mitt spiller fotball i ett lag der mange av flykningene er med og foreldrene bare driter i å stille til kiosk og kjøring. Vi er avhengige av ferje for å komme oss på bortekamp og sist kamp kom de bare å leverte de to jentene sine på ferjekaia før de bare dro igjen. Heldigvis sto det andre foreldre som skulle over i samme kø som måtte legge om planene sine og bli med på kamp i stedet.

Er de satt opp som kiosk/kampvert så dukker de ikke opp.

Nå har lagleder satt opp ny ansvarsliste ut høsten og har bare droppet ut alle flykningene fra listen, derfor mer på oss andre.

Jeg skal kjøre ganske langt til bortekamp denne uken og føler ikke for å ha noen av disse flykningene i bilen min i det hele tatt. Skjønner ikke hvorfor jeg skal gidde å kjøre på deres unger når de ikke gidder det i gjengjeld. Sa ifra til lagleder om dette som er helt fortvilet fordi samtlige av de andre foreldrene som er oppsatt på kjøring har sagt det samme.

Jeg har venner som jobber i flykningetjenesten og har sagt ifra at de må snakke med foreldrene det gjelder, eller stille med sjåfør om barna skal få være med å spille kamp.

Hvordan løses dette andre steder?  Jeg tipper at vi ikke er de eneste.

Anonymkode: 427bc...3fd

Dugnad er en norsk greie. Og mange av de skjønner ikke systemet. 

Her lokalt hadde vi et flykninge mottak. De skjønte ikke helt dugnad og delingskultur.  

Så vi tok en godprat med dem om hvorfor og hvordan dette fungerer i praksis. Samt at det også var en fin måte å bli kjent med nordmenn og bli integrert. Da skjønte de og stilte opp som bare det.  

Men vi tok det ut fra et perspektiv om uvitenhet og ikke fra et surt perspektiv.  

De trodde at vi var ansatte og at de måtte jobbe gratis for oss. Så vi fikk ordnet opp i mange misforståelser de hadde. 

Har snakket med flere på via jobb også. Som ikke har turt å spørre så mye. Men som har turt å spørre meg om dette. Og de fleste har jo  blitt litt lei seg . Fordi de har skjønt at de da ikke har tatt sin del. 

Anonymkode: ccdeb...1cb

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dugnad er en norsk greie. Og mange av de skjønner ikke systemet. 

Her lokalt hadde vi et flykninge mottak. De skjønte ikke helt dugnad og delingskultur.  

Så vi tok en godprat med dem om hvorfor og hvordan dette fungerer i praksis. Samt at det også var en fin måte å bli kjent med nordmenn og bli integrert. Da skjønte de og stilte opp som bare det.  

Men vi tok det ut fra et perspektiv om uvitenhet og ikke fra et surt perspektiv.  

De trodde at vi var ansatte og at de måtte jobbe gratis for oss. Så vi fikk ordnet opp i mange misforståelser de hadde. 

Har snakket med flere på via jobb også. Som ikke har turt å spørre så mye. Men som har turt å spørre meg om dette. Og de fleste har jo  blitt litt lei seg . Fordi de har skjønt at de da ikke har tatt sin del. 

Anonymkode: ccdeb...1cb

Endelig en som tør å snakke med folk og ikke om folk, med respekt og forståelse. Verden hadde vært mye bedre om alle møter mennesker med slik dialog.

Tror det er lurt om lagleder eller en annen ansvarlig tar en prat med foreldre til alle barn som begynner med en aktivitet. For å bli kjent bryte ned misforståelser og avklare forventninger. Sørg for at de forstår, gjerne ved hjelp av en annen fremmedspråklig forelder som kan forstå og bli forstått.

Når det er sagt så er dugnadsviljen meget varierende uavhengig bakgrunn.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Foreldrene møter aldri opp på foreldremøter, svarer ikke på meldinger, møter ikke opp på trening/kamper, svarer ikke på Spond, deltar ikke på skolen. Det finnes knapt arenaer foreldrene møter opp og andre foreldrene kan få dialog. Aktivitet er barnas eget ansvar i følge barna.  Tror du det hjelper å dra hjem til disse foreldrene og nå frem ??? Det anser jeg som å tro på julenissen. 

Det er lettere å klage på et forum enn å sende krav for kjøring….  Jeg har på 12 år i idretten med 2 barn fått betalt 1 gang for å kjøre til cup. Vi kjører til 90 % av bortekamper/cuper

Da må dere ha klart et skriv. Dere som bidrar har alltid med et par eksemplarer hver. Møter disse opp med barna og forventer at dere tar de med uten at de bidrar, så sier dere nei og leverer skriv med info. Gjerne oversatt til deres språk dersom mulig. Eller engelsk. 

Ellers får det bli en ordning at flyktningene er med på treninger, men får ikke bli med på kamp og cup.

• Liker 2
Skrevet

Dere kan også kontakte flyktningtjenesten i kommunen. Ta opp problemet. Kanskje de fremover kan ha litt fokus på dugnad og aktiviteter for barna. Hva som forventes. Også mtp på integrering. Så kan fremtidige flyktninger få info tidlig.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei.

Vi har en del flykninger i kommunen og sliter med dugnadsånden deres. De har biler, lappen og masse tid

Dugnad er en kultur-etnisk markør for et land med manglende ressurser: det er ekstremt få tilgjengelige samfunn der dugnad er naturlig og forståelig.

Skal man stimulere ideen om dugnad, må man faktisk bruke tid og ressurser på å gjøre det verdifullt for dem: hva DU ser på som sosial forpliktelse, må de se på som sosial verdi.

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig stiller foreldre i andre land opp for å samle i inn penger til barnas aktiviteter - de står i kiosken, selger lodd og kjører ungene side de også. De kaller det bare ikke «dugnad». Typisk norsk å tro at vi er unike når det gjelder å bidra.🙄

Men folk som har flyktet fra krig og ikke skjønner språket har kanskje andre prioriteringer… 

Anonymkode: 8288a...2c3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Selvfølgelig stiller foreldre i andre land opp for å samle i inn penger til barnas aktiviteter - de står i kiosken, selger lodd og kjører ungene side de også. De kaller det bare ikke «dugnad». Typisk norsk å tro at vi er unike når det gjelder å bidra.🙄

Men folk som har flyktet fra krig og ikke skjønner språket har kanskje andre prioriteringer… 

Anonymkode: 8288a...2c3

Problemet i dag er at mye er salgsdugnad. Altså, at foreldre opptrer som gratis salgsagenter for griske selskaper som tjener masse penger på dem. Klubben får en liten brøkdel av summen. Jeg nekter å selge noe av prinsipp. Jeg jobber ikke for et millionselskap uten betaling og arbeidskontrakt. Ikke har jeg noen å selge til, da jeg ikke har familie eller nære venner her. Alle selger det samme samtidig, så markedet er mettet for lengst. Jeg betaler det lille som klubben skal sitte igjen med etter salget, og nekter salg. Men mange flyktninger/utlendinger tør ikke å ta slik standpunkt, samtidig som de ikke har råd til å være med på salgsdugnad. Da uteblir de heller, uten å si noe.

Anonymkode: f016a...f35

• Liker 6
Skrevet

Det vil alltid være noen barn som ikke har noen som stiller opp for dem hjemmefra. Da er det gjerne opp til samfunnet rundt hvordan det går med disse barna.

Jeg stiller opp og lager ikke noe styr ut over det.

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Viljen er ikke tosidig, og så har du språkproblemene. Det er enkelt for politikerne å bevilge andre sine penger og si velkommen. Kanskje politikerne burde stille til dugnaden? Vi har jo mange nok av dem. Da ville de gjort mindre skade for landet.

Anonymkode: 974b1...1fd

Politikk er jo faktisk et veldig godt eksempel på dugnad. Det aller meste av politisk arbeid skjer på dugnad, uten betaling og som en innsats i og for eget lokalsamfunn. 

• Liker 1
Skrevet

Basert på personlig erfaring er dette mennesker som har kommet til Norge helt nylig og kan noen ganger ikke norsk, og engelsk. Lærerene får ikke kommunisert. De ha ofte lite midler og de kan ha flyktet fra krig og hr sett grusomme ting. Jeg har sett barna løpe rundt i joggesko og tynne jakker frem til jul (stod ikke lenge å så på og skaffet de tingene de trengte) og først da forsto foreldrene. 

De er helt nye og sliter nok med å forstå hva denne "dug nad" greia er. 

Anonymkode: a7d1b...bdf

• Liker 2
Skrevet
Bari skrev (17 timer siden):

Du kan ikke kreve at det skal være obligatorisk når dugnad er frivillig. De kommer mest sannsynlig til å si noe ala; 'Dugnad er uaktuelt, vi kommer ikke til å stille, punktum' 

Deretter sier de at de heller vil betale mer eller så tar de barna ut fra den aktiviteten det gjelder.

Møtet er obligatorisk. Og selv om dugnad er frivillig vil ikke idretten klare seg uten, men det er uansett foreldre sin jobb å få barna på treninger, cuper og konkurranser. 

Men ang. møtet så er det for å fortelle om hvordan klubben er bygget opp, økonomien, hva som får den til å gå rundt og at ingen kan ikke bidra på alt, men alle kan bidra på noe. Hvordan barneidretten er organisert er forskjellig fra land til land.

Anonymkode: 0e76f...f46

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...