AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #1 Skrevet 13. august 2024 Hei. Vi har en del flykninger i kommunen og sliter med dugnadsånden deres. De har biler, lappen og masse tid. Barnet mitt spiller fotball i ett lag der mange av flykningene er med og foreldrene bare driter i å stille til kiosk og kjøring. Vi er avhengige av ferje for å komme oss på bortekamp og sist kamp kom de bare å leverte de to jentene sine på ferjekaia før de bare dro igjen. Heldigvis sto det andre foreldre som skulle over i samme kø som måtte legge om planene sine og bli med på kamp i stedet. Er de satt opp som kiosk/kampvert så dukker de ikke opp. Nå har lagleder satt opp ny ansvarsliste ut høsten og har bare droppet ut alle flykningene fra listen, derfor mer på oss andre. Jeg skal kjøre ganske langt til bortekamp denne uken og føler ikke for å ha noen av disse flykningene i bilen min i det hele tatt. Skjønner ikke hvorfor jeg skal gidde å kjøre på deres unger når de ikke gidder det i gjengjeld. Sa ifra til lagleder om dette som er helt fortvilet fordi samtlige av de andre foreldrene som er oppsatt på kjøring har sagt det samme. Jeg har venner som jobber i flykningetjenesten og har sagt ifra at de må snakke med foreldrene det gjelder, eller stille med sjåfør om barna skal få være med å spille kamp. Hvordan løses dette andre steder? Jeg tipper at vi ikke er de eneste. Anonymkode: 427bc...3fd 12 1 8
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #2 Skrevet 13. august 2024 Ta direkte kontakt med foreldrene til disse ungene? Anonymkode: 70497...724 24 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #3 Skrevet 13. august 2024 Er der ingen voksne som kan ta på seg jobben med å forklare hvordan dette med unger og fotball fungerer? Barna er hjertelig velkommen til å trene/spille fotball mot at foreldre stiller opp på dugnad og kjøring til kamper. Dere har ikke plass i bilene til de barna som ikke har foreldre som bidrar ! Anonymkode: 2b292...5f2 21 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #4 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ta direkte kontakt med foreldrene til disse ungene? Anonymkode: 70497...724 Det er jo helt håpløst.. Har prøvd så mange ganger, men når ikke inn eller får aldri tak i de AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er der ingen voksne som kan ta på seg jobben med å forklare hvordan dette med unger og fotball fungerer? Barna er hjertelig velkommen til å trene/spille fotball mot at foreldre stiller opp på dugnad og kjøring til kamper. Dere har ikke plass i bilene til de barna som ikke har foreldre som bidrar ! Anonymkode: 2b292...5f2 Vi har prøvd og sendte ballen tilbake til flykningetjenesten i kommunen. Anonymkode: 427bc...3fd 8
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #5 Skrevet 13. august 2024 Si fra at deltagelse på dugnad er en betingelse for å kunne delta på i selve idretten Anonymkode: aeef5...0b5 13 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #6 Skrevet 13. august 2024 Det er sånn her også... Og vi arrangerer masse salgsdugnader for å få ned egenandeler for cuper osv på grunn av innvandrerne som vi mistenker ikke har råd til å betale egenandel. Slik at de også kan bli med. MEN de selger aldri noe, henter ikke loddbøker eller pakker med bambussokker, så vi som egentlig heller vil betale egenandel enn å kjøpe en loddbok og mye dopapir/sokker, vi må betale MYE mer. Jeg får meg ikke til å mase mer på slekt og venner for å kjøpe lodd osv, så vi kjøper alle loddene selv i loddboka, for 2000 kr, i stedet for å betale 1000 kr for cupen i egenandel. DETTE synes jeg er kjempeurettferdig, og gjør at jeg blir lei av hele fotballen, det koster snart mer enn det gir for hele familien. Anonymkode: 35f1f...7bf 10 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #7 Skrevet 13. august 2024 For det første, hvorfor være så smålig og nekte barn å sitte på når dere har plass i bilen? Foreldre som ekskluderer på den måten er det verste jeg ser. Alle har ikke mulighet til å kjøre. Det gjelder ikke bare flyktninger. Snakk med dem enkeltvis. Fortell hvor viktig sjåfører er for at barna skal få spilt kamper. Inviter dem til å kjøre en gang. Er du sikker på at disse foreldrene føler seg trygge nok i språk og kultur til å være kioskvarer etc? Igjen, inviter en av dem til å være der sammen med deg. Det å bare klage på andres udugelighet og manglende deltakelse gjør ikke situasjonen bedre. Anonymkode: 96642...435 17 1 7
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #8 Skrevet 13. august 2024 Det er en del ukrainere som holder på sånn hos oss også. Løfter ikke en finger for noen, de forventer bare å få. Er dritt lei. Anonymkode: ae56f...ad5 15 6
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #9 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For det første, hvorfor være så smålig og nekte barn å sitte på når dere har plass i bilen? Foreldre som ekskluderer på den måten er det verste jeg ser. Alle har ikke mulighet til å kjøre. Det gjelder ikke bare flyktninger. Snakk med dem enkeltvis. Fortell hvor viktig sjåfører er for at barna skal få spilt kamper. Inviter dem til å kjøre en gang. Er du sikker på at disse foreldrene føler seg trygge nok i språk og kultur til å være kioskvarer etc? Igjen, inviter en av dem til å være der sammen med deg. Det å bare klage på andres udugelighet og manglende deltakelse gjør ikke situasjonen bedre. Anonymkode: 96642...435 Jeg oppfattet innlegget som at de foreldrene som måtte kjøre egentlig hadde avtalt skyss med andre, og derfor ikke hadde planlagt å kjøre til kamp. Men de stilte opp som sjåfører, og måtte gjøre om på planer, siden disse jentene da tydeligvis ikke hadde skyss. Anonymkode: a1905...ff5 14 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #10 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg oppfattet innlegget som at de foreldrene som måtte kjøre egentlig hadde avtalt skyss med andre, og derfor ikke hadde planlagt å kjøre til kamp. Men de stilte opp som sjåfører, og måtte gjøre om på planer, siden disse jentene da tydeligvis ikke hadde skyss. Anonymkode: a1905...ff5 Jeg tolket også hi slik, men ikke de mange svarinnleggene. Ts skriver vel også at hun er fristet til å ikke la dem sitte på. Anonymkode: 96642...435
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #11 Skrevet 13. august 2024 Jeg tipper det er fordi det som er en selvfølge for oss med å sikre opp på dugnad, ikke et det for de som ikke har vært med å dugnad tidligere. I stedet for å bli sure og nekte barna å sitte på, forklar det for dem (og forsikre dere om at det faktisk skjønner hva dere sier og at de ikke bare sier ja og ok uten at de egentlig skjønner noe av det dere sier). Anonymkode: f7369...842 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #12 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Vi har en del flykninger i kommunen og sliter med dugnadsånden deres. De har biler, lappen og masse tid. Barnet mitt spiller fotball i ett lag der mange av flykningene er med og foreldrene bare driter i å stille til kiosk og kjøring. Vi er avhengige av ferje for å komme oss på bortekamp og sist kamp kom de bare å leverte de to jentene sine på ferjekaia før de bare dro igjen. Heldigvis sto det andre foreldre som skulle over i samme kø som måtte legge om planene sine og bli med på kamp i stedet. Er de satt opp som kiosk/kampvert så dukker de ikke opp. Nå har lagleder satt opp ny ansvarsliste ut høsten og har bare droppet ut alle flykningene fra listen, derfor mer på oss andre. Jeg skal kjøre ganske langt til bortekamp denne uken og føler ikke for å ha noen av disse flykningene i bilen min i det hele tatt. Skjønner ikke hvorfor jeg skal gidde å kjøre på deres unger når de ikke gidder det i gjengjeld. Sa ifra til lagleder om dette som er helt fortvilet fordi samtlige av de andre foreldrene som er oppsatt på kjøring har sagt det samme. Jeg har venner som jobber i flykningetjenesten og har sagt ifra at de må snakke med foreldrene det gjelder, eller stille med sjåfør om barna skal få være med å spille kamp. Hvordan løses dette andre steder? Jeg tipper at vi ikke er de eneste. Anonymkode: 427bc...3fd Hvis dette er ukrainere, så kjenner de ikke godt nok til norsk dugnadkultur. Jeg er selv ukrainsk, men har bodd her i 19 år. Vi driver med dugnader i forbindelse med humanutære sendinger til Ukraina og flyktningene tror dette er jobben vår/vi får betalt. Så dere må være tydelige om roller og forventninger. Ikke still opp med en bil til deres barn når derer ikke har avtalt det på forhånd. Ikke gjør dem en bjørnetjeneste. Anonymkode: e7896...6a9 24 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #13 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tolket også hi slik, men ikke de mange svarinnleggene. Ts skriver vel også at hun er fristet til å ikke la dem sitte på. Anonymkode: 96642...435 Er det rart at man blir oppgitt og lei da? Det er jo helt naturlig! TS skrev dessuten at hun var fristet til - ikke at hun faktisk gjorde det. Dermed har det ikke gått ut over barna. Anonymkode: 8e162...a2d 2 1
Ny Bruker Skrevet 13. august 2024 #14 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo helt håpløst.. Har prøvd så mange ganger, men når ikke inn eller får aldri tak i de Vi har prøvd og sendte ballen tilbake til flykningetjenesten i kommunen. Anonymkode: 427bc...3fd Dette er ikke flyktningstjenestes ansvarsområde. 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #15 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er sånn her også... Og vi arrangerer masse salgsdugnader for å få ned egenandeler for cuper osv på grunn av innvandrerne som vi mistenker ikke har råd til å betale egenandel. Slik at de også kan bli med. MEN de selger aldri noe, henter ikke loddbøker eller pakker med bambussokker, så vi som egentlig heller vil betale egenandel enn å kjøpe en loddbok og mye dopapir/sokker, vi må betale MYE mer. Jeg får meg ikke til å mase mer på slekt og venner for å kjøpe lodd osv, så vi kjøper alle loddene selv i loddboka, for 2000 kr, i stedet for å betale 1000 kr for cupen i egenandel. DETTE synes jeg er kjempeurettferdig, og gjør at jeg blir lei av hele fotballen, det koster snart mer enn det gir for hele familien. Anonymkode: 35f1f...7bf Flyktningene har ikke råd til å sitte igjen med masse dyrt dopapir og annet ræl de ikke får solgt. Dere må slutte med dette drittsalget. Det finnes mange andre måter å tjene penger på. Anonymkode: f016a...f35 10 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #16 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Vi har en del flykninger i kommunen og sliter med dugnadsånden deres. De har biler, lappen og masse tid. Barnet mitt spiller fotball i ett lag der mange av flykningene er med og foreldrene bare driter i å stille til kiosk og kjøring. Vi er avhengige av ferje for å komme oss på bortekamp og sist kamp kom de bare å leverte de to jentene sine på ferjekaia før de bare dro igjen. Heldigvis sto det andre foreldre som skulle over i samme kø som måtte legge om planene sine og bli med på kamp i stedet. Er de satt opp som kiosk/kampvert så dukker de ikke opp. Nå har lagleder satt opp ny ansvarsliste ut høsten og har bare droppet ut alle flykningene fra listen, derfor mer på oss andre. Jeg skal kjøre ganske langt til bortekamp denne uken og føler ikke for å ha noen av disse flykningene i bilen min i det hele tatt. Skjønner ikke hvorfor jeg skal gidde å kjøre på deres unger når de ikke gidder det i gjengjeld. Sa ifra til lagleder om dette som er helt fortvilet fordi samtlige av de andre foreldrene som er oppsatt på kjøring har sagt det samme. Jeg har venner som jobber i flykningetjenesten og har sagt ifra at de må snakke med foreldrene det gjelder, eller stille med sjåfør om barna skal få være med å spille kamp. Hvordan løses dette andre steder? Jeg tipper at vi ikke er de eneste. Anonymkode: 427bc...3fd Da hadde jeg latt ungene sitte igjen på kaia. Egenandelen må økes da for å få inn det dere taper på utelatt dugnads arbeid. Men det er vel kommunen som betaler for dem, så det er vel ikke dem som straffes for det. Bytt lag, hvis dere har mulighet. Anonymkode: 040c3...ad5 4 4
Gjest takinova Skrevet 13. august 2024 #17 Skrevet 13. august 2024 Mange utlendinger tror at det man gjør på dugnad er betalte ordninger og at de ikke skal stille opp. Her må man være så tøff at man sier skikkelig fra. Det er den beste tjenesten man kan gjøre dem. Å gi beskjed til offentlige myndigheter som flyktningenetjenesten tror jeg har lite for seg, da de ofte ikke tør være ærlige nok i frykt for å bli oppfattet negativt. Og så må vi ikke glemme de barna, både etnisk norske og andre, som faktisk ikke har noen som kan stille opp for dem. Der har vi alle et ansvar for å hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #18 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Vi har en del flykninger i kommunen og sliter med dugnadsånden deres. De har biler, lappen og masse tid. Barnet mitt spiller fotball i ett lag der mange av flykningene er med og foreldrene bare driter i å stille til kiosk og kjøring. Vi er avhengige av ferje for å komme oss på bortekamp og sist kamp kom de bare å leverte de to jentene sine på ferjekaia før de bare dro igjen. Heldigvis sto det andre foreldre som skulle over i samme kø som måtte legge om planene sine og bli med på kamp i stedet. Er de satt opp som kiosk/kampvert så dukker de ikke opp. Nå har lagleder satt opp ny ansvarsliste ut høsten og har bare droppet ut alle flykningene fra listen, derfor mer på oss andre. Jeg skal kjøre ganske langt til bortekamp denne uken og føler ikke for å ha noen av disse flykningene i bilen min i det hele tatt. Skjønner ikke hvorfor jeg skal gidde å kjøre på deres unger når de ikke gidder det i gjengjeld. Sa ifra til lagleder om dette som er helt fortvilet fordi samtlige av de andre foreldrene som er oppsatt på kjøring har sagt det samme. Jeg har venner som jobber i flykningetjenesten og har sagt ifra at de må snakke med foreldrene det gjelder, eller stille med sjåfør om barna skal få være med å spille kamp. Hvordan løses dette andre steder? Jeg tipper at vi ikke er de eneste. Anonymkode: 427bc...3fd Har du prøvd å forklare dette for dem over en kaffe? At barnet kun kan spille dersom foreldre stiller opp? Vær helt konkret, ikke si at de kan melde seg på der og det - si «Du må stå i kiosken da.» «Du skal kjøre dit med x og y». Ellers kan ikke datteren din spille. Mange flyktninger sliter med å sortere informasjon. Anonymkode: 8288a...2c3 6 1 2
Ny Bruker Skrevet 13. august 2024 #19 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da hadde jeg latt ungene sitte igjen på kaia. Egenandelen må økes da for å få inn det dere taper på utelatt dugnads arbeid. Men det er vel kommunen som betaler for dem, så det er vel ikke dem som straffes for det. Bytt lag, hvis dere har mulighet. Anonymkode: 040c3...ad5 Nei. Nav/kommunen betaler integrasjonspenger/"lønn" til flyktninger og disse brukes av flyktninger på alt de måtte trenger. Så de kan med vilje ignorere dugnadene for å spare egne midler. I praksis er det fortsatt kommunene/skattebetalernes penger, men etter de har kommet på konto, så regner flyktningene dem som egne penger. 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #20 Skrevet 13. august 2024 Hos oss er det bare vi og en til familie som er innvandrere,resten er etnisk norske. Vi har det samme problemet som dere men her er det norske som ikke stiller opp. Årsak: Dem har ikke tid🙄Vi har og 3 barn,men stiller alltid opp. Sånn er det bare. Det er dugnader som får ting til å gå rundt. Når det gjelder innvandrere så kan det være flere årsaker. Enten at de ikke behersker det norske språket godt nok at de kan stille opp i kiosken, eller så har ikke de forstått helt enda den norske kulturen. Jeg hadde invitert til et møte og forklart rett og slett. Anonymkode: d58c6...3a4 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå