AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #1 Skrevet 12. august 2024 Nok en gang var fadderuka over oss. Tid for å spille høy musikk og lage så mye bråk og støy man kan i en hel uke. Russetid 2.0. Alle vet jo at man blir så godt kjent med medstudentene når man skriker sanglyrikker i halsen på hverandre (med en "viss" fare for ironi). I tillegg så spiller dem bare gammel radiomusikk fra de siste 30 åra og det har dem alltid gjort. Poenget med fadderuka er å knytte kontakter. Men når motviljen er så sterk ser jeg ikke noen annen utvei enn å avlyse hele mølet. Folk skal opp og jobbe i morra, og da er det ikke så ålreit å bli holdt våken av ABBA og Madcom. Anonymkode: 7152d...57e 6 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #2 Skrevet 12. august 2024 Men er de i ditt nabolag hver kveld? Her i byen er de på forskjellige plasser, sånn at ikke noen nabolag får hele belastningen. Anonymkode: b2af0...656 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #3 Skrevet 12. august 2024 Jeg unner studentene fadderuke av hele mitt hjerte. Da jeg begynte å studere kjente jeg ikke en eneste person på studiestedet mitt. Fadderuka ble likevel kanskje den gøyeste uken jeg har hatt i hele mitt liv, og jeg fikk venner for livet. Fadderuka er uendelig mye gøyere enn russetiden. Anonymkode: cd21b...842 13 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #4 Skrevet 12. august 2024 Man blir stort sett godt kjent med medstudentene i løpet av fadderuken, samme hvor slitsom skrålingen er for oss på utsiden. Det er et viktig og godt sosialt tiltak i en ekstremt både spennende og sårbar tid for ferske studenter. Mange har nettopp flyttet langt hjemmefra og har særlig stort behov for å knytte kontakter tidlig, og fadderuken fungerer bra til akkurat det for de fleste (og selvfølgelig ikke alle). Skulle jo ønske seg at det skjedde med noe lavere både promille- og desibelnivå, men det er definitivt et bedre alternativ enn ingenting. Jeg som bor nærmest vegg i vegg med OsloMet og klint inntil to studentboliger, og skal på jobb halv åtte hver morgen, holder fint ut litt repetitiv dunking og allsang etter leggetid en uke eller to i august hvis studentene føler på litt mindre utenforskap av det. Anonymkode: 8557d...9ed 8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #5 Skrevet 12. august 2024 Om det er pølselukt eller fadderuke, vi kan ikke forvente at samfunnet tilpasser seg våre ønsker til enhver tid. Jeg bor i en studentby, men ikke i nærheten av universitetet. Så kan ikke si jeg merker noe til fadderuke. Bortsett fra glade studenter i gatene, men det er jo jeg som velger å oppholde meg i sentrum Anonymkode: fe139...972 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #6 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men er de i ditt nabolag hver kveld? Her i byen er de på forskjellige plasser, sånn at ikke noen nabolag får hele belastningen. Anonymkode: b2af0...656 Ja hver kveld og det har dem vært siden år 0..... Anonymkode: 7152d...57e 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #7 Skrevet 12. august 2024 Det går så fort at en glemmer en selv har vært kalv en gang 😅 Anonymkode: 82532...28d 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #8 Skrevet 12. august 2024 Helt greit at dem har fadderuke, men behøver det å være fest og fyll? Kan de ikke være mer seriøse og edruelige for å knytte mer genuine kontakter og vennskap uten rus? Det er jo alkohol nesten hele året, onsdager og helger. Anonymkode: 25ec8...3f0 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #9 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nok en gang var fadderuka over oss. Tid for å spille høy musikk og lage så mye bråk og støy man kan i en hel uke. Russetid 2.0. Alle vet jo at man blir så godt kjent med medstudentene når man skriker sanglyrikker i halsen på hverandre (med en "viss" fare for ironi). I tillegg så spiller dem bare gammel radiomusikk fra de siste 30 åra og det har dem alltid gjort. Poenget med fadderuka er å knytte kontakter. Men når motviljen er så sterk ser jeg ikke noen annen utvei enn å avlyse hele mølet. Folk skal opp og jobbe i morra, og da er det ikke så ålreit å bli holdt våken av ABBA og Madcom. Anonymkode: 7152d...57e Helvetesuka ja🤮 Det burde slås hardere ned på da vi som bor på hva som har blitt populære studentsteder, går søvnløse gjennom uka. Store som små 😔 Anonymkode: b2067...1e3 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #10 Skrevet 12. august 2024 Hva med oss som studerte da det ikke var fadderuke da? Jeg var student fra 1989-1995 og ingen faddere i sikte, men vi gikk på utesteder for studenter og ble kjent på kollokvier. Vi klarte oss selv om vi ikke fikk alt tilrettelagt. Anonymkode: 36a0d...a19 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #11 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nok en gang var fadderuka over oss. Tid for å spille høy musikk og lage så mye bråk og støy man kan i en hel uke. Russetid 2.0. Alle vet jo at man blir så godt kjent med medstudentene når man skriker sanglyrikker i halsen på hverandre (med en "viss" fare for ironi). I tillegg så spiller dem bare gammel radiomusikk fra de siste 30 åra og det har dem alltid gjort. Poenget med fadderuka er å knytte kontakter. Men når motviljen er så sterk ser jeg ikke noen annen utvei enn å avlyse hele mølet. Folk skal opp og jobbe i morra, og da er det ikke så ålreit å bli holdt våken av ABBA og Madcom. Anonymkode: 7152d...57e Var det den musikken jeg hørte fra høytalere i nærheten i 22-23-tiden altså. Koblet det ikke. Trodde først det var konsert, men fant ingen konserten i byen i kveld. Så begynte å lure på om det var privat konsert. Hørte det var coverlåter. Og hørte publikum kore med. Sikkert fra fadderuka da, på UiS. Ca 5-6 km fra oss. Anonymkode: d5110...d03
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #12 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt greit at dem har fadderuke, men behøver det å være fest og fyll? Kan de ikke være mer seriøse og edruelige for å knytte mer genuine kontakter og vennskap uten rus? Det er jo alkohol nesten hele året, onsdager og helger. Anonymkode: 25ec8...3f0 Ja her var det tydeligvis mandagsfylla…🙄 Mange av studentene har nettopp fylt 18 og såvidt lagt russiske bak seg. Så startet de studietiden med fylla. Veldig rar (u)kultur.. Nå det er sagt så er det jo et valg. Jeg har aldri vært med på fadderuke i studieåren. Lyde med med studentkro ett par ganger i året. Anonymkode: d5110...d03
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #13 Skrevet 12. august 2024 Tro det eller ei, men det finnes faktisk mennesker som kunne tenke selv og være individualister også som unge, og boikottet både russetid og hyling i flokk i fylla på universitetet. Det å først kunne slå seg litt løs når man er dritings, er patetisk saueflokk-mentalitet, og har ingen sammenheng med alkoholkultur eller normal festing; bare spør folk i mer siviliserte land der man har et mer edruelig forhold til alkohol, og der tenåringer som er ferdig på videregående, ikke satser på å fullføre skolegangen med å helle i seg mest mulig øl og kjøre rundt i russebiler med et lydanlegg til en halv million. Og oppfører seg noe mer modent når de begynner på universitetet. Denne idiotien er dessverre noe man har funnet på i Norge. Anonymkode: 1fdfe...d1f 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #14 Skrevet 13. august 2024 Just now, AnonymBruker said: Tro det eller ei, men det finnes faktisk mennesker som kunne tenke selv og være individualister også som unge, og boikottet både russetid og hyling i flokk i fylla på universitetet. Det å først kunne slå seg litt løs når man er dritings, er patetisk saueflokk-mentalitet, og har ingen sammenheng med alkoholkultur eller normal festing; bare spør folk i mer siviliserte land der man har et mer edruelig forhold til alkohol, og der tenåringer som er ferdig på videregående, ikke satser på å fullføre skolegangen med å helle i seg mest mulig øl og kjøre rundt i russebiler med et lydanlegg til en halv million. Og oppfører seg noe mer modent når de begynner på universitetet. Denne idiotien er dessverre noe man har funnet på i Norge. Anonymkode: 1fdfe...d1f Beklager at jeg ikke fikk med alt - kommentaren min var et svar til dette: 3 hours ago, AnonymBruker said: Det går så fort at en glemmer en selv har vært kalv en gang 😅 Anonymkode: 82532...28d Anonymkode: 1fdfe...d1f
Supermerry Skrevet 13. august 2024 #15 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det går så fort at en glemmer en selv har vært kalv en gang 😅 Anonymkode: 82532...28d Vi er da mange som har vært kalver uten at det fantes fadderuker på universitetene. Vi møtte opp på instituttkontorene, fikk utdtelt pensumlister, gikk på Akademika og kjøpte bøkene - bortsett fra kompendiene, som vi kjøpte på instituttkontorene - fant ut hvor og når forelesningene var, møtte opp på forelesningene... og vips, så var i igang. Studievenner fikk vi i løpet av ukene som gikk. Hvis vi ville ha flere venner eller mer sosialt liv på universitetet, gikk vi på de treffene og arrangementene som var. De som hadde ekstrem sosial angst, eller andre begrensninger, fikk faddere som loset dem omkring. De var få. Vi var der ikke for å ha fest, men for å studere. De fleste av oss var faglig interessert, og det var nok; det var jo derfor vi var der. Hvorfor må det være store fester i ukesvis for å begynne å studere? Er ikke studiet interessant nok i seg selv? Hvis ikke: hvorfor er man der da? 1 2
Novellemonster Skrevet 13. august 2024 #16 Skrevet 13. august 2024 Nå er jo fadderuka ganske viktig for nye studenter da. Jeg var nesten ikke med på noe i fadderuka fordi jeg ville fokusere på å komme effektivt i gang med selve studiene, men fikk omtrent ingen venner, ingen som jeg følte jeg kunne være sosial med gjennom studietiden. Nå sier jeg ikke at jeg ikke kunnet ta initiativ senere, men følte fort at folk hadde funnet sine gjenger og da var det vanskelig å la seg bli inkludert 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #17 Skrevet 15. august 2024 Om det er så mye forstyrrelse at ingen får sove, så er det politi som kan kontaktes, det er selvsagt ikke greit. Men å legge ned fadderuka fordi noen bråker er jo å ta det litt langt. Fadderuka er ganske viktig for mange studenter, som kanskje kommer langveisfra og/eller ikke kjenner noen på studiestedet ennå. For unge, ofte uten nettverk der de studerer fra før, er det viktig å sosialisere, og fadderuka er en av de tingene man kan være med på. Da jeg selv var student trengte jeg ikke flytte så langt, men det var langt nok til at jeg ikke kjente noen der. Fadderuka, foreninger osv. har vært viktig for å danne et sosialt nettverk, og jeg er venner med flere av dem den dag i dag, mange år etter. Anonymkode: feb7d...704 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #18 Skrevet 16. august 2024 Fadderuka er inngangsporten til alkoholisme. Anonymkode: b8186...ef4 1
Bari Skrevet 16. august 2024 #19 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 21.43): Nok en gang var fadderuka over oss. Tid for å spille høy musikk og lage så mye bråk og støy man kan i en hel uke. Russetid 2.0. Alle vet jo at man blir så godt kjent med medstudentene når man skriker sanglyrikker i halsen på hverandre (med en "viss" fare for ironi). I tillegg så spiller dem bare gammel radiomusikk fra de siste 30 åra og det har dem alltid gjort. Poenget med fadderuka er å knytte kontakter. Men når motviljen er så sterk ser jeg ikke noen annen utvei enn å avlyse hele mølet. Folk skal opp og jobbe i morra, og da er det ikke så ålreit å bli holdt våken av ABBA og Madcom. Anonymkode: 7152d...57e Hvis du ikke tåler musikk og annen lyd så må du flytte på bygda, der er det stille og rolig. Eventuelt prøv å bo i ordentlige byer som Berlin, London, Paris etc. Det er det lyd, musikk o.l 24/7, 365
Bigote Skrevet 16. august 2024 #20 Skrevet 16. august 2024 4 minutter siden, Bari said: Hvis du ikke tåler musikk og annen lyd så må du flytte på bygda, der er det stille og rolig. TJa.. Bygderånerne er ikke alltid de mest hensynsfulle de heller 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå