Gå til innhold

Når blir el-bil miljøvennlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som kjøper el-bil, hvor mange kilometer per år må dere kjøre og hvor mange år må dere ha bilen for at det skal være miljøvennlig ifht f eks dieselbil med partikkelfilter? Evt hybridbil?

Det er jo langt mer forurensende å produsere batteri/motor til elbil enn til vanlig bil. Forsøker å regne på hvilken bil som vil være miljøvennlig ved nybilkjøp.

Ved kjøp av el-bil og mindre avgifter bidrar man jo også mindre til å sikre oppgraderte og trygge veier, bør det være med i regnskapet? Nå har jo Norge generelt veldig gode veier i forhold til mange andre land, men ved manglende oppgradering i 10-20 år kan det merkes.

Anonymkode: fdd0b...70b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elbil er mer miljøvennlig enn fossilbil så å si med en gang. Krever et lavt femsiffret kilometertall for å komme i pluss.

Veiavgift mm. er en midlertidig reduksjon i avgiftsnivå som vil er på vei til å bli faset ut.

Det mest miljøvennlige er sykkel, buss eller tog, i den rekkefølgen.

Anonymkode: b8f00...0fe

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil er mer miljøvennlig lokalt fra første METER. 
 

Så for ditt lokalmiljø er elbilen din alltid et bedre valg, uansett fossilbil. 

Anonymkode: 5bac7...adf

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på klima så må en medium størrelse elbil kjøre 30 000 km for å "gå i null" sammenlignet med en fossilbil. Da er produksjonen av batteri etc selvsagt tatt med.

Altså 15 000 km per år i to år.

Sannsynligvis kortere i Norge siden vi har en ganske grønn energimiks.

Jeg brukte en kalkulator på iea.org. 

 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo langt mer forurensende å produsere batteri/motor til elbil enn til vanlig bil. Forsøker å regne på hvilken bil som vil være miljøvennlig ved nybilkjøp.

Anonymkode: fdd0b...70b

At batteriproduksjon forurenser både i råvare- og produksjonsleddet har jeg ikke noe problem med å tro på. At produksjon av elmotorer, som er uendelig mye mindre og enklere enn en forbrenningsmotor, skal forurense noe særlig synes jeg høres rart ut.

Ellers har all bilproduksjon et betydelig CO2 fotavtrykk. Det vil gi en betydelig miljøgevinst hvis flere brukte bilkollektiv heller enn å eie egen bil, men det er selvsagt ikke et alternativ for alle.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i følge denne artikkelen fra 2021 så er det 13500km (8400 miles) for en Model 3 i Norge. Sammenlignet med en Toytota Corolla

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/when-do-electric-vehicles-become-cleaner-than-gasoline-cars-2021-06-29/

Fordelen er at batteriproduksjon blir grønnere og mindre utslippsintensiv for hvert år som går og strømnettet i nesten alle land ser stor utbygging av fornybar energi som gjør at det slippes ut mindre og mindre CO2 for hver kwh for hvert år. Så det forventes at regnestykket vil gå enda mer i elbilenes favør i årene som kommer.

Anonymkode: e419e...901

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som kjøper el-bil, hvor mange kilometer per år må dere kjøre og hvor mange år må dere ha bilen for at det skal være miljøvennlig ifht f eks dieselbil med partikkelfilter? Evt hybridbil?

Det er jo langt mer forurensende å produsere batteri/motor til elbil enn til vanlig bil. Forsøker å regne på hvilken bil som vil være miljøvennlig ved nybilkjøp.

Ved kjøp av el-bil og mindre avgifter bidrar man jo også mindre til å sikre oppgraderte og trygge veier, bør det være med i regnskapet? Nå har jo Norge generelt veldig gode veier i forhold til mange andre land, men ved manglende oppgradering i 10-20 år kan det merkes.

Anonymkode: fdd0b...70b

Elbil gir både lavere CO2-utslipp og lavere utslipp av lokale giftgasser og partikler. Det siste gjelder fra første stund.

Helseutgiftene samfunnet spares for på grunn av mindre gift/partikkelutslipp er enorme. Så hvis du skal begynne å regne på det så er det mye billigere med elbil også der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjekt å se at TS har fått så mange gode svar. Hen er sikkert veldig fornøyd. Da er det bare tut og kjør som gjenstår. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal vurdere utslippene til produksjon av batterier bør du også ta med klimagassutslipp i forbindelse med oljeutvinning, oljelekkasjer, oljefelthavari (som Deepwater Horizon på Macondo-feltet), oljetankere som går på grunn og oppføring av vindmøller på samenes reinområder fordi man skal elektrifisere Melkøya... 

Om man absolutt skal ta med seg alt det negative rundt elbiler

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikkforsikringsavgiften er fra 1. mars 2024 satt til følgende satser:

Bensin- eller dieselbil    7,60 kr (2782 kr i året)
Elbil                                   8,70 kr (3184 kr i året)
Dieselbil uten fabrikkmontert partikkelfilter      9,11 kr (3334 kr i året)

Skal en bidra til å betale avgifter bør en dermed velge diesel, eller elbil. 😇

Det er også stor andel avgifter på strøm, men forbruket av strøm er mindre, slik at i kroner blir summen mindre om en lader hjemme. Hurtiglading varierer mye pris, mer enn bensinprisene. 

https://www.naf.no/bilhold/kostnader/trafikkforsikringsavgift-arsavgift-bil

https://www.tff.no/tema/trafikkforsikringsavgift/trafikkforsikringsavgiften/

Endret av TBL12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, TBL12 said:

Trafikkforsikringsavgiften er fra 1. mars 2024 satt til følgende satser:

Bensin- eller dieselbil    7,60 kr (2782 kr i året)
Elbil                                   8,70 kr (3184 kr i året)
Dieselbil uten fabrikkmontert partikkelfilter      9,11 kr (3334 kr i året)

Skal en bidra til å betale avgifter bør en dermed velge diesel, eller elbil. 😇

Det er også stor andel avgifter på strøm, men forbruket av strøm er mindre, slik at i kroner blir summen mindre om en lader hjemme. Hurtiglading varierer mye pris, mer enn bensinprisene. 

https://www.naf.no/bilhold/kostnader/trafikkforsikringsavgift-arsavgift-bil

https://www.tff.no/tema/trafikkforsikringsavgift/trafikkforsikringsavgiften/

Lade hjemme er spektakulært for tiden. Etter at Tibber åpnet for Grid Rewards (hvor Statkraft betaler for å bruke elbilbatteri som "regulator" i belastningen i strømnettet" får man betalt for å lade bilen :)

Hittil i august har jeg fått betalt 88 øre pr kWh jeg har ladet, noe som også tar seg av nettleia. Jippi! 

 

 20240814_074555000_iOS.thumb.png.a372cf5e216305b48822765a07076549.png 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (3 timer siden):

Lade hjemme er spektakulært for tiden. Etter at Tibber åpnet for Grid Rewards (hvor Statkraft betaler for å bruke elbilbatteri som "regulator" i belastningen i strømnettet" får man betalt for å lade bilen :)

Hittil i august har jeg fått betalt 88 øre pr kWh jeg har ladet, noe som også tar seg av nettleia. Jippi! 

 

 20240814_074555000_iOS.thumb.png.a372cf5e216305b48822765a07076549.png 

Jeg har sett litegrann på det, men aldri prøvd. Funker det med alle biler? En ussel gammel Leaf?

Anonymkode: b8f00...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har sett litegrann på det, men aldri prøvd. Funker det med alle biler? En ussel gammel Leaf?

Anonymkode: b8f00...0fe

Vil tro det, så lenge du har Tibber som strømleverandør og operatør i smartladeboksen din. 

Eller, nå tror jeg kanskje at ladeboksen/tibber må kunne kommunisere litt med bilen, slik at ladeboksen veit sånn ca hvor mye strøm det er på bilen

Endret av newman01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (1 time siden):

Vil tro det, så lenge du har Tibber som strømleverandør og operatør i smartladeboksen din. 

Eller, nå tror jeg kanskje at ladeboksen/tibber må kunne kommunisere litt med bilen, slik at ladeboksen veit sånn ca hvor mye strøm det er på bilen

Jeg har en Zaptec, men måtte snakke med kundeservicen til Zaptec i Danmark når bilene ikke ville lade mens tibber kontrollerte boksen. Hadde tom. elektriker her da.

Anonymkode: b8f00...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (På 13.8.2024 den 10.15):

Hvis du tenker på klima så må en medium størrelse elbil kjøre 30 000 km for å "gå i null" sammenlignet med en fossilbil. Da er produksjonen av batteri etc selvsagt tatt med.

Altså 15 000 km per år i to år.

Sannsynligvis kortere i Norge siden vi har en ganske grønn energimiks.

Jeg brukte en kalkulator på iea.org. 

 

IEA må oppdatere både prognoser og talldata årlig fordi de kronisk ikke klarer å få inn veksten i fornybar energi i tallmaterialet sitt.

I EU som helhet gikk sol/ vind forbi fossil energi nå i sommer og utgjør over 30% av elproduksjonen der. 

I tillegg produseres elbiler i Kina på en energimix med 52 % ( 2023 tall, ennå høyere nå) fornybar energi, opp fra 28% i -22

Sannheten er at elbil er grønnere fra første km. nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (3 timer siden):

Vil tro det, så lenge du har Tibber som strømleverandør og operatør i smartladeboksen din. 

Eller, nå tror jeg kanskje at ladeboksen/tibber må kunne kommunisere litt med bilen, slik at ladeboksen veit sånn ca hvor mye strøm det er på bilen

Det er svært få biler og ladebokser som støtter ISO 15118, som blant annet gir informasjon om hvor mye strøm bilen har.

Slik jeg har oppfattet har Tibber løst dette ved å koble seg til bilens app, dvs. Tibber vil kommunisere direkte med bilen, og ikke via ladeboksen slik jeg har oppfattet det. Dermed vet de hvor mye strøm bilen har.

Endret av TBL12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aner ikke, men kjører heller ikke EL-bil for å redde verden. 
Kjører EL fordi det er fryktelig behagelig og mye, mye snillere på lommeboka.

Anonymkode: 742a0...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
TBL12 skrev (På 14.8.2024 den 17.32):

Slik jeg har oppfattet har Tibber løst dette ved å koble seg til bilens app, dvs. Tibber vil kommunisere direkte med bilen, og ikke via ladeboksen slik jeg har oppfattet det. Dermed vet de hvor mye strøm bilen har.

Løsningen til Tibber er veldig bra. Har sett frem til at Zaptec skulle få til en løsning som kan implementeres i Tibber, men Zaptec har bare kommet med tomme ord. Kommer senere, jobber med det ... og et år senere er fremdeles ingen løsning på plass fra Zaptec.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...