Gå til innhold

Nav har brukt 14 uker på sykemeldinger min


Honningmor

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ble operert i magen i slutten av april, og ble 100% sykemeldt i de påfølgende 8 ukene (og 50% resterende uker frem til i dag)  Da sykemeldinger ble sendt inn hadde nav 6 ukers behandlingstid. Det har nå gått hele FJORTEN uker, og jeg har enda ikke fått en eneste krone selv om jeg har fått bekreftet at alt av papirer er godkjent.

 

Etter sist samtale fikk jeg melding i innboksen med forslag til tiltak jeg selv kunne gjøre. Bla a søke om sosialstønad, kansellere steømmetrenester og treningssenter, se etter billigere matalternativer etc.  Jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte da jeg leste det.

 

Altså hva faen? Noen andre som har opplevd SÅ lang behandlingstid? Skolestart om to dager, og jeg får ikke kjøpt minstejenta et pennal engang :(

  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er 8 ukers behandlingstid dra man sender inn etter sm er gått ut

Anonymkode: f8d5b...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes synd på deg, skjønner godt hvor vanskelig det er at inntekten plutselig forsvinner. 

Dette med saksbehandlingstider går litt opp og ned. Husker det var en tid for ca 10 år siden da saksbehandlingstiden var minst like lang som nå, flere måneder. NAV ga da folk samme type småarrogante råd som det du har fått. De rådet bl.a. folk til å sprette BSU-kontoen (som gir en gigantisk skattesmell), eller selge bilen, i påvente av sykepenger. Først etter mange avisoppslag snudde NAV og satte flere saksbehandlere på saken. 

Har dessverre ikke så mye oppmuntrende å si. Mange har vent seg til at sykepenger kommer fort, men faktum er at en sykmelding er en søknad til offentlig forvaltning, og er det en ting som preger offentlig forvaltning, så er det saksbehandlingstider. I tillegg jobber de fleste nordmenn i offentlig sektor hvor arbeidsgiver forskutterer sykepenger, så mange vil rett og slett ikke forstå situasjonen du er i.

Anonymkode: 75f5c...e32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fortsatt en veileder? En veileder som følger opp sykemeldte kan be om prioritering av din søknad. 

Anonymkode: b7957...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden? Mulig det er forskjell når arbeidsgiver forskutterer, men når jeg sender søknad om sykepenger blir den behandlet av AI og som regel godkjent samme dag, senest dagen etter.

Anonymkode: 4d4cf...63d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk ikke greit, vi alle er avhengig av inntekten vår. Regner med du har tatt kontakt, men mas og mas mer. Over 3 måneder behandlingstid på sykemeldinger er ikke holdbart, hva driver de med? Nå får jeg betalt av arbeidsgiver, men da jeg ikke gjorde det fikk jeg penger hver 14 dag. Har de ikke nok folk bør de ansatte noen, vi skal ikke miste hjem, sulte fordi man er så uheldig å bli syk :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det tok mange måneder før de fikk behandlet ferdig og jeg fikk etterbetalt. Det fikk også konsekvenser for foreledrepengegrunnlaget mitt, og måtte vente ny fem måneder på at de korrigerte det. Hele prosessen tok ni måneder og vi måtte selge bilen for å klare oss… Fikk samme rælet fra nav, si opp tjenester, avdragsfrihet (for det lønner seg jo, not), kutte forsikringer mm. Helt sykt hvordan de kaster penger på enkelte og så økonomisk ruinerer andre.

Anonymkode: 88e86...675

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste først 14 dager og tenkte du var kravstor, men 14 uker ja... 

Søk om sosialstønad med en gang. Og skriv tydelig at det er pga manglende utbetaling av sykemelding. Det får fart på systemet. 

Anonymkode: 1f2e2...e3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, det tok mange måneder før de fikk behandlet ferdig og jeg fikk etterbetalt. Det fikk også konsekvenser for foreledrepengegrunnlaget mitt, og måtte vente ny fem måneder på at de korrigerte det. Hele prosessen tok ni måneder og vi måtte selge bilen for å klare oss… Fikk samme rælet fra nav, si opp tjenester, avdragsfrihet (for det lønner seg jo, not), kutte forsikringer mm. Helt sykt hvordan de kaster penger på enkelte og så økonomisk ruinerer andre.

Anonymkode: 88e86...675

Hva mener du med at avdragsfrihet "ikke lønner seg"..?

Anonymkode: 300f9...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med at avdragsfrihet "ikke lønner seg"..?

Anonymkode: 300f9...8a8

Du får mer penger der og da, men ender opp med å totalt betale mer enn ved å ikke ha avdragsfrihet en periode. 
 

Avdragsfrhet handler om likviditet. Du betaler dyrere senere for å ha mer penger nå. 

Anonymkode: 6de86...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I all verden? Mulig det er forskjell når arbeidsgiver forskutterer, men når jeg sender søknad om sykepenger blir den behandlet av AI og som regel godkjent samme dag, senest dagen etter.

Anonymkode: 4d4cf...63d

Klart det er forskjell 

Anonymkode: f8d5b...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (8 timer siden):

Dette er faktisk ikke greit, vi alle er avhengig av inntekten vår. Regner med du har tatt kontakt, men mas og mas mer. Over 3 måneder behandlingstid på sykemeldinger er ikke holdbart, hva driver de med? Nå får jeg betalt av arbeidsgiver, men da jeg ikke gjorde det fikk jeg penger hver 14 dag. Har de ikke nok folk bør de ansatte noen, vi skal ikke miste hjem, sulte fordi man er så uheldig å bli syk :( 

Hjelper ikke å mase, de har sp lang tid for alle

Anonymkode: f8d5b...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har du fortsatt en veileder? En veileder som følger opp sykemeldte kan be om prioritering av din søknad. 

Anonymkode: b7957...20a

Jeg tør tippe vedkommende er sykemeldt. Av personlig erfaring med nav. De har så få saksbehandlere at arbeidspresset jevnlig fører til at de som er der faller utfor stupet og blir - sykmeldt (eller slutter).

Skylden for dette er forresten ikke «nav». Det er alltid politikernes feil. Det er nemlig de som bestemmer hvor mange årsverk nav får, hvor mye (eller lite) av søknader som kan automatiseres, etc. Sykepenger er et klassisk eksempel på bortkastet arbeidstid. Ingen person skulle - noensinne - så mye som kastet et blikk på slike søknader. Dette er en klassisk jobb for et skjema, og med tiden for KI.

Skal du være sinna på noe? Vær sinna på Marte. Eller Hadia. Eller Torbjørn. Elelr hvilken som helst annen sentral politiker innen feltet, Dette er deres politikk. De gjorde dette med viten og vilje. 

Anonymkode: 498fd...1bf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplevde noe lignede ja, ble rådet til å ta opp forbrukslån.

Anonymkode: e6379...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

I all verden? Mulig det er forskjell når arbeidsgiver forskutterer, men når jeg sender søknad om sykepenger blir den behandlet av AI og som regel godkjent samme dag, senest dagen etter.

Anonymkode: 4d4cf...63d

Sånn var det for meg også, så jeg skjønner ikke helt hva folk snakker om her. Mine sykepengesøknader har vært godkjent innen 5 timer - når som helst på døgnet. Når pengene har vært utbetalt, vet jeg ikke, siden de har gått til arbeidagiver.

Anonymkode: 051f9...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ble sykmeldt i slutten av april? Hvis du ble sykmeldt en måned, regner jeg med du sendte inn en søknad om sykepenger i slutten av mai? Har arbeidsgiveren din sendt inn inntektsmelding og isåfall hvilken dato? Hvis du har ventet i 14 uker må det enten være forsinket innsending av inntektsmelding eller feil i inntektsmelding.

Saksbehandlingstid gjelder fra dato både søknad om sykepenger og korrekt inntektsmelding er mottatt.

Feks:

Den 29. Mai sendte du inn en søknad om sykepenger for perioden 29.april-28. Mai. 

Arbeidsgiveren din sendte inntektsmelding den 3. Juni og informasjonen i inntektsmelding stemmer (det vil si feks ingen feil i oppgitt inntekt/feil sykmeldingsperiode)

Søknaden du sendte inn den 29. Mai skal da være ferdig behandlet innen 8 uker fra den 3. Juni. Altså innen den 29.juli. 

Forstår ikke hvorfor du har ventet 14 uker når du samtidig skriver alt stemmer. 

Hvorfor har du ikke søkt sosialhjelp som har kortere saksbehandlingstid? 

 

Anonymkode: d2bbc...e2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du ble sykmeldt i slutten av april? Hvis du ble sykmeldt en måned, regner jeg med du sendte inn en søknad om sykepenger i slutten av mai? Har arbeidsgiveren din sendt inn inntektsmelding og isåfall hvilken dato? Hvis du har ventet i 14 uker må det enten være forsinket innsending av inntektsmelding eller feil i inntektsmelding.

Saksbehandlingstid gjelder fra dato både søknad om sykepenger og korrekt inntektsmelding er mottatt.

Feks:

Den 29. Mai sendte du inn en søknad om sykepenger for perioden 29.april-28. Mai. 

Arbeidsgiveren din sendte inntektsmelding den 3. Juni og informasjonen i inntektsmelding stemmer (det vil si feks ingen feil i oppgitt inntekt/feil sykmeldingsperiode)

Søknaden du sendte inn den 29. Mai skal da være ferdig behandlet innen 8 uker fra den 3. Juni. Altså innen den 29.juli. 

Forstår ikke hvorfor du har ventet 14 uker når du samtidig skriver alt stemmer. 

Hvorfor har du ikke søkt sosialhjelp som har kortere saksbehandlingstid? 

 

Anonymkode: d2bbc...e2c

Hæ? Jeg er selvstendig næringsdrivende (noe som ikke skal påvirke beh.tid), og sendte inn alle nødvendige inntektsopplysninger samme dag som lege sendte inn sykemelding, altså i slutten av april, samme dag som jeg ble operert (30 april).

Da var beh. Tid 6 uker, altså skulle det være ferdig behandlet senest 11 mai.

Da jeg etterspør penger 11 mai, får jeg beskjed om at ventetiden nettopp har økt til 8 uker. Da skal det altså være ferdig behandlet 25 juni.

 

Ingen penger 25 juni. Jeg ringer å etterspør penger, og sjekker samtidig at alle papirer etc som er sendt inn er korrekt. Noe som det er.  Jeg får beskjed at pengene sannsynligvis er rett rundt hjørnet. Jeg venter 1.5 uke, ringer på nytt, får samme svar. Ringer på nytt etter en uke, får samme svar. Og slik fortsetter det frem til jeg skrev dette innlegg. 

 

Hvorfor i helvete skal jeg ha søkt sosialhjelp, når NAV sier pengene er rett rundt hjørnet?  Har du noen ganger søkt? Det er minimum 2 ukers behandlingstid på også dét, det er et h e l v e t e s papirarbeid med å sende inn kontoinformasjon som viser både inntekt og utgifter til deg OG ektefelle. Synes det er helt på trynet av nav å foreslå å sende inne ENDA en søknad fordi de ikke klarer å behandler den opprinnelige søknaden innen fristen. Er det rart det er lang behandlingstid? 

 

Forresten så er det 14 uker fra tirsdag 30 april til tirsdag 6 august (som var dagen jeg skrev dette innlegget).  14 uker med vanlig behandling av en vanlig søknad der alt nødvendig er sendt inn. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som er ansatt og får forskuttert sykepenger fra arbeidsgiver har ingen forutsetninger for å svare i denne tråden… 😂 

Anonymkode: 6de86...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...