Gjest .Daniel. Skrevet 13. august 2024 #1 Skrevet 13. august 2024 (endret) Jeg vet at han har testamente, han har en kone, to stedøtre og en svigersønn. Jeg forventer ingenting men det hadde vært kjipt om han tok fra meg arv, spesielt siden han vet alt jeg har opplevd. Det blir ingenting fra min mor, siden hun er alkoholiker og har ingenting. Jeg lurer på om det faktisk finnes noen muligheter for at om det kan skje? Kona har bil og hus, pappa har naust, bil og båt. Endret 13. august 2024 av .Daniel.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #2 Skrevet 13. august 2024 Det finnes ingen arv før folk er døde. Så om man gir bort alle verdier før man dør, er det ingen arv å fordele. Skulle det være noe igjen når folk dør så er det en pliktdelsarv som tilfaller barna: Arverett barn - Hvor stor del av arven har barna krav på etter sine foreldre? Pliktdel - fri tredjedel | Arveoppgjor.no Anonymkode: dcabc...afd 8
Gjest .Daniel. Skrevet 13. august 2024 #3 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det finnes ingen arv før folk er døde. Så om man gir bort alle verdier før man dør, er det ingen arv å fordele. Skulle det være noe igjen når folk dør så er det en pliktdelsarv som tilfaller barna: Arverett barn - Hvor stor del av arven har barna krav på etter sine foreldre? Pliktdel - fri tredjedel | Arveoppgjor.no Anonymkode: dcabc...afd Klart det finnes ingen arv før noen dør. Så min far kan feks gi bort alt til sin kone eller stedøtre, da er det ingenting igjen til meg?
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #4 Skrevet 13. august 2024 .Daniel. skrev (1 minutt siden): Klart det finnes ingen arv før noen dør. Så min far kan feks gi bort alt til sin kone eller stedøtre, da er det ingenting igjen til meg? Det finnes noen regler for det, dvs om man er på dødsleiet bestemmer seg for å gi bort alt så er det regler for hva som er lov uten at det regnes som arv. Men om man er ved sine fulle fem og gir bort sine verdier, så har man lov til det selv om man har barn. På samme måte som du står fritt til å gi bort dine verdier, hadde vært kjipt om man ikke kunne gi bort det man eier fordi noen står og venter på å skulle arve. Man kan jo spekulere bort alt på børsen om man vil, eller spille det bort på hesteveddeløp. Grensen mellom livs- og dødsdisposisjoner - en introduksjon (obiterdictum.org) Anonymkode: dcabc...afd 4
Gjest .Daniel. Skrevet 13. august 2024 #5 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det finnes noen regler for det, dvs om man er på dødsleiet bestemmer seg for å gi bort alt så er det regler for hva som er lov uten at det regnes som arv. Men om man er ved sine fulle fem og gir bort sine verdier, så har man lov til det selv om man har barn. På samme måte som du står fritt til å gi bort dine verdier, hadde vært kjipt om man ikke kunne gi bort det man eier fordi noen står og venter på å skulle arve. Man kan jo spekulere bort alt på børsen om man vil, eller spille det bort på hesteveddeløp. Grensen mellom livs- og dødsdisposisjoner - en introduksjon (obiterdictum.org) Anonymkode: dcabc...afd Det hadde jo også vært kjipt for en eventuell arving å ikke arve noe fra personen som hjalp til å bringe individet til verden, spesielt med tanke på alt det individet har unødvendig vonde opplevd, mye som ikke skulle ha skjedd og heller ikke var fortjent. Men jeg forventer ingenting sånn sett, hadde bare vært kjipt..
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #6 Skrevet 14. august 2024 .Daniel. skrev (På 13.8.2024 den 10.29): Klart det finnes ingen arv før noen dør. Så min far kan feks gi bort alt til sin kone eller stedøtre, da er det ingenting igjen til meg? Min far har gitt bort/skrevet over alle verdier på sin kone for mange år siden. Han bor i et hus som hun eier, og kjører i hennes bil har ingen verdier annet enn pensjonen han får inn hver måned. Anonymkode: 63b6c...a93 1
Gjest .Daniel. Skrevet 14. august 2024 #7 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min far har gitt bort/skrevet over alle verdier på sin kone for mange år siden. Han bor i et hus som hun eier, og kjører i hennes bil har ingen verdier annet enn pensjonen han får inn hver måned. Anonymkode: 63b6c...a93 Jeg kan forstå at det er meget vondt. Så det finnes måter man kan gjøre en sønn arveløs på skjønner jeg... jaja... får ta det som det kommer selv om jeg tar det nå....
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #8 Skrevet 23. august 2024 On 8/13/2024 at 10:44 AM, .Daniel. said: Det hadde jo også vært kjipt for en eventuell arving å ikke arve noe fra personen som hjalp til å bringe individet til verden, spesielt med tanke på alt det individet har unødvendig vonde opplevd, mye som ikke skulle ha skjedd og heller ikke var fortjent. Men jeg forventer ingenting sånn sett, hadde bare vært kjipt.. Enig i at det er kjipt. Men det er dessverre sånn loven er og det er dessverre en del fedre som kun bryr seg om sin nye familie. Anonymkode: e12be...293 1
Hill83 Skrevet 23. august 2024 #9 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Enig i at det er kjipt. Men det er dessverre sånn loven er og det er dessverre en del fedre som kun bryr seg om sin nye familie. Anonymkode: e12be...293 Ev barn som ikke bryr seg om foreldre før arven skal fordeles ? 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #10 Skrevet 23. august 2024 .Daniel. skrev (På 13.8.2024 den 9.57): Jeg vet at han har testamente, han har en kone, to stedøtre og en svigersønn. Jeg forventer ingenting men det hadde vært kjipt om han tok fra meg arv, spesielt siden han vet alt jeg har opplevd. Det blir ingenting fra min mor, siden hun er alkoholiker og har ingenting. Jeg lurer på om det faktisk finnes noen muligheter for at om det kan skje? Kona har bil og hus, pappa har naust, bil og båt. Dreper du din far, så er hovedregelen at du ikke arver noe. Gir dinfar bort alt han eier og har mens han lever så kan du ikke gjøre noe. Han kan derimot ikke testamentere bort din rettmessige pliktdelsarv. Anonymkode: 21583...ebd 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #11 Skrevet 23. august 2024 Hill83 skrev (53 minutter siden): Ev barn som ikke bryr seg om foreldre før arven skal fordeles ? Jeg forstår ikke kommentarer som dette? Jeg kommenterte liknende i en annen tråd den ene dagen, men gjentar meg selv her. Det er ikke slik at folk enten står og gnir seg i henda ved dødsleie, klar til å robbe liket - eller så bryr man seg null om arv og verdier som man etter loven har krav på, og bare sier gi det bort til noen andre. De aller fleste ( både foreldre og barn) ønsker at ting skal gå noenlunde riktig for seg, og det er også derfor man har en arvelov. Selvfølgelig er det sårt dersom feks far som skal elske deg og ønske å støtte deg , velger å omgå loven for å heller tilgodese noen andre. Jeg synes dette er helt innlysende, og en fullstendig normal menneskelig følelse ❤️ Anonymkode: e754f...c25 3 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #12 Skrevet 23. august 2024 On 8/14/2024 at 4:58 PM, .Daniel. said: Jeg kan forstå at det er meget vondt. Så det finnes måter man kan gjøre en sønn arveløs på skjønner jeg... jaja... får ta det som det kommer selv om jeg tar det nå.... Jeg håper ikke dette blir tilfellet for deg! Har du noen grunn til å bekymre deg for at han skal gjøre deg arveløs? Bruker han det som emosjonell utpressing mot deg på noen måte...? 😕 Anonymkode: 1e6db...92c
Gjest .Daniel. Skrevet 24. august 2024 #13 Skrevet 24. august 2024 Hill83 skrev (23 timer siden): Ev barn som ikke bryr seg om foreldre før arven skal fordeles ? Du er syk i hodet du om du tror det om meg. Jeg bryr meg masse om min far, er han som bryr seg om sin andre familie.
Gjest .Daniel. Skrevet 24. august 2024 #14 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg håper ikke dette blir tilfellet for deg! Har du noen grunn til å bekymre deg for at han skal gjøre deg arveløs? Bruker han det som emosjonell utpressing mot deg på noen måte...? 😕 Anonymkode: 1e6db...92c Jeg håper at det ikke blir tilfelle heller. Kanskje jeg har en liten bekymrelse av gode grunner men også overtenking. Nei.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #15 Skrevet 24. august 2024 .Daniel. skrev (På 13.8.2024 den 10.29): Klart det finnes ingen arv før noen dør. Så min far kan feks gi bort alt til sin kone eller stedøtre, da er det ingenting igjen til meg? Det har min far gjort og vi barn har ikke gjort noe for å fortjene det annet enn at vi var ofre for mishandlingen hans. Anonymkode: df08b...9ac 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #16 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 19.54): Jeg forstår ikke kommentarer som dette? Jeg kommenterte liknende i en annen tråd den ene dagen, men gjentar meg selv her. Det er ikke slik at folk enten står og gnir seg i henda ved dødsleie, klar til å robbe liket - eller så bryr man seg null om arv og verdier som man etter loven har krav på, og bare sier gi det bort til noen andre. De aller fleste ( både foreldre og barn) ønsker at ting skal gå noenlunde riktig for seg, og det er også derfor man har en arvelov. Selvfølgelig er det sårt dersom feks far som skal elske deg og ønske å støtte deg , velger å omgå loven for å heller tilgodese noen andre. Jeg synes dette er helt innlysende, og en fullstendig normal menneskelig følelse ❤️ Anonymkode: e754f...c25 Du kan ikke påstå at at det er enten det ene eller det andre når det gjelder hvordan folk oppfører seg når det gjelder dødsleie og arv. Min far døde (endelig) for ca et år siden. Søsteren min ville gjerne at jeg skulle sitte sammen med henne på hans dødsleie, men for meg var det helt uaktuelt. Han har misbrukt meg i årevis og jeg ønsket ikke å sitte der og late som om alt var bra og kanskje bli bedt om å tilgi han for det han har gjort. Jeg tilgir ikke! Han etterlot meg også en arv på i underkant av to millioner, men jeg ønsket ikke å ta i mot dette. Ønsker ikke å bli minnet på at denne ferien, bilen eller hva det måtte være, ble betalt med penger som stammer fra ham. Det ble oppstandelse i familien, men det bryr jeg meg ikke om. Jeg skal ikke ha én krone etter den mannen. Anonymkode: 773fc...b97 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #17 Skrevet 24. august 2024 On 8/23/2024 at 7:54 PM, AnonymBruker said: Jeg forstår ikke kommentarer som dette? Jeg kommenterte liknende i en annen tråd den ene dagen, men gjentar meg selv her. Det er ikke slik at folk enten står og gnir seg i henda ved dødsleie, klar til å robbe liket - eller så bryr man seg null om arv og verdier som man etter loven har krav på, og bare sier gi det bort til noen andre. De aller fleste ( både foreldre og barn) ønsker at ting skal gå noenlunde riktig for seg, og det er også derfor man har en arvelov. Selvfølgelig er det sårt dersom feks far som skal elske deg og ønske å støtte deg , velger å omgå loven for å heller tilgodese noen andre. Jeg synes dette er helt innlysende, og en fullstendig normal menneskelig følelse ❤️ Anonymkode: e754f...c25 Helt enig. Tenk deg at ditt siste minne om din forelder er at de har gitt bort alt til noen andre enn deg, sitt eget barn. Enn å kjenne på den urettferdigheten uten å noen gang kunne spørre om hvorfor? Anonymkode: 7fab7...11c
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #18 Skrevet 24. august 2024 .Daniel. skrev (På 13.8.2024 den 10.44): Det hadde jo også vært kjipt for en eventuell arving å ikke arve noe fra personen som hjalp til å bringe individet til verden, spesielt med tanke på alt det individet har unødvendig vonde opplevd, mye som ikke skulle ha skjedd og heller ikke var fortjent. Men jeg forventer ingenting sånn sett, hadde bare vært kjipt.. Når du omtaler deg selv som biosønn og individ i forbindelse med faren din, så virker det ikke akkurat som om dere har et veldig nært forhold. Kanskje du bør jobbe med å få et bedre forhold til han mens han lever, istedet for å si at det er kjipt hvis du ikke får arv etter han. Anonymkode: 773fc...b97 2
Gjest .Daniel. Skrevet 25. august 2024 #19 Skrevet 25. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Når du omtaler deg selv som biosønn og individ i forbindelse med faren din, så virker det ikke akkurat som om dere har et veldig nært forhold. Kanskje du bør jobbe med å få et bedre forhold til han mens han lever, istedet for å si at det er kjipt hvis du ikke får arv etter han. Anonymkode: 773fc...b97 Jeg gjør det fordi han ikke var der i oppveksten min (hadde ingen), ikke i ung voksen alder heller. Men har tilgitt han for det. Jeg har prøvd å få kontakt med han i lang tid men det er nesten ingen kontakt fra han si side, for å ha / få en god relasjon, kreves det iniativ og kommunikasjon fra begge sider. Jeg jobber med ting men vet ikke hva jeg skal gjøre lenger for å få et bra forhold til han siden ikke tar iniativ eller kommuniserer. Kanskje du burde stoppe å dømme folk på forhånd som du absolutt ikke kjenner? Endret 25. august 2024 av .Daniel.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #20 Skrevet 25. august 2024 15 hours ago, .Daniel. said: Du er syk i hodet du om du tror det om meg. Jeg bryr meg masse om min far, er han som bryr seg om sin andre familie. Hadde du brydd deg om din far, så hadde du ikke postet dette. Du hadde akseptert at det er hans å gjøre med. Alt du er er en sjalu egoist som ikke orker jobbe for ditt eget liv slik din far har gjort. Folk burde skamme seg, når de håper og forventer at de skal få noe andre har jobbet hardt for. Særlig når de maser og klager i offentligheten framfor ta det privat med personen det gjelder. Anonymkode: 81c97...902 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå