AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #1 Del Skrevet 12. august 2024 Vi bygget hus for ett par år siden og visste at med tiden så ville det komme et hus ved siden av. Nå har vi mottatt søknaden deres og sett over tegningene og ser nå at huset deres vil ta både sol og utsikt da de har en helt annen form på huset enn noen andre i byggefeltet. Mitt spørsmål er då, er det noe vi kan gjøre for å stoppe dette? Vil ikke være en sur nabo som sier nei til ting, men om jeg hadde kommet sist inn i et byggefelt så hadde jeg tenkt på de andre naboene. De bygger jo det som er lov, så er egentlig bare ute etter om vi har noe vi kunne ha sagt. Vi har gitt beskjed om at de tar ganske mye av utsikt og sol, men til ingen nytte da hustegningene allerede var ferdige Anonymkode: fc2cd...5a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #2 Del Skrevet 12. august 2024 Lite å gjøre dersom det er i samsvar med regelverket 😕 Anonymkode: c0f3b...c24 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #3 Del Skrevet 12. august 2024 Det er anledning til å gi tilbakemelding på nabovarselet. Der kan du protestere mot planene, men det er nok ikke veldig sannsynlig at protesten tas til følge så lenge planene er innenfor kravene til kommunens reguleringsplaner for området. Anonymkode: df3d8...fbe 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #4 Del Skrevet 12. august 2024 Hvis det de søker om er helt i tråd med reguleringsplanen, nytter det egentlig ikke å prøve å få endret på det. Men dere kan selvfølgelig sende et innspill om at dere gjerne hadde sett at huset ble plassert eller utformet annerledes for å ha mindre negative konsekvenser for omgivelsene. Anonymkode: ef5bb...9f1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #5 Del Skrevet 12. august 2024 Det er lov å komme med protester, det er den eneste måten å få til endringer på. Noen ganger tas protester til følge, noen ganger halvveis og noen ganger ikke. Verd å forsøke. Anonymkode: b8332...4b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trøndere1 Skrevet 12. august 2024 #6 Del Skrevet 12. august 2024 Sol/utsikt og skygge til naboer vektlegges ikke. Reguleringsplan som bestemmer. 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #7 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er lov å komme med protester, det er den eneste måten å få til endringer på. Noen ganger tas protester til følge, noen ganger halvveis og noen ganger ikke. Verd å forsøke. Anonymkode: b8332...4b0 Kommunen kan ikke ta merknader til følge dersom alt er i henhold til reglene. Plan- og bygningsloven er en ja-lov, etter 21-4 skal kommunen si ja dersom alt er greit. Men ja, det er såklart lov til å komme med merknader. Anonymkode: c0f3b...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #8 Del Skrevet 12. august 2024 Jeg tror kommune lar deg bygge huset som en stavkirke, så lenge det ikke er høyere enn makshøyden de har regulert området til.. Anonymkode: 7ed28...576 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #9 Del Skrevet 12. august 2024 Du kan sjekke hva som er bestemt av reguleringsplanen i området. Noen steder er ganske strengt regulert, med både husform, husfarge og makshøyde (over havet, uten terrenginngrep). Og hvis det er mindre endringer som kan gjøres som bedrer ulempene betraktelig kan du forsøke å foreslå det. Anonymkode: 9d01c...9cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #10 Del Skrevet 12. august 2024 Tror jeg ville blitt en sur nabo hvis naboen skulle ha innvirkning på hvordan huset mitt skulle se ut. ( Derfor er jeg glad for å bo langt på landet med flere km til neste nabo) Anonymkode: 60680...00f 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #11 Del Skrevet 12. august 2024 Å herregud🙈 de må da få bygge det huset de selv ønsker så lenge regler blir fulgt. Blir jo helt idiotisk å endre sine drømmer om sitt nye hus fordi naboen mister litt sol😂 sorry Mac, men det skulle dere tenkt på når dere kjøpte😘 Anonymkode: 0f85a...fb0 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #12 Del Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kommunen kan ikke ta merknader til følge dersom alt er i henhold til reglene. Plan- og bygningsloven er en ja-lov, etter 21-4 skal kommunen si ja dersom alt er greit. Men ja, det er såklart lov til å komme med merknader. Anonymkode: c0f3b...c24 Dette stemmer med modifikasjoner. Kommunen kan ta hensyn til merknader dersom de fører til en vesentlig forringing av for eksempel lysforhold på naboens eiendom. De er pliktig til å vurdere alle merknader i søknaden. Det er også en estetikk-bestemmelse i plan- og bygningsloven som er lite brukt, men som brukes i større og større grad. Hvis alle hus i nabolaget er bygget på samme måte, høyde, utforming og plassering på tomten, og den siste velger å bygge noe som avviker helt, kan det vises til pbl. § 29-4 og at bygget har negative helhetsvirkninger på omgivelsene. Jeg ville tatt kontakt med en advokat innen eiendom, helst saksbehandlererfaring, og fått bistand til å utarbeide en merknad. Du bør imidlertid kjappe deg litt, for fristen for merknader er relativt kort. Kommunen kan ta merknaden i betraktning over fristen, men det er en konkret vurdering og det er best å sende inn innen fristen. Send merknaden til utbygger/den som sendte varselet, med kommunen på kopi. Hilsen tidligere byggesaksbehandler (nå advokat). Anonymkode: 53612...b59 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #13 Del Skrevet 13. august 2024 Det er noen paragrafer som sier noe om estetikk og plassering av bygg (følge eksisterende byggelinjer). Hvis de kan flytte bygget litt uten at det har betydning for dem, men det bedrer deres utsyn/solforhold kan det jo hende at det lar seg gjøre? Har du pratet med naboen? Men fristen er 2 uker for klaging, så du må kjappe deg. Forøvrig: dere kjøpe i byggefelt og så er du sur over at det kommer et hus på nabotomta som følger alle regler. Har du kjøpt hus på riktig sted, TS, eller skulle du hellere hatt en større tomt på landet? Dere kunne jo kjøpt nabotomta om dette med luft rundt var så fryktelig viktig. Anonymkode: ad4ee...566 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 13. august 2024 #14 Del Skrevet 13. august 2024 Bare og protestere men dessverre vil dere ikke bli hørt ☹️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #15 Del Skrevet 13. august 2024 Samme skjedde oss. Vi med flere naboer klagde og fikk medhold. Din takst går ned om dette går gjennom. Anonymkode: 8f42d...25e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #16 Del Skrevet 13. august 2024 Jeg skjønner godt ar det er surt, selv om dere har visst det ville komme. Veldig nedtur å miste lys og utsikt. Men man får gjort null og niks. Kanskje mista en nabo lys og utsikt da dere bygde også? Anonymkode: b3f88...bf5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me for life Skrevet 13. august 2024 #17 Del Skrevet 13. august 2024 (endret) Dette er en av grunnene til at forskjellige tomter har forskjellig pris. Str har mye å si, men også i hvilken rekke de ligger i forhold til sol og utsikt. Så da dere kjøpte og bygget var dette medregnet i prisen. Ville dere ha tomt uten naboer foran skulle dere kjøpt tomt på enden. Endret 13. august 2024 av Me for life 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #18 Del Skrevet 13. august 2024 Så lenge planene er innenfor regelverket/planverket har dere nok ingenting dere skulle ha sagt. Det er dessverre sånn det er, særlig i nye boligfelt (og selvfølgelig siden tomten til nå ikke har vært bebygd ennå). Dere må gå nøye gjennom reguleringsplanen og se om det er noen uoverensstemmelser der. Det er som regel klare regler om maks høyde, utnyttelsesgrad på tomt, plassering av garasje osv. Vet at det i ett nabolag her i byen er krav om at alle hus skal ha pulttak, mens det i mitt forrige nabolag var lagt inn i planen at alle hus i område A skulle ha saltak med takvinkel mellom x-z grader. I tillegg finnes regler om maks sammenhengende lengde på fasader og verandaer/rekkverk, farger på hus og detaljer, osv osv osv - det er rett og slett mye som kan være regulert i planen. Det kan også være mer generelle regler om "samlet estetisk uttrykk" eller "silhuett i landskapet" eller andre mer vage krav. Om dere ikke kan "ta" dem på noe i reglene (og selv ikke om dere kan det), er det veldig liten sjanse for å komme noen vei med en merknad til nabovarselet. Om dere er mange naboer som går imot er det kanskje større sjanse for å få tatt "klagen" til følge. Kanskje kan en slik merknad gjøre at naboen tilpasser seg noe, men hvis nabolaget består av nyherskapelige hus og naboen ønsker å bygge seg et funkishus (og naboens tegninger er i tråd med reguleringsplanen), så kommer h*n nok til å gjøre nettopp det, og ikke endre stil... Det er også litt forskjeller fra kommune til kommune, jeg har i alle fall hørt at noen kommuner er "greie", det vil si godkjenner alt mulig, mens andre er mye strengere med å følge regelverket. Anonymkode: e1e79...b9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #19 Del Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dette stemmer med modifikasjoner. Kommunen kan ta hensyn til merknader dersom de fører til en vesentlig forringing av for eksempel lysforhold på naboens eiendom. De er pliktig til å vurdere alle merknader i søknaden. Det er også en estetikk-bestemmelse i plan- og bygningsloven som er lite brukt, men som brukes i større og større grad. Hvis alle hus i nabolaget er bygget på samme måte, høyde, utforming og plassering på tomten, og den siste velger å bygge noe som avviker helt, kan det vises til pbl. § 29-4 og at bygget har negative helhetsvirkninger på omgivelsene. Jeg ville tatt kontakt med en advokat innen eiendom, helst saksbehandlererfaring, og fått bistand til å utarbeide en merknad. Du bør imidlertid kjappe deg litt, for fristen for merknader er relativt kort. Kommunen kan ta merknaden i betraktning over fristen, men det er en konkret vurdering og det er best å sende inn innen fristen. Send merknaden til utbygger/den som sendte varselet, med kommunen på kopi. Hilsen tidligere byggesaksbehandler (nå advokat). Anonymkode: 53612...b59 De kan ikke ta merknader om solforhold osv. til følge dersom alt er i samsvar med regelverket. Hvilken hjemmel skal de bruke for avslag? Visuelle kvaliteter etter 29-4 er kommunens skjønn, men det er ekstremt strenge krav til begrunnelsen her. Jeg har opphevet en del vedtak der kommunen har prøvd seg på dette, men å begrunne et avslag på bygging av hus kun med denne som hjemmel er krevende. Hilsen jurist i juridisk avdeling hos Statsforvalteren, tidligere byggesaksbehandler 😝 Anonymkode: c0f3b...c24 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #20 Del Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De kan ikke ta merknader om solforhold osv. til følge dersom alt er i samsvar med regelverket. Hvilken hjemmel skal de bruke for avslag? Visuelle kvaliteter etter 29-4 er kommunens skjønn, men det er ekstremt strenge krav til begrunnelsen her. Jeg har opphevet en del vedtak der kommunen har prøvd seg på dette, men å begrunne et avslag på bygging av hus kun med denne som hjemmel er krevende. Hilsen jurist i juridisk avdeling hos Statsforvalteren, tidligere byggesaksbehandler 😝 Anonymkode: c0f3b...c24 Helt enig at det er krevende, som er grunnen til at TS bør ha en jurist med på laget. Tror neppe de får avslag på huset, men kommunen kan be om alternativ plassering basert på tilbakemeldinger. Det er litt opp til utbygger i så fall, men det har skjedd. Det går også an å bruke hensynet til lys, luft og uteoppholdsareal i vurderingen av hvor påvirket naboen blir. Ikke isolert sett, selvsagt, men det er ting som kan tas med. Det har også gang på gang blitt tatt opp fra regjeringens hold at paragrafen om visuelle kvaliteter skal brukes mer, så jeg tenker det er lurt å ikke gi opp Ellers har jeg fått medhold i samtlige saker jeg har videresendt til statsforvalteren, så vi er nok stort sett enig. Hehe. Anonymkode: 53612...b59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå