Gå til innhold

Er dette sant adhd vs nevrotypisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det stadig er mye påstander om adhd og nevrotypisk  i some. Men noe høres jo litt rart ut til å være sant.

Er ddt slik at nevrotypiske ikke får sanger på hjernen? Men bare de med adhd og autisme?

I hodet mitt henger det sanger i timer og dager. Og faste fraser hele tiden. Om huet ikke er fyllt opp med andre ting. 

Jeg må bare spørre

https://www.facebook.com/share/r/oh5HRFPtXnS1Aebw/

Anonymkode: 2bc30...632

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke så sort-hvitt. Hilsen ADHD.

Anonymkode: b9d25...5db

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er ikke så sort-hvitt. Hilsen ADHD.

Anonymkode: b9d25...5db

Men har ikke nevrotypiske sanger på hjernen? Jeg har også adhd

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg ser det stadig er mye påstander om adhd og nevrotypisk  i some. Men noe høres jo litt rart ut til å være sant.

Er ddt slik at nevrotypiske ikke får sanger på hjernen? Men bare de med adhd og autisme?

I hodet mitt henger det sanger i timer og dager. Og faste fraser hele tiden. Om huet ikke er fyllt opp med andre ting. 

Jeg må bare spørre

Nevrotypiske får sanger på hjernen. En med adhd har 40 sanger på hjernen som spiller samtidig. 

Anonymkode: 1c6af...f5e

• Liker 2
Skrevet

Jo, nevrotypiske får også sanger på hjernen, samt mange andre adhd-trekk, rett og slett fordi det er menneskelige trekk. På samme måte som å være vimsete, skravlete, distre, engasjert i enkelte temaer osv osv. 

Skal du lære om Adhd er ikke tiktok videoer og andre korte snutter veien å gå, for tilstanden er langt mer kompleks og sammensatt 😊

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg må bare spørre

Har hatt oh salige Bjørn Eidsvåg på hjernen i 3 uker no. 

Ingen AD/HD men er begynt å undre meg på vettet generelt. 

Anonymkode: ded98...f4d

• Liker 1
Skrevet
GreenHarmony skrev (17 minutter siden):

Jo, nevrotypiske får også sanger på hjernen, samt mange andre adhd-trekk, rett og slett fordi det er menneskelige trekk. På samme måte som å være vimsete, skravlete, distre, engasjert i enkelte temaer osv osv. 

Skal du lære om Adhd er ikke tiktok videoer og andre korte snutter veien å gå, for tilstanden er langt mer kompleks og sammensatt 😊

Nei  bruker ikke tik tok til det. Men bare lurte på om dette var tilfelle.  Fordi jeg ikke trodde at nevrotypiske ikke får sanger på hjernen. 

Det er jo så mye info og mye av det jeg trodde var normalt ikke er det. Ikke så lenge siden jeg fikk adhd diagnose.  Jeg har vel hatt en mistanke.  Men har ikke lagt så mye vekt på det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei  bruker ikke tik tok til det. Men bare lurte på om dette var tilfelle.  Fordi jeg ikke trodde at nevrotypiske ikke får sanger på hjernen. 

Det er jo så mye info og mye av det jeg trodde var normalt ikke er det. Ikke så lenge siden jeg fikk adhd diagnose.  Jeg har vel hatt en mistanke.  Men har ikke lagt så mye vekt på det.

Hvorfor trodde du at nevrotypiske ikke kan få sanger på hjernen? Nevrotypiske kan ha alt fra konsentrasjonsvansker og uro, til tankespinn. Men de har ikke sammensetningen og omfanget av symptomer og utfordringer som noen med adhd har. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Adhd ER nevrotypisk i dag.

Anonymkode: 0c9c5...63a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jaha?

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jaha?

mhm

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ADHD faller under kategorien nevrodivergent, ikke nevrotypisk!

Skrevet
2 hours ago, Kassettspiller said:

ADHD faller under kategorien nevrodivergent, ikke nevrotypisk!

Vet da det. Kommentaren var et sleivspark. Adhd har blitt en ekstremt populær diagnose, omtrent som utbrenthet på nittitallet, og whiplash før det. Og har du ikke adhd, så har du nesten helt sikkert ocd, eller i det minste angst. Og misfoni og kroppsdysformi. Da har vi ikke tatt med alle som er på autismespekteret. De aller heldigste er bare introverte, med alt det medfører av hensyntagen og kronikker på NRK.

Kort sagt er det å være "nevrotypisk" en uhyre sjelden tilstand.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kort sagt er det å være "nevrotypisk" en uhyre sjelden tilstand.

At folk skal ha diagnose på alt mulig kommer nok at samfunnet er mindre tilpasset nevrodivergent hjerne eller folk som ellers sliter med ett eller annet. I dagens samfunn virker det som om det er mindre plass for å være annerledes og dette blir stadig mer tydelig. Derfor er det trolig derfor mange som i dag er avhengige av en diagnose for å få tilrettelegging og den støtten de trenger. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En med adhd har 40 sanger på hjernen som spiller samtidig. 

Det er like sant som at alle med ADHD er rotekopper. 
Altså ikke sant overhode.

Jeg feks har ADHD og har skjeldent problem med at det er kaos av mye forskjellig, jeg hopper fra ting til ting men har stort sett bare en sang eller en tanke på loop av gangen. For meg er intern volumkontroll mer problematisk, den ene sangen jeg har på hjernen spiller bare høyere og høyere til hodet mitt omtrent sprenges.

Anonymkode: 79323...3c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er like sant som at alle med ADHD er rotekopper. 
Altså ikke sant overhode.

Jeg feks har ADHD og har skjeldent problem med at det er kaos av mye forskjellig, jeg hopper fra ting til ting men har stort sett bare en sang eller en tanke på loop av gangen. For meg er intern volumkontroll mer problematisk, den ene sangen jeg har på hjernen spiller bare høyere og høyere til hodet mitt omtrent sprenges.

Anonymkode: 79323...3c1

Poenget mitt var at en med ADHD har ting forsterket enn en som ikke har ADHD. Folk sier hele tiden "jammen sånn har da jeg også det, og jeg har ikke ADHD". 

Har selv ADHD, og jeg har det akkkurat sånn. For deg er det volumet som er forsterket, og ikke mengden av sanger eller tanker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...