Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De første 2-3 ukene sov baby(5uker) godt alene i vogn eller nest, gjerne i flere timer. Den siste tiden har hun sovet maks 20 minutter i strekk, før hun våkner og trenger byssing for å sovne igjen. Hun sover godt på oss eller i bæresele, og i bedside crib om natten.

Er det noen som har opplevd noe lignende? Jeg håper det er en fase, så vi får kommet oss litt ut igjen 

Anonymkode: a849d...ec5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min baby på snart syv uker sover kun 15–25 min sammenhengende på dagtid … Kjempeslitsomt! Bruker hele dagen på å prøvd å få henne til å sove, og så varer det så kort liksom … Så derfor kjøpte vi  Moonboon for noen dager siden. For en redning!🙏🏼

Anonymkode: aa754...c3b

Skrevet

Hvorfor forvente at de skal sove alene? De har vært vant med kontakt i 9mnd inni magen, å forvente noe annet etter fødsel er fjernt.

Anonymkode: 87e89...3fc

• Nyttig 4
Skrevet

Har du ventet litt før du tar opp baby for å se om barnet sovner igjen? 

mine barn hadde en periode med korte dupper da de var et par måneder gamle. Så begynte jeg å legge de i sengen på rommet, da sov de lenger og bedre. Mens søsknene mine sine barn har sovet best ute i vogn:) 

Anonymkode: 02950...545

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor forvente at de skal sove alene? De har vært vant med kontakt i 9mnd inni magen, å forvente noe annet etter fødsel er fjernt.

Anonymkode: 87e89...3fc

Fordi barnet gjorde det i starten. 

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du ventet litt før du tar opp baby for å se om barnet sovner igjen? 

mine barn hadde en periode med korte dupper da de var et par måneder gamle. Så begynte jeg å legge de i sengen på rommet, da sov de lenger og bedre. Mens søsknene mine sine barn har sovet best ute i vogn:) 

Anonymkode: 02950...545

Ja, barnet blir stort sett veldig misfornøyd og begynner å gråte.

• Liker 1
Skrevet

Gjør du aktiviteter og sånt med baby for at baby skal bli trøtt og sliten? Må slite ut min litt før jeg prøver å legge ho, hun sloss mot å bli lagt hvis hun ikke er trøtt. Vært sånn siden start. Spart meg for mye byssing og vugging etter jeg begynte å la være å prøve å legge ho når jeg ville. Ho gir tegn når det er tid for søvn. Sover for det meste 30 min lurer nå med mindre ho er skikkelig sliten etter en utflukt, men ho trenger ikke mer enn det. Syns forøvrig at babyer endrer søvnmønster altfor ofte med altfor mange "faser" 😅

Skrevet
12 minutter siden, Millinea said:

Gjør du aktiviteter og sånt med baby for at baby skal bli trøtt og sliten? Må slite ut min litt før jeg prøver å legge ho, hun sloss mot å bli lagt hvis hun ikke er trøtt. Vært sånn siden start. Spart meg for mye byssing og vugging etter jeg begynte å la være å prøve å legge ho når jeg ville. Ho gir tegn når det er tid for søvn. Sover for det meste 30 min lurer nå med mindre ho er skikkelig sliten etter en utflukt, men ho trenger ikke mer enn det. Syns forøvrig at babyer endrer søvnmønster altfor ofte med altfor mange "faser" 😅

Kanskje jeg skal prøve dette. Babyen har hatt en del kveldsuro, så har begrenset stimuli for å unngå at hun skal bli overstimulert. 

På 5 uker har vi ikke rukket så mange endringer ennå, men da skal vi forberede oss mentalt på at det som fungerte forrige uke ikke nødvendigvis fungerer denne uken 🙈

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fordi barnet gjorde det i starten. 

Ja, barnet blir stort sett veldig misfornøyd og begynner å gråte.

Forventer du at søvnen skal være konstant slik den er når de er nyfødt så har du mye i vente. Dessuten uke 5/6 har de et utviklingstrinn og kvekdsuro er veldig vanlig i de ukene. 

Barnet sover best der det er trygt, og det er tryggest hos mamma, contakt naping er bra for barnet.

Anonymkode: f1b9e...647

• Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Forventer du at søvnen skal være konstant slik den er når de er nyfødt så har du mye i vente. Dessuten uke 5/6 har de et utviklingstrinn og kvekdsuro er veldig vanlig i de ukene. 

Barnet sover best der det er trygt, og det er tryggest hos mamma, contakt naping er bra for barnet.

Jeg forventet ikke at behovet for nærhet og trygghet skulle endre seg så drastisk på kort tid, nei.

Det er jo derfor jeg spør her om erfaringer fra andre. For å få innspill til hva jeg burde forvente. Akkurat nå tør jeg jo ikke legge ned barnet, for da blir det gråt. Om andre har opplevd dette som en fase kan jeg jo fortsette å prøve å legge henne ned etter hvert, men nå føles det helt håpløst.

• Liker 2
Skrevet

Det du kan forvente deg fremover er at ting endrer seg fra dag til dag og uke til uke. 

Min sov 30 minutters dupper 3 ganger for dag fra kanskje 2-3 mnds alder til ca 7 mnds alder. Kunne omtrent ta oppvåkningen på sekundet. Ingenting hjalp, hn bare var sånn. Var blid og fornøyd, og tydelig at så lite søvn var helt normalt for hn. Ble ganske fleksible dager egentlig, siden det spilte ikke så mye rolle hvor vi var når baby sovnet.

Det aller beste rådet var å slutte å jage søvnen. La baby styre, de er folk de også, og fasiten på internett har baby uansett ikke lest.

Anonymkode: b5530...74d

• Nyttig 1
Skrevet
33 minutter siden, Millinea said:

Hva gjør du for å «slite ut»?:)

Skrevet

Barnet mitt ble nettopp 1 år, og har først nå begynt å sove alene i vogn. Har hvilt i bæresele eller på puppen/til flaska. 

Anonymkode: 35570...68b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forventet ikke at behovet for nærhet og trygghet skulle endre seg så drastisk på kort tid, nei.

Det er jo derfor jeg spør her om erfaringer fra andre. For å få innspill til hva jeg burde forvente. Akkurat nå tør jeg jo ikke legge ned barnet, for da blir det gråt. Om andre har opplevd dette som en fase kan jeg jo fortsette å prøve å legge henne ned etter hvert, men nå føles det helt håpløst.

Endringer kan skje over natten med babyer, og det kommer det til å gjøre utallige ganger. 

Har du ikke hørt om at de 3 første mnd kalles det fjerde trimester? 3 trimester inni mor, en oppå mor. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Endringer kan skje over natten med babyer, og det kommer det til å gjøre utallige ganger. 

Har du ikke hørt om at de 3 første mnd kalles det fjerde trimester? 3 trimester inni mor, en oppå mor. 

For en frekk og nedlatende tone. Går an å svare på en hyggelig måte. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva gjør du for å «slite ut»?:)

Magetrening og rulletrening "sliter ut" mest her, synging og prating og annen type lettere stimuli blir man også sliten av. Og sensorisk stimuli med å ta på ting eller leke med ting. Og så gjelder det å finne en balanse for å ungå overstimulering. Kveldsuroen slipper vi de dagene vi klarer å treffe sånn nogenlunde på menge stimulering hun trenger ila dagen.

• Nyttig 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk, trodde det bare var jeg som var oversensitiv når jeg reagerte på dette. Er så unødvendig å være nedlatende i et forum med mange førstegangsmødre som bare trenger litt råd for å takle den nye tilværelsen. 

9 minutter siden, Millinea said:

Magetrening og rulletrening "sliter ut" mest her, synging og prating og annen type lettere stimuli blir man også sliten av. Og sensorisk stimuli med å ta på ting eller leke med ting. Og så gjelder det å finne en balanse for å ungå overstimulering. Kveldsuroen slipper vi de dagene vi klarer å treffe sånn nogenlunde på menge stimulering hun trenger ila dagen.

Takk, vi gjør faktisk en del av dette i dag, bortsett fra leker og sensorisk stimuli. 

Kom på at vi de første ukene pleide å svøpe babyen mye, så gjorde det nå i stad og nå har hun sovet 20 min for seg selv rolig, så kanskje det er trikset som kan gjøre det mulig å gå på do eller ta en dusj 😊

• Liker 4
Skrevet

Hadde det akkurat sånn. Aksepterte det, og hadde alle dupper oppå oss eller i bæresele. Da hun var 3,5 mnd gikk det plutselig fint å sove dupp alene igjen, og vi kunne begynne å bruke vogna igjen.

Anonymkode: 7f448...7aa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min var sånn lenge :) Sov ofte greit i vogna når den var i bevegelse da. Så jeg pleide trille og sette meg ned når hun sovnet, så etter 20-30 minutt trillet jeg igjen så hun fikk en times tid søvn (funket ikke hver gang men iblant). Ellers sov hun utrolig mange dupper på meg mens jeg slappet av og så på TV eller noe. Etterhvert så kunne jeg få henne til å sovne på meg omtrent hvorenn vi var bare ved å bysse litt så sov hun i fanget mens jeg kunne snakke med andre om vi var på besøk/hadde besøk/var ute på cafe eller noe.

Anonymkode: 8fde1...d89

Skrevet

Samme skjedde her rundt samme tid. 
Etterhvert ble duppene lengre, men fortsatt kun oppå oss. Etterhvert kun meg og puppen. Rundt 4,5-5 mnd begynte hun å akseptere moonboon og etterhvert vogn av og til.

7 mnd nå og sover mesteparten i hengevugge, men av og til på puppen. På  natten samsover vi. 

Hold ut ♥️ mye kommer til å endre seg, mange ganger. 

Anonymkode: e6944...411

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hører du tonefallet??? Nei, det var absolutt ikke ment nedlatende. Det var et spørsmål.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk, trodde det bare var jeg som var oversensitiv når jeg reagerte på dette. Er så unødvendig å være nedlatende i et forum med mange førstegangsmødre som bare trenger litt råd for å takle den nye tilværelsen. 

Jo,du er oversensitiv. På ingen måte ment nedlatende. Da får du heller spørre om det er ment nedlatende den som spør deg da,i stedet for å rotte deg sammen med andre. 

Herregud, når man prøver å hjelpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...