Gå til innhold

Fremmede som forsyner seg i grønnsaksbedet

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en bygård der vi har gått sammen og ryddet et område like utenfor, og plantet grønnsaker/ urter i store trekasser.

Vi har hengt opp et skilt der det står: "Bjørnehaugen Grønnsakshage".

Smak gjerne på urtene, men grønnsakene må få stå i fred til vi skal høste de".

I dag satt jeg utenfor bygården og solte meg, og så en familie med to barn forsyne seg av grønnsakene.

Moren lesset gulerøtter, mais og blomkål i favnen til barna, og fortalte hva grønnsakene het.

Jeg ropte til henne at dette var grønnsakshagen til bygården vår, og at hun var velkommen til å ta litt gressløk, persille eller timian, men ikke grønnsaker. Jeg pekte på plakaten som hang der, og hun sa at hun hadde sett den.

"Hvorfor tar du grønnsaker hvis du har lest hva som står på plakaten?" sa jeg, men fikk ikke noe svar og hun fortsatte å rive opp grønnsaker og gi til barna.

Jeg sa hun ikke hadde lov til å forsyne seg av grønnsakene og at hun skulle legge de fra seg, men damen begynte da å plukke markjordbær sammen med guttene, mens mannen stod å så på de.

Da sa jeg at hvis hun ikke pellet seg bort fra grønnsakene i løpet av 10 sekunder ringer jeg politiet, og først da gikk de, men de la ikke fra seg grønnsakene.

Dette var en dame i 30-årene som så helt normal ut, og jeg er helt sjokkert over at hun drar med seg ungene sine på "grønnsaksslang", og gir så fullstendig faen når jeg informerer om at det er privat.

For en elendig rollemodell hun er for ungene sine!

Jeg spurte hvor hun bodde hen, og da sa hun at hun bodde i nabostrøket.

Er det mulig å være så forbanna frekk? 

😖

Anonymkode: b7955...e6b

• Liker 24
  • Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk er så frekke ja.

Norske eller opprinnelig fra et annet sted? Håper du tok bilde. Egentlig burde dere ikke tillate at noen andre enn dere som bor der får lov til å høste urter eller annet derfra. Gjerne blokker adkomst og ta det opp med styret.

Anonymkode: 41328...f53

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg bor i en bygård der vi har gått sammen og ryddet et område like utenfor, og plantet grønnsaker/ urter i store trekasser.

I dag satt jeg utenfor bygården og solte meg, og så en familie med to barn forsyne seg av grønnsakene.

Moren lesset gulerøtter, mais og blomkål i favnen til barna, og fortalte hva grønnsakene het.

Jeg ropte til henne at dette var grønnsakshagen til bygården vår, og at hun var velkommen til å ta litt gressløk, persille eller timian, men ikke grønnsaker. Jeg pekte på plakaten som hang der, og hun sa at hun hadde sett den.

"Hvorfor tar du grønnsaker hvis du har lest hva som står på plakaten?" sa jeg, men fikk ikke noe svar og hun fortsatte å rive opp grønnsaker og gi til barna.

Jeg sa hun ikke hadde lov til å forsyne seg av grønnsakene og at hun skulle legge de fra seg, men damen begynte da å plukke markjordbær sammen med guttene, mens mannen stod å så på de.

Da sa jeg at hvis hun ikke pellet seg bort fra grønnsakene i løpet av 10 sekunder ringer jeg politiet, og først da gikk de, men de la ikke fra seg grønnsakene.

Dette var en dame i 30-årene som så helt normal ut, og jeg er helt sjokkert over at hun drar med seg ungene sine på "grønnsaksslang", og gir så fullstendig faen når jeg informerer om at det er privat.

😖

Markjordbærene var også plantet i en kasse blant grønnsakene/ urtene, men de er borte alle sammen.

Ts

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk er så frekke ja.

Norske eller opprinnelig fra et annet sted? Håper du tok bilde. Egentlig burde dere ikke tillate at noen andre enn dere som bor der får lov til å høste urter eller annet derfra. Gjerne blokker adkomst og ta det opp med styret.

Hun var norsk og snakket dialekten i byen her.

Denne grønnsakshagen har vi hatt de siste tre årene, og ingen har forsynt seg med noe som vi har merket, selv om det er masse barn i området, fulle folk som går gjennom gaten på kveldstid i helgene og masse turister.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Dere burde ikke åpne for at noen skal ta urter. Folk må ha tydelig(ete) grenser. 

Anonymkode: 20bda...258

• Liker 28
  • Nyttig 5
Skrevet

Dette høres veldig veldig rart ut. Grønnsakene er vel ikke modne enda, så da er det jo mest hærverk? 

Jeg ville heller ikke tillatt plukking av urter for hvermannsen. Noen tenker vel at de kan benytte muligheten til å lage pesto til hele familien.

Anonymkode: cbc4e...40a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dere burde ikke åpne for at noen skal ta urter. Folk må ha tydelig(ete) grenser. 

Anonymkode: 20bda...258

Saken er at ingen fremmede har forsynt seg med noe de tre årene vi  har hatt denne grønnsakshagen, og vi har ikke lov å gjerde inn dette området da det er kommunal grunn.

Damen i dag tok ikke urter som hun faktisk kunne tatt lovlig, men røsket med seg gulrøtter, litt poteter mais og blomkål.

Ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette høres veldig veldig rart ut. Grønnsakene er vel ikke modne enda, så da er det jo mest hærverk? 

Jeg ville heller ikke tillatt plukking av urter for hvermannsen. Noen tenker vel at de kan benytte muligheten til å lage pesto til hele familien.

Anonymkode: cbc4e...40a

Maisen er ikke helt moden enda, gulrøttene har faktisk blitt like store som de man kjøper i butikken og blomkålene kan fint brukes til middag.

Det bugner over av gressløk, persille, Timian og Sar og det kan folk få lov til å ta litt av, men ingen har tatt en eneste stilk sá langt.

Da vi laget hagen mente jeg at det ble helt feil hvis folk skulle få lov til å forsyne seg med urter men ikke av grønnsaker, og at det var bedre å skrive at det ikke var lov å forsyne seg overhodet, men flere i huset er gamle hippier og tenker aldri at noe kan bli problematisk, så da ble det sånn.

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Saken er at ingen fremmede har forsynt seg med noe de tre årene vi  har hatt denne grønnsakshagen, og vi har ikke lov å gjerde inn dette området da det er kommunal grunn.

Damen i dag tok ikke urter som hun faktisk kunne tatt lovlig, men røsket med seg gulrøtter, litt poteter mais og blomkål.

Ts

hvis dere har plantet på kommunal grunn, så har dere vel strengt tatt vært litt frekke selv?

Anonymkode: c7b86...623

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Greit at hun burde latt være når du sa fra, men du må jo ha skremt barna når du ble så sint og truet med politi?!  Det der hadde jeg ikke gjort om jeg var deg, stakkars barn! 

Anonymkode: 24f48...0df

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

hvis dere har plantet på kommunal grunn, så har dere vel strengt tatt vært litt frekke selv?

Vi har selvfølgelig fått lov av kommunen.

Ts

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Greit at hun burde latt være når du sa fra, men du må jo ha skremt barna når du ble så sint og truet med politi?!  Det der hadde jeg ikke gjort om jeg var deg, stakkars barn! 

Anonymkode: 24f48...0df

Jeg ble ikke sint og hevet stemmen, men snakket alvorlig til henne i vanlig toneleie, og barna virket helt uanfektet.

Hadde hun ikke gjort dette, så hadde ikke jeg trengt å snakke alvorlig til henne og si at jeg kom til å ringe politiet heller.

Damen og barna gikk rolig bort fra kassene og hadde all verdens tid.

De virket ikke flaue eller preget i det hele tatt.

Merkelige mennesker.

Ts

• Liker 17
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

😖

hvis hun bor i nabolaget, OG grønnsakene står på kommunal grunn, så tror hun kanskje at de er for henne og da. Det er ikke nødvendigvis så rart.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

hvis hun bor i nabolaget, OG grønnsakene står på kommunal grunn, så tror hun kanskje at de er for henne og da. Det er ikke nødvendigvis så rart.

Det står en stor plakat foran kassene med grønnsaker, der det står at grønnsakskassene tilhører Bjørnehaugen borettslag, altså bygården vår som ligger 5 m unna rett over gaten.

Hun sa hun hadde lest plakaten, men fortsatte å forsyne seg etter at jeg sa at det tilhørte min bygård.

Ts

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun tror kanskje dere har tatt dere til rette på kommunal grunn?

Anonymkode: 40ac9...40e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det står en stor plakat foran kassene med grønnsaker, der det står at grønnsakskassene tilhører Bjørnehaugen borettslag, altså bygården vår som ligger 5 m unna rett over gaten.

Hun sa hun hadde lest plakaten, men fortsatte å forsyne seg etter at jeg sa at det tilhørte min bygård.

Ts

så, de er plassert på kommunal grunn, som er på den andre siden av gaten fra bygården deres OG hun bor i nabolaget. Skjønner godt at det er fort gjort å ta feil.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun tror kanskje dere har tatt dere til rette på kommunal grunn?

Anonymkode: 40ac9...40e

Tror ikke denne damen har peiling på hvilke gressflekker som er kommunale eller ei.

Som jeg har skrevet flere steder her inne, så har vi en stor plakat foran grønnsaks kassene der det står at grønnsakene tilhører Bjørnehaugen borettslag rett over gaten, så her er det ingen unnskyldninger eller muligheter til å misforstå.

Ts

• Liker 10
Skrevet

Kanskje bedre at dere flytter kassene inn på privat grunn heretter. Ellers vil det bli krangling med fremmede hver høst.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje bedre at dere flytter kassene inn på privat grunn heretter. Ellers vil det bli krangling med fremmede hver høst.

Dette har aldri vært noe problem frem til i dag.

Ingen oppegående mennesker oppfører seg slik som denne damen.

I går stod det en gjeng med cruisebåt turister utenfor, og jeg hørte at de snakket på engelsk om at grønnsakshagen helt sikkert var privat og tilhørte vår bygård. Dette forstod de selv om de ikke kunne norsk og kunne lese plakaten.

Ts

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg ville anmeldt henne for tyveri.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...