Gå til innhold

Skolestartere som vil ha med kosedyr/sutteklut/koseklut

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om skolestartere som har med kosedyr eller koseklut på SFO og skole? 

Barnet er velfungerende, sier selv at det stortrives på SFO. Har mange venner og føler seg inkludert. Vil likevel ha «kosen» med overalt. Den ligger ikke kun i sekken heller, den må være med på alt som skjer. Lar seg noen dager overtale til å la den bli hjemme, andre dager er det umulig å gi slipp.

Er begynt å komme noen kommentarer fra andre barn av typen: «Hvorfor går du rundt med den baby-greia?». Er redd dette skal føre til mobbing når skolen for alvor starter opp nå snart..

Anonymkode: 89ae8...309

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du ikke selv at barnet er for gammelt til å ha sutteklut? Hvis ikke, når mener du at han eller hun skal slutte med det?

Har du ingen tanker om å venne barnet av med den?

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

jeg tenker at det er på tide å begrense bruken til soverommet og kvelden ellers også, man trenger ikke den "kosen" tilhverdags når man er så stor normalt sett og man kan starte lære barnet om viktigheten av trygghet i seg selv. 

Anonymkode: e4189...23a

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville forhandlet med barnet om at den må bli igjen i sekken. Og vært ærlig om at du frykter andre barn vil ta den (småløgn) og erte han for det. 

Anonymkode: dec6f...21d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg tenker at det er på tide å begrense bruken til soverommet og kvelden ellers også, man trenger ikke den "kosen" tilhverdags når man er så stor normalt sett og man kan starte lære barnet om viktigheten av trygghet i seg selv. 

Jeg tenker det samme, og har lenge prøvd å oppmuntre til dette, men vanskelig å gi slipp 😕 

ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville forhandlet med barnet om at den må bli igjen i sekken. Og vært ærlig om at du frykter andre barn vil ta den (småløgn) og erte han for det. 

Har tidligere laget slike avtaler. Likevel er den kommet ut av sekken, jeg må kanskje være tydeligere på at den kan bli stjålet eller føre til erting ja.

ts

Skrevet

Avvenning av sutteklut og kosedyr er et foreldreansvar på samme måte som avvenning av smukk. 

Hvis du som forelder mener det er en ulempe for barnet å ha med kosen sin på skolen, så bør du finne en bra måte å ta denne kampen om kosen på hjemme. 
I det minste bør den begrenses til bruk ved soving. 

Synd dere ikke har brukt sommerferien til slik avvenning. 

Anonymkode: 25973...1dd

• Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet

Blir veldig det samme som å avvente med smokk på dagtid. 

Kosedyret bor i senga, til nød i sofaen hvis du er syk. 

Anonymkode: 53361...b31

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva tenker dere om skolestartere som har med kosedyr eller koseklut på SFO og skole? 

Barnet er velfungerende, sier selv at det stortrives på SFO. Har mange venner og føler seg inkludert. Vil likevel ha «kosen» med overalt. Den ligger ikke kun i sekken heller, den må være med på alt som skjer. Lar seg noen dager overtale til å la den bli hjemme, andre dager er det umulig å gi slipp.

Er begynt å komme noen kommentarer fra andre barn av typen: «Hvorfor går du rundt med den baby-greia?». Er redd dette skal føre til mobbing når skolen for alvor starter opp nå snart..

Den ville jeg absolutt brukt tid på at barnet klarer seg uten på sfo og skolen. Klarer ikke barnet følge avtale om å la den være i sekken - ville jeg ikke sendt med i det hele. 

Her får ikke barna ha med seg slikt verken på sfo eller skole - av skolen. 

Anonymkode: d0d0f...efa

• Liker 4
Skrevet

Her tenker jeg du må ta ansvar. Barnet er for gammel til å ta med seg dette i skole, og det er heller ikke lov å ta med noen form for leker i skole på vanlige dager. 

rive av plasteret :)

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Barnet mitt (8 år) er glad i kosedyr og kluten sin fra hun var baby har hun enda. Men hun får ikke ta de med på skolen.. De har noen ganger hatt bamsefar, da får hun med en bamse, ellers ligger det hjemme. 

Det er du som forelder som må sette reglene. Ett kompromiss kan jo være at hun får en slik liten bamse nøkkelring til å henge på sekken? 

Anonymkode: 5137c...98b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg tenker det samme, og har lenge prøvd å oppmuntre til dette, men vanskelig å gi slipp 😕 

ts

kanskje grenser mer enn oppmuntring, kosen blir igjen i senga hver morgen.. det er en regel nå som du er skolegutt/jente?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det funker ikke altså.

Med mindre det er et barn med autisme som ikke er høytfungerende. 

De får gjerne ha med en bamse første dagen, men å gå rundt med koseklut er å be om problemer. 

Dette burde jo dere tatt tak i for flere år siden - at kosetime er hjemme/ved leggetid. 

• Liker 11
Skrevet

Vi har et førskolebarn som nylig mistet sin høyt elskede koseklut, som har vært med hen overalt, bokstavelig talt. 
Hen spør etter den, sier hen savner den, og har brukt noe lengre på å sovne pga dette. 
I natt kom hen gråtende inn til oss og sa hen savnet kosekluten sin. (Den har et eget navn, som ikke nevnes her). 

Jeg tror likevel at om et par dager/uker til, så er den glemt. Eller om ikke glemt, så akseptert at den er borte vekk og sånn er det. 
Og kanskje like greit? 

Anonymkode: e17a3...fb8

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Bare vent til vaksinering i 2 klasse er det vel. Den paraden av kosedyr som er med på skolen. 

La nå ungen ha sin trøst, så vi kommentarer fra andre snart få han til å legge den igjen hjemme. 

Endret av Stor pike
  • Nyttig 1
Skrevet

Nok et tegn på at vi sender barna våre for tidlig på skolen. 
La han ha kosen sin. Det kan være en god trøst nå i starten. Men jeg regner med at skolen har noen regler på leker/ting hjemmefra? Du kan jo bruke det som argument og si at når skolen starter på ekte må kosen bli hjemme og vente på han. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Regelen her er ar kosen bor i senga, og får ikke være med på skolen (starter i første klasse nå), og barnehagen har aldri tillatt det - så lenge barnet har sluttet med soving på dagtid. Et skolebarn er for stort til å måtte ha med seg kos og bamser på skolen, så man må bare være streng og avvenne. 

Anonymkode: fcf37...e6c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sett grenser. Mobbing eller ikke, ungen blir "rar" av det der. Sett ned foten.

Anonymkode: c2def...ec2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men et barn på 6 år skjønner ikke konseptet ned å være redd for hva andre mener - før det skjer. Så det er vårt ansvar som foreldre å hjelpe barnet. Jeg pleier å si at kosedyr må være i sekken så de ikke blir borte, blir lånt av andre barn (da vil jo alle leke med det!) osv, og det har aldri vært problem at de da blir i sekken, hvis de først er med. 

Samtidig tenker jeg at andrer barn burde hatt bedre oppdragelse, og at SFO og lærer burde bistå med dette. Men jeg vet jo at dette ikke skjer. Mobbing starter hos oss voksne. Hver eneste gang mine barn oppriktig har lurt på hvorfor andre gjør ting annerledes, evt reagert på "hvoirfor bruker xx fortsatt smokk" eller "xx blir trillet i vogn!", så har jeg 100% av gangen besvart slik med at "alle er forskjellige og trenger ulike ting". Og det har jeg fortsatt med over i skolealder, og barna mine spør ikke så mye lenger, de har akseptert at folk er forskjellige og at man får gjøre dets om er rett for en selv og ikke legge seg opp i andres behov.  Hvis alle bare hadde lært ungene sine dette hadde vi hatt et mye bedre samfunn.

Så jeg hører jo allerede i barnehagen hvilke barn som har foreldre som er sladrekjerringer, hvilke barn som har foreldre som er mest opptatt av materielle ting osv. Det går jo igjen i språk og oppførsel fra barnet kan snakke og fungere sosialt. De er kopier av foreldrene sine. Og jeg skulle ønske foreldrene kunne se hvordan de lager helt ufordragelige barn ved å være ufordragelige selv i måte de snakker om andre mennesker på.

Mobbing og erting starter 100% hos foreldrene til barna. 

Egentlig burde alle kunne få ha med kosen sin - etter avtale med sfo/skole - i en periode hvis de trenger det, helt uten å bli mobbet for det. Samtidig er det jo lurt å starte avvenningen sakte men sikkert. Men er man vant med det fra bhg, så er det høyst sannsynlig bare en overgangsfase før barnet selv innser at det ikke trengs eller ikke ønsker det. Ellers er mine jenter fortsatt veldig glad i sine pusete og pelsete pennaler ;) Og det er jo noe helt annet enn et kosedyr...eller ikke? ;) Har en følelse av at det er grunn til at de liker de pelsete pennalene, en grunn de ikke selv forstår en gang. Som små satt kosen i hånda, så var kosedyr med i sekken, og nå er det bare pelsete pennaler igjen... Antar de dropper pelsete pennaler når de begynner på universitetet. Eller ikke - men det finnes større verdensproblemer enn om det er trygghet i å ha med seg noe mykt og gjenkjennelig.

Anonymkode: d2556...d73

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men et barn på 6 år skjønner ikke konseptet ned å være redd for hva andre mener - før det skjer. Så det er vårt ansvar som foreldre å hjelpe barnet. Jeg pleier å si at kosedyr må være i sekken så de ikke blir borte, blir lånt av andre barn (da vil jo alle leke med det!) osv, og det har aldri vært problem at de da blir i sekken, hvis de først er med. 

Samtidig tenker jeg at andrer barn burde hatt bedre oppdragelse, og at SFO og lærer burde bistå med dette. Men jeg vet jo at dette ikke skjer. Mobbing starter hos oss voksne. Hver eneste gang mine barn oppriktig har lurt på hvorfor andre gjør ting annerledes, evt reagert på "hvoirfor bruker xx fortsatt smokk" eller "xx blir trillet i vogn!", så har jeg 100% av gangen besvart slik med at "alle er forskjellige og trenger ulike ting". Og det har jeg fortsatt med over i skolealder, og barna mine spør ikke så mye lenger, de har akseptert at folk er forskjellige og at man får gjøre dets om er rett for en selv og ikke legge seg opp i andres behov.  Hvis alle bare hadde lært ungene sine dette hadde vi hatt et mye bedre samfunn.

Så jeg hører jo allerede i barnehagen hvilke barn som har foreldre som er sladrekjerringer, hvilke barn som har foreldre som er mest opptatt av materielle ting osv. Det går jo igjen i språk og oppførsel fra barnet kan snakke og fungere sosialt. De er kopier av foreldrene sine. Og jeg skulle ønske foreldrene kunne se hvordan de lager helt ufordragelige barn ved å være ufordragelige selv i måte de snakker om andre mennesker på.

Mobbing og erting starter 100% hos foreldrene til barna. 

Egentlig burde alle kunne få ha med kosen sin - etter avtale med sfo/skole - i en periode hvis de trenger det, helt uten å bli mobbet for det. Samtidig er det jo lurt å starte avvenningen sakte men sikkert. Men er man vant med det fra bhg, så er det høyst sannsynlig bare en overgangsfase før barnet selv innser at det ikke trengs eller ikke ønsker det. Ellers er mine jenter fortsatt veldig glad i sine pusete og pelsete pennaler ;) Og det er jo noe helt annet enn et kosedyr...eller ikke? ;) Har en følelse av at det er grunn til at de liker de pelsete pennalene, en grunn de ikke selv forstår en gang. Som små satt kosen i hånda, så var kosedyr med i sekken, og nå er det bare pelsete pennaler igjen... Antar de dropper pelsete pennaler når de begynner på universitetet. Eller ikke - men det finnes større verdensproblemer enn om det er trygghet i å ha med seg noe mykt og gjenkjennelig.

Anonymkode: d2556...d73

Takk for kloke ord ❤️ 

Nå har skolestarteren min godtatt at kosekluten skal hvile seg hjemme på sofaen mens hun er på skole og SFO. Det gikk overraskende greit å komme til enighet om det, heldigvis. 

Jeg er ellers 100 % enig i det du skriver. Barna blir det vi foreldre gjør dem til. 

ts

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...