Gå til innhold

Henge opp bilder på gipsvegg, med minst mulig hull?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal henge opp bilder på gipsvegg, men vil at det skal bli minst mulig synbart, om jeg skulle angre meg. Hva er best?

Har vurdert de krokene med teip, men der er jeg redd for alt malingen og/eller tapeten rives av når kroken fjernes, så kanskje at det er bedre med små hull? Hva slags oppheng anbefales? Jeg har mange bilder, noen små, noen mellomstore og noen tunge store.

Anonymkode: 7c3c0...aa6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jegerrinne skrev (4 minutter siden):

De ødelegger ikke tapet? De tar bare 1 kg, 2 kg  hvis man bruker 2 kroker, men jeg har mange bilder og flere veier mer enn 2 kg. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

De ødelegger ikke tapet? De tar bare 1 kg, 2 kg  hvis man bruker 2 kroker, men jeg har mange bilder og flere veier mer enn 2 kg. Ts

Men da ser du på lenken til Maskinfører som har for 

Bildekrok med bærekraft opptil 5,4 kg.

Anonymkode: c3ab7...41b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fins i mange typer og tyngde de tåler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (19 minutter siden):

Disse ser jeg kan ta opptil 9 kg, men etter det jeg leser om disse så kan de ikke henges på tapet (jeg har flere tapetvegger) og jeg leser at flere har opplevd at bildene detter ned etter en stund? Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (9 minutter siden):

Fins i mange typer og tyngde de tåler

Ok, skal søke de opp. Trodde bare det var den typen som tok en kg ☺️ Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok, skal søke de opp. Trodde bare det var den typen som tok en kg ☺️ Ts

Nei fins i mange tyngde de ska tåle. Mener tyngste vi kjøpte der min far bodde på slutten tok rundt 9kg

Selges på alt fra byggebutikker, jula, Class Olson, Jernia osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (3 minutter siden):

Nei fins i mange tyngde de ska tåle. Mener tyngste vi kjøpte der min far bodde på slutten tok rundt 9kg

Selges på alt fra byggebutikker, jula, Class Olson, Jernia osv

Fant på nettet at de kunne ta opptil 4 kg, men håper du har rett at de kan ta 9 kg? Jeg har noen store bilder med tunge rammer. Det står de kan brukes på tapet, og det ville være perfekt. Var det lett å ta de av og det etterlot seg ingen merker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akebrett skrev (7 minutter siden):

Kom her for å kommentere disse! Mine har holdt bilder og diverse i 5 år✌️

Var det også tunge bilder? Har du hatt de på tapet? Har du prøvd å ta de av og hvordan ble resultatet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Disse ser jeg kan ta opptil 9 kg, men etter det jeg leser om disse så kan de ikke henges på tapet (jeg har flere tapetvegger) og jeg leser at flere har opplevd at bildene detter ned etter en stund? Ts

Jeg har ingen erfaring med disse jeg arvet huset etter min far huset er fra 1978 med tapetserte vegger her har vi brukt kroker i alle år men det passet ikke hos deg jeg har sett reklame på tv for disse og de hadde god omtale du får nesten bare  prøve om det ikke er skikkelig dyre bilder 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akebrett skrev (23 minutter siden):

Kom her for å kommentere disse! Mine har holdt bilder og diverse i 5 år✌️

Ja men da er de bra da 😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte Command og de tar IKKE 9 kg. Mitt falt ned etter noen mnd. ca 2.kg og knuste💩

Anonymkode: 927bf...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

kjøpte Command og de tar IKKE 9 kg. Mitt falt ned etter noen mnd. ca 2.kg og knuste💩

Anonymkode: 927bf...0a4

Det er det jeg er redd for. Har noen dyre malerier og rammer, som ville være fryktelig leit om de ble ødelagt.

Kanskje jeg må gå for andre type oppheng, som gir hull, men er sikrere? Noen som har erfaring her med de som gir minst synlig hull når man fjerner bilde? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Var det også tunge bilder? Har du hatt de på tapet? Har du prøvd å ta de av og hvordan ble resultatet da?

Tapet på soverommet, og det gikk helt fint hos meg å flytte på bildet etter 2 år.. Men kommer sikkert ann på hvem type tapet..

Tyngste bildet mitt er en 50x70 ramme.. Ingen problem her.. Jeg har de største, klippet en i to, og har da en på toppen og en på bunnen av bildet, men hadde holdt med en på toppen sikkert, men barna går forbi bildet konstant i gangen, så følte jeg måtte dobbelt sikre meg for de er ofte borti det, likevell har det aldri falt ned…

Det du kan gjøre er å feste en nederst på tapeten ett sted, og prøve dra av etter noen dager, da er det ingen krise om tapeten går.. Men tror det går bra.. Det er på en måte ikke  lim bak dem… Det er sånn teflonlim kaller jeg det😂 Sånn som suger seg fast, uten å lime seg fast liksom… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er det jeg er redd for. Har noen dyre malerier og rammer, som ville være fryktelig leit om de ble ødelagt.

Kanskje jeg må gå for andre type oppheng, som gir hull, men er sikrere? Noen som har erfaring her med de som gir minst synlig hull når man fjerner bilde? Ts

Fest med flere evt..

På mitt tyngste bilde har jeg festet med 4 stk, som bildet under viser..

IMG_2755.thumb.jpeg.77ac2caa06766f56e2e3f3f7004f4e3d.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alternativ til tape-løsninger vil jeg veldig sterkt anbefale denne: https://www.clasohlson.com/no/Herkules-gipskrok/p/31-4620

Den lager et hull på drøyt 1-2 mm, men kan lett tas ut igjen og gjenbrukes uten at det blir mer skade enn dette lille hullet. Og denne bærer altså opp til 25kg på gipsveggen!

Jeg har brukt tapeløsninger her og der på gipsveggene mine, men bruker denne kroken på alle tyngre bilder 😀
Du presser den lett gjennom veggen, og kan henge opp bildet, helt uten verktøy, på 10 sekunder. Det var så enkelt at jeg ikke helt klarte å tro det selv før jeg prøvde.

Endret av Capitan Fracassa
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Capitan Fracassa said:

Som alternativ til tape-løsninger vil jeg veldig sterkt anbefale denne: https://www.clasohlson.com/no/Herkules-gipskrok/p/31-4620

Den lager et hull på drøyt 1-2 mm, men kan lett tas ut igjen og gjenbrukes uten at det blir mer skade enn dette lille hullet. Og denne bærer altså opp til 25kg på gipsveggen!

Jeg har brukt tapeløsninger her og der på gipsveggene mine, men bruker denne kroken på alle tyngre bilder 😀
Du presser den lett gjennom veggen, og kan henge opp bildet, helt uten verktøy, på 10 sekunder. Det var så enkelt at jeg ikke helt klarte å tro det selv før jeg prøvde.

Denne! Har hengt opp tunge speil og lamper, null problem. Må bare stikke og vri til du får den gjennom gipsen og den sitter på riktig måte. Genialt! Det bittelille hullet er enkelt å flekke over hvis du skal flytte eller fjerne ting. 😊

(Ellers bruker jeg Tesa limkroker til alt annet. Har slett tapet, det er enkelt å fjerne uten merker.)

Anonymkode: f7be1...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...