Gå til innhold

Klær fra Temu, helseskadelige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har bestilt et treningsskjørt fra Temu. 

Det er i polyester uansett, tenkte jeg.

Men kan det være helseskadelige stoffer i det? 

I motsetning til et fra for eksempel Adidas?

Anonymkode: 7e032...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kan det. Selve produksjonen av polyester er jo farlig - det er OLJE.

Dette var IKKE en god idé.

Anonymkode: cb7e1...2a1

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på det er noe mer helseskadelig enn det du kjøper på f.eks cubus..

Anonymkode: 0cf4e...bf4

• Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan bruke det om jeg ikke har det rett på huden 🤔

Jeg kan ha en kort sykkelbukse i bomull under.

Anonymkode: 7e032...95c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være innsatt med insektsmidler eller antisoppmidler for eksempel, eller det kan være brukt skadelige fargestoffer. Selve materialet (polyester) kan være produsert under dårlige forhold slik at det er forurenset med skadelige stoffer. Du vet rett og slett ikke.

Anonymkode: 70ca1...1d5

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke skal bruke det ofte så går det sikkert bra.

Anonymkode: d79ec...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rå på netthandel, men kommer aldri til å handle fra Temu. Ingenting der er testet etter europeiske krav.

Dette er hva det norske Forbrukerrådet sier om Temu: ikke kjøp elektronikk (brannfare), ikke kjøp kosmetikk, kremer osv som skal på huden. Ikke kjøp noe som det skal lages mat i eller med, eller spises fra. I tillegg har det kommet ut at det er et farlig stoff i øredobber.

Forbrukerrådet sier ingenting om klær, så da er det kanskje trygt 🙃

Anonymkode: 07331...0a0

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være helseskadelig, men helt klart miljøskadelig! (polyester) Folk burde slutte å kjøpe dette.

Anonymkode: 6b837...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når syntetiske stoffer som polyester lages, tas det utgangspunkt i det som kalles monomerer, i tillegg brukes det stoffer for å gi plasten riktig mykhet o.l. Disse er ofte helseskadelige. Ved korrekt plastproduksjon skal det ikke avgis monomerer eller hjelpestoffer, men tar man snarveier i produksjonen kan det skje. Kjøper du fra Temu, får du ukontrollert kinakvalitet, som helt klart kan være helseskadelig. Jeg ville ikke kjøpt noe som skal i kontakt med kropp eller mat fra Temu. 

Anonymkode: 6e1e5...4ca

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tviler på det er noe mer helseskadelig enn det du kjøper på f.eks cubus..

Anonymkode: 0cf4e...bf4

Da er du særdeles lite opplyst! Alt som selges på Cubus skal være testet etter europeisk standard, det er en hel haaaug med krav! Temu? INGEN. Rett fra fabrikken! Produsentens eneste håp er å selge deg varene, selv om du kanskje dør av å bruke de…

I saken på NRK måtte de levere øredobbene de bestilte som FARLIG AVFALL! På gjenvinningstasjonen! Ærlig talt, som FARLIG AVFALL!!!!!!!

Er dere stokk dumme når dere virkelig tror at dette ikke er så farlig? De SEEEER jo helt vanlige ut? 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge kg så sikkert.. 

Har kjøpt 2 gensere, skjørt, kjole, tskjorte, cardigan fra temu. Har brukt noe, kommer til å bruke mer av det jeg har kjøpt med god samvittighet. Jeg hadde ikke noe under skjørtet jeg gjekk med i går, men om du er i stuss er jo det et alternativ. Det er bare på kg andre får trusa i klem av hvor andre kjøper varer.

Anonymkode: 0ba6b...568

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I følge kg så sikkert.. 

Har kjøpt 2 gensere, skjørt, kjole, tskjorte, cardigan fra temu. Har brukt noe, kommer til å bruke mer av det jeg har kjøpt med god samvittighet. Jeg hadde ikke noe under skjørtet jeg gjekk med i går, men om du er i stuss er jo det et alternativ. Det er bare på kg andre får trusa i klem av hvor andre kjøper varer.

Det nytter ikke ha bomullstrømpis under et radioaktivt skjørt. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det nytter ikke ha bomullstrømpis under et radioaktivt skjørt. 

Nei jeg går med det "radioaktive" skjørtet helt uten noe under og har ingen betenkeligheter med det så her er skremmetaktikken din på ville jorder uansett. But nice try 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei jeg går med det "radioaktive" skjørtet helt uten noe under og har ingen betenkeligheter med det så her er skremmetaktikken din på ville jorder uansett. But nice try 

Du, gjør hva du vil med ditt eget liv, det er greit. Bare ikke glem at alle rundt deg også utsettes for skjørtet ditt. På bussen, på jobb, barna dine, matvarene på butikken. 

Det handler ikke om å skremme, men om å OPPLYSE. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, gjør hva du vil med ditt eget liv, det er greit. Bare ikke glem at alle rundt deg også utsettes for skjørtet ditt. På bussen, på jobb, barna dine, matvarene på butikken. 

Nå vil jeg gjerne bli opplyst fordi dette er helt ukjent for meg., på hvilken måte er klærne helseskadelig? (Jeg har ikke kjøpt noe derfra men er genuint nyskjerrig…) - skjønner jo at klær kan være lite miljøvennlig mtp hvordan de produseres men var ikke klar over at klær kan være direkte helseskadelig…? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjøpt klær fra temu og er veldig fornøyd. Kjøpte truser som er 100% bomull og bedre truser har jeg aldri hatt.

Kjøpte også noe barneklær og er fornøyd med det også. Rent og pent, ingen lukt. Vasker alltid klær før bruk og da anser jeg det som trygt. Polyester får vi kjøpt her i landet også, så er nok ikke noe verre å kjøpe fra temu.

Anonymkode: 4ad94...6b1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden):

Nå vil jeg gjerne bli opplyst fordi dette er helt ukjent for meg., på hvilken måte er klærne helseskadelig? (Jeg har ikke kjøpt noe derfra men er genuint nyskjerrig…) - skjønner jo at klær kan være lite miljøvennlig mtp hvordan de produseres men var ikke klar over at klær kan være direkte helseskadelig…? 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/finner-kreftfremkallende-stoff-i-vare-fra-temu-1.16939092

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som bestiller klær fra temu og ingen ser på klærne at de kommer fra temu så dere har en strevsom jobb med å sjekke plasser fra temulus etter oss i samfunnet siden dere er så redd for dette. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være bpa i det, som er hormonhermende og kreftfremkallende. Har du det liggende i skapet kan det smitte over på andre klær. 

Bare liksom drit i å handle fra aktører som ikke sertifiserer varene sine. Dere har lest om ugiurene og interneringsfabrikkene? Dere støtter med 99% sannsynlighet slavearbeid. Skam dere.

Anonymkode: 91a48...c66

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...