Gå til innhold

Når blir el-bil miljøvennlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

newman01 skrev (42 minutter siden):

Jeg er litt usikker på hva du mener å se av konspirasjoner, men jeg tviler på at ledelsen i NorthVolt dreper sine egne ansatte med ukjente kjemikalier i samarbeid med norske myndigheter som vil anlegge vindmøller på myr og bruke pengene de tjener på bensinavgiften på å subsidiere elbileiere

Hvor fikk du konspirasjonen din fra? Er drt vondt å få vite sannheten? Bare les deg opp!

Anonymkode: 36abe...faa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er du fornøyd med at det tas menneskeliv for at ...

Det er så tragisk. Hvem får seg til å skrive slik? Naboens førsteklassing argumenterer mer sammenhengende. Her inne ender man bare opp med å mate trollene.

Anonymkode: b8f00...0fe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er så tragisk. Hvem får seg til å skrive slik? Naboens førsteklassing argumenterer mer sammenhengende. Her inne ender man bare opp med å mate trollene.

Ja det er tragisk at det dør folk i 2024, for at Ola Dunk skal få kjøre med sterkt subsidierte biler. Forstår du sammenhengen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er tragisk at det dør folk i 2024, for at Ola Dunk skal få kjøre med sterkt subsidierte biler. Forstår du sammenhengen?

Men hva har det med elbil å gjøre? Flere dør i og av petroleumsindustrien. Ideelt sett skulle vi alle hatt sykkel, men folk dør vel der også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2024 den 9.00):

Dere som kjøper el-bil, hvor mange kilometer per år må dere kjøre og hvor mange år må dere ha bilen for at det skal være miljøvennlig ifht f eks dieselbil med partikkelfilter? Evt hybridbil?

Det er jo langt mer forurensende å produsere batteri/motor til elbil enn til vanlig bil. Forsøker å regne på hvilken bil som vil være miljøvennlig ved nybilkjøp.

Ved kjøp av el-bil og mindre avgifter bidrar man jo også mindre til å sikre oppgraderte og trygge veier, bør det være med i regnskapet? Nå har jo Norge generelt veldig gode veier i forhold til mange andre land, men ved manglende oppgradering i 10-20 år kan det merkes.

Anonymkode: fdd0b...70b

Hørte eller leste om dette sist uke, husker desverre ikke hva/hvor. ( kan ha vær ifb klimatoppmøte)

Men ble det sagt at man måtte eie elbilen i 5 år før regnskapet med produksjon var i 0.  Husker ikke om det ble sagt noe ang km pr år. Så tipper jeg ligger bedre ann i år når jeg har kjøpt en 7 år gammel elbil, kjører min 20 000km ( pendler) enn jeg gjorde i fjor med en 10 år gammel diesel bil med tett partikkelfilter, den blir fortsatt kjørt..  av noen andre med mekaniske kunnskaper.

Anonymkode: defb8...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men hva har det med elbil å gjøre? Flere dør i og av petroleumsindustrien. Ideelt sett skulle vi alle hatt sykkel, men folk dør vel der også.

NorthVolt produserer batteri for bilindustrien. Visste du ikke det? I så fall er på tide å fornye din kunnskap!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tått skrev (6 timer siden):

Ja mye løgn i klimapolitkken og 95% av den fra oljeselskapene.

Exxon visste allerede i 1977 at bruken av olje ville føre til ødeleggende klimaendringer..Forskerne deres mente at bruken av fossile brennstoff ville øke temperaturen på jorda med 0,2 grader i tiåret..noe som har vist seg å stemme i ettertid.

Den diskusjonen du fører hører hjemme i 1990..det blir for dumt bare.

Nei den er nok aktuell enda om en har opp øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da har du ikke lest lenge, all forskning er tydelig på at elbil er kolossalt mye mer miljøvennlig. Ikke minst fordi du sammenlikner med den mest forurensende industrien som fins. Hvordan i alle dager kan du ignorere tonnevis med forskning og fortsette å gjenta gamle løgn?

Svarer ikke på anonymt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (1 time siden):

Svarer ikke på anonymt.

Bortsett fra at du nettopp gjorde det. 👀 Men det er jo ikke slik at du har svart de andre heller. "Den som har øyne" og "jeg har lest" er diffuse påstander fri for argumenter, og videre stikk i strid med grundig, fagfellevurdert forskning. Du må tro hva du vil, men du kan ikke behandle tro som virkelighet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi kan jo bare se over grensen til Skelefteå i Sverige, de sliter med sin produksjon av batterier til nettopp elbiler. De flyr inn arbidere utenfra, 4 er døde, hvor en døde pga sikkerhetsbrist på plassen og de tre andre i boligen. Men når myndighetene fikk vite hva det var de virkelig jobbet med, blir dødsårsaken gjenopptatt av de som døde utenfor arbidsplassen. Det siste er nå at de også sliter økonomisk.
Tror du meg ikke? Det finnes artikler å lese deg opp på!

Hvis en elendig fabrikk/fabrikkeier skal ha innvirkning på elbil som helhet, kan jeg nevne følgende: Exxon Valdez, Amoco Cadiz og Deepwater Horizon. De er nok til at elbilproduksjonen vil knuse oljedrevne biler på miljøpåvirkning i uoverskuelig fremtid.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

fjor med en 10 år gammel diesel bil med tett partikkelfilter, den blir fortsatt kjørt..  av noen andre med mekaniske kunnskaper.

Anonymkode: defb8...f6c

Ja men den gamle dieselen han hadde gikk i bilpressa så at hver ny elbil fjerner en  forurensende fossilbil fra veiene våre trenger vi faktisk ikke diskutere..

Ikke hvorvidt elbilen "blir miljøvennlig" heller..Den har alltid vært miljøvennlig og blir litt mer miljøvennlig for hvert år etterhvert som mer sol/ vindkraft fases inn på strømnettet over hele verden.

Det vi burde diskutert er hva vi skal leve av om 4-5 år når oljeinntektene våre er borte.?....Fordi verden kommer til å gå på strøm uansett om noen enkle sjeler biter på svada om elbiler oljeindustrien har plantet på some.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bortsett fra at du nettopp gjorde det. 👀 Men det er jo ikke slik at du har svart de andre heller. "Den som har øyne" og "jeg har lest" er diffuse påstander fri for argumenter, og videre stikk i strid med grundig, fagfellevurdert forskning. Du må tro hva du vil, men du kan ikke behandle tro som virkelighet.

Bryr meg ikke om anonyme komentarer. Useriøst som f.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Biler vil ALDRI bli eller være miljøvennlige!!!!!!!

Anonymkode: 1afe0...887

Det er helt riktig, og ideelt sett skulle vi ha syklet eller tatt kollektiv. 

@LiseTV håper du har glede av din egen oppførsel altså. 🤪 Hvorfor dedikere verdifull tid av livet ditt til lavpannet trolling? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2024 den 9.00):

Dere som kjøper el-bil, hvor mange kilometer per år må dere kjøre og hvor mange år må dere ha bilen for at det skal være miljøvennlig ifht f eks dieselbil med partikkelfilter? Evt hybridbil?

Det er jo langt mer forurensende å produsere batteri/motor til elbil enn til vanlig bil. Forsøker å regne på hvilken bil som vil være miljøvennlig ved nybilkjøp.

Ved kjøp av el-bil og mindre avgifter bidrar man jo også mindre til å sikre oppgraderte og trygge veier, bør det være med i regnskapet? Nå har jo Norge generelt veldig gode veier i forhold til mange andre land, men ved manglende oppgradering i 10-20 år kan det merkes.

Anonymkode: fdd0b...70b

Elbil blir aldri miljøvennlig. Vi har selv to, miljøvennlig er de ikke. Liker begge to, men det har ikke noe med miljø å gjøre.

Lokalt har det bitte litt med miljø å gjøre, den avgir kun svevestøv av dekk og asfalt, ingen eksos. 

Anonymkode: dba50...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Elbil blir aldri miljøvennlig. Vi har selv to, miljøvennlig er de ikke. Liker begge to, men det har ikke noe med miljø å gjøre.

Lokalt har det bitte litt med miljø å gjøre, den avgir kun svevestøv av dekk og asfalt, ingen eksos. 

Anonymkode: dba50...142

Selvfølgelig er det ikke miljøvennlig med elbil. Alt annet enn å drukne seg selv i badekaret er miljøskadelig. Men elbil er bedre enn privatfly, helikopter, bensinbil og dieselbil. Antagelig er T-bane, trikk, tog og buss bedre enn elbil. Spesielt for mengden trafikk på veien og mindre kø. Sykkel er også bedre enn elbil. Bein med sko på er antagelig relativt likt med sykkel. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bryr meg ikke nevneverdig.

Jeg kjører bil fordi jeg må. Ikke fordi jeg skal redde verden.

Når jeg først må ha bil, så vil jeg kjøre med god komfort og litt krefter, til en pris jeg har råd til.

Da er valget enkelt. EL overgår bensin og diesel på alle parametere jeg bryr meg om. En høy gang. Egentlig litt urettferdig å sammenligne da EL stiller i en divisjon over diesel og bensin.

Anonymkode: 742a0...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er helt riktig, og ideelt sett skulle vi ha syklet eller tatt kollektiv. 

@LiseTV håper du har glede av din egen oppførsel altså. 🤪 Hvorfor dedikere verdifull tid av livet ditt til lavpannet trolling? 

Feigt å vere anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (56 minutter siden):

Feigt å vere anonym.

Ditt fulle navn, postadresse og personnummer da? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 14.8.2024 den 9.49):

Lade hjemme er spektakulært for tiden. Etter at Tibber åpnet for Grid Rewards (hvor Statkraft betaler for å bruke elbilbatteri som "regulator" i belastningen i strømnettet" får man betalt for å lade bilen :)

Hittil i august har jeg fått betalt 88 øre pr kWh jeg har ladet, noe som også tar seg av nettleia. Jippi! 

20240814_074555000_iOS.thumb.png.a372cf5e216305b48822765a07076549.png 

Hvordan setter du i gang Grid rewards? Fikk ikke til

Anonymkode: 77882...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...