Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har opplevd både blødning og smerter tidlig i svangerskapet hvor det ikke har endt i SA? 
Er veldig tidlig i svangerskapet, i dag er dagen jeg skulle fått mens og jeg våknet med menssmerter og blødning. 
var hos gynekolog som sa at det er noe i livmoren min, men vanskelig å se noe så tidlig. Kunne se at det ikke er svangerskap utenfor liv og så heller ikke ut som at jeg har mistet (det kan jo ev skje senere..). Tatt blodprøve så får se hva prøvene viser i morgen 🤞 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skulle hatt mens idag? Da er det mensen du har fått dessverre.

• Liker 1
Skrevet

Nei dessverre.. Smerter og blødning så tidlig som når mensen er forventet har aldri gått bra her. 

Anonymkode: f0182...8e2

Skrevet

Blødning og smerter kombinert er dessverre et dårlig tegn og går veldig sjeldent bra. 😥 Klem til deg! 

Anonymkode: fd2ab...72a

• Hjerte 1
Skrevet
Curlyme skrev (1 time siden):

Du skulle hatt mens idag? Da er det mensen du har fått dessverre.

Hvis man har hatt positiv test, er det ikke mensen, men en kjemisk graviditet/ tidlig spontanabort.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvis man har hatt positiv test, er det ikke mensen, men en kjemisk graviditet/ tidlig spontanabort.

Når det er så tidlig så regnes det likevel som en mensen - da kroppen som regel går rett inn i ny syklus igjen. Blødningen fungerer da på samme måte som mensen - altså tømmer livmoren for slimhinne og i samme tid da det veeeeeeldig lille fosteranlegget som er der/var der.  I slike tilfeller har ofte egget ikke festet seg skikkelig og gjerne løsnet igjen og kroppen starter da en "menstruasjon" fordi det ikke ble noe utvikling av graviditeten. 

Så jo - det kan være vanlig mensen selv om man har fått utslag på en test. 

Alle graviditeter er kjemiske frem til uke 6 - dette grunnet at graviditeten kun kan påvises kjemisk i urin eller blodprøve. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er som du sier, ikke mensen, men i så fall SA. Ikke noe tvil om at jeg er gravid, spørsmålet er bare om det kommer til å gå bra eller om det ikke er liv der og det ender opp med en SA. Som jeg skrev i innlegget så var jeg hos gyn i dag og vet at jeg fortsatt er gravid, men gjenstår å se om det eventuelt ikke er noe som utvikler seg til noe levende og om det i så fall kommer ut av seg selv. 
var mest interessert i å høre om noen kan ha opplevd dette og at det har endt godt, skjønner at det som oftest ikke er et godt tegn, men velger å høre på gynekologen jeg var hos som mener det fortsatt er håp, men det vil blodprøver kunne vise. Så det er bare å vente og se. Takk for svar. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når det er så tidlig så regnes det likevel som en mensen - da kroppen som regel går rett inn i ny syklus igjen. Blødningen fungerer da på samme måte som mensen - altså tømmer livmoren for slimhinne og i samme tid da det veeeeeeldig lille fosteranlegget som er der/var der.  I slike tilfeller har ofte egget ikke festet seg skikkelig og gjerne løsnet igjen og kroppen starter da en "menstruasjon" fordi det ikke ble noe utvikling av graviditeten. 

Så jo - det kan være vanlig mensen selv om man har fått utslag på en test. 

Alle graviditeter er kjemiske frem til uke 6 - dette grunnet at graviditeten kun kan påvises kjemisk i urin eller blodprøve. 

Det er fortsatt en blødning som følge av en kjemisk graviditet, selv om man går rett inn i ny syklus. 

Menstruasjon er kun at livmorvevet frastøtes fordi egget ikke ble befruktet, og spontanabort (noe en kjemisk graviditet er) er noe annet, selv om det er så tidlig at man får det på samme dag som menstruasjon. Har man hatt utslag på graviditetstester, har man hatt et befruktet egg som har festet seg, selv om det bare var for en kort stund.

Jeg har selv hatt kjemisk der jeg fikk smerter og blødning 2 dager etter forventet menstruasjon. Hadde 4-5 dager med positive tester. Det kalles en spontanabort i journalen min, og på helsekortet jeg har i denne graviditeten, står det da "gravida 2, para 1". 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde menstruasjonslignende blødninger de 5 første mnd av mitt første svangerskap. Alt var i orden, og det var ifølge gynekolog ikke uvanlig. Smertene er jeg mer usikker på. Jeg hadde ingen smerter.

Anonymkode: e2e66...ada

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er fortsatt en blødning som følge av en kjemisk graviditet, selv om man går rett inn i ny syklus. 

Menstruasjon er kun at livmorvevet frastøtes fordi egget ikke ble befruktet, og spontanabort (noe en kjemisk graviditet er) er noe annet, selv om det er så tidlig at man får det på samme dag som menstruasjon. Har man hatt utslag på graviditetstester, har man hatt et befruktet egg som har festet seg, selv om det bare var for en kort stund.

Jeg har selv hatt kjemisk der jeg fikk smerter og blødning 2 dager etter forventet menstruasjon. Hadde 4-5 dager med positive tester. Det kalles en spontanabort i journalen min, og på helsekortet jeg har i denne graviditeten, står det da "gravida 2, para 1". 

Jo takk - jeg vet alt dette.. Hatt 4 kjemiske graviditeter, 3 SA, 2 MA.  En menstruasjon er ikke bare det. Den tømmer livmoren. Per akkurat nå vet ingen om TS sitt embryo fremdeles hang fast ved blødningstart eller ikke. Gyn kunne bare se noe i livmoren og kunne ikke fastslå noe konkret. Og nei - egget trenger ikke ha festet seg - det kan ha streifet livmorhinnen, men ikke klart å fullføre nedgraving/implantasjon. 

Ja det er fremdeles en veldig tidlig SA så tidlig, men blødningen regnes likevel som en menstruasjon i de aller fleste tilfeller. Mine 4 kjemiske graviditeter er ikke oppført som graviditeter på mitt helsekort nå. Lege, jordmor og sykehus er 100% klar over dem, men de telles ikke med da de ble avsluttet før påvist hjerteslag. Slike svangerskapsavbrudd regnes heller ikke med i forhold til habituell abort utredning. 

Skrevet

Gyn kunne heller ikke se tegn på at en SA hadde skjedd allerede, så jeg lurer i så fall på om det da kommer utover dagen eller de neste dagene siden jeg har smerter i korsryggen og noe i magen innimellom.. han ba meg ta det med ro til vi visste noe mer. 
Jeg ammer fortsatt min første litt og har hatt veldig uregelmessig syklus siden hun ble født, så er vanskelig å si når jeg ev skal ha mensen, men i følge én av flere apper jeg bruker så skulle det være i dag. Andre apper viser helt andre datoer.. 

Tok test senest i går og den var svakt positiv, har ikke fler tester igjen dessverre, men nå får jeg jo uansett svar på blodprøve i løpet av morgendagen. Klarer ikke å tenke at dette kommer til å gå bra pga smertene, blødning kan jo være vanlig, så innstiller meg på at det er SA. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jo takk - jeg vet alt dette.. Hatt 4 kjemiske graviditeter, 3 SA, 2 MA.  En menstruasjon er ikke bare det. Den tømmer livmoren. Per akkurat nå vet ingen om TS sitt embryo fremdeles hang fast ved blødningstart eller ikke. Gyn kunne bare se noe i livmoren og kunne ikke fastslå noe konkret. Og nei - egget trenger ikke ha festet seg - det kan ha streifet livmorhinnen, men ikke klart å fullføre nedgraving/implantasjon. 

Ja det er fremdeles en veldig tidlig SA så tidlig, men blødningen regnes likevel som en menstruasjon i de aller fleste tilfeller. Mine 4 kjemiske graviditeter er ikke oppført som graviditeter på mitt helsekort nå. Lege, jordmor og sykehus er 100% klar over dem, men de telles ikke med da de ble avsluttet før påvist hjerteslag. Slike svangerskapsavbrudd regnes heller ikke med i forhold til habituell abort utredning. 

Hos meg gjør det det, så det praktiseres tydeligvis ulikt fra sykehus til sykehus!

Skrevet
Lolalolita123 skrev (6 timer siden):

Gyn kunne heller ikke se tegn på at en SA hadde skjedd allerede, så jeg lurer i så fall på om det da kommer utover dagen eller de neste dagene siden jeg har smerter i korsryggen og noe i magen innimellom.. han ba meg ta det med ro til vi visste noe mer. 
Jeg ammer fortsatt min første litt og har hatt veldig uregelmessig syklus siden hun ble født, så er vanskelig å si når jeg ev skal ha mensen, men i følge én av flere apper jeg bruker så skulle det være i dag. Andre apper viser helt andre datoer.. 

Tok test senest i går og den var svakt positiv, har ikke fler tester igjen dessverre, men nå får jeg jo uansett svar på blodprøve i løpet av morgendagen. Klarer ikke å tenke at dette kommer til å gå bra pga smertene, blødning kan jo være vanlig, så innstiller meg på at det er SA. 

Det er for tidlig å se noe på ultralyd. Legen kan se en eventuelt fortykning i slimhinnen, det vet du jo siden du har testet positivt. Det er alt for lite til å se et embryo nå, for du er bare ikm sant?

Anonymkode: df3b6...6d1

Skrevet

Jeg har hatt blødninger og menssmerter tidlig i begge mine graviditeter. De har også kommet nesten så tidlig som da jeg skulle hatt mensen, og vart av og på i et par uker. I første blødde jeg nesten hele første trimester. Og i andre frem til uke 7. Har ikke hatt store smerter, men typisk mensenmurringer. Og har blødd omtrent like mye som en p-pille-mens. Det har gått fint.

Anonymkode: a1d67...73c

Skrevet

For min del ble mensensmertene bare vondere og vondere, var til slutt ikke noe tvil om hva som skjedde. Fikk bekreftet av gyn i dag at det var SA.. 

så nå håper jeg eggløsningen kommer fort og at det sitter neste gang. 

• Hjerte 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...