Gå til innhold

Hva tenker dere om denne dagsmenyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal prøve å stabilisere og beholde min nye vekt. Har gått ned fra ca. 90 til 65 kg, og prøver å finne en matchvekt der jeg ligger nå. Jeg er i utgangspunktet veldig glad i (sunn) mat, og er nå redd for å spise feil/for mye for å ødelegge alt… Vektnedgangen kom i kjølvannet av en stor livskrise, hvor jeg mistet all appetitt i en lang periode. Nå er matlysten tilbake, og jeg er jo redd for å legge på meg igjen når jeg endelig er normalvektig for første gang på 15 år (jeg er 41 år).

Frokost: Kun sort kaffe og vann

Lunsj: Kjøleskapsgrøt av 1 dl havregryn, 2 ss chiafrø, 1 dl. eplejuice, 1/2 dl. yoghurt naturelle, 1 ss peanøttsmør, 1/2 eple.

Middag: 1 middels porsjon hjemmelaget carbonara, (spaghetti, bacon, egg, parmesan) + 1/3 dampet romanesco. 

Kvelds: Proteinpannekaker av 1 banan, 2 egg, 1 dl. havregryn, 2 ss cottage cheese, 2 ss proteinyoghurt. Dette ble 5 pannekaker, jeg spiste 3, toppet med 1 ss peanøttsmør og 1/2 eple med kanel.

Snacks: 1 Tine iskaffe uten sukker.

Har løpt på mølle i 40 minuttter, ellers en rolig dag på kontoret og hjemme. 

Anonymkode: d6525...1dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dette så ut som lite proteiner, og jeg tror jeg ville kjent godt på sulten som følge av det.

Jeg ville lagt inn mer ren mat, mer volum og protein og mindre "fyll". 

Registrerer du i app? Hva viser makroene? Hvis ikke app, har du noen mål for spisingen? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Altfor lite mat, altfor lite protein. Jeg hadde kuttet ut havregryn og heller erstattet det med noe sunt. Omelett, for eksempel.

Anonymkode: 00707...632

• Nyttig 2
Skrevet

Det kommer jo an på hva du har spist mens du gikk ned også. 

Når man skal stabilisere vekta er det ofte litt "prøv-og-feil" med veiing for å se hvordan man ligger an. Husk at vekta kan variere med et par kilo på en uke (om du veier deg en gang i uka), så du må se trenden over flere uker før du konkluderer.

Regner ikke med du spiser carbonara hver dag, men jeg ville lagt inn mer grønnsaker og mer protein, enten fra kjøtt eller belgfrukter. Jeg passer på det når jeg går ned i vekt nå (30 kg), og jeg kommer ikke til å endre det når jeg skal vedlikeholde. Rett og slett fordi jeg føler meg bedre når jeg spiser på den måten.

Nå spiser jeg selvfølgelig også pasta i den ene og den andre varianten av og til, men det er ikke det som er typisk for kostholdet mitt, det er unntaket.

Anonymkode: 1dbca...944

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altfor lite mat,

Hæ? 

Jeg spiser mye mindre enn det der - vet ikke hvordan jeg skulle fått tid igjennom dagen å holde på med all den maten! 

Anonymkode: a0db5...224

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hæ? 

Jeg spiser mye mindre enn det der - vet ikke hvordan jeg skulle fått tid igjennom dagen å holde på med all den maten! 

Det ble ca 1300 kcal når jeg regnet det ut. Altfor lite. Man trenger ikke å spise oftere. Helst ikke, faktisk. Ett måltid om dagen er helt fint.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2024 den 6.45):

Det ble ca 1300 kcal når jeg regnet det ut. Altfor lite. Man trenger ikke å spise oftere. Helst ikke, faktisk. Ett måltid om dagen er helt fint.

Hvordan kan du regnet ut at dette er 1300kcal når hun ikke oppgir porsjonsstørrelse på middagen? Pasta carbonara kommer lett opp i 800 kcal per porsjon om du bruker nok bacon og smør.

Anonymkode: c56f2...7af

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville veid meg minimum 3 dager i uka, da kan du også regulere aktivitet/mat i forhold til det. Vekta varierer som nevnt lenger opp, men gir i alle fall en pekepinn på hvor du er i løypa.

(Ang mat så kan jo det der være nok for deg, men for en annen altfor mye og en annen igjen altfor lite. Kommer helt an på person😊)

Anonymkode: 85354...41e

Skrevet

Ville absolutt spist frokost. Et par rugsprø eller knekkebrød i det minste. 

Anonymkode: f60cb...6f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2024 den 6.18):

Hæ? 

Hvis du spiser mye mindre, veier du vel ikke mer enn 20 kilo. Eller så spiser du mer enn du tror ;) Det er ikke hyppigheten i måltider som sier noe om antall kalorier. Man kan fint spise ett måltid på en hel dag, så lenge det inneholder nok næring :)

Anonymkode: 0470a...244

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...