Gå til innhold

Ganske sikker på at jeg har lipødem. Hvordan går jeg frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte å kjenne på murringer i armer og bein/kne for ca 10 år siden, som har forverret seg de siste årene. Jeg får vondt av å gå og å stå i ro. Armene verker ved vanlige gjøremål og er tunge å løfte. Har prøvd meg på både styrketrening, lett kardio og svømming uten at det hjelper noe. Styrketreningen er ganske vond å gjennomføre på grunn av smertene. 

Jeg er normalvektig men fettfordelingen på armer og bein gjør at jeg ser lubben ut. Jeg har store overarmer med grevinneheng og smale underarmer. Tykke legger og lår og fett på knærne. Jeg har begynt å slite med både vann i kroppen og MYE svette de to siste årene. Smertene og svetten ødelegger nattesøvnen for meg. 

Etter å ha søkt lit tpå internett og sett på bilder så føler jeg meg ganske sikker på at dette må være lipødem. Men det er vanskelig å få hjelp? Og ingenting blir dekket? Hvordan går jeg frem for å finne ut av dette? Min største drøm er fettsuging av overarmer og legger så jeg kanskje ikke føler meg så tung lenger. Noen som har prøvd det? Letter det på smertene og gjør trening enklere?

Anonymkode: 4552c...f4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utrolig dyrt å få gjort noe med det og det flommer ikke over at tilbud og hjelp innen helsevesenet heller. Lykke til, håper du gidder å oppdatere med hvor langt du kommer.

Anonymkode: df770...37a

• Liker 1
Skrevet

Sykehuset i Tromsø har et prosjekt gående, og hjelper en del. Jeg er ikke sikkert om det mulig å få operasjon der. Mye mulig. Min mann jobber der men forteller lite fra jobben sin (liten by og taushetsplikt). 

Snakk med fastlegen din om henvisning. 

Anonymkode: b0deb...bca

Skrevet

Har skjønt at om du fettsuging deg for lipødem så kommer det tilbake. Men det hjelper vel på en liten stund. 

Har ei venninne som har fått kompresjon drakt for føtter. Å en drakt for ermene som hun bruker hver dag i 90 minutter. Da ligger hun i drakten som blåses opp og presser på. Så kulene i hender og føtter er blitt mindre. De skal bli til små sacco kuler. Det hjelper på mot smertene. Hun har også kompresjon "støtte bandasje" som hun bruker på dagtid. Å eget sett på natta. De bytter hun på etter som hun går ned i vekt. De må være stramme. Det hjelper på smertene.

Anonymkode: 4be66...54b

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Begynte å kjenne på murringer i armer og bein/kne for ca 10 år siden, som har forverret seg de siste årene. Jeg får vondt av å gå og å stå i ro. Armene verker ved vanlige gjøremål og er tunge å løfte. Har prøvd meg på både styrketrening, lett kardio og svømming uten at det hjelper noe. Styrketreningen er ganske vond å gjennomføre på grunn av smertene. 

Jeg er normalvektig men fettfordelingen på armer og bein gjør at jeg ser lubben ut. Jeg har store overarmer med grevinneheng og smale underarmer. Tykke legger og lår og fett på knærne. Jeg har begynt å slite med både vann i kroppen og MYE svette de to siste årene. Smertene og svetten ødelegger nattesøvnen for meg. 

Etter å ha søkt lit tpå internett og sett på bilder så føler jeg meg ganske sikker på at dette må være lipødem. Men det er vanskelig å få hjelp? Og ingenting blir dekket? Hvordan går jeg frem for å finne ut av dette? Min største drøm er fettsuging av overarmer og legger så jeg kanskje ikke føler meg så tung lenger. Noen som har prøvd det? Letter det på smertene og gjør trening enklere?

Anonymkode: 4552c...f4f

Hva med å få en vurdering av fastlegen for å høre om hen er enig med dine mistanker? 
Alternativt må fu lege ut bilde av kroppen din her så folk kan se hva du prater om. 

Anonymkode: 959f0...13f

Skrevet

Snakk med fastlegen din eller fysioterapeut om de kan se på deg og ev.henvise deg videre. Jeg ble henvist til kirurg på sykehus og fikk diagnose der. Har operert meg i utlandet, og angrer ikke på det. Har riktignok lagt på meg en del i etterkant, men de verste plagene og smertene er borte. Lykke til 🙂

Anonymkode: dbdac...bd0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...